Конспект уроку
«Я досліджую світ»
3клас
Тема. Які невидимі зв’язки є у природі? Ланцюги живлення.
Мета : збагачувати знання дітей про тварин; формувати уявлення про ланцюги живлення у природі, вчити складати їх та аналізувати, виявляти причинно-наслідкові зв’язки; активізувати пізнавальну діяльність дітей; збагачувати активний словник до теми тижня; розвивати самостійне мислення, уяву, вміння досліджувати, доказове та зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, дрібну моторику, критичне мислення, навички вільного спілкування; виховувати допитливість, бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку 1. Емоційне налаштування
Створіть ланцюжок із рук. • Підніміть праву руку ті, хто любить зиму. • Підніміть ліву руку, якщо ви любите прогулянки лісом. • Плесніть у долоньки, якщо ви любите відпочивати на морі чи біля річки. • Підморгніть, якщо ви допомагаєте птахам взимку. • Прикладіть руку до сердечка, якщо ви любите тварин.
- Яке поняття об’єднує всі ці твердження? (природа)
2. Хвилинка спостереження. Щоденні новини.
3. Вправа «Ранкові враження». а) дорогою до школи я почув (ла) … б) сьогодні я помітив (ла) … в) мене засмутило … г) я звернув (ла) увагу …
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Якою країною ми подорожуємо? (Україною)
- Для чого потрібні ці мандрівки?
- Що ми повинні здобути для України? (Веселку щастя, яка засяє над Україною)
ІІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Робота з мапою України.
- Що ви можете розповісти про Одеську область?
- Обведіть на контурних картах Одеську область і позначте адміністративний центр.
- З якими областями межує Одеська область?
2. Розповідь про Дунайський біосферний заповідник.
- Тварини і рослини Дунайського біосферного заповідника. (Перегляд відео)
3. Вправа «Продовжіть речення». • Природа – це … • Природа поділяється на … • До живої природи відносяться … • Жива природа не може існувати без … • Головний закон в екології … (У природі все взаємозв’язане)
- Що потрібно для життя всім живим організмам? (Енергія)
- Від чого отримують енергію рослини? (Від сонця)
- З чого отримують енергію тварини та люди? (З їжі)
Отже, для життя всім організмам потрібна енергія.
За способом живлення тварини поділяються на 3 групи: рослиноїдні, всеїдні, хижі.
4. Вправа «Хто що їсть?» Робота в групах. Розподіліть тварин за способом живлення. (На партах в кожної групи – фігурки тварин. Потрібно розподілити їх на групи за способом живлення.)
5. Фізкультхвилинка.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Ланцюги живлення.
- Пригадайте, кого зустріли жевжики? (Дятла)
- Кого він діставав з-під кори дерева? (Жуків)
Отже, щоб дятел жив, йому потрібна енергія – їжа. Він її отримує, поїдаючи жучків.
- А звідки отримують енергію жуки? (Від рослин)
Речовини і енергія передаються від одних організмів до інших, шляхом поїдання одних організмів іншими, об’єднуючи живих істот, як ланки в ланцюжку, утворюючи харчовий ланцюг. Вся енергія в харчових ланцюгах Землі надходить від Сонця. Сонячна енергія досягає Землі у вигляді світла і тепла. Рослини перетворюють сонячну енергію в їжу за допомогою фотосинтезу.
Найчастіше ланцюг живлення починається із рослини. Це перша ланка.
Другою ланкою може бути рослиноїдна тварина.
Третя ланка – хижа тварина.
V. Робота з підручником. ст. 33, завдання 4. Вправа «Розкажи за схемою»
6. Вправа «Утвори ланцюги». Робота в групах. (На партах малюнки. Утворіть харчові ланцюги за допомогою поданих карток. Поясніть свій вибір.) 1 група – заєць, вовк, капуста. 2 група – сова, пшениця, миша. 3 група – краснопірка, водорості, щука. Отже, ланцюги живлення – це кормові зв’язки.
Ланцюги живлення можуть мати багато ланок. Наприклад, водорості риба пелікан тигр.
VІ. Робота з підручником. ст. 34, завдання 9. За схемою розкажи про взаємозв’язок у природі.
7. Вправа «Прочитай і доповни» Прочитайте текст, доповнюючи його наліпками.
- Як ви гадаєте, що було далі? Отже, всі живі організми однаково потрібні на Землі. Без них порушилася б екологічна рівновага.
VІІ. Робота з текстом. Зошит ст. 17, завдання 1.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- З яким настроєм ви закінчуєте урок?
- Що найбільше запам’яталося?
- Яке відкриття зробили для себе?
- Якою інформацією поділитеся з друзями?
- Фарбами якого кольору ви зобразили б ваше враження від сьогоднішньої зустрічі? Поясніть, чому обрали такі кольори?