Історичний та географічний простір

Про матеріал
Урок з теми "Історичний та географічний простір" має на меті пояснити зміст поняття «історична карта», «історико-географічний регіон», навчити розрізняти умовні позначки на історичній карті, знаходити на карті відповідь на запитання вчителя; переконати учнів у важливості вивчення предмета «історія».
Перегляд файлу

Тема 2. Де відбувається історія                                                                   Урок № 6              ___________

Історичний та географічний простір

Мета: пояснити зміст поняття «історична карта», «історико-географічний регіон», навчити розрізняти умовні позначки на історичній карті, знаходити на карті відповідь на запитання вчителя; переконати учнів у важливості вивчення предмета «історія».

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, настінна карта, атлас, роздавальний матеріал.

Основні поняття: історична карта, легенда карти.

 Хід уроку

I. Організаційний етап

II. Перевірка домашнього завдання

Бесіда. Питання для учнів:

1. Що вивчає наука «історія»?

2. Для чого потрібно вивчати історію свого народу?

Хронологічна задача

1. Позначте на лінії часу:1)рік проголошення незалежності України; 2)поточний рік.

2. Скільки років виповнилося нашій Батьківщині цього року?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ЗагадкаКраїни без людей,Міста без будинків,Ліси без дерев,Моря без води.  (Карта)Сл1

IV. Актуалізація опорних знань

Бесіда1.Поясніть поняття «карта».  2.Для чого потрібні карти?

Узагальнення учителя

Отже, тема нашого уроку — «Історичний та географічний простір». Сл2

Під час вивчення цієї теми ми навчимося читати легенду історичної карти, тобто розрізняти на ній умовні позначки, читати легенду карти.

V. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1. Географічна та Історична карта.

2. Легенда карти.

1. Історична карта

Розповідь учителя

Вивчати історію допомагає, окрім хронології, також карта. Що таке «карти» та коли вони виникли? Карта — зменшене зображення на папері поверхні Землі або її частини. Виникли карти тоді, коли люди почали пізнавати навколишній світ і подорожувати. Мандрівники відтворювали простір, який бачили у вигляді малюнка.Вивчення історії без карт є неповноцінним. Карти бувають різноманітні: географічні, історичні, синоптичні тощо. На уроках історії необхідно працювати з історичною картою. Знання карти допомагає встановити часовий зв’язок між давнім світом і сьогоденням. Образно кажучи, дії світової історії відбуваються на одній і тій самій сцені — на земній кулі.

Словник   Карта — зменшене зображення на папері поверхні Землі або її частини.

Робота з картою

1) Розгляньте географічну карту, вміщену у підручнику ст.20

2)  (Продемонструвати учням зображення історичної та географічної карт.) Поміркуйте, чим історична карта відрізняється від географічної.Сл3

Розповідь учителя .  Історична карта, на відміну від географічної, містить передусім історичну інформацію. Так, на історичній карті позначено кордони держав та населені пункти, а також найважливіші події, наприклад битви, війни, революції, що відбувалися у різні часи.Історичні карти можуть бути настінними, а також розташовуватися у підручнику або складатися в окремий атлас.СЛ 4

Робота з картою

Учитель на настінній карті показує територію України, її столицю — місто Київ, а також місця деяких битв. При цьому учитель навчає учнів правильно стояти біля карти, не затуляючи її собою.

2. Легенда карти

Розповідь учителя

Кожна карта має свою легенду. Легенда — це умовні позначки, які використовуються на карті. За допомогою умовних позначок ми можемо прочитати інформацію, зашифровану на карті.

Формування умінь читати легенду карти

1.Учні під керівництвом учителя навчаться читати легенду історичної карти, вміщеної в підручнику( ст..22 Учитель пропонує самостійно відшукати розташування умовних позначок на карті.Сл 5

Формування умінь працювати з картою

 Учитель знайомить учнів із правилами[1], яких потрібно дотримуватися під час роботи з картою.

( папки з практичними пам’ятками)

Етапи роботи з картою на уроках історії

1) Прочитайте назву історичної карти.

2) Відшукайте на карті умовні позначки, необхідні для розгляду поставленого завдання.

3) Прочитайте інформацію, вміщену на карті.

4) Співвіднесіть інформацію, прочитану на карті, із розповіддю вчителя чи матеріалом підручника.

Поради для роботи з настінною картою

  1. правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
  2. запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);

3. Показуючи на карті певний об’єкт, не потрібно по ній водити указкою. Спочатку знайдіть об’єкт очима, після того покажіть за допомогою указки.

4. Показуючи державу, необхідно указкою обвести її кордони.

5. Показуючи на карті міста, необхідно указкою доторкнутися до умовної позначки.

      6. Річку слід показувати за течією від її витоків до гирла.

3. Контурна карта

Формування умінь працювати з контурною картою

Поради для роботи з контурною картою[2]

1) Будьте охайні.

2) Працюйте добре загостреним олівцем, не використовуйте фарби, фломастери та маркери.

3) Зафарбовуючи певну ділянку карти, слідкуйте, щоб олівець не виходив за її контури.

4) Пам’ятайте, що контурна карта зафарбовується не заради краси. Кольором на карті виділяються території, які чимось відрізняються одна від одної.

5) Підписи мають бути грамотними.

6) Робіть підписи друкованими літерами.

7) Створіть легенду карти. На спеціально відведеному на контурній карті місці виписуйте умовні позначки та їхнє значення.

Робота з контурною картою

Позначте на контурній карті:

1) кордони України;

2) місто Київ;

3) області України

4) головну річку України

Перевірка виконання завдань на контурній карті

Учні об’єднуються у пари, обмінюються заповненими контурними картами та перевіряють рівень виконання завдання, користуючись пам’яткою«Поради для роботи з контурною картою».

VI. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Завдання. Розташуйте записані на дошці букви у правильній послідовності і поясніть зміст утвореного поняття.ТАКАРВідповідь: карта.

Робота з картою.  Покажіть на карті:

1) кордони України;2) межі областей;3)столицю України; 4) головну річку України

VII. Підсумки уроку

VІII. Домашнє завдання

  

 

Етапи роботи з картою на уроках історії

1) Прочитайте назву історичної карти.

2) Відшукайте на карті умовні позначки, необхідні для розгляду поставленого завдання.

3) Прочитайте інформацію, вміщену на карті.

4) Співвіднесіть інформацію, прочитану на карті, із розповіддю вчителя чи матеріалом підручника.

Поради для роботи з настінною картою

  1. правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
  2. запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);

3. Показуючи на карті певний об’єкт, не потрібно по ній водити указкою. Спочатку знайдіть об’єкт очима, після того покажіть за допомогою указки.

4. Показуючи державу, необхідно указкою обвести її кордони.

5. Показуючи на карті міста, необхідно указкою доторкнутися до умовної позначки.

      6. Річку слід показувати за течією від її витоків до гирла.

 

Поради для роботи з контурною картою[3]

1) Будьте охайні.

2) Працюйте добре загостреним олівцем, не використовуйте фарби, фломастери та маркери.

3) Зафарбовуючи певну ділянку карти, слідкуйте, щоб олівець не виходив за її контури.

4) Пам’ятайте, що контурна карта зафарбовується не заради краси. Кольором на карті виділяються території, які чимось відрізняються одна від одної.

5) Підписи мають бути грамотними.

6) Робіть підписи друкованими літерами.

7) Створіть легенду карти. На спеціально відведеному на контурній карті місці виписуйте умовні позначки та їхнє значення.

 

 

 

 

 

 


[1] Підготувати як роздавальний матеріал.

 

 

 

 

docx
Додано
29 квітня 2021
Переглядів
735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку