Урок "Розселення рослин у природі" для 2 класу

Про матеріал

Урок "Розселення рослин у природі" для 2 класу

Мета:

Забезпечити засвоєння учнями понять про основні способи розселення рослин в природі та чинники, які впливають на розселення.

Розвивати вміння і навички порівнювати, узагальнювати та робити висновки, розвивати біологічну мову, мислення, вміння працювати з підручником, додатковою літературою.

Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема: Розселення рослин у природі.

 Мета:

  • Забезпечити засвоєння юними студентами понять про основні способи розселення рослин в природі та чинники, які впливають на розселення.
  • Розвивати вміння і навички порівнювати, узагальнювати та робити  висновки, розвивати біологічну мову, мислення, вміння працювати з підручником, додатковою літературою.
  • Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з роздатковим матеріалом, презентація,
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
в) практичний: виконання практичної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Обладнання:
Роздатковий матеріал.
Презентація Power Point до уроку.

Підготовча робота (за 1-2 дні до уроку):

1. Вибрати юних студентів-консультантів.
2. Виявити їх рівень підготовленості.
3. Роз'яснити їх роль на майбутньому уроці.

Очікуванні  результати навчання
Юні студенти  повинні знати:
- що поширення насіння - необхідна умова існування рослин;
- ознаки рослин, плоди яких поширюються за допомогою вітру;
- які рослини виробили пристосування до саморозкидання насіння;
- яким чином рослини поширюють плоди за допомогою людини і тварин.

 

                                            ХІД  УРОРКУ

  1. Орнанізаційний момент.

Краса природи

Краса природи є у всьому:
В листочку, в квіточці живій,
В хмаринці, в небі голубому.
Лиш придивитися умій!

Вона в сосні, берізці й клені,
В метеликові, просто скрізь.
В джерельці і в траві зеленій
Лише прислухайсь, придивись!

                                                      Надія Красоткіна

  1. Актуалізація знань.

Тестовий контроль знань.

1). Рослини належать до живої природи, тому що:                                                                          а) ростуть, рухаються, дихають.                                                              б) дихають, ростуть, живляться, розмножуються, відмирають.                                в) не дихають,не живляться, не ростуть.

2). Поєднати визначення певного рослинного угрупування з відповідним поняттям.

Кущ                - рослина, яка має одне міцне, дерев’янисте,

                                                             товсте стебло.                                                       

Трав’яниста рослина                     - рослина, яка має кілька тонких 

                                                               дерев’янистих стебел.

Дерево                                                 - рослина, яка має м’яке, соковите стебло.

3). Пригадати назви органів рослини.

 5  1      1-квітка, 4-стебло, 2-лист, 3-коріння, 5-насіння.

 4 2

                                              3                                    

4). Завдяки якому органу рослина споживає  сонячну енергію?                                                а) лист.                                                                                                                                          б) корінь.                                                                                                                                      в) квітка.

5). Яким органом рослини добувають  воду з розчиненими поживними речовинами з ґрунту?                                                                                                            а) стеблом;                                                                                                                                    б) насінням;                                                                                                                                        в) коренем.

6). Як називається орган рослини, що має на собі листя, бруньки та квіти?                    а) стебло;                                                                                                                                  б) корінь;                                                                                                                                    в) плоди.

7). Після цвітіння рослини на ній з’являються:                                                                      а) насіння та плоди;                                                                                                                  б) коріння;                                                                                                                                      в) листки.

  1. Повідомлення теми уроку.

1). Постановка проблемного питання.

Скажіть будь ласка про кого з представників живої природи кажуть:

Дихають, ростуть, а ходити не можуть.   Рослини                                                                       А чи дійсно рослини не можуть пересуватися.                                                                                 Про це ми і дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

2). Первинне сприйняття  й усвідомлення нового матеріалу.

Ви любите подорожувати?                                                                                                        Ходити в лісові походи, їздити на машині в інше місто або літати на літаку в екзотичні країни?  Напевно, любите.                                                                                                                           Але, виявляється, рослини, у яких немає ні ніг, ні машин, ні літаків, теж дуже люблять подорожувати. І не просто люблять, для багатьох рослин - подорож, це єдиний спосіб продовжити свій рід. Не вірите?

Наші юні консультанти підготували невеличкі повідомлення.                                                          Слухайте їх уважно і ви дізнаєтесь багато цікавого про подорожі рослин, їх розселення у природі.                 

 

 

Консультант 1.                                                    РОЗСЕЛЕННЯ ВІТРОМ

Насіння тополі коли дозріє, падає з гілок. Його підхоплює вітер і розносить по землі. Вкрите білими пухнастими волосками воно нагадує у польоті сніжинки. Завдяки цим пухнастим волоскам, насіння тополі може розноситися вітром на великі відстані.
  Точно так само розносяться вітром плоди кульбаби і клена.

 

Перегляд відеоролика «Розповсюдження рослин вітром»

 

Висновок: Які пристосування потрібні рослинам, щоб розселюватися вітром?

-Пухнасті волоски
-Парасольки
-Крилоподібні вирости

 

 

 

 

Консультант 2.                                                  РОЗСЕЛЕННЯ ВОДОЮ

Серед насіння зустрічаються навіть «мореплавці» - наприклад,  водяний горіх, кокосовий горіх. Насіння цих рослин течія відносить далеко від рідного берега.

Перегляд відеоролика «Розповсюдження рослин водою»

 

Висновок: Які пристосування потрібні рослинам, щоб розселюватися водою?                                    Тверда оболонка

 

 

Консультант 3.             РОЗСЕЛЕННЯ САМОРОЗКИДАННЯМ

Деякі рослини «стріляють» своїм насінням, розкидаючи його на досить велику відстань. Одна з таких рослин – огірок-пирскач, що вважається бур’яном.

Перегляд відеоролика «Розповсюдження рослин саморозкиданням»

 

  1. Фізкультхвилинка

 

 

 

  1. Продовження опрацьовування теми уроку.

Консультанти  4, 5                                                РОЗСЕЛЕННЯ  ТВАРИНАМИ

У багатьох рослин плоди і насіння поширюються тваринами. Їх насіння має зубчики або гачечки, якими зручно чіплятися за хутро тварин.

Білки, бурундуки заготовляють насіння та плоди про запас. Не з'їдене або втрачене насіння при сприятливих умовах нерідко проростає.

 

Мурашки відносять до себе у мурашник  насіння багатьох рослин.

Перегляд відеоролика «Розповсюдження рослин мурахами»

 

Насіння рослин із соковитими плодами — горобини, бузини, чорниці, конвалії — розповсюджують птахи. Вони поїдають ці плоди і, перелітаючи, разом з послідом викидають неушкоджене насіння з’їдених плодів.

Люди люблять ходити в ліс за грибами, за ягодами або просто на прогулянку. Збираючи квіти, шишки та інші дари лісу, люди, самі того не помічаючи, розносять насіння рослин.

Висновок: Які пристосування потрібні рослинам, щоб розселюватися тваринами?  

Гачки
Зубчики
Смачна м'якоть плоду

Вчитель. Існує ще один спосіб поширення рослин. Подивіться на нього.                       Перегляд відеоролика «Розповсюдження рослин самопоширенням»                                                 Що ви можете сказати про цей спосіб.

  1. Закріплення, узагальнення та систематизація знань.

Чи можемо ми тепер відповісти на питання поставлене на початку уроку?                                  Чи можуть пересуватися рослини. Якщо так, то яким чином?

 

 

 

 

 

Завдання для самостійного опрацювання.

1). Поєднай стрілочками пристосування для розповсюдження зі способами поширення рослин у природі.

Пристосування  для   розповсюдження      Спосіб  розповсюдження

     Плоди забезпечені гострими
      зубчиками і гачками.

Насіння покриті
пухнастими волосками

Насіння   захищені                                                                                                                            твердою оболонкою

   Плоди забезпечені
   «парасольками»

     Насіння оточені соковитим
     плодом,.

     Плоди мають
     крилоподібні вирости

2). Розглянь малюнки та запиши, яким  способом розповсюджуються подані рослини.

 

 

  Огірок-пирскач___________________ саморозкидання

 

 

 

 Жолудь ____________________  тваринами

 

 

 

 Смородина _____________________   птахамми

 

                 Кульбаба_________________________ вітром

{4A8E51EA-6A87-45FC-BD4F-2F8FCF994AE1} 

 

 

 Будяк ___________________________ тваринами, людьми

Копия (3) Рисунок2 

 

 

 

 Клен ______________________  вітром

 

 

 

   Кокосовий горіх _______________ водою

 

 

Перевірка

  1. Підсумок уроку.

Як бачимо, способів поширення плодів і насіння по земній поверхні безліч. Деякі насіння приживуться на новому місці. Інші не зможуть. Але цей безперервний процес поширення і сприяє тому, що рослинний світ нашої планети дивно багатий і різноманітний.

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Нетецька Ольга
    Дякую за чудовий і цікавий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чернозуб Людмила
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
2 березня 2018
Переглядів
3802
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку