Мета уроку: сформувати в учнів уявлення про умови життя населення в українських містах у минулому і тепер; створити умови для розуміння причин піднесення міст; охарактеризувати найбільш відомі міста в Україні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, історичними та контурними картами, текстом підручника; виховувати зацікавленість до вивчення історії Батьківщини.
Що визначає життя сучасного міста? Що таке мегаполіс?Метрополіс, мегаполіс — велике місто з населенням понад 1 млн мешканців. Давньогрецький термін означає «місто-мати». На початку ХХ ст. таких міст було лише 10, а тепер їх понад 200. В Україні мегаполісами є міста Київ, Харків,Одеса, Дніпро.
Історичний диктант Фортеці, споруджені з дерева, своєрідні загороди це - ___________. Укріплені поселення – гради поступово перетворювалися на _______. Найстаріша частина міста, розташована на узвишші – це __________. Нижче дитинця розташовувався __________________. Міста заселяли переважно ________________. Від другої половини ХІХ ст. міста зазнавали __________________ впливу. Із освітленням вулиць, став з’являтися _____________. Збільшення чисельності населення називають ___________________. Місто з населенням понад 1 млн. називають _____________.