Виховна година
Тема: А вже весна, а вже красна…
Мета: - розширити та закріпити знання дітей про весняні явища появи першоцвітів та прильоту пташок ;
- виховувати екологічну культуру, любов до природи, сприяти вихованню спостережливості, допитливості;
- вчити розуміти природу, відчувати її красу, активізувати зв’язне мовлення.
Обладнання та матеріали: фотографії птахів та квітів, малюнки сосни та берези, лялька Баби-Яги, макет сонця, музичний супровід весни.
Хід заняття
- Доброго дня діти мене звати Аліна Олегівна і сьогодні я проведу у вас виховну годину.
- Діти . ми з вами велика і дружна родина. І ви знаєте, що людина і природа невіддільні одне від одного. А природа – це велика таємниця. А ви ж любите розгадувати таємниці!?
- А подивіться, хто ж це до нас завітав? Це та сама Баба-Яга, що викрала Весну. Але вона просить вибачення,каже, що буде доброю. А вчинила так з Веснонькою, бо дуже сумувала за теплом, як і ми, та хотіла, щоб швидше на болоті попрокидалися її подружки – жабки та гадючки.
- То, може, пробачимо Бабуню - Ягуню і запросимо до нас на заняття. Покажемо і розповімо їй все, що знаємо про весну .
- Всі пори року по своєму прекрасні. Але особливою є пора, про яку відгадайте загадку.
- Зійшли сніги,
Шумить вода,
Земля вже квіти викида,
Буяє травка молода.
Все сонне оживає,
Коли, діти, це буває?
- Весна! Це слово ніжне і ласкаве. Діти, скажіть це слово тихо, …., голосно, …., з радістю, …., з подивом, …..
- Давайте пригадаємо прислів’я про весну.
4,1. Робота в групах.
Завдання: скласти пазл - прислів’я про весну.
1гр. Проспиш весною, заплачеш зимою.
2гр. Весняний день рік годує.
3гр. Весна ледачого не любить.
(Лідери груп читають прислів’я. Пояснюють їх значення.)
- А тепер відгадайте загадку:
- Зранку-вранці на горбок
Піднімався колобок.
А увечері – з горбка –
І немає колобка. (Сонце)
- А чи сонячна сьогодні погода?
- Давайте, щоб і до нас у кімнату завітало сонечко. Покличемо його закличкою. (вивішую сонечко без промінчиків)
- Але чогось наше сонечко невеселе. Щось у ньому не вистачає.
- Промінці з’являться, коли ви скажете, що вам нагадує слово весна
4,2. Дидактична вправа «Асоціативний кущ».
(Діти кажуть слово, пов’язане, на їхню думку, з весною і чіпляють на дошку промінці до сонечка.)
- Ось сонечко звеселіло і нам стало тепліше і радісніше.
4,3. Квіти весни
- А що є першими вісниками весни? (Квіти)
- Перед вами картки з зображеннями квітів. Це весна розгубила ці чарівні квіти (запитую у дітей, як називаються їх квіти).
- Діти, а ви знаєте. Що є така квітка Медуниця.
Медуниця – це …
- Ця весняна квітка три рази змінює свій колір: коли вона розпускається, то стає рожевою, потім фіолетовою і, зрештою, синьою. Медуницю називають «світлофором». У цієї рослини квіти різного кольру на одному стеблі. Різне їх забарвлення – сигнали для бджіл: рожевий колір квітки сигналізує, що солодкий сік тут ще не з’явився; малиново-фіолетовий повідомляє: нектару багато – летіть сюди; у синій квітці соку вже немає.
- Діти. А хто ще є вісниками весни ?(Птахи)
- А тепер пригадаємо наших друзів і друзів природи птахів. Роздивіться пташку, на зображенні. Подумайте. І перелітні птахи нехай летять до берізки, а зимуючі до ялинки. (Аналіз та пояснення. Виправлення помилок).
- Чи знаєте ви, діти, які птахи прилітають до нас першими?
- Приліт йде не абияк, а в чіткому порядку: першими до нас весною прилітають ті птахи, які відлетіли від нас останніми восени; останніми – ті, що відлетіли першими.
- Одними з перших повертаються з півдня граки. Ще сніг не зійшов, ще можливі заморозки, а граки вже тут. Вони – перші вісники весни.
(Ілюструю)
- Слідом за граками прибувають шпаки і жайворонки.
(Ілюструю).
- Бабуся-Яга сказала мені, що Весна, коли була в полоні, любила слухати вірші, що їй розповідав Кіт-воркіт. Давайте й ми послухаємо вірш від весни.
- Слухайте уважно, щоб дати відповідь на запитання.
- Що ж оживила весна ?
«Навесні»
Надійшла весна прекрасна,
Многоцвітна, тепла, ясна,
Ніби дівчина в вінку.
Ожили луги й діброви,
Повно гомону, розмови
І пісень в чагарнику.
- То що ж оживила весна?(Луги й діброви.)
- Діти, у вірші є незрозумілі слова. І я хочу впевнитись, що ви їх розумієте.
- «Многоцвітна» - та, що має багато кольорів, різнокольорова, різнобарвна.
- «Луги» - порослі травою та кущами поля, що використовується як пасовисько й сінокіс.
- «Діброви» - листяні ліси на родючих ґрунтах, у яких переважає дуб.
- «Гомін» - розмова, гамір, шум.
- «Чагарник» - зарості багаторічних дерев'янистих кущових рослин, кущі.
- Діти, послухайте вірш ще раз.
- Про що йдеться у вірші?
- Яка надійшла весна?
- З ким автор порівнює весну?
- Що зробили луги й діброви?
- Чим наповнились чагарники?
- Як ви думаєте, хто це гомонів?
Мовна гра «Виділи слово в реченні»
- Силою голосу потрібно виділити у реченні «Надійшла весна прекрасна» слово «надійшла», «весна», «прекрасна».
- Молодці, ви гарно працювали. Тепер відпочинемо.
4,4. Психологічний етюд. «Весняні квіти»
(Грає спокійна музика)
- Уявіть себе квіточкою навесні. Ви оживаєте, починаєте рости. Ось пригріло сонечко, ви розпускаєте пелюстки. Повіяв вітерець і ви погойдуєтесь. Наступає вечір, квітка закриває свої пелюстки, схиляється до землі і засинає. Спить, тихенько погойдуючись.
- Дякую, діти за заняття. Ми з вами дійсно відчули прихід весни.
- А що вам сподобалось на занятті найбільше?
- Що ви дізнались нового?
- Про що зможете розповісти батькам удома?
- Молодці. Бабуся-Яга , що уважно спостерігала за вами, теж дякує вам за заняття, за вашу старанність та наполегливість.
1