Державний навчальний заклад
«Вінницький центр професійно-технічної освіти технологій та дизайну»
Доповідь на тему:
«Як мотивувати здобувачів освіти до навчання в непростий час»
Викладач фізики
Кравчук О. М.
Вінниця - 2022
Мотивація навчання - основне завдання сучасної школи
Всі наші задуми, всі пошуки
і побудови перетворюються на порох,
якщо в учня немає бажання вчитися.
В.А. Сухомлинський
Створення зацікавленого ставлення до навчання - проблема, що проходить через всю історію навчальних закладів, що не втратила актуальності і сьогодні. Відомо, який різний буває рівень знань і умінь учнів, яких навчає один і той же педагог. Йдеться про нормальних у психічному розвитку здобувачів освіти. Але вони сприймають і засвоюють одні й ті ж пояснення вчителя, один і той же матеріал по-різному, що призводить до неоднакових успіхів.
Спостереження педагогів і психологів показують, що результати навчальної діяльності багато в чому залежать від того, що спонукає цю діяльність, тобто залежать від мотивів. Від того, як вдається розвинути мотивацію навчання у здобувачів освіти, викликати потребу в знаннях, навчити вчитися, багато в чому залежить успішність навчання. Але перш ніж розвивати навчальну мотивацію, її необхідно пізнати, виявити її реальний рівень і можливі перспективи, "зони найближчого розвитку" у кожного учня і класу в цілому.
Результати вивченого стають основою для планування процесу формування. Разом з тим в процесі формування мотивації розкриваються нові її резерви, тому справжнє вивчення і діагностика здійснюються саме в процесі формування.
Упродовж останніх місяців не лише діти, а й дорослі отримали адикцію від новин. І це неабияк перешкоджає будь-якій корисній діяльності. Наприклад, діти не роблять нічого, лише гортають стрічку новин. Зазвичай подібна бездіяльність виправдовується високим психологічним напруженням та нездатністю працювати через переживання.
І це цілком зрозуміло. Особливо в перші дні, адже приголомшені були всі. Але зараз потрібно повертатися до навчання та життя.
Звісно, учні можуть запитати, як відвідування уроків та сумлінне виконання домашніх завдань допоможе в наближенні перемоги. І тут потрібно пояснювати їм, що необхідно втримати зараз нашу освіту на належному рівні, чому це важливо, до чого призведе занепад освіти і для країни загалом, і для учнів особисто.
Уяви, що буде далі
У якості прогностичної вправи запропонуйте учням спробувати уявити наступні роки. У групах або поодинці, попросіть учнів спрогнозувати низку сценаріїв, адже ніщо не підштовхує до діяльності краще, ніж образ позитивного майбутнього.
Попросіть здобувачів освіти подумати над наступними запитаннями (можна у форматі мозкового штурму):
Що б ти змінив?
Інколи учні не хочуть працювати, бо вважають стару життєву/навчальну програму не актуальною. І це певною мірою дійсно так. Війна змінила чимало речей, тож ракурс подачі деяких тем теж варто змінити. Аби зорієнтуватися та краще відчути настрої дітей, запропонуйте їм внести власні пропозиції.
Запитайте учнів:
Кожен учитель бажає, щоб його учні добре вчилися, з бажанням займалися на уроках і проявляли інтерес до його предмету. Розвиток і формування мотивації навчальної діяльності школяра є однією з основних задач сучасної школи.
Актуальність її розгляду обумовлена:
1. Перехід на нові стандарти навчання.
2. Навчання школярів прийомів самостійного навчання.
3. Мотивація навчання як рівень психологічного благополуччя і розвитку школяра.
Учень не може бути примушений вчитися якщо він відноситься до знань байдуже і без інтересу. Від мотивації залежить навчальна активність і успішність учнів.
Якщо здобувачі освіти відчувають апатію, бо не здатні вплинути на перебіг бойових дій, покажіть їм ситуацію з іншого ракурсу. Нагадайте, що ми впливаємо на власний настрій, добробут і перспективи. Наприклад, ніхто не відміняв вступної кампанії, а ЗНО так і взагалі оновили, тож не дайте війні та байдужості відмінити ваше майбутнє.