Як побудувати індивідуальну траєкторію успіху старшокласників у нашому сьогоденні

Про матеріал
У статті узагальнено досвід вчителя історії та правознавства з побудови індивідуальної траєкторії успіху старшокласників.
Перегляд файлу

Як побудувати  індивідуальну траєкторію успіху старшокласників у нашому сьогоденні

 

В У сучасній школі ми всі говоримо про компетенції, які необхідно сформувати у майбутнього випускника школи [1], але мало згадуємо про методику побудови індивідуальної освітньої траєкторії для успіху старшокласників. Працюючи над індивідуальним підходом до учнівства з початку своєї педагогічної діяльності, я виробила власну методику, конкретні кроки для успіху старшокласників. Пропоную декілька кроків, які спланувала виробила протягом діяльності та використовую для допомоги учнівству В досягненні успіху. Інакше кажучи, кроки для того, щоб учнівство могло стати лідерами у своєму напрямку [2-5,10,13]. Адже лідери це ті, хто може повести за собою, мати досягнення в опануванні певної галузі знань, бере участь у проєктах МАН, олімпіадах, турнірах, і, звісно, докладає зусиль для вступу до омріяного ЗВО, спроможний реалізувати себе у певній професії та бути щасливими [11].

Роботу з обдарованим учнівством можна розпочинати за вашим відчуттям.               З якого віку розпізнавати обдарованість,  розвивати виявлені навички  -  теж вам визначатися. Буває, що особа в 7 класі вже готова ставити цілі, а буває, що і в 11 класі ще не знайшла себе.  Мій особистий досвід роботи показує, що  найкраще будувати індивідуальну освітню траєкторію з 14-15 років чи відкривати учнівство, розпочинаючи з 9го класу. Пропоную розпочинати саме з 9 класу, бо в учнів цього віку читаю предмет «Основи правознавства» тож маю можливість проаналізувати їхні вміння працювати із літературою, джерелами, використовувати різноманітні інтернет ресурси, узагальнювати, робити висновки та ін. Тобто побачити готовність/ неготовність визначати мету, робити спроби до її втілення.

Дуже важливо, якщо в учнівства вже є певна мотивація та мета. Не часто, але буває, що вам дев’ятикласник перед першим уроком з Основ правознавства вже повідомляє, що хоче бути адвокатом, то ви ж не пропустите це повз вуха, звісно ж! Такий приклад найкращий. Інша справа, коли ми мотивуємо та зацікавлюємо своєю діяльністю ще невмотивоване учнівство. У цій статті спробуємо обгрунтувати власний досвід побудови траєкторії для розвитку обдарованих старшокласників, коли вони від вас просто вимагають уваги та серйозної діяльності, запитують, просять допомоги. Тоді, я щиро сподіваюся, що для побудови особистого шляху успіху такої зірки вам не шкода власних зусиль, педагогічного таланту та часу.

Отже, з чогось варто почати. Я почала з розробки індивідуальної траєкторії успіху. Цей шаблон і подаю. Його можна використовувати, вносячи, звісно, свої певні корективи, роблячи процес ще цікавішим та захопливим.

Перше, що потрібно зробити – написати план дій. Самопізнання я поставила на перше місце. Далі - скласти запитання, на які варто дати відповідь учням: Що для Тебе дійсно важливо? Що мотивує Тебе? Який Твій життєвий сенс? Саме такі запитання можливо,  допоможуть тінейджерам конкретизувати свої бажання, або з’ясувати власне бачення ситуації, або, як-то кажуть, взагалі “розставити крапки над і” - довести свої дії до логічного завершення. Також ви будете мати уявлення, що саме рекомендувати на ваших заняттях. Зустрічі можуть бути як сплановані, так і випадкові. У довірчих відносинах все більше буде вимальовуватися картина сильних та слабких сторін, бажано вести записи - такий собі «щоденник успіху». Так ми відповідаємо на запитання: У чому Ти хороший, найкращий? Що Тобі подобається робити? Які Твої навички та таланти? Тут підходять тести із англомовних сайтів, де дається картина тих якостей, які вже розвинені та які потрібно прокачувати. Це доступні тести і не потрібно вкладати додаткові кошти. Картина мала б бути повною, коли актуалізовано інтереси та пристрасті: *Чим Ти захоплюєшся у вільний час? *Що дає Тобі відчуття радості та задоволення?

Постановка мети та найближчих цілей – наш наступний етап.  І тут важливо не тільки сформулювали чіткі та вимірювані цілі: *Чого Ти хочеш досягти? *Яким Ти бачиш себе в майбутньому? На цьому етапі дуже важливо, щоб ваші респонденти бачили себе в тих планах і відчували свою значимість, були щасливі. Можна подробити великі цілі на менші кроки. Це зробить їх більш досяжними та менш лякаючими. Важливо визначати терміни для досягнення кожної сходинки вашої спільної мети. Також важливо продовжувати писати план дій на кожен крок, щоб було видно, які саме ресурси потрібно задіяти. Можливо, ретельніше вивчити певну термінологію, алгоритми розв’язання правових задач, якщо предметом зацікавлення є правознавство, а можливо – вивчити ще одну іноземну мову.

Дуже важливо таких тінейджерів, які вже мають мотивацію, спрямувати в потрібне русло – вжити негайно певних заходів та постійно працювати разом. Не зволікати. Розпочати роботу над цілями потрібно якомога швидше. Важливо дотримуватися дисципліни, наполегливо та віддано працювати над спільною справою. Ви немовби проживаєте вже одне життя на двох. Адже справа ваших підопічних стає і вашою особистою також! Вашим дітищем! І ви частенько думаєте: «Як там моя дитина!?».  Усі задачі ви вирішуєте разом та не боїтеся помилок. Адже помилки - це частина процесу навчання. Не здавайтеся, якщо щось іде не так, як ви очікуєте. Щоб підбадьорити підопічних - озвучуйте і їх успіхи, і свої також. Це допоможе вам залишатися вмотивованими та продовжувати рухатися вперед.

Звісно, можуть обставини складатися по-різному. Але наша гнучкість та адаптивність завжди виручає. Так, багато планів змінило широкомасштабне вторгнення. Але, хоч і в онлайні, ми продовжували виконувати наші завдання, і тому маємо не бояТися змінювати трішки свої цілі та плани за нових обставин. І у вас ідуть підготовки і до МАН, до олІмпіад та й до турнірів. Будьте безстрашні. Може скластися і так, що ваші цінності, інтереси та пріоритети змінюватимуться. І це нормально. Включаючись у новий процес, варто пройти шлях нового самопізнання з тим учнівством, у кого це сталося. Адже, ми продовжуємо досягати успіху і це дуже цікаво. Успіх - це подорож, а не пункт призначення. Продовжуйте навчатися новому та розвивати свої навички. Опанування нових ресурсів та можливостей онлайн-навчання - цікаве та дуже захопливе заняття.

Вчительству теж потрібні однодумці та підтримка. Знайдіть людей, які Вас будуть розуміти, оточіть себе такими людьми, які вірять у вас та ваші мрії, мрії вашого учнівства. Розвивайте свої скіли. Важливо, щоб вчитель/вчителька були для учнівства і ментором, і коучем. Також було б добре, якби в колективі була сильна психологічна служба. Саме за допомоги психологів можна отримувати допомогу у визначенні цілей, складанні плану дій, проходити цікаві профорієнтаційні тести та подолати певні проблеми і виклики.

Не менш важливими є поради професіоналів тієї сфери, у якій ви дієте. Беріть допомогу кожної та кожного, не бійтеся. Адже, один вчений добре, а десять - прекрасно. І в кожного можна повчитися. Немає нічого ганебного в тому, щоб просити допомоги, коли вона вам потрібна. Директор, колектив, колеги-правознавці, викладачі вищої школи, успішні люди – можуть дати оригінальні поради і свої лайфхаки. Всі люди дуже різні за характером, способами пояснення матеріалу, викладенням своєї думки, підходом до проблематики, аналізом правових джерел, методикою узагальнення, виведенням дефініційта, стилем аргументації та ін. Дуже важливими для учнівства є зустрічі із видатними юристами, адвокатами, нотаріусами та й, звісно, вашими випускниками вашої школи, представниками рідкісних юридичних спеціальностей та інші цікаві особи. Такі зустрічі надихають і результати можуть вражати.

Успіх може залежати і від того, з яким інтересом ви викладаєте свій предмет, чи «горять у Вас очі». Успіх - не щасливий випадок. Це результат наполегливої ​​праці, самовіддачі та віри в себе. Тоді і ваше учнівство зможе пройнятися  вашим запалом, і ви подасте гарний приклад. Адже всі відшукАють свій власний шлях до успіху і йдуть до нього, діючи насичено, продуктивно, із запалом. І Найважливішою є саме ця подорож, а не пункт призначення. Ми навчаємося самі насолоджуватися процесом, а учнівство буде мати гарний приклад і повторюватиме його. Чим цікавіші ви пропонуєте методи та вивчення досягнень – тим кращі матимете результати [14].

Отже, плануючи індивідуальну траєкторію успіху, ви виберете те, чого немає в інших, зробите це краще. Адже, ваш шлях - це унікальний шлях для кожної людини. І не існує універсального підходу, пігулки, яка б підійшла б усім. Найголовніше – харизма. Найголовніше - бути в тренді. Найголовніше - це знайти те, що мотивує вас. Тому важливо визначатися,  чітко поставити мету та наполегливо працювати над її досягненням. Дуже допоможе віра. Завжди вірте в себе, вірте в те, що ви робите, вірте у своє учнівство - і ви обов'язково будете щасливі та навчите бути щасливими І своє учнівство. Наше учнівство зараз дуже динамічно розвивається. Нам лише потрібно бути з ними на одній хвилі, направляти цей динамічний процес у їх розвитку. Бо розвиток потребує самоаналізу, чітко визначених цілей та наполегливості.

 

Література:

  1. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
  2. https://zib.com.ua/ua/141855.html
  3. https://iod.gov.ua/content/events/57/vseukrayinska-naukovo-praktichna-onlayn-konferenciya-liderstvo-i-obdarovanist--suchasniy-naukoviy-diskurs-i-osvitnya-praktika_publications.pdf
  4. https://nubip.edu.ua/en/node/136140
  5. https://blog.agrokebety.com/shcho-take-liderstvo-khto-takyy-lider-i-yak-nym-staty
  6. http://library.kpi.kharkov.ua/uk/Kuzmenko_biogr
  7. Кузьменко О.В. Примусові заходи виховного характеру як інститут кримінального права України. - Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства.- №4.-2018. – С.7-22
  8. Кузьменко О.В. Завдання для олімпіади з правознавства як дидактична система.- 2020.- 120с.
  9. Кузьменко. О.В. Свобода як принцип конституції і цінність громадянського суспільства.- Прикарпатський юридичний вісник-2021.-№7.-С.12-16.
  10. Лідерство. Подкаст. https://www.youtube.com/watch?v=SSft2LxkDKc
  11. https://osvitoria.media/experience/kurs-shhastya-dlya-vchyteliv/?fbclid=IwAR1QTn5hQNwlJXYlL3YljNLWhKLPLlp_P6lP0Kciajg1yZzwmH0e-kUTdU0_aem_AdlC8T6WdQyUgq3AUE8YvM_f3e6vOpNgs8J2TW4SEP-yjkOUqvQsCHBanx3mozxnRfs
  12. Сідорчук В.П, Бабіч Д.А. Підготовка учнів до Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії та правознавства.Навчально-методичний посібник.- Харків.-2019.- 272 с.
  13. Смілка О. Блог про усвідомлене лідерство https://2coachingconsulting.substack.com/
  14. https://yalesurvey.ca1.qualtrics.com/jfe/form/SV_dmWAB2LoFzOk25n?user_id=31b80cbccfffd9347449a303b760109384226555

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Seriakova Valentina
Додано
24 квітня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку