Які особливості наземно-повітряного середовища. 6 клас. Біда Д.

Про матеріал
Які особливості наземно-повітряного середовища. 6 клас. НУШ. Біда Д. 1. ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ НПС ВИЗНАЧАЄ ПОВІТРЯ 2. ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТЛА Й ТЕПЛА ДЛЯ МЕШКАНЦІВ НПС
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ НАЗЕМНО-ПОВІТРЯНОГО СЕРЕДОВИЩА. ПІДГОТУВАЛА: БОГДАНОВА ВІКТОРІЯ БОРИСІВНА

Номер слайду 2

ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ВОДНОГО СЕРЕДОВИЩА ЖИТТЯ ПЕРЕВІРКА ВИВЧЕННОГОLhttps://wordwall.net/uk/resource/62920569/%D1%8 F%D0%BA%D1%96-%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96-%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B0-%D0%B6%D0%B8%D1%82%D1%82%D1%8 F

Номер слайду 3

План:1. ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ НПС ВИЗНАЧАЄ ПОВІТРЯ2. ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТЛА Й ТЕПЛА ДЛЯ МЕШКАНЦІВ НПС

Номер слайду 4

У наземно-повітряному середовищі існує найбільше розмаїття екосистем лісполепустелятундрагород і садгористеп

Номер слайду 5

Як і в інших середовищах, для організмів тут важливими є: водасвітло, тепло, повітря, пожива. Із кожних 100 мешканців цього середовища 75 уміють літати. Це більшість комах, птахів і деякі звірі, наприклад, кажани.

Номер слайду 6

Ти вже знаєш, що повітря містить водяну пару. Від її вмісту та температури залежить випаровування води організмом. Вологість і температура повітря у НПС змінюються впродовж доби й року. Тварини та рослини пристосувалися до нестачі вологи (мал. 187). Деякі рослини мають м’ясисті стебла, колючки, листки, невеликі й жорсткі листки, довге або розгалужене вздовж поверхні коріння. ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ НПС ВИЗНАЧАЄ ПОВІТРЯНа суходолі організми оточені повітрям. Воно прозоре, а в більшості наземних тварин є органи зору та добре розвинений зір. Під час дихання та фотосинтезу організми засвоюють атмосферний кисень та вуглекислий газ. Мал. 187. Пристосування організмів до вологості та температури повітря: 1 — собака охолоджується; 2 — алое вера накопичує воду; 3 — сумчаста миша перечікує спеку; 4 — рододендрон скручує листя, щоб запобігти втраті вологи

Номер слайду 7

Невеликі тварини в денну спеку не піднімаються на поверхню, рятуючись від перегрівання й надмірної втрати вологи. Верблюди можуть обходитися без води багато днів. Великі звірі долають значні відстані в пошуках води. Ссавці охолоджують своє тіло, випаровуючи воду через ротову порожнину.або під час потіння Для життя важливим є ще один компонент атмосфери — озон. У природі цей газ утворюється з кисню повітря під впливом променів Сонця або розрядів блискавок. Найбільша його концентрація на висоті 15-35 км, де формується озоновий шар. Він захищає живі організми від надлишку ультрафіолетових променів.

Номер слайду 8

У повітрі добре поширюються звуки та запахи. У тварин світ запахів і звуків має особливе значення для спілкування, пошуку поживи, приваблення особин протилежної статі. Запах рослин приваблює комах та інших тварин для запилення. Багато тварин суходолу здатні до польоту та планерування (мал. 188). Мал. 188. Літають не лише птахи: 1 — кажан (ссавець); 2 — летюча змія (плазуни); 3 — летюча жаба (земноводні); 4 — сонечко (комахи) Активний політ комах, птахів і кажанів забезпечують крила та «літальні» м’язи, легкі скелети, спеціалізовані покриви тіла, вдосконалення дихальної системи. Тварини-планеристи використовують підйомну силу повітря та висхідні потоки. У них є шкірні складки (летючі дракони), перетинки між кінцівками (білки-летяги, шестокрили) чи між пальцями кінцівок (летючі жаби). Багато організмів використовують рухи повітря (вітер)

Номер слайду 9

ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТЛА Й ТЕПЛА ДЛЯ МЕШКАНЦІВ НПСЛевову частку інформації про стан середовища організми отримують саме завдяки світловим променям. За допомогою органів зору тварини визначають форму, колір та відстань до предметів. Світло й тепло необхідні для росту і розвитку, особливо цвітіння, утворення насіння та плодів. Залежними від нього є різні форми подразливості рослин, що проявляються у вигляді рухових чи ростових реакцій. Мал. 189. Живим організмам потрібне світло й тепло: 1 — сонячні ванни зеленої ящірки; 2 — скунсова капуста пробиває сніг; 3 — довга густа шерсть захищає вівцебика від низьких температур. Ящірки, змії, комахи можуть швидко рухатися лише після того, як їхнє тіло прогріється до необхідної температури. У сонячні дні борсучиха виносить дитинчат з нори на сонячну галявину. Світлові промені зігрівають малят і сприяють утворенню вітаміну D. У холодному кліматі тварини пристосувалися до низьких температур (жирові прошарки шкіри тварин, пір’я, пух, густа шерсть). У жаркому кліматі тварини не мають густого шерстяного покриву, шукають тінь і воду, можуть регулювати температуру тіла завдяки потовиділенню.

Номер слайду 10

Живі організми в наземному середовищі перебувають під дією сили тяжіння. Це зумовило виникнення різноманітних типів кінцівок для пересування (мал. 190). Мал. 190. Різні типи кінцівок: 1 — у мурахи три пари ходильних ніг з різними функціями; 2 — у гекона лапки-прилипали; 3 — у пінгвіна і лапи, і крила; 4 — у верблюда стійка ходьба по піску. Земноводні пристосувалися до життя на межі двох середовищ. До різноманітних умов існування добре пристосувалися птахи. Наприклад, для стрижів і ластівок повітря є основним середовищем, оскільки вони живляться літаючими комахами. Птахи, які використовують водне середовище для здобування поживи, також мають відповідні пристосування крил і ніг. Наприклад, буревісник має надзвичайно довгі крила й цілими днями ширяє над водою, хапаючи здобич. Птахи-плавці (гуси, качки, лебеді) мають плавальні перетинки на кінцівках, птахи лісу (дятел) — міцний дзьоб, а хижі птахи (грифи, орли, сови) — гострі пазурі, гострий зір та міцний загнутий дзьоб.

Номер слайду 11

КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ• Особливостями наземно-повітряного середовища є газовий склад повітря, температурні перепади, вітри, нерівномірний розподіл тепла і світла по поверхні Землі.• Властивості повітря визначають розвиток пристосувань, що забезпечують дихання, фотосинтез, поширення, розселення, розмноження та багато інших біологічних явищ.• Нерівномірний розподіл тепла і світла по поверхні Землі визначив такі пристосування в організмів, як теплорегуляція, різноманітні типи кінцівок для пересування, адаптація до добування, запасання й економії води.

Номер слайду 12

Домашнє завдання: Опрацювати § 36 Вміти відповідати на питання. Завдання: 5. Підготуй проєкт «Хто живе подвійним життям?». Скористайся матеріалами за QR-кодом.

pptx
Додано
1 квітня
Переглядів
298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку