Як звірі готуються до зими

Про матеріал
На уроці ознайомлюємо учнів з життям звірів взимку, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчимо наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвиваємо спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, вміння працювати в групі; збагачувати словниковий запас учнів; виховуємо повагу до природи, бажання оберігати тварин.
Перегляд файлу

Тема: Як звірі готуються до зими.

Мета: формування предметних компетентностей: уточнити та систематизувати знання дітей про сезонні зміни у житті тварин; встановлювати найпростіші зв’язки між неживою і живою природою; розглянути способи пізнання природи навколишнього світу; збагачувати словниковий запас; розвивати логічне мислення через зіставлення та порівняння; виховувати ціннісне ставлення до природи, прагнення оберігати її; формування ключових компетентностей: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; компетентності в природничих науках і технологіях.

Обладнання: смарт-дошка, відеоролик, підручник («Я досліджую світ» підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах) Гільберг Т. Г.; Тарнавська С. С.; Павич Н. Н.).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

     Хід уроку

І. Організація класу.

Холодно зараз в лісах і в лугах,

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Тепло і затишно в класі у нас,

Гостей вітає дружній наш клас!

  • Діти! А яким ви хочете бачити цей урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, повчальним.)
  •                   Я хочу, щоб наш урок був ефективним.
  •                   А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими.)
  • Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий,  ефективний урок  на якому ми будемо повторювати вивчене, взнавати нове, творчо працювати і, звичайно, відпочивати.
  • Для кожної пори року – характерна своя погода. У нас у класі працює ГІДРОМЕТЕОЦЕНТР.       
  •  - А зараз про погоду: сьогодні четвер, …грудня, небо– похмуре (ясне), температура повітря___________, опади ____.

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних результатів
- Діти,подивіться у віконечко,яка зараз пора року?
- Які зміни відбулися у природі восени? (Опало листя, дні стали коротші,а ночі довші, холодно,часто  ідуть дощі,птахи відлетіли в теплі краї.)
-Чому відлетіли птахи? Як називають птахів, що відлітають у теплі краї ? (перелітні) А як називають птахів, що залишаються?(осілі) А що ми знаємо про осілих птахів? (що вони переміщаються ближче до житла людей, щоб їм легше було знайти їжу)
- Дійсно, і перелітні і осілі птахи готуються до зими. Багато клопоту восени, не тільки у птахів, а й у звірів. І вони змушені рятуватися від холоду та голоду. А як саме ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
-Щоб дізнатися тему нашого уроку нам потрібно зіграти у гру.

Гра «Дешифрувальник»

2  тва                   5  го                     8  ся

4  ни                    7  ють                  11  ми

1  як                     3  ри                    9  до

6  ту                     10  зи

- Отже, на уроці ми дізнаємося «Як звірі готуються до зими» що впливає на  спосіб життя тварини в холодну пору року? .
ІІІ. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення.

1. Розповідь.

Найважчою порою року для тваринок є зима. Вони мерзнуть, навіть застуджуються, а також не можуть добути собі їжу з-під снігової ковдри.

- Як тваринки готуються до зими?

Деякі звірятка змінюють своє вбрання на тепліше, а хтось узагалі впадає у зимову сплячку.

Взимку обсяги їжі значно скорочуються, саме тому багато звірят починають готуватися до холодів ще з осені, а деякі розпочинають займатися заготівлею харчів з літа.

Заєць-біляк «переодягається» в білу шубу, в ній він майже непомітний на білому снігу.

Білочка змінює руду шубу на сіру — теплішу, пухнастішу, м’якшу, так її майже не помітно між стовбурами дерев.

Перед тим як залягти в барліг, ведмідь посилено харчується, об’їдається ягодами, обсмоктує волоті вівса. І при цьому жиріє.

Борсук не тільки від’їдається жолудями, а й робить запаси. У його нірках можна знайти сушених жаб, жуків і навіть гриби. А нірку, де він спить, борсук утеплює листям, старанно вичищає. Це дуже охайний звір.

Їжак запасів на зиму не робить.  Тваринка взимку спить, і їжа їй не потрібна.

У ведмідя і борсука сон чутливий, вони можуть прокидатися. Під час зимової сплячки серце цих тварин б’ється повільно і мляво, дихання ледь помітне, температура тіла знижується. Організм живиться за рахунок жиру, який накопичився восени.

Лісові миші збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають в нори.

Кроти і хом’яки риють зимові комори і заповнюють їх зерном.

У норах мишей знаходили до восьми кілограмів насіння, а одного разу — навіть 47 кілограмів.

 

2. Перегляд відео.

-Як тварини готуються до зими?

3.Словникова робота  

ЛИНЯННЯ - зміна забарвлення шерсті та її густоти.

ЗИМОВА СПЛЯЧКАглибокий довготривалий сон тварин у зв'язку з суттєвим погіршенням умов існування в зимовий час. Доречі, температура тіла стає майже такою, як температура навколишнього середовища.

3. Робота в групах.

Вам потрібно прочитати текст, за описом зрозуміти про кого йде мова і замість крапок вставити назву звіра. Коли будете готові – піднімете руки. Починаємо обговорення.

(Після відповіді вчитель вивішує малюнки звірів на дошку)

 

І група

………… живе у дуплі дерева. У ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз, то вона згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа у неї в коморі — жолуді, горіхи, сушені гриби. Шубка у ………. взимку сіра.                     

 (Білочка)

 

ІІ група

…….. старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку. Бурий ………… — всеїдна тварина. Він любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринами. Взимку йому не знайти такої їжі. До зими у нього  відкладається багато жиру під шкірою і він залягає у сплячку.

(Ведмідь)

 

ІІІ група

… має руде хутро. Живе вона  в нірці. Полюбляє їсти зайчиків, мишей.

(Лисичка)

 

ІVгрупа

Сірому …  пізня осінь й зима не страшні. Він постійно ганяється в пошуках поживи. Їжу ……. не запасає й в сплячку не впадає. Це хижий звір. Він живиться різноманітними тваринами, хижий і зажерливий.      … ноги годують.

(Вовк)

Vгрупа

Невеличка тварина ряду гризунів, перев. сірого кольору, з гострою мордочкою і довгим тонким хвостом.                                                                                                                                (Миша)

 

VIгрупа

Незважаючи на гострі голки, якими природа обдарувала цих звірків, ………….. милі і дуже корисні істоти. Про його користь  говорить хоча б сама їх назва, за однією з версій слово «……………..»  перекладається як «пожирач змій».

(Їжак)

4.Фізкультхвилинка.

5. Інтерактивне завдання.

https://learningapps.org/display?v=p45w927ba22

IV. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.

6.Робота у парах.

Уважно прочитайте та виберіть із списку тих звірів, які підходять під заданий вислів.

  1. Вибрати звірів, які впадають у зимову сплячку.

    Вовк, заєць, мишка, їжак, борсук, ведмідь.

  1. Вибрати звірів, які роблять запаси на зиму.

    Олень, лисичка, мишка, білочка, ,.

  1.  Вибрати звірів, які залишаються активними.

   Вовк, олень, їжак, бобер, зайчик, лисичка.

  1.  Вибрати звірів, які линяють.

    Лисичка, їжак, білочка, вовк, мишка, ласка

7. Гра «За і проти».

З настанням холодів всі звірі готуються до зими.                  +

У лісі всі звірі лягають спати до весни.                                   -

Зміну  забарвлення і густоти хутра у тварин називають линянням.                                                               +

Їжак запасів на зиму не робить.                                              +

Узимку вовк може  з’їсти навіть мишу і птаха.                      +

Заєць їсть узимку  моркву і капусту.                                       –

Лисиця часто підкрадається в село за домашньою птицею.   +

V. Підсумок уроку і повідомлення домашнього завдання.

Технологія «Ромашка Блума» 

— Перша пелюстка (проста). Що ми дізналися про життя тварин восени?

— Друга пелюстка (уточнювальна). Чи всі тварини залягають у сплячку?

— Третя пелюстка (пояснювальна). Як тварини знають, що час готуватися до зими?

— Четверта пелюстка (творча). Яку тварину для дослідження обрали ви? Чому?

— П’ята пелюстка (оцінювальна). Чи добре, що в природі існує така кількість тварин? Чому?

— Шоста пелюстка (практична). Чи достатньо на уроці ви отримали інформації про тварин? Яким чином можна її доповнити?

 

 

docx
Додано
15 грудня 2022
Переглядів
1911
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку