Способи: |
(4 слайд) 1. ЗОРОВЕ ЗАПАМ'ЯТОВУВАННЯ ЧИСЕЛ |
Цей спосіб вважається найбанальнішим і водночас дуже дієвим. Він |
передбачає використання квадрата Піфагора. У ньому по горизонталі та по |
вертикалі розташовані числа натурального ряду, а на перетині двох значень |
їхні добутки. Цей квадрат існує понад чотири тисячі років і сприяє |
візуальному запам'ятовуванню чисел. Його використання є однією з |
найшвидших методик вивчення. Це зумовлено тим, що сприймати квадрат |
Піфагора для більшості дітей простіше, ніж приклади зі стовпців. |
(5 слайд) 2. ВІРШОВАНА ФОРМА ЗАПАМ'ЯТОВУВАННЯ |
Деякі учні мають гуманітарний склад розуму, і це стає помітно з перших |
тижнів навчання у школі. Таким дітям буває складно вивчити всю таблицю |
множення попереднім чи будь-яким іншим способом. Тому слід |
застосовувати особливий підхід. Наприклад, вивчати піфагорову табличку |
(1 слайд) Існують різні методики та способи, що дозволяють зробити це швидко, при цьому заощадивши нерви батьків та дітей. Деякі настільки дієві, що з успіхом використовуються протягом багатьох десятиліть.
|
(2 слайд) Перш ніж приступати безпосередньо до вивчення, |
|
необхідно пояснити дитині такі поняття, як: |
перший множник — число, яке буде додаватися певну кількість разів; |
|
другий множник — число, що показує, скільки разів потрібно додавати |
|
перший множник для отримання добутку; |
|
добуток — значення, яке одержується в результаті багаторазового |
|
додавання. |
|
Друга дія — це перша, повторена певну кількість разів. Від зміни місць множників добуток не змінюється.
за допомогою невеликих віршиків. Існують оригінальні чотиривірші |
||||||
українською для всіх виразів. Рекомендуємо всією сім'єю завчити їх |
||||||
напам'ять та використовувати навіть у побутовому спілкуванні. Зверніть |
||||||
увагу на книгу автора Галини Матвєєвої, в якій представлені віршики, що |
||||||
запам'ятовуються, і яскраві ілюстрації. |
||||||
( 6 слайд) 3. ВИВЧЕННЯ ТАБЛИЦІ ПО СТОВПЧИКАМ |
||||||
Ще один варіант, вивчити з дитиною таблицю множення, робити це по |
||||||
стовпчикам. Цей спосіб передбачає поступове запам'ятовування. |
||||||
Наприклад, щодня нова цифра. Після засвоєння кожного наступного |
||||||
стовпчика необхідно повторювати все спочатку. Припустимо, школяр |
||||||
дійшов до цифри 4 і запам'ятав усі значення. Попросіть його |
||||||
продемонструвати нові знання починаючи з одиниці. |
Перевагою цієї |
|
||||
|
||||||
методики є поступове освоєння матеріалу. Дозоване здобуття знань |
|
|||||
|
||||||
позитивно позначається на засвоєнні. Також поступово підвищується |
||||||
складність матеріалу. Тому дуже важливим є регулярне повторення всіх |
||||||
стовпчиків після вивчення нових. Такий підхід дозволяє добре закріпити |
||||||
пройдений матеріал. |
|
|||||
|
||||||
( 7 слайд) 4. СПРОЩЕННЯ СИСТЕМИ ОБЧИСЛЕННЯ |
||||||
Зазвичай діти губляться, побачивши перед собою 10 стовпчиків по 9 |
|
|||||
|
||||||
прикладів. Табличка здається їм величезною та складною у вивченні. |
|
|||||
|
||||||
Завдання батьків — постаратися максимально спростити процес |
||||||
відкладення у пам'яті. Зробити це можна за допомогою певних хитрощів. |
||||||
Зокрема, існують певні логічні зв'язки та закономірності: |
|
|||||
|
||||||
Завдяки таким правилам та хитрощам процес навчання відбуватиметься не |
|
лише легко, а й цікаво. Особливо це стосується дітей, які володіють |
|
|
|
логічним мисленням та мають схильність до точних наук. |
|
( 8 слайд) 5. ПОВНЕ ЗАНУРЕННЯ У ВИВЧЕННЯ |
1. Якщо у якості одного з множників виступає двійка, до другого |
|
||||||||
|
|||||||||
|
числа необхідно додати аналогічне. Наприклад, 6*2 = 6 + 6 = 12. |
|
|||||||
|
|||||||||
2. Множачи будь-яке число на одиницю, ми отримуємо його ж (5*1 |
|
||||||||
|
|||||||||
= 5). |
|||||||||
3. Якщо множником є цифра п'ять, добуток закінчуватиметься або |
|
||||||||
|
|||||||||
|
п'ять, або нуль. У парних чисел наприкінці стоятиме нуль, а в |
|
|||||||
|
|||||||||
|
непарних — п'ять. |
|
|||||||
|
|||||||||
4. Ще один лайфхак по п'ятірці: щоб помножити парне число на |
|
||||||||
|
|||||||||
п'ять треба взяти його половину і додати 0. Візьмемо приклад |
|||||||||
|
8*5. Потрібно поділити навпіл 8 і 4 до приставити 0. Виходить, |
|
|||||||
|
|||||||||
|
що 5*8 = 40. З непарними цифрами цей варіант не працює, тому |
|
|||||||
|
|||||||||
їх краще не розглядати у якості прикладу. |
|||||||||
5. Якщо множником виступає 10, твір завжди закінчується на 0, а |
|
||||||||
|
|||||||||
|
починається з другої цифри в прикладі: 10*3 = 30, 10*7 = 70. |
|
|||||||
|
|||||||||
6. Вивчити таблицю множення дітям на п'ять простіше, знаючи, що |
|
||||||||
|
|||||||||
результати у ній у половину менші, ніж у стовпчику на 10: 5*6 = |
|||||||||
30, 10*6 = 60. |
|||||||||
7. Якщо потрібно виконати арифметичну дію з 9, необхідно до |
|
||||||||
|
|||||||||
|
початкового числа додати 0 і відняти таке саме число. У виразі |
|
|||||||
|
|||||||||
7*9 рішення буде аналогічним, якщо 70 - 7. 70 - 7 = 63, отже 7*9 = |
|||||||||
63. |
|||||||||
Ще один спосіб — повне занурення у процес. Інакше кажучи, потрібно |
||||||||
використовувати всі перелічені методи одночасно. Можна роздрукувати |
|
|||||||
|
||||||||
великий плакат із зображенням квадрата Піфагора, щоб він постійно |
|
|||||||
|
||||||||
перебував у полі зору дитини. Також слід скласти графік заучування |
||||||||
стовпчиків, придбати книгу з віршами та ілюстраціями, а також розповісти |
||||||||
школяру про спрощені методи обчислення. Якийсь із способів гарантовано |
|
|||||||
|
||||||||
принесе свої плоди. |
|
|||||||
|
||||||||
(9 слайд) ЯК ВИВЧИТИ? |
||||||||
Як вивчити таблицю множення на 2 |
||||||||
Табличка на два є найпростішою. З її засвоєнням не повинно виникнути |
|
|||||||
|
||||||||
особливих труднощів. Однак важливо не змушувати заучувати значення. |
|
|||||||
|
||||||||
Краще пояснити логіку, керуючись якою вирішуються приклади. |
||||||||
Розкажіть, що в процесі арифметичної дії складається така кількість |
||||||||
двійок, що дорівнює множнику. Наприклад, якщо потрібно помножити два |
|
|||||||
|
||||||||
на три, ми складаємо три двійки: 2 + 2 + 2 = 6. Тобто 2 * 3 = 6. Також |
|
|||||||
|
||||||||
нагадайте другокласнику, що 2 * 3 = 6 і 3 * 2 = 6, тому запам'ятовувати |
||||||||
доведеться меньше. |
||||||||
Як вивчити таблицю множення на 3 |
|
|||||||
|
||||||||
Якщо дитина вчиться множити на три, можна використовувати метод, |
|
|||||||
|
||||||||
аналогічний двійці. Тобто складання певної кількості трійок у кожному |
||||||||
прикладі. Однак це може викликати у школяра деякі складнощі. Адже |
||||||||
складати багато трійок досить важко. Щоб полегшити завдання, |
||||||||
рекомендується розучувати різні віршики та пісеньки. |
|
|||||||
|
||||||||
Однак найкращим методом, за допомогою якого легко вивчити таблицю |
||||||||
множення на три, є використання підручних засобів. Наприклад, можна |
||||||||
використовувати ручки, олівці, спеціальні палички та ін., що допоможе |
|||||
учневі краще сприймати інформацію. |
|
||||
|
|||||
За допомогою ручок та олівців, які школяр щодня бере до школи, можна |
|
||||
|
|||||
виробити певні асоціації. У потрібний момент він згадає, що 3*3 — це три |
|||||
ручки + три ручки + три ручки, разом 9. |
|||||
Часи йдуть, а метод візуального запам'ятовування та асоціацій залишається |
|||||
|
|||||
найдієвішим. Якщо у момент вивчення учень не показує відмінних |
|
||||
|
|||||
результатів, будьте певні, потрібні знання однаково відкладаються на |
|||||
підкірку. |
|||||
Як вивчити таблицю множення на 4 |
|
||||
|
|||||
Цифра 4 досить легка і засвоюється дитиною легше, ніж трійка. Це |
|
||||
|
|||||
пов'язано з тим, що табличка на чотири практично ідентична двійці. Для |
|||||
заучування можна використовувати наступний принцип: 2*4 = 2*2*2 = 8, |
|||||
3*4 = 3*2*2 = 12. Іншими словами, одне число необхідно помножити на |
|
||||
|
|||||
два, а потім отриманий результат ще раз помножити на двійку . На початку |
|||||
|
|||||
діти подумки множитимуть двічі на двійку, а потім звикнутимуть |
|||||
підставляти четвірку. Багато представників системи освіти рекомендують |
|||||
вивчати табличку на чотири після двох, а потім переходити до трійки. |
|
||||
|
|||||
Як вивчити таблицю множення на 5 |
|
||||
|
|||||
Ця частина таблички також досить проста і діти її добре розуміють. |
|||||
Достатньо пояснити другокласнику, що кожна наступна цифра в |
|||||
результатах більша за попередню на п'ять. Також варто нагадати, що вони |
|||||
закінчуються або п'ять, або 0. Для парних чисел це нуль, а для непарних — |
|||||
|
|||||
п'ять. З парними справа дуже проста: помножуючи на п'ять, їх потрібно |
|||||
розділити навпіл і поставити в кінці 0. Зокрема, 5*6 = половина шести — |
|||||
це три, ставимо в кінці нуль і виходить 30. Ця схема також дозволяє |
||||||||||
запам'ятати результати для непарних чисел: вони більші на п'ять, ніж |
|
|||||||||
|
||||||||||
попередні (5*7 = 35). |
|
|||||||||
|
||||||||||
Як вивчити таблицю множення на 6, 7, 8 |
||||||||||
До вивчення стовпчиків із цифрами шість, сім та вісім діти приступають |
||||||||||
після засвоєння прикладів для 1-5. Перевагою цієї методики є її |
|
|||||||||
|
||||||||||
поетапність. Поступово переходячи до нових цифр, школяр пам'ятатиме, |
|
|||||||||
|
||||||||||
що від перестановки місць множників добуток не змінюється. Якщо |
||||||||||
помножити шість на сім та сім на шість, вийде однакове число. Це значно |
||||||||||
спрощує завдання, тому нових чисел для запам'ятовування до кінця |
|
|||||||||
|
||||||||||
таблички стає дедалі менше. |
|
|||||||||
|
||||||||||
Однак при виникненні складнощів ви завжди можете допомогти дитині |
||||||||||
швидко вивчити таблицю множення. Робити це слід за допомогою |
||||||||||
спеціальних методик чи ігор. Зокрема, багато освітян рекомендують |
|
|||||||||
|
||||||||||
використовувати для рахунку пальці. |
|
|||||||||
|
||||||||||
Опис методу: необхідно повернути кисті рук долонями до себе та |
||||||||||
пронумерувати кожен палець від шести до десяти починаючи з мізинців. |
||||||||||
Потім можна пробувати множити, наприклад, 7*8. Для цього слід зіставити |
||||||||||
|
||||||||||
безіменний палець лівої руки та середній правої. Після цього потрібно |
|
|||||||||
|
||||||||||
порахувати пальці: кількість пальців, які опинилися під з'єднаними, є |
||||||||||
десятками. А пальці рук, які розташовані над ними, треба помножити. |
||||||||||
Таким чином, під з'єднаними (разом з ними) опинилося п'ять пальців, а |
||||||||||
множачи верхні ми отримали 3*2 = 6. Разом 7*8 = 56. |
|
|||||||||
|
||||||||||
Якщо ця методика не виявилася успішною, спробуйте асоціацію з життя. |
||||
Вивчити таблицю множення з дитиною буде набагато простіше, якщо |
||||
робити це граючи. Щоб запам'ятати значення виразу 6*7, запропонуйте |
||||
малюкові посадити кавуни. Для цього необхідно викопати шість ямок та |
|
|||
|
||||
покласти туди по сім насінин. Спробуйте порахувати скільки всього |
||||
насіння потрібно для посадки. Отриманий добуток сорок два буде набагато |
||||
простіше запам'ятати, якщо асоціювати його із соковитою літньою ягодою. |
||||
Не слід забувати, що ми живемо в XXI столітті і можемо використовувати |
|
|||
|
||||
різні гаджети та програми. Спеціальні програми, які допомагають вивчити |
|
|||
|
||||
таблицю множення дитині, можна встановлювати на смартфони чи |
||||
комп'ютери. Діти набагато охочіше будуть сідати за навчання, якщо |
||||
запропонувати їм сучасніші методики. Погодьтеся, яскрава анімація в |
|
|||
|
||||
телефоні є набагато цікавішою, ніж нудні роздруківки із зображенням |
|
|||
|
||||
квадрата Піфагора. |
||||
Порада: якщо у другоклашки довго не виходить запам'ятати числа, |
||||
внаслідок чого він засмучується, не варто продовжувати заняття. Інакше ви |
||||
|
||||
ризикуєте назавжди закласти у ньому відторгнення до арифметики. Краще |
|
|||
|
||||
-жодних негативних порівнянь із однолітками; |
|
|
|
||
-не варто лаяти та карати за погані оцінки та низьку успішність; |
|
|
|
||
-приступати до домашніх занять слід лише гарному настрої; |
||
-використовуйте метод поступового вивчення. |
||
зробити паузу та повернутися до вивчення, коли школяр трохи |
||||||
заспокоїться. |
|
|||||
|
||||||
Як вивчити таблицю множення на 9 |
|
|||||
|
||||||
Запам'ятати табличку на дев'ять так само легко, як на одиницю. Існує |
||||||
певний секрет, що дозволяє зробити це швидко. Якщо уважно подивитися |
||||||
на стовпчик, можна помітити, що після знака дорівнює стоять цифри від 1 |
|
|||||
|
||||||
до 8, які розташовані зверху вниз. Другі цифри йдуть від 1 до 8 знизу |
|
|||||
|
||||||
нагору. Крім того, табличка на 9 вивчається дитиною однієї з останніх. А |
||||||
це означає, що раніше він множив на дев'ять двійку, трійку, четвірку та ін. |
||||||
Тому просто нагадайте второклашці правило: від перестановки місць |
|
|||||
|
||||||
множників добуток не змінюється. |
|
|||||
|
||||||
(10 слайд) Яких помилок не варто припускатися вивчаючи таблицю |
||||||
множення |
||||||
Складнощі у навчанні не повинні ставати причиною покарань. Адже учні |
|
|||||
|
||||||
лише починають пізнавати цей світ і потребують нашої підтримки та |
|
|||||
|
||||||
допомоги. |
||||||
Щоб у школяра була мотивація вчитися, дотримуйтесь наступних правил: |
||||||