«Як мотивувати здобувачів освіти до навчання в непростий час»

Про матеріал
Створення зацікавленого ставлення до навчання - проблема, що проходить через всю історію навчальних закладів, що не втратила актуальності і сьогодні. Відомо, який різний буває рівень знань і умінь учнів, яких навчає один і той же педагог. Йдеться про нормальних у психічному розвитку здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Державний навчальний заклад

«Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну»

 

 

 

 

 

 

Доповідь на тему:

«Як мотивувати здобувачів освіти до навчання в непростий час»

 

 

 

 

 

 

 

Викладач фізики

                                                                                           Кравчук О. М.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вінниця - 2022

 

Мотивація навчання - основне завдання сучасної школи

 Всі наші задуми, всі пошуки

 і побудови перетворюються на порох,

 якщо в учня немає бажання вчитися.

 В.А.  Сухомлинський

 

Створення зацікавленого ставлення до навчання - проблема, що проходить через всю історію навчальних закладів, що не втратила актуальності і сьогодні. Відомо, який різний буває рівень знань і умінь учнів, яких навчає один і той же педагог.  Йдеться про нормальних у психічному розвитку здобувачів освіти.  Але вони сприймають і засвоюють одні й ті ж пояснення вчителя, один і той же матеріал по-різному, що призводить до неоднакових успіхів. 

Спостереження педагогів і психологів показують, що результати навчальної діяльності багато в чому залежать від того, що спонукає цю діяльність, тобто  залежать від мотивів.  Від того, як вдається розвинути мотивацію навчання у здобувачів освіти, викликати потребу в знаннях, навчити вчитися, багато в чому залежить успішність навчання.  Але перш ніж розвивати навчальну мотивацію, її необхідно пізнати, виявити її реальний рівень і можливі перспективи, "зони найближчого розвитку" у кожного учня і класу в цілому.

Результати вивченого стають основою для планування процесу формування.  Разом з тим в процесі формування мотивації розкриваються нові її резерви, тому справжнє вивчення і діагностика здійснюються саме в процесі формування.

Упродовж останніх місяців не лише діти, а й дорослі отримали адикцію від новин. І це неабияк перешкоджає будь-якій корисній діяльності. Наприклад, діти не роблять нічого, лише гортають стрічку новин. Зазвичай подібна бездіяльність виправдовується високим психологічним напруженням та нездатністю працювати через переживання. 

І це цілком зрозуміло. Особливо в перші дні, адже приголомшені були всі. Але зараз потрібно повертатися до навчання та життя.

Звісно, учні можуть запитати, як відвідування уроків та сумлінне виконання домашніх завдань допоможе в наближенні перемоги. І тут потрібно пояснювати їм, що необхідно втримати зараз нашу освіту на належному рівні, чому це важливо, до чого призведе занепад освіти і для країни загалом, і для учнів особисто.

Уяви, що буде далі

У якості прогностичної вправи запропонуйте учням спробувати уявити наступні роки. У групах або поодинці, попросіть учнів спрогнозувати низку сценаріїв, адже ніщо не підштовхує до діяльності краще, ніж образ позитивного майбутнього. 

Попросіть здобувачів освіти подумати над наступними запитаннями (можна у форматі мозкового штурму):

  • Що буде після війни? Уявіть, що війна раптово закінчилася (наприклад, у росії стався державний переворот, бункер путіна згищено, ЗСУ знищили всю ворожу армію). Що далі? Нехай учні спробують спрогнозувати, що робитимуть люди, переселенці, армія, керівництво країни, західні держави?
  • Що було б, якби всі наші громадяни (звісно, крім військових) сіли і нічого не робили протягом усієї війни (від 3 місяців до півроку)? Нехай діти опишуть можливі наслідки.
  • Україні надали «План Маршалла» – програму глобальної економічної допомоги для відновлення після війни. Сотні мільярдів доларів, конфіскованих із рахунків рф, передані нам для відбудови міст. Які спеціальності знадобляться країні? А що під час відбудови міст ви зробили б інакше?
  • Україна перемогла. Що це змінить у державі? До чого ми станемо менш терпимими (корупція, російський контент, неповага до армії)? Які професії стануть престижними? З якими країнами ми матимемо більш тісні зв’язки? Нехай діти складуть список усього, що зміниться. Наприклад: бум українськомовних перекладів, більша увага до України у світі, зміна політики НАТО, зникнення комплексу меншовартості, відкриття офісів YouTibe та інших компаній в Україні тощо.

Що б ти змінив?

Інколи учні не хочуть працювати, бо вважають стару життєву/навчальну програму не актуальною. І це певною мірою дійсно так. Війна змінила чимало речей, тож ракурс подачі деяких тем теж варто змінити. Аби зорієнтуватися та краще відчути настрої дітей, запропонуйте їм внести власні пропозиції.

Запитайте учнів: 

  • Що б ви змінили у шкільній програмі?
  • Які літературні твори хотіли прочитати (може їх цікавить Ремарк або українська воєнна проза)?
  • Про що хотіли б почути?
  • Які доповіді хочете зробити (наприклад, про героїв війни, про видатні події чи бої, наприклад, про: захисників острова Зміїний; полк Азов у Маріуполі; генералів Марченко і Залужного; Привида Києва; голову миколаївської ОДА Віталія Кіма; Тетяну Чорновол та протитанкові комплекси Стугна; Марусю Звіробій; «тракторні війська»; українських музикантів, які записалися до лав ЗСУ чи ТрО; містичну Чорнобаївку; використання байрактарів тощо).
  • Що бажали б вивчати на заняттях із цивільної оборони? 

Кожен учитель бажає, щоб його учні добре вчилися, з бажанням займалися на уроках і проявляли інтерес до його предмету.  Розвиток і формування мотивації навчальної діяльності школяра є однією з основних задач сучасної школи.

 Актуальність її розгляду обумовлена:

 1. Перехід на нові стандарти навчання.

 2. Навчання школярів прийомів самостійного навчання.

 3. Мотивація навчання як рівень психологічного благополуччя і розвитку школяра.

Учень не може бути примушений вчитися якщо він відноситься до знань байдуже і без інтересу.  Від мотивації залежить навчальна активність і успішність учнів.

Якщо здобувачі освіти  відчувають апатію, бо не здатні вплинути на перебіг бойових дій, покажіть їм ситуацію з іншого ракурсу. Нагадайте, що ми впливаємо на власний настрій, добробут і перспективи. Наприклад, ніхто не відміняв вступної кампанії, а ЗНО так і взагалі оновили, тож не дайте війні та байдужості відмінити ваше майбутнє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
26 липня 2023
Переглядів
178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку