Урок з української мови та читання. Василь Чухліб «Повінь"

Про матеріал
Удосконалювати навички свідомого та виразного читання. Збагачувати словниковий запас школярів. Розвивати мову і мислення. Виховувати почуття любові до природи.
Перегляд файлу

 

Тема «Оповідання. Василь Чухліб «Повінь».

Мета: удосконалювати навички свідомого та виразного читання. Збагачувати словниковий запас школярів. Розвивати мову і мислення. Виховувати почуття любові до природи.

Обладнання: ІКТ, репродукції картин, малюнки до тексту.

Тип уроку : інтегрований

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Зараз почнеться читання урок

Ми зробимо з вами ще один крок.

В країну чудову, в природу казкову,

Що так нас чарує й збагачує мову.

Девіз уроку: «Добро починається з тебе»

  • Як ви розумієте наш девіз?
  • ЯКИМ ВИ ХОЧЕТЕ , ЩОБ  УРОК  ЧИТАННЯ  БУВ?

В    З    П    Ц    К

(Веселим, завзятим, повчальним,цікавим, корисним)

-Які ми повинні бути?

(кмітливими, слухняними, уважними, спостережливими…)

 

 Мовна розминка.

  • Зачитайте різними інтонаціями наш девіз:

Добро починається з тебе.     питальною інтонацією

Добро починається з тебе. – окличною інтонацією

Добро починається з тебе.- прохальною інтонацією

  • Добро починається з тебе. – стверджувальною інтонацією

Перевірка дом. завд.

  • Як називається розділ? Давайте пригадаємо, який ми розділ вивчаємо?

Рідна Картинки по запросу будинок малюнок,рідна Картинки по запросу родина малюнок - тут виростає доля моя.

  • З яким твором ми познайомились на попередньому уроці?( Бабусина радість)

Вправа «Прочитай речення»

Гра «Що не так?»

Підручники у дітей закриті. Вчитель читає вірш «Бабусина радість» і навмисно робить заміни слів. Діти повинні на слух «упіймати» ці заміни і виправити.

ЩОДНЯ, (щоранку) як сонечко в небі засяє,

Бабусина радість НА ПОДВІР’Я (у двір) прибігає.

Хоч ще МАЛЕНЬКА (невеличка), зате не лінива!

Ускочить у ХАТУ(хвіртку) – і зараз до діла:

 

  • Молодці, всі були уважними та спритними.
  • Розкажіть, що було далі?( розповідь дитини)
  • Який ви зробили висновок для себе ?
  • Пропоную вам за малюнками здогадатись , яка прихована скоромовка.

Описание: Картинки по запросу горобець малюнок Описание: Картинки по запросу сосна малюнок

 

Сидів горобець на сосні, —

Заснув — і упав уві сні.

Якби не упав уві сні.

Сидів би він ще на сосні. (1)

Описание: Картинки по запросу журавль Описание: Картинки по запросу щавель

 

У лузі журавлик

Щипав собі щавлик.

Купіть йому горщик -

Він зварить вам борщик.(5)

Описание: Картинки по запросу бобри Описание: Картинки по запросу велика торба в кліточку

 

Бурі бобри брід перебрели,

Забули бобри забрати торби. (1)

 

Описание: Картинки по запросу зайчик Описание: Картинки по запросу сіно

 

Зайчик зілля з’їв у Зіни, 
Захотів заїсти сіном. 
Зіна зойкнула у сінях: 
— Де ж узяти зайцю сіна?

  •  
  •  
  • Сьогодні на уроці мені буде  допомагати  група «науковців». Ознайомтеся з ними. (діти встають)

 

  • Науковці, що ви підготували нам цікавого про зайця?

 

 

 

Цікаві факти, група «Науковців» (використ.планшета, телефона, книжки)

  • Під час бігу зайці здатні розвивати швидкість до сімдесяти кілометрів на годину.
  • У разі необхідності швидко спуститися вниз по схилу заєць може зробити це, скотившись як колобок.
  • Самки зайців, в середньому, живуть майже вдвічі довше, ніж самці.
  • Зуби у зайців ростуть все життя, тому їм необхідно гризти що-небудь тверде, щоб їх сточувати.

Вчитель доповнює

  • (Зайці — милі тварини. До зайців відносяться і кролики, але для більшості людей заєць — це вухатий лісовий бігун, який вмить ховається з очей, як тільки почує якусь небезпеку.)

А як ви гадаєте, який звук видає заєць? А хочете почути?( так) відео з звукозаписом

-На чий звук він схожий?( на плач малої дитини)

. Повідомлення теми  уроку.

Робота за малюнком

 Описание: Картинки по запросу літературне читання  малюнок до оповідання Повінь 2 клас

  • Як ви гадаєте, чому заєць сидить на дереві?(навкруги вода)
  • Можливо хтось знає, як це природне стихійне лихо називають? (Повінь) Описание: Картинки по запросу повінь малюнки
  •  А що таке повінь? (Повінь - це природне лихо, що виникає коли вода виходить за межі звичайних для неї берегів)
  • А ще повінь називають ВОДОПІЛЛЯ.
  • Відкрийте, будь ласка, підручник з природознавства на с.91. Давайте зачитаємо 3 абзац. Мені буде допомагати група науковців.(чит.вчитель – учень)
  • Про яку пору року йде мова? (весна).
  • Які перші ознаки весни ви знаєте?

 

  • Домалюйте на малюнку ознаки весни. (Діти домальовують бруньки)
  • Сьогодні на уроці ми ознайомимось  з оповіданням «Повінь», яке написав Василь Чухліб.

ЗНАЙОМСТВО З АВТОРОМ ( Джигсоу)

Описание: Картинки по запросу василь чухліб

 

  1. Народився в сім’ї вчителів  в селі Лебедівці, що на Десні.   У школі проявився його літературний талант — газета  опублікувала його перший вірш, коли він був ще старшокласником.
  2. Закінчивши школу, Василя запросили на роботу до редакції  газети. Вступив до педагогічного інституту  отримав диплом, працював вчителем  та  журналістом. 
  3. Його перша книга «Червоні краплини вишень». Згодом вийшла  «Хто встає раніше» .

Більшість його  оповідань та казок – про природу.

  1. Його герої живуть у дружбі і злагоді з деревами, травами, ріками, з домашніми і дикими тваринами, відчувають красу навколишнього світу і бережуть її.

Помер після важкої хвороби 20 листопада 1997 року.

АВТОРСЬКЕ КРІСЛО

Гра «Так – ні» . Діти пальчиками показують відповідь.

ПИТАННЯ:

1.Василь Чухліб народився в сім’ї вчителів? (так)

2. Перший його вірш опублікували коли він ще був маленьким? (Ні)

3. Закінчивши школу, молодого Василя запросили на роботу до редакції газети (так)

4. Деякий час учителював (так)

5. Більшість його коротких оповідань та казок – про природу.(так)

 

Словникова робота.

а)Лексико-орфоепічна.

- У тексті вам будуть зустрічатися важкі для читання слова. Давайте їх прочитаємо.

Чкур-не

Чкурне   (дуже швидко побіг). А ще як в народі кажуть? (Накиває п’ятами)

Роз-до-лля

Роздолля (широкий простір вільний,  широчінь.)

Не- при-над-ний

Непринадний (непривабливий)

Аж лу-на по-ко-ти-ла-ся

Аж луна покотилася (дуже голосно)

Сму-га ляг-ла

Смуга лягла ( залишився слід)

 Описание: Картинки по запросу слід від човна

По-лою при-кри-ла

Полою прикрила ( край пальта)

 

Читання «буксирчиком». (вчитель-учень)

б)Лексико-семантична

Ремез - найменша пташка серед синичок, цікава тим, що робить гніздо схожим на рукавицю.

Описание: Картинки по запросу пташка ремез

 

Зіщулився - зсутулився від страху.

Корч - пень з корінням.

 Описание: Картинки по запросу пень з корінням

Вухань- хтось з довгими вухами

В) мовно-лексичне завдання

- Прочитайте слова в колонках, з єднайте близькі за значенням.

Завирувало                зігнувся

Чкурне                         закрутило

Зіщулився                    дремене

Зблиснуло                   прив язав

Прип яв                       мигнуло

Первинне знайомство з текстом ( комбіноване читання : вчитель – учень)

  • Ви прослухали текст Повінь. Як ви думаєте до якого літературного жанру він належить? (оповідання)
  • Ні, а я кажу, що це казка!
  • Доведіть свою думку.

( розповідається про реальні події, які відбуваються або відбулися)

  • Які головні герої оповідання «Повінь»?(батько, дівчинка, зайчик)
  • Які почуття ви переживали коли я читала цей твір?
  • Що з ними трапилось?
  • Подумайте, на скільки частин можна поділити це оповідання? (3)
  • Чому? ( є зачин, основна частина і кінцівка)
  • З яких слів починається зачин? (На Десні – повінь)
  • Основна частина? (За вербами…)
  • Кінцівка? (Коли перепливали…)

РОБОТА НАД ПЕРШОЮ ЧАСТИНОЮ

Гра «Знайди пастку» (вчитель читає першу частину і навмисно робить помилки)

 

  • Де відбувається подія? (на Десні)

 Описание: Картинки по запросу повінь  ранньою весною на десні

Десна – річка, притока Дніпра.

-Які ви знаєте річки України?( Дунай, Дніпро, Десна, Тиса, Прут, Прип̓ять …)

Позначте на карті де протікає річка Десна

Описание: Картинки по запросу карта україни для дітей річка Десна

 

  • Чому здивувалася Тетянка? (хтось на вербу рукавичку закинув)
  • Що то було? (Ремезове гніздо)
  • З чим автор порівнює ремезове гніздо?( з пуховою рукавичкою)
  • А й справді діти, ремезове гніздо схоже на пухову рукавичку.

 

- чому тато голосно засміявся? (Тетянка побачила, що біля човна щось зелене блиснуло. Подумала, що то крокодил)

-Як ви гадаєте, чому вона так подумала? ( бо зелене та довге)

- Який би ви словесний малюнок могли б намалювати? (переказ першої частини)

- Як назвемо цю частину?  (діти підбирають заголовок зі слів)

Хмара слів ( у човні,  острівець, рукавичка, порятунок зайця, берег,смачний борщ)

 

C:\Users\Asus\Desktop\ххххххмммммм.png

                                        РОБОТА З ДРУГОЮ ЧАСТИНОЮ

  • Знайдіть діалог Тетянки з татом. Зачитайте мовчки.
  • Відтворіть діалог Тетянки з татом без слів автора.( робота в парах)
  • Де відбувалася подія? (на острівці)
  • Кого  дівчинка побачила в кущах? (зайця)
  • Що з ним відбувалося? ( сидів зіщулений і тремтів)
  • Що промовив тато до вуханя? (поїхали з нами)
  • Намалюйте словесний малюнок.

Як назвемо другу частину? (діти підбирають заголовок зі слів)

Хмара слів ( у човні,  на острівці, рукавичка, порятунок зайця, берег,смачний борщ)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (фізорг) . Пісенька про зайця. Діти виконують рухи і співають.

РОБОТА НАД ТРЕТЬОЮ ЧАСТИНОЮ

Напівголосне читання дітьми.

( За ключовими словами діти відтворюють подію, яка відбулася)

КЛЮЧОВІ СЛОВА: перепливли, притиснувся, полою прикрила, додому заберемо, воля треба, берег, чкурне, смуга лягла.

  • Чи відповідає ілюстрація на с.59 змісту оповідання?(так).
  • До якої частини вона підходить?(3)
  • Як назвемо третю частину? (діти підбирають заголовок зі слів)

Хмара слів ( у човні,  на острівці, рукавичка, порятунок зайця, берег,смачний борщ)

  • Чому Тетянка не забрала собі його додому?( бо тато сказав, що йому воля потрібна)
  • Як ви гадаєте, куди і чому чкурнув заєць?( до своєї родини)

 

 

  • Чого хотів навчити нас автор?(цінувати природу, берегти її, піклуватись про наших братів менших)

Підсумок уроку.

Гра «Продовж речення»

  • На уроці мені найбільше сподобалось….
  • Я вчився ….
  • Я дізнався ….
  • Під час уроку мені було найцікавіше….

 

  • Давайте пригадаємо наш девіз уроку: «Добро починається з тебе»

(добро починається  з кожного із вас)

 

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Мудрець сказав:

Живи, добро звершай

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізні від мавпи й звіра

Нехай ця істина стара:

Людина починається з добра.

 

 

Домашнє завдання

  1. Виразне читання.
  2.  Переказувати оповідання.
  3.  Написати лист-подяку від зайців.

 

 

Картинки по запросу заячья семья Картинки по запросу заячья семья  Картинки по запросу заячья семья

docx
Додано
5 липня 2022
Переглядів
591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку