“Як жити сьогодні щоб побачити завтра”
(година спілкування для учнів 8-9 класів)
Мета: проінформувати учнів про чинники, що негативно впливають на здоров’я, розвинути негативне ставлення до шкідливих звичок, виховати бажання берегти власне здоров’я.
Завдання: надати учням інформацію про шкідливій вплив алкоголю; формувати відповідальне ставлення до свого здоров’я; навчити учнів приймати відповідальне рішення.
Матеріали: плакат “Правила роботи групи”, кольорові картки, 5 аркушів формату А 4.
Ведучий. Доброго дня, усім присутнім! Хочу запитати, чи гарний у вас настрій? Якщо так то поаплодуйте, будь ласка собі. Рада бачити вас у чудовому настрої.
Один мудрець сказав: “Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника - ти програєш. Якщо ти знаєш і себе, і супротивника - перемога буде на твоєму боці”.
Під супротивником сьогодні я маю на увазі АЛКОГОЛЬ. Мета нашої зустрічі - дізнатися якомога краще свого супротивника.
1. Вправа “Знайомство”
Мета: підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.
Хід вправи: Ведучий, сьогодні наше знайомство ми проведемо так: кожен по черзі називає своє ім’я та говорить фразу, яка розпочинається зі слів: “Мій друг сказав би про мене, що ...”. Наприклад: “..., що я весела і люблю жартувати”.
Обговорення:
- Чи важко було виконати цю вправу?
- Якщо так, то чому?
Підсумок: ви добрі, розумні, веселі, активні, відповідальні особистості. Ви всі такі однакові і водночас різні. Всім вам сьогодні буде необхідно співпрацювати. А що нам цьому допоможе?
2. Вправа «Правила роботи»
Мета: організувати учасників, створити доброзичливу атмосферу для конструктивної роботи.
Хід вправи: Ведучий. Для того щоб наша зустріч була вдалою, щоб ви почувалися комфортно та плідно працювали пропоную дотримуватись правил.(Вивішується плакат з правилами)
Обговорення:
- Ви погоджуєтесь з запропонованими правилами?
- Може хочете щось додати?
3. Вправа “Асоціації”
Мета: виявити рівень знань учнів, початкове ставлення до проблеми.
Хід вправи: діти по черзі висловлюють свої думки. А ведучий фіксує їх на дошці.
Завдання: учасникам пропонується дати відповідь на запитання: Які асоціації виникають зі словом “Алкоголь?”
Обговорення:
- Що вам дало виконання цієї вправи?
Підсумок: алкоголь це той ворог який знаходиться поруч, він приносить біль і страждання людям.
4. Вправа “Правильно - не правильно”.
Мета: з’ясувати обізнаність учнів щодо негативного впливу алкоголю на людину.
Хід вправи: ведучий зачитує твердження, а учасники відповідають на них за допомогою карток жовтого та блакитного кольору.
Завдання: Дати відповіді на твердження піднімаючи картки. Якщо “Так” то піднімаєте жовту картку, якщо “Ні” - блакитну.
Обговорення:
- Чи були складності при виконанні вправи?
- Які висновки ви зробили для себе?
Підсумок: алкоголь не приносить користі. Він шкодить як самій особистості так і оточуючим.
Коли ми збираємось щось почати, ми спершу зважуємо всі «за» і «проти», так?
5. Вправа «За і проти»
Мета: усвідомити позитивні й негативні сторони шкідливої звичок.
Хід вправи: учасники об’єднуються в групи за розрахунком 1,2. Виконують завдання. А потім презентують свої напрацювання.
Завдання: зараз кожній групі необхідно написати аргументи «за»і «проти» вживання алкоголю.
1 група – аргументи «за» вживання спиртного
2 група – аргументи «проти» вживання спиртного
Обговорення:
- Які аргументи були для вас вагомішими, здивували, були несподіваними, новими?
- Що ви обрали для себе?
- Що означає цей вибір?
- Чи легко було виконати завдання?
Підсумок: ви зробили свій вибір і готові вирушити далі до вершини свого здоров’я.
У Натана Ротшильда є такий вислів “ Хто володіє інформацією, той володіє світом”. Тому пропоную вам прослухати інформацію щодо впливу алкоголю на організм людини.
6. Інформаційне повідомлення “Вплив алкоголю на організм”
Мета: проінформувати учнів про алкоголь і його вплив на організм людини.
Для початку – невтішна статистика. Стан здоров’я населення України свідчить про існування реальної загрози вимирання нації. Майже 90% дітей дошкільного віку і студентів мають відхилення у здоров’ї, понад 50%- незадовільну фізичну підготовку. Тільки протягом останніх п’яти років на 41% збільшилися кількість учнівської молоді, яка за станом здоров’я належить до спеціальної медичної групи. Від чого залежить стан здоров’я людей?
10%- від рівня розвитку медичної галузі;
20% - від спадковості ( генотипу)
20% - від стану довкілля;
50% - від способу життя
На 60% зросла кількість неповнолітніх, які вживають наркотичні речовини. А наркотик номер один для молодої людини - це алкоголь. Алкоголь – отрута яка шкодить організму. Вживання 500 мл. 40% розчину спирту призводить до загибелі 1 млн. нервових клітин, які вже не відновлюються. У людини, яка постійно вживає алкоголь, поступово настає розумова неповноцінність, знижуються або зникають різні види чутливості, уповільнюються рефлекси. Через ураження мозочка виникає хитка хода.
Алкоголь всмоктується у кров дуже швидко. За кілька хвилин він розноситься по всьому тілу й потрапляє в головний мозок. Кровоносні сосуди розширюються і алкоголь починає негативно впливати на серце. Після вживання алкогольного напою відбувається також і навантаження на печінку. Печінка - орган, що виводить алкоголь із організму людини. Чим більше випив, тим більше навантаження на печінку. Печінка виводить з організму людини 10мл чистого алкоголю за 1 годину. Під дією алкоголю організм втрачає більше води за одиницю часу, ніж у звичайному стані. Значна кількість випитого алкоголю може спричинити тремтіння рук і двоїння в очах. Людина стає емоційно неврівноваженою. Порушується здатність правильно оцінювати події, і, як наслідок, людина втрачає контроль над собою і своїми вчинками.
Механізм дії спирту полягає в тому, що він знімає гальмування кори головного мозку. Тому в стані сп’яніння людина може вчинити будь-який злочин і завдати шкоди самому собі.
Систематичне вживання міцних алкогольних напоїв спричиняє небезпечне захворювання – алкоголізм, для якого характерний патологічний потяг до спиртного, поступовий розлад фізичного і психічного здоров’я . Хворі на алкоголізм стають кволими, малоініціативними, у них порушуються сон, зникає інтерес до повноцінного життя.
Вплив алкоголю на організм людини залежить :
- від ваги і росту людини. Організм дітей і підлітків ще не сформований і не досяг фізичної зрілості. Діти і підлітки мають меншу вагу, ніж дорослі, і на зріст вони, як правило, також нижчі, аніж дорослі. Отже, і сп’яніння настає набагато швидше.
- від статі людини. Жінки п’яніють швидше і сильніше, ніж чоловіки. Організм жінки містить менше води. Обмін речовин також відбувається по-іншому, ніж у чоловіків. Якщо жінки зловживають алкоголем, проблеми зі здоров’ям у них з’являються набагато раніше, ніж у чоловіків.
Головна небезпека першої спроби для незрілої особистості полягає в тому, що відчувши потяг до спиртного, підліток із біологічною схильністю до алкоголізму стає алкоголіком практично одразу, навіть не встигнувши зрозуміти, що з ним сталося.
Арабський письменник писав: «Вино передає кожному, хто його п’є , чотири якості. Спочатку людина стає схожа на павича – вона пижиться, її рухи плавні та величні. Потім вона уподібнюється до мавпи і починає з усіма жартувати і загравати. Далі схожа на лева, самовпевненою, гордовитою, нахваляється своєю силою. Однак, нарешті, перетворюється на свиню і подібно до неї качається в багні».
Обговорення:
- Чи дізнались ви щось нове?
- Від кого залежить здоров’я?
- Чи є взаємозв’язок між алкоголем і здоров’ям?
- Чи згодні ви з тим, щоб вам давали таку характеристику?
У людини яка вживає алкогольні напої може розвинутися така хвороба, як алкоголізм. Щоб цього не сталося треба пам’ятати - що вибір робите саме Ви.
7. Вправа “Мозковий штурм”
Мета: з’ясувати думки школярів щодо причин вживання алкогольних напоїв.
Хід вправи: ведучий пропонує учасникам дати відповідь на запитання.
Завдання: визначити мотиви першої спроби вживання алкоголю. (Бажання здаватися дорослішим; переконаність у тому, що це модно; задля спілкування; через тиск оточення; задля солідарності за компанію).
Обговорення:
- Які думки викликала у вас ця вправа?
Підсумок: пам’ятайте ваше здоров’я в ваших руках. Перш ніж спробувати задайте собі питання “Для чого це мені потрібно?”, “Які будуть наслідки?”.
8. Вправа “Вкажи наслідки”
Мета: з’ясувати наслідки вживання алкоголю.
Хід вправа: учасники об’єднуються в три групи за кольорами світлофору. Виконують завдання, а потім по черзі презентують свої напрацювання.
Завдання: визначити наслідки вживання алкоголю на
1 група (червоний) - на людину
2 група (жовтий)- на сім’ю
3 група (зелений)- суспільство
Обговорення:
- Що втрачає людина коли починає вживати алкоголь?
- Як вживання алкоголю впливає на стосунки між людьми?
Підсумок: отже, наслідки пияцтва несуть руйнівний характер. І чи вартий той швидкоплинний позитивний момент алкоголю порівняно з негативним впливом на організм людини і на оточуючих.
Питання пити чи не пити – це право вибору людини, та бажано, щоб воно було не питанням, а відповіддю: “Не пити!!!”.
Ведучий. Наша сьогоднішня зустріч добігла кінці і я хочу почути від вас думки про наше заняття.
- Якою інформацією ви поділитесь з друзями?
- Які висновки зробили для себе?
Давайте поаплодуємо собі і всім нам. Дякую за активну роботу. До побачення.
Список використаних джерел