як змотивувати учнівство до підготовки ЗНО/НМТ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ

Про матеріал
Авторський матеріал містить рекомендації з мотивації учнівства до підготовки до іспиту ЗНО/НМТ ІСТОРІЯ УКРАЇНИ
Перегляд файлу

Лайфхаки і не тільки, або Твої 8 кроків до успіху

Для успішного навчання історії необхідно перш за все ЗАКОХАТИСЯ в неї. А ще необхідна мотивація. Найчастіше це просто ТРЕБА для вступу на твою спеціальність. Дійсно, тобі доведеться запам’ятати дуже великий об’єм інформації. Тому треба підключити всі можливі способи для запам’ятовування. Наприклад, цікава історична книга та фільм можуть сприяти твоїй успішності. Буває, що й анекдот допомагає! А ще — гроші! Так! Наша державна грошова одиниця! (Далі поговоримо про це детальніше.) Можна знайти й позитивного вчителя з неймовірним темпераментом... Це може бути твій друг, успішний у цьому предметі, родич чи справжній учитель історії! Вирішивши вчитися самостійно, рекомендую більше запам’ятовувати. Для цього було б добре переказувати все прочитане, виконувати тести на різних сайтах-тренажерах, тренувати пам’ять, використовуючи спеціальні методики. 

Лайфхак

Готуючись до ЗНО, почни відвідувати курси швидкочитання. На таких заняттях весело й цікаво. Вони дають гарний результат — швидкість читання зростає і тренується пам’ять, що, безумовно, сприяє кращому результату при відтворенні історичного матеріалу.

image

Коли ж перед тобою є лише «ТРЕБА!», а часу залишилося мало, переходимо до секретів експрес-підготовки.

1.   Навчаючись, більше записуй! Навіть звичайне переписування дат, можна відразу ж на картки, примушує працювати нашу довготривалу пам’ять. Вивчаючи історію, можна записувати і терміни, й особливості, причини, наслідки, результати, а можна й малювати. Величезну кількість культурних пам’яток, намалювавши раз, нехай і схематично, зрозуміло лише тобі, ти зможеш запам’ятати на все життя!..

2.   Завжди використовуй асоціації. Навіть у транспорті, на вулиці, в магазині. 

 

Лайфхак

Розплачуючись за покупки паперовими грошима, постійно звертай увагу на портрети і пам’ятки, які на них зображено! 

image

Одна гривня — Володимир Великий, князь, який охрестив Русь, велів побудувати Десятинну церкву, або церкву Богородиці, яку зображено у комплексі «Град Володимира» з іншої сторони купюри. Роздивись уважно портрет Володимира, спробуй згадати, як він показаний у вимогах ЗНО, художніх картинах чи фільмах. Щодо зображення церкви, історики стверджують, що це дуже приблизний варіант, бо в дійсності вона не була відновлена після спалення Києва монголо-татарами у 1240 році... Ось вже скільки інформації! А ще — чому саме така назва «Десятинна»? Це вже про податки... Цікаво? Так! Податки — на утримання церкви і священників — 1/10 частина — десятина!

Дві гривні портрет Ярослава Мудрого, який був «тестем Європи». Всі слова знайомі? Чому «тесть»? У кого із твоїх рідних і близьких є ТЕСТЬ? А чому МУДРИЙ? Розумним був — продумував свої політичні кроки для успіху Київської Русі, для її авторитету й одружував своїх дочок з іноземними принцами, а синів — з принцесами! Ага, пригадалося, що це його донька була КОРОЛЕВОЮ ФРАНКІВ! Не російська принцеса, а РУСЬКА! Русичі — наші предки... Теорії походження Русі зразу ж просяться на язик... Ці та інші асоціації дуже допомагають. Ось скільки питань вирішується! 

П’ять гривень — портрет Богдана Хмельницького. Того, який розпочав Національно-визвольну війну проти Речі Посполитої, гетьмана створеної ним у 1648–1657 рр. держави. З іншої сторони купюри — церква його хутора — Суботова. Як пам’ятка теж є на ЗНО. 

На купюрі номіналом десять гривень зображений Іван Мазепа — видатний український гетьман. Витрачав власні кошти на культуру України — реставрувати церкви та давати кошти на будівництво нових у той час було модно. Ще модно стало вчитися... Це тоді Петро І, російський цар, вирішив «прорубати вікно в Європу» — всіх боярських дітей відправляв на науку... В Києво-Могилянську академію прислав Ломоносова на курси! Це тому, що Києво-Могилянка для центральних і східних слов’ян була престижним навчальним закладом. Українці в більшості вчилися! Особливо із козацького стану і заможної верхівки. Ось Мазепа і побудував своїм коштом корпус Могилянці і подарував їй цілу картинну галерею. Думаєте, випадково є для розпізнання на ЗНО гравюра Івана Мигури «Іван Мазепа серед своїх добрих справ» (1706 р.)?

На купюрі номіналом двадцять гривень зображений Іван Франко — український поет, учений, громадсько-політичний діяч, член Наукового товариства ім. Т. Шевченка, один із засновників Русько-української радикальної партії (1890 р.), автор віршів «Каменяр», «Вічний революціонер», повісті «Захар Беркут», драми «Украдене щастя». З іншої сторони купюри — Львівський оперний театр. До 2000 р. Львівська опера була незмінно пов’язана з ім’ям українського письменника Івана Франка. Зараз театр названо на честь Соломії Крушельницької, світова слава якої почалася саме тут. 

На п’ятдесятигривневій купюрі зображений Михайло Грушевський — історик, автор дуже серйозного дослідження в 10-и томах. Не дописав. Чому? Політикою дуже зацікавився — очолив Українську Центральну Раду, був автором Універсалів та Президентом Української Народної Республіки. Змушений був невдовзі втікати за кордон. Радянська влада заманила його у м. Кисловодськ на лікування, де він і помер. Існує версія, що від нього позбавилися таким чином. Портрет Михайла Грушевського легко впізнати — пенсне, лисина, борода. З іншої сторони — зображення будинку, де засідала УЦР, відомого як Будинок вчителя в місті Київ. 

Не будемо зупинятися на купюрах інших номіналів, бо сподіваємося, що вже зрозуміло: аналізуючи таким чином зображення на купюрах, ти автоматично запам’ятовуєш великий блок інформації.

3.   Вивчаючи новий матеріал, записуй свої думки, порівнюй їх з офіційною інформацією з програми. І іноді кумедне сприяє засвоєнню справжніх знань!

Наприклад, ти думаєш, що Кирило-Мефодіївське товариство заснували Кирило і Мефодій... Гм... Цікаво! Подивимося хронологію... Не сходиться! Вони жили в ІХ столітті і створили КИРИЛИЦЮ — першу абетку, якою ми користуємось і зараз. А Кирило-Мефодіївське товариство діяло в ХІХ столітті і було назване в їх честь. Його членами були: Тарас Шевченко — найвидатніший українець, пам’ятники якому стоять у більшості країн світу; Микола Костомаров — син українки-кріпачки і російського дворянина, працівник російської кафедри, який писав про українські питання; Пантелеймон Куліш — автор першого історичного роману в українській літературі «Чорна рада» — про раду простого люду 1663 року. Бачиш, міжпредметні зв’язки — теж на допомогу! 

4.   Практикуйся! Дуже ефективне запам’ятовування кожного дня по кілька дат, портретів, пам’яток, творів образотворчого мистецтва. Звичайно, що найкраще йти за програмою і складати це все. Куди? В паперовому вигляді у папку, в електронному — теж у папку в компі, а в голові що? Відповідаємо: РОБИ ТЕЖ УЯВНІ ПАПКИ, ФАЙЛИ І КАРТИНКИ!!! Знову працює уява, а значить, розвивається довготривала пам’ять. 

Лайфхак

Для кращого запам’ятовування необхідну інформацію можна роздруковувати і розвішувати на стінах.

image

5.   Складність, буває, викликають історичні карти... Вирішимо і це! Так, їх 32. Треба почати з того, як зараз виглядає Україна, який її адміністративний устрій, обласні центри, які області складають Західну, Східну, Центральну, Південну, Північну Україну тощо. А етнічні назви земель? Які назви відповідають яким областям? Буковина — від чого назва? Слобожанщина? Брацлавщина? Таврія чи Таврида? Допоможемо! Твоє завдання — знати сторони світу і карту сучасної України, уявляти це! Подорожувати! Хоча б віртуально! «Подорожуючи» таким чином, звертай увагу на річки, моря, народи, що проживали в різних областях України в різні часи. Для цього підійдуть звичайні шкільні атласи з історії України.

6.   Складай таблиці, схеми, малюй лінію часу. 

Лайфхак

Наноси на лінію часу події, що відповідають певному періоду, рахуй, скільки від них пройшло часу до сьогодення; яка послідовність подій — що було до і після певної дати. Це допоможе вивчити послідовність фактів, а значить, досягти успіху у 20% тестів.

image

7.   Практикуйся у розв’язуванні тестів буквально після кожної теми. Визнач, як тобі краще — в електронному вигляді чи в паперовому. Також продумуй, які можливі варіанти у тих чи інших запитаннях. Знай, що один і той же факт на ЗНО може обіграватися по-різному. 

8.   Грай! Створи свою віртуальну гру із постатей і термінів, будь автором і виконавцем! Малюй! І пам’ятай: успіх приходить до працьовитих, наполегливих, впевнених у своїх силах людей. Успішні люди завжди з чогось починали! Розгортай книгу — і вперед до знань, до успіху! Зароби свої найвищі бали!

 

ЗНАЙОМСЯ — ТЕСТОВИЙ ЗОШИТ  

1. Завдання з вибором однієї правильної відповіді (№ 1–23*, 31–53). До кожного завдання подано чотири варіанти відповіді, з яких лише один варіант — правильний.

Завдання з вибором однієї правильної відповіді оцінюється в 0 або 1 бал:

   1 бал, якщо вказано правильну відповідь;

   0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді не надано.

Працюючи з тестами 1–23*, 31–53, перевіряється знання дат, термінів,

особливостей періодів, причинно-наслідкові зв’язки та ін. 

Важливих дат дуже багато. Як їх можна вивчити? Існує кілька різних методик їх запам’ятовування. Це, по-перше, прості, асоціативні, що використовуються вами при вивченні кожної теми. Можна вибудувати хронологічну послідовність. І це дуже полегшує завдання! Наприклад, що було раніше: хрещення Русі чи поява першого писаного збірника законів «Руська правда»? 

Лайфхак

Добре працює перевірений метод +/– 100. Наприклад, ви віднімаєте чи додаєте сто років до якоїсь добре відомої вам події та отримуєте іншу. Точно знаєте, що розпад Галицько-Волинської держави 1340 р., значить облога й захоплення Києва військами монгольського хана Батия — 1240, а через 100 — 1449 р. — утворення Кримського ханства.

image

Також важливі дати можна написати на аркушах А4 і розташовувати так, щоб вони постійно попадалися на очі. Або виготовити картки і щовечора в них «грати» з друзями чи батьками, відгадуючи кожного разу на 5 більше. Саме під час таких занять кожен учень по-своєму складає асоціації та будує логічний ряд. 

Важко буває запам’ятати кілька дат в один період, наприклад, роздробленості Русі ХІІІ ст. Тоді, на зразок музичних чи спортивних топ-подій, можна скласти свій топ 10, 15, 20. 

Наступні запитання пов’язані з історичними термінами, поняттями. Ми пропонуємо уважно розібрати наші прості рекомендації, що є до кожної теми. Поняття тут розкрито просто і зрозуміло, характерно для учнівського сприйняття.

Завдання, що покликані характеризувати причинно-наслідкові зв’язки, завжди варто уважно прочитати, зрозуміти та спробувати метод виключення. До цих завдань може належати запитання, що дається до цитати з історичного документа. Відповідаючи на нього, пам’ятай, що, характеризуючи документ, треба знати, коли і з якою метою було створено документ, хто брав участь у його створенні/підписанні. Відповідаючи на ці запитання, буде легко встановити істину. 

Тут же можуть бути запитання на впізнання портретів історичних персоналій, політиків, діячів культури і мистецтва, про картини й архітектуру, що, безумовно, варто вивчати під час опрацювання 32 тем. Ці запитання потребують максимальних знань культурних епох, авторів пам’яток, особливостей їх створення, зовнішнього вигляду та є найбільшою слабинкою всіх абітурієнтів. 

Лайфхак

Для максимального ефекту рекомендую складати таблиці на тему «Культура», прикрашаючи їх асоціативними картинками. Сприяє запам’ятовуванню на УРА! Зараз це ще краще можна виконати, адже в електронному вигляді можна внести і саму картинку — скачати із мережі Інтернет.

image

Ілюстрації можуть нести інформацію про різні народи на терені нашої держави з найдавніших часів. Тут важливо пам’ятати про важливість найдрібніших деталей. Адже карикатури, монети, пам’ятки матеріальної культури завдяки невеликим деталям можна ідентифікувати з історичним періодом чи з епохою, подіями.

Запитання з картами завжди присутнє серед названих тестів. Повторюся, коли скажу, що з картою необхідно дружити завжди. Найкраще мати настінну адміністративну карту сучасної України та кожного дня тренувати себе з питань історико-культурних регіонів у різні історичні епохи.

Пропоную алгоритм роботи з історичною картосхемою:

image встановіть історичний період, до якого належить карта. Наприклад, коли зображено території розселення кіммерійців, чи скіфів, сарматів, грецькі міста-колонії — це давня історія України до Великого переселення народів; коли є Золота Орда — знаємо, що мова може йти про Галицько-Волинську державу чи ВКЛ, читаємо атрибутику карти і напрямки руху військ;

image зверніть увагу на народності, виділені населені пункти, їх місце розташування. Наприклад, хозари, печеніги, половці і монголо-татари по черзі турбували Київську Русь. Так, важливо запам’ятати їх послідовність і зв’язок з князями: Олег «збирався» відімститися нерозумним хозарам, але знищив їх Святослав. Печенігів розбив Ярослав Мудрий на околиці Києва і побудував на тому місці церкву св. Софії у 1036 р. Половці були ворогами Київської Русі від Ярославичів і до монголо-татар. Це проти них боровся успішно Мономах, це проти них проходив похід, оспіваний у «Слові о полку Ігоревім» (1185 р.), і вони покликали русичів на битву на р. Калка у 1223 р.

image дуже доречним буде познайомитися з економічним розвитком упродовж століть;

image відмітивши всі деталі, уважно прочитайте завдання, прочитайте карту у відповідності до хронологічного періоду, понять і характеристики історичного процесу.

 

2. Завдання на встановлення відповідності (№ 24–26*, 54–56). До кожного завдання подано інформацію, позначену цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч). Щоб виконати завдання, необхідно встановити відповідність інформації, позначеної цифрами та буквами (утворити «логічні пари»).  Завдання на встановлення відповідності («логічні пари») оцінюється в 0, 1, 2, 3 або 4 бали: 

– 1 бал за кожну правильно встановлену відповідність («логічну пару»);  – 0 балів, якщо не вказано жодної правильної «логічної пари», або відповіді на завдання не надано.

Такі логічні пари може встановити кожен, хто приділяє вивченню історії час хоча б в 11-у класі, працюючи за цими лайфхаками.

3. Завдання на встановлення правильної послідовності (№ 27*, 28* і 57, 58). До кожного завдання подано перелік подій, позначених буквами, які потрібно розташувати в правильній послідовності, де перша подія має відповідати цифрі 1, друга — цифрі 2, третя — цифрі 3, четверта — цифрі 4. Завдання на встановлення правильної послідовності оцінюється в 0, 1, 2 або 3 бали: 

   3 бали, якщо правильно вказано послідовність усіх подій; 

   2 бали, якщо вказано першу та останню події;

   1 бал, якщо вказано або першу, або останню подію;

   0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або відповідь на завдання не надано.

Про хронологію варто пам’ятати, розбираючи дати. Складати свої асоціації, порівнюючи події та встановлюючи логічні зв’язки. Тренуватися у вирішенні тестів.

4. Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді (з короткою відповіддю множинного вибору). До кожного завдання пропонується сім варіантів відповіді, серед яких лише три правильні (№ 29*, 30* і 59, 60).  

Завдання оцінюється в 0, 1, 2 або 3 тестових бали:

– 1 бал за кожну правильно вказану відповідь (цифру) із трьох можливих; – 0 балів, якщо не вказано жодної правильної відповіді (цифри), або відповіді на завдання не надано. Порядок написання цифр значення не має! 

Тут перевіряється ваше знання процесів, особливостей, причин, наслідків, суті історичних подій, договорів, пам’яток, історичних картосхем, народів та ін. Звичайно, варто уважно читати запитання, варіанти відповіді, критично ставитися до таких запитань, проявляти логіку і діяти методом виключення. Отже, загальна кількість завдань тестового зошита — 60. На виконання роботи відведено 150 хвилин. Максимальна кількість балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання сертифікаційної роботи з історії України, — 94.

А щоб більш детальніше розібратися, що від тебе хочуть, скачай програму ЗНО з історії України та ознайомся з нею. Програма передбачає, що ти вмієш:

  орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкретноісторичних умовах, виявляти зміни та історичний розвиток життя суспільства; 

  орієнтуватися в історичному просторі, знаходити взаємозалежність у розвитку суспільства, господарства, культури і природного довкілля; 

  працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати їх зміст, визначати їх надійність, виявляти і критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів;

  визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу і поняття історичних подій та явищ, ставити запитання та шукати відповіді, розуміти множинність трактувань минулого та зіставляти різні його інтерпретації;

  формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей, що відповідає цінностям певного часу чи відповідної групи людей, осмислювати зв’язки між історією та сучасним життям. 

З програми ти зрозумієш, що конкретно треба знати: які дати, персоналії, поняття і терміни, історико-культурні пам’ятки, а серед вмінь — встановлювати та групувати дати, синхронізувати, розпізнавати на картосхемі і так далі...

Отже, візьми гарного кольору текстовиділювач і відмічай у роздрукованій програмі, що в тебе вже вивчено, опрацьовано. Організуй свій час так, щоб до ЗНО з історії України ти пройшов/пройшла всі 32 теми. Далі — тренуйся в тестах на всіх сайтах! Час від часу повертаючись до лайфхаків.

 

Як працювати з ЛАЙФХАКАМИ

Даний посібник містить 32 теми з історії України згідно програми ЗНО-2020.

У більшості з них ти знайдеш:

image Дати

 Персоналії

 Значення понять і термінів

 Історико-культурні пам’ятки

 Висновки

Всі дати, значення понять та термінів, інформацію про персоналії, історико-культурні пам’ятки тощо підготовлено для тебе згідно з програмою ЗНО. Нічого зайвого!

Зображеннями історико-культурних пам’яток і картами вирішила тебе не переобтяжувати. Адже їх можна знайти в мережі інтернет, скачати і тренуватися кожного дня у вільну хвилину, у транспорті, під час очікування в будь-якій черзі тощо. 

Тобі на допомогу пропоную алгоритм роботи із фотодокументом, світлиною, карикатурою чи плакатом:

  Що або кого зображено;

  За можливості з’ясуй, де і коли відбувалася зображувана подія;

  Як ти вважаєш, навіщо зроблено світлину, плакат, карикатуру;

  Чиє це може бути замовлення, з якою метою;

  Хто чи що є в центрі плаката, на периферії;

  Які засоби впливу використано, як вони мають діяти на свідомість людей;

  Якщо є додаткова інформація на фото, плакаті, агітці (будь-який напис, відмітка), подумай, про що це свідчить і до якого періоду історії може належати.

Такий критичний аналіз сприятиме щонайкращому розумінню тобою історичного джерела і дасть результат на ЗНО. 

При викладенні інформації про дати подій, про території України, про діяльність певних персоналій, про які йдеться, неодмінно відшуковуй її на карті. Раджу взяти звичайні шкільні атласи за 6–11-й класи в паперовому чи електронному вигляді — як зручно.

Звичайно, готуючись, ти можеш взяти шкільні підручники, але вони майже всі не пов’язані з програмою, перенасичені історичним матеріалом. Тому інтернет стане твоїм головним помічником — тут і кольорові картинки, та й карти, портрети історичних діячів, плакати, карикатури в різних ракурсах і різних авторів. 

Ці лайфхаки апробовані на десятках таких ЗНОшників, як ти, і всі вони досягли щонайкращих результатів!

ЛАЙФХАКИ — твоя перша синиця в руках... Далі — політ думок, величезна кількість інформації і твій час! Отже, вперед! Тайм-менеджмент на допомогу!

 

pdf
Додано
18 серпня
Переглядів
85
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку