Яцук Олександра Олександрівна, здобувач вищої освіти першого рівня (Національний університет «Острозька академія», м. Острог, Україна)
Науковий керівник : Ігор Ростиславович Зубенко, кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри ЕММІТ (Національний університет «Острозька академія», м. Острог, Україна)
Як змінилась реклама в період карантину?
Наш світ вже не буде таким, як був до карантину. За цей період змінилась робота майже усіх компаній, як вітчизняних так і світових. Інтернет-бюджети є більш стійкі до різких скорочень у кризових ситуаціях, через можливість прямого відстеження ефективності реклами. Реклама — досить чутлива сфера економіки, так як під час кризи перше, на чому компанії починають заощаджувати, — це рекламні витрати.
У середньому та малому бізнесі просто не залишається коштів на рекламу. Та й інші бізнеси в схожій ситуації часто ставлять на паузу свою рекламну активність. У зв’язку із із цим досить сильно скоротили або взагалі припинили свою рекламну кампанію такі категорії як: «Розваги», «Торгівля», «Нерухомість», «Автомобілі» та «Ювелірні прикраси», «Туризм» та інші. «Нова пошта», «Епіцентр», ОККО, WOG, «Сільпо», «Уклон» та інші. Попри це в онлайні стрімкими темпами нарощують свою рекламну ефективність нові точки перетину брендів та аудиторії, в таких категоріях: «Алкогольні напої», «Інтернет-розваги» (ставки або казино) «Продукти харчування» , «Онлайн-торгівля», «Доставка товарів» та «АЗС». Також з’явилися нові рекламодавці, які стартували з кампаніями. Насамперед це онлайн-сервіси: Sweet.TV, МЯУ, Glusco, «Паспортний сервіс» (з послугою «виїзне оформлення»). Системні рекламодавці, які зараз матеріально допомагають у боротьбі з COVID-19, отримали помітну підтримку : «Нова пошта», «Епіцентр», ОККО, WOG, «Сільпо», «Уклон» та інші.
Через карантин масово люди перерозподілилися і перейшли на онлайн режим, і тому для багатьох людей єдиною розвагою і розрадою стає онлайн-шопінг. Проте сьогодні майже всі ми відвідуємо в основному продуктові магазини, відділення пошти та аптеки. Також люди стараються навчитись користуватися різними електронними магазинами, бо немає іншої можливості, щоб купити деякі товари.
Суттєвих змін зазнала зовнішня реклама. Унаслідок згортання кампаній певних брендів найбільших втрат серед усіх рекламних медіа зазнає зовнішня реклама, існує дві причини: перша – закрито усе метро тому немає реклами в метрополітені, друга – закриття ресторанів, концертних залів, кінотеатрів, які викуповували велику частку зовнішньої реклами. Більшість операторів зовнішньої реклами активно брали участь у розміщенні державної соціальної реклами за підтримки Міністерства охорони здоров'я, уряду та міських державних адміністрацій - інформування громадськості про правила карантину, запобіжні заходи тощо.
Ефективними каналами реклами є YouТube, Facebook, Instagram та Google. Google і Facebook можуть стати єдиними платформами для реклами після пандемії.[1] Коли коронавірус підштовхує глобальну економіку до глибокої рецесії, продажі реклами падають до рекордно низьких показників, повідомляє Forbes. І такі новини, як не парадоксально, є вигідними для Facebook та Google. Зараз люди є активними споживачами цифрових медіа. У березні у блозі Facebook зазначалося, що попит на його послуги дуже високий. Повідомлення Messenger та WhatsApp зросли на 50% за місяць. За той самий період час, витрачений користувачами на послуги Facebook, збільшився на 70%, а їх акції зросли на 19% за останній місяць. Крім того, протягом карантину навантаження на платформу YouTube, що належить Google, була настільки високою, що представники служби змушені були знижувати якість відео в березні. Facebook став більш вимогливим до реклами деяких продуктів. Соціальна мережа оголосила, що вводить заборону рекламувати гігієнічні маски та засоби для дезінфікування рук, щоб запобігти припливу попиту на них та підвищення цін. Крім того, соціальна мережа посилила контроль над появою дезінформації щодо лікарських препаратів, які нібито сприяють лікуванню вірусу, а також щодо продуктів, яких не вистачає. Інтернет-реклама купується та розміщується в основному малим та середнім бізнесом, які намагаються вписати топ-пошукові запити, що відповідають їхньому ресторану чи магазину. Однак через спалах коронавірусу ці компанії були змушені тимчасово закритись. А такими платформами, як Facebook та YouTube щомісячно користуються близько 2,2 млрд. і 1,8 млрд. відвідувачів щомісяця. Тому рекламодавці готові вкладати кошти в рекламу на цих платформах через доступ до потенційних клієнтів. Якщо невеликі інтернет-компанії змушені повністю закривати свої сайти, то у маркетологів буде менше вибору, в них не залишається вибору, окрім співпраці з гігантами. Вимушений карантин і наявність великої кількості вільного часу змушують нас витрачати більше часу на споживання контенту в соціальних мережах з метою відпочинку і розваги (згідно з даними Valassis, споживання зросло на 39%), а за результатами дослідження Obviously - підвищилося і сумарна кількість залучених в Instagram ( на 22%) і TikTok (на 27%) за період лютий-березень.[2 ]Більшість опитаних людей також підтвердили, що стали проводити в рази більше часу в соціальних мережах. Тому вони вже давно стали повноцінним каналом пошуку та отримання новин, також пошуку інформації про пандемію. Згідно зі статистикою Twitter, твіти, які пов'язані з COVID-19, передаються кожні 45 Мілі секунд, а #coronavirus тепер є другим за популярністю хештегом 2020 року. Не відстають і інфлюенсери, які підтримують поширення теми про вірус. За статистикою HypeAuditor: - тільки за березень 126 405 інфлюенсерів зробили 244 592 поста з хештегом #coronavirus; 50% з цих постів було зроблено за другий тиждень березня. Значно знизили загальну вартість реклами на 1000 показів - на деяких ринках у 2-2,5 рази. Це тому, що багатьом офлайн-компаніям зараз не потрібна реклама. Зокрема, туристичні: авіакомпанії, готелі, прокат автомобілів. Більшість заходів було скасовано або відкладено, а бюджети для багатьох проектів стали майже рівними нулю. Деякі компанії пожертвували кошти для боротьби з COVID-19, а деякі не вважають таку рекламу доцільною у сучасних умовах.
Інтернет-бізнес збільшує свої витрати, на створення мобільних додатків та електронної комерції. Частина користувачів бояться замовляти там, де раніше не їли або брати доставку, через можливі порушення санітарних норм. Також активізувалися всі, хто втратив роботу - кількість питань про те, з чого почати працювати в цифровому режимі та де шукати клієнтів, явно зросла. Конкуренція слабшає за рахунок падіння CPM - управління відносинами з клієнтами. Аудиторія почала проводити більше часу в Інтернеті, і через це ви можете отримати набагато більше покриття за ті самі гроші . Спад був на початку карантину, але зараз все відновилося новими форматами та оптимізацією, з’явилися нові клієнти. Робота над плануванням та налагодженням рекламних кампаній залишалася незмінною, бюджет залишився приблизно однаковим, але розподіл його змінився.
Для брендів важливо залишатись на вустах у людей і для цього потрібно знати деякі – поради для ведення - комунікації в соцмережах. Першою і одною з головних – «Не набридати людям». Другою порадою –« Бути чесними із своїми покупцями». Третьою - «Бути корисними для споживачі». Четверта порада – «Знайти нову та унікальну торговельну пропозицію для свого продукту». Та останньою порадою - «Не наживатися на чужому горі».
Список використаної літератури: