формувати в учнів усвідомлення необхідності охорони повітря; розвивати творчу активність, уважність; виховувати свідоме ставлення до навколишнього середовищаХід уроку
ПОВІТРЯ
Зустріч 13. ЯК ОХОРОНЯТИ ПОВІТРЯ ВІД ЗАБРУДНЕННЯ?
Мета: формувати в учнів усвідомлення необхідності охорони повітря; розвивати творчу активність, уважність; виховувати свідоме ставлення до навколишнього середовища.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (додаток)
1. Фронтальне опитування
— Розкажіть, як повітря впливає на погоду.
— Яке значення має повітря для життя рослин?
— Чому повітря необхідне для життя тварин?
— Доведіть, що для життя людей необхідне повітря.
2. Гра «Вірю — не вірю»
• Повітря необхідне живим організмам. (Так, щоб дихати)
• Повітря не має кольору. (Ні, воно прозоре, але товстий шар повітря має блакитний колір.)
• Повітря нерухоме. (Ні, воно весь час рухається. Це і є вітер, який ми відчуваємо.)
• Повітря є в твердих речовинах, наприклад, ґрунті, крейді. (Так. У цьому ми переконалися, коли проводили дослід з крейдою.)
• Повітря, яким ми дихаємо, насичене вуглекислим газом. (Ні. Повітря на одну п’яту складається з кисню, а решта — інші гази.)
• У повітрі є кисень, який дуже необхідний для дихання не лише людям, але й тваринам і рослинам. (Так, саме рослини виділяють кисень, і тому їх ще називають «зеленими легенями» Землі.)
• Повітря може мати запах бузку. (Ні, запах бузку має тільки бузок, а повітря — без запаху.)
— Отже, природа дає нам повітря без кольору, запаху, насичене вдосталь киснем — таким, яким воно необхідне людині. Завдяки повітрю ми живемо. Тому й повинні дбати про чистоту повітряного океану. Забруднене повітря — значна загроза для всього людства.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроді ви дізнаєтеся більше про охорону повітря від забруднення.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 38-39)
— Пригадайте! Яке значення має повітря для Землі?
— Поміркуйте, чи однакове повітря в місті і в селі, у лісі і біля автостради.
Робота в парах
— Роздивіться фотографії на с. 38 і поміркуйте! Чому забруднюється повітря? Що може псувати повітря там, де ви живете?
— Повітря буває різним — чистим, ароматним із запахом трав і квітів і несподівано отруйним, гірким, димним, непридатним для дихання.
— Пригадайте, де батьки радять вам гуляти. Чому?
— Повітря забруднюють як природні чинники, так і господарська діяльність людини. До природних чинників належать лісові і степові пожежі, насичені солями морські бризки і тумани, пил з ґрунтів і пісок пустель, рослинний пилок, мікроорганізми, виділення тварин, а також космічний пил.
— Наведіть приклади забруднення повітря господарською діяльністю людини.
— Найбільш шкідливим і надзвичайно небезпечним є забруднення повітря вихлопними газами автомобільного транспорту. Кількість машин на вулицях безперервно зростає, особливо у великих містах. Відповідно зростають викиди у повітря шкідливих газів.
Основні забруднювачі повітря у квартирах — це продукти горіння газу, на якому ми готуємо їжу, а також багато будівельних і оздоблювальних матеріалів. Поліпшують якість повітря кімнатні рослини.
— Розгляньте фотографії на с. 39 та розкажіть, що на них зображено.
— Людина і тварини можуть прожити певний час без їжі і води (кілька днів), але вони гинуть через кілька хвилин, якщо їх позбавити повітря. Це означає, що людство повинне особливу увагу приділяти тому, без чого життя неможливе. Проблему охорони повітря від забруднення намагаються розв’язувати всі країни світу.
Висновки
• Забруднюють повітря природні чинники і господарська діяльність людини.
• Найбільше забруднюють повітря викиди промислових підприємств, автомобільний транспорт.
• Проблему охорони повітря від забруднення намагаються розв’язувати всі країни світу.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
— Допоможіть розв’язати проблему.
Учитель на уроці природознавства попросив дітей розробити пропозиції щодо охорони повітря свого населеного пункту. Коли учні навели свої пропозиції, між ними виникла суперечка.
• Перша група учнів запропонувала: зупинити всі фабрики і заводи. Припинити заготівлю деревини. Заборонити користуватися автотранспортом. Перетворити Землю на один величезний заповідник.
• Друга група учнів висловила із цього приводу свою думку: фабрики і заводи повинні мати вловлювачі пилу і шкідливих речовин. Транспорт необхідно зробити екологічно безпечним. У містах і навколо них потрібно створювати сади, парки і ліси.
— Які заходи, на вашу думку, є більш ефективними? Поясніть чому.
2. Робота в групах
Групам роздають картки: «Поряд — парк. Там згребли торішнє листя і запалили багаття. І вулиця, і перехожі потопають у великих сизуватих клубах диму...»
Завдання: зробити висновок.
— Повітря також забруднюється від зловживання отрутохімікатами на полях, від викидів відпрацьованих газів з фабрик, заводів, забруднює повітря транспорт.
Аж страшно уявити, яким брудним повітрям ми дихаємо. Невже нічого не можна зробити? (Не спалювати листя; заводи і фабрики повинні бути безвідходними або очищати викидні гази; більше користуватися тролейбусами, трамваями.)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 39.
— Які чинники забруднюють повітря?
— Що забруднює повітря у твоєму населеному пункті?
— Поясніть, чому так важливо на перерві провітрювати класну кімнату.
— Поміркуйте, як ви і члени вашої сім’ї можуть вплинути на збереження повітря чистим.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
.