Як вивчити систему роботи вчителя
Система роботи педагога - це сукупність форм, методів і прийомів роботи та вміння застосовувати їх на практиці, що є притаманними цьому педагогу, відрізняє його роботу від інших, дає можливість добиватись тих чи інших позитивних результатів у навчально-виховному процесі.
Для аналізу я вибрала сайт вчителя інформатики Григоренка Сергія Васильовича.
Посилання: http://grigorenko-sv.pp.ua/2-klas/2-klas-konspekti-urokv/955-urok-1-pravila-povednki-bezpeki-zhittyedyalnost-bzh-v-kompyuternomu-klas.html.
Для співпраці з учнями педагог створив гуртки з інформатики, проводить олімпіади серед класів, заходи, конкурси та ррізноманітну діяльність в межах школи. В межах уроку він використовує різні дидактичні методи, проводить фізкультхвилинки та опитування щодо бачення учнів уроку. Також хочу зазначити, що педагог тримає всіх в рівних умовах, тобто нікого не виділяє.
У чому виражається: Педагог вдосконалив урок та викладав його сучасно. Але знищити старе неможливо, тому що нове повністю залежить від минулого. Тому розвиток включає в себе і старе для подальшого удосконалення нового.
У чому виражається: Сергій Васильович впровадив власну систему обліку та контролю знань, яка сприяє успішному навчанню. Також Він не зупиняється на досягнутому та постійно вдосконалюється.
Результативність праці вчителя дуже висока. Завдяки його старанням, учні досягають успіхів. За результатами районних олімпіад у 2015-18 н. р. учні 9, 10, 11 класів взяли виключно перші місця як з інформатики, так і з інформаційних технологій.
Переглянувши розділи «Мої досягнення» та «Моя відео-галерея», можна сказати, що Сергій Васильович досить позитивна людина, з ним приємно спілкуватися. Він має сертифікат про підвищення кваліфікації, а зараз й сам проводить такі тренінги. Гарно володіє собою, не хвилюється, коли дає інтерв'ю. Отримав нагороду педагог-наставник в 2015 році. Щодо то творчості, то він проводить майстер-класи, а також веде 4 гуртка, але найбільше його творчий потенціал розкриває фільм про самого себе («Фільм на атестацію вчителя інформатики Григоренка Сергія Васильовича»). З цього випливає, що він ще й дуже весела людина. Також не можу зазначити такі здібності викладача, як комунікативність ,емоційна стійкість та постійний саморозвиток.
Судячи з сайту Григоренка Сергія Васильовича, він працює вчителем з 2005 року, за цей час він проводив купу відкритих уроків, тренінгів, майстер-класів, а в розділі «Мої досягнення» купа різних подяк, грамот та сертифікатів про його педагогічну діяльність. Тому можна сміливо сказати, що він володіє і першою групою вмінь, і другою, бо для таких заходів потрібно вміти тримати себе в руках, бути впевненим, з гарно поставленою мовою та харизмою.
В розділі «Методичні об'єднання вчителів», можна знайти інформацію про обмін досвідом та спільне вирішення поточних проблем у навчанні. Не можу стверджувати, що вони обмінюються досвідом саме з педагогами-новаторами, в документі це не зазначено, але співпраця є. Наприклад на останньому зборі вчителі вирішували такі проблемні питання як: теми для поглибленого опрацювання обрано з урахуванням особистих здібностей і нахилів педагогів, нових тенденцій розвитку педагогічної освіти, а також науково-методичних проблем, над вирішенням яких педагоги району. Виходячи з цього, кожен педагог знаходить свій шлях до підвищення педагогічної майстерності, до творчості. Виходячи з цього не можна відверто сказати, чи обрав Сергій Васильович шлях ознайомлення з досвідом педагогів-новаторів, але хто ще розповідав їм про нові тенденції розвитку педагогічної освіти.
Аналізуючи сайт можна побачити, що вчитель регулярно проводить батьківські збори (розділ «Класний керівник», підрозділ «Новини»), на яких вирішуються різні питання, в тому числі й про проблеми учнів в школі і, можливо, вдома. Велика кількість гуртків може допомагати у вивченні учнів, кому що подобається, в кого які здібності та інші. І, звичайно, регулярно проводяться тренінги та виступи для учнів (наприклад останній тренінг мав назву «Кібербулінг або агресія в Інтернеті: способи розпізнання і захист дитини»).Також неможливо не зазначити, що вчитель завжди зв’язую вивчення знань з прикладами з життя. Це вся інформація, яку можна знайти на сайті, але робота вчителя на цьому, я впевнена, не закінчується. В реальному часу вчитель також бачить і аналізує стосунки між учнями і якщо є якісь проблеми – вирішує їх.
Оцінити глибокі знання державних навчальних програм, підручників, посібників можна по розділу «Презентації», підрозділ «Вчителя». Саме це є показником, наскільки вчитель володіє інформацією. Саме під час створення презентації потрібно зуміти донести головну інформацію зрозумілим шляхом й важливо, щоб вона не суперечила інформації з підручника та давала відповіді на питання в робочому зошиті, головна мета, щоб вона була зрозумілою та корисною для учнів.
На сайті є розділ «Календарне планування», він поділений на підрозділи-класи, для опрацювання я взяла 2 клас. В розділі представлено 6 різних календарно-тематичних планувань. Найбільше мені сподобалися планування за підручником «Я досліджую світ» підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), автори: Волощенко, О. В.; Козак, О. П.; Остапенко, Г. С. та за підручником «Я досліджую світ» підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Частина 2, автори: Жаркова І. І.; Мечник Л. А.; Роговська Л. І.; Пономарьова Л. О.; Антонов О. Г.. Вони сподобались мені найбільше, багато інформації, серйозно представлена, але для дітей 2 класу це буде занадто, найкращим варіантом є план за підручником «Я досліджую світ» підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), автори: Вашуленко, М. С.; Ломаковська, Г. В.; Єресько, Т. П.; Ривкінд, Й. Я.; Проценко, Г. О.. Інформація викладена в більш дитячій, цікавій формі й легша для сприйняття. Інші плани не привернули моєї уваги, вони стандартні, але, на мій погляд, для для першої теми вони відвели зайвий урок, замість 3-4, в їх плані стоїть 5-6 уроків.
Для більш детальної інформації, а саме: зміст навчання та очікувані результати навчання для кожного уроку можна знайти в розділі «Навчальні програми». Там представлено 4 підручники про типову освітню програму для 1-2 та 3-4 класів.
Підготовка до кожного уроку складається з першого, організаційного етапу (перевірка готовності учнів до уроку), другого етапу, актуалізація опорних знань(вчитель проводить фронтальне опитування) та третього етапу, мотивація навчальної діяльності(зазвичай використовується гра або бесіда з учнями). Дані етапи допомагають учням згадати, що вони вивчали на попередньому уроці, наскільки добре запам’ятали інформацію та чи зможуть вони її використати під час гри чи бесіди.
Для аналізу я вибрала 2 клас. Проаналізувавши 8 уроків даного класу можна вибілити такі ключові моменти.
Всі уроки мають тип: засвоєння нових знань і умінь. Кожен урок починається з організаційного моменту, а саме: привітання, перевірка присутніх та перевірка готовності учнів до уроку. Далі йде етап актуалізації опорних знань. З першого по шостий урок вчитель використовує фронтальне опитування учнів (приклад питання: Наведіть приклади корисної інформації.), в шостому класі він використав розв’язування логічних задача, а сьому і восьмому вчитель проводив гру (гра «Знайди потрібне слово»). На кожному уроці вчитель проводить фізкультхвилинку, коли діти можуть відволіктися, потягнутися та з новими силами приступити до роботи. Також на кожному уроці присутні етапи вивчення нового матеріалу, формування умінь та навичок, робота з комп’ютером, релаксація(приклад: гімнастика для очей) та підбиття підсумку уроку(для даного етапу вчитель на кожному уроці використовує різні методи, наприклад: гра в «Мікрофон» або фронтальне опитування).
Самоаналіз уроку вчителем відображається у розділах «Методична скарбниця» та «Досягнення учнів». В розділі «Методична скарбниця» є підрозділи «Відкриті уроки» та «Майстер-класи». На відкритих уроках вчитель детально розповідає про проблемні теми, а на майстер-класах поглиблює знання учнів й також може вирішити деякі проблемі моменти з даної теми у учні. Окремого розділу на сайті, про аналіз робіт учнів, найчастіших помилок та іншого немає. Також небагато про самооцінку вчителя може розповісти розділ «Досягнення учнів», оскільки їх перемога це й перемога вчителя. І навіть в 2020 році є переможці олімпіад.
Для позаурочної роботи з інформатики, вчитель веде гурткову роботу, а точніше: гурток «Основи інформаційних технологій» (1 рік), гурток «Основи інформаційних технологій» (2 рік), гурток «Основи WEB-технологій» та гурток «Основи художньої комп'ютерної графіки». Для кожного гуртка на сайті є навчально-тематичний план, де розписано діяльність гуртка впродовж року, а також, що учні мають знати і чому навчитимуться. В кінці року вчитель організовує екскурсії, конкурси та змагання. Дуже несподівано, що з одного предмету в школі ведеться аж 4 гуртка. Чудово, що в учнів є такий вибір напрямків з інформатики.
На сайті, в розділі «Класний керівник» представлена така інформація: список класу, новини класу, доручення, класний журнал, фотогалерея 11-Б класу, відео-галерея 11-Б класу. В підрозділі «Новини» вчитель викладає інформацію про батьківські збори, електронний журнал, переможців конкурсів та олімпіад, новини про дати канікул та ЗНО, фотографії діяльності класу(колаж), рейтинг учнів. Вчитель активно працює зі своїми учнями та їхніми батьками. З підрозділу «Новини» ми розуміє, що клас дуже дружній та активний. В підрозділі «Доручення» прописані обов'язки учнів, хто староста, заступник старости, журналісти, редколегія, бібліотекари, відповідальні за квіти, фінансовий сектор та культурно-масовий сектор. Вчитель є керівник 11-Б класу, тому гарною ідею було створити фінансовий сектор, щоб діти вчилися самостійно планувати бюджет класу (або вони просто збирають гроші). Проведення виховної години, бесід та позашкільних заходів.
Суспільно-громадська робота педагога розкрита в двох розділах «Мої досягнення» та «Виступи вчителя». В розділі «Мої досягнення»* розміщені сертифікати ("За участь у освітньому проекті "Шкільний сайт - перший крок до віртуального відкритого світу""), подяки("За сумлінну та бездоганну працю, досягнуті успіхи у справі навчання і виховання підростаючого покоління"), грамоти ("За багаторічну плідну працю у справі навчання і виховання підростаючого покоління, вагомий особистий внесок у розвиток національної освіти та з нагоди професійного свята - Дня Вчителя "). Дана інформація, на мій погляд, вже характеризує Григоренка Сергія Васильовича, як активного суспільно-громадського діяча, але не менш важливим є розділ «Виступи». Сюди відносяться і виступи на педраді("Реалізація індивідуального підходу до учнів та диференціація навчання у процесі контролю і стимулювання навчальної діяльності школярів. Робота з обдарованими дітьми" ), і доповіді( "Інформаційні і комунікаційні технології навчання: проблеми і перспективи"), і родинна студія(«Тренінг. Світ Безпечного інтернету»). За 2020 рік у вчителя немає ніякої активності, але скоріше за все із-за пандемії.
*Даний розділ поділений на підрозділи-роки з 2005 по 2019, в кожному розділі актуальна інформація про досягнення вчителя, це дуже зручно.
Хочу відмітити, що сайт створено прекрасно, приємний інтерфейс, чітко викладена інформація, яку дуже легко знайти, завдяки чудовій навігації по сайту, гарно працює пошукова система, також не забули про прапор і, навіть, зробили годинник, календар і прогноз погоди. Чудова робота).