Мета уроку Освітня:
Ознайомити учнів з основними екологічними проблемами, що виникають внаслідок діяльності людини. Розглянути негативні наслідки таких проблем для природи і людства.
Розвивальна:
Розвивати вміння аналізувати екологічні проблеми та визначати способи їх вирішення.
Формувати навички роботи з інформацією та картографічними матеріалами.
Виховна:
Виховувати відповідальність за охорону навколишнього середовища та формувати екологічну свідомість.
Завдання уроку Визначити основні екологічні проблеми, з якими стикається сучасний світ.
Ознайомити з причинами та наслідками основних екологічних проблем.
Розвивати навички пропонувати шляхи вирішення екологічних проблем.
Виховувати бережливе ставлення до природи та навколишнього середовища.
Мотивація уроку
Прийом "Екологічна загадка"
"Яка екологічна проблема найбільше впливає на життя людей,
на вашу думку?"
Основні екологічні проблеми:
Забруднення води: стічні води, нафтові розливи, хімічні забруднювачі.
Забруднення повітря: викиди заводів, транспортні викиди.
Знищення лісів: вирубка лісів, зміна клімату. Глобальне потепління: парникові гази, зміна кліматичних умов.
Біорізноманіття: вимирання видів, зниження популяцій тварин і рослин.
Це тривалий бездощовий період, що призводить до висихання ґрунтів і загибелі рослинності.
Супроводжуються неврожаєм.
Від нестачі кормів і питної води гине худоба і дикі тварини, від спраги і голоду вмирають люди.
Районом частих і тривалих засух є зона Сахель, розташована на південь від
Сахари.
Ураганний гарячий сухий вітер
Араби називають його «дихання смерті». Коли він дме, температура повітря підвищується до +50 ⁰С, а відносна вологість знижується іноді до 0 %. За таких умов різко збільшується випаровування з організму. У людини починається сильний головний біль і може настати смерть Сірроко, самум, хамсин, харматан, шахалі
Охоплюють значні простори розміром 600 км на 2500 км
Екваторіальні вічнозелені ліси віками вирубувалися задля цінної деревини. Вони також викорчовувалися і випалювалися під поля і пасовища. Випалювання рослин при підсічновогняному землеробстві призводить до порушення природного рослинного покриву і погіршення ґрунту. Швидке його виснаження змушувало вже через 2–3 роки залишати оброблювані землі і розкорчовувати нові ділянки. Нині майже 70 % лісів Африки знищені, а їх залишки продовжують швидко зникати. На місці лісів виникли плантації какао, олійної пальми, бананів, арахісу. Зведення лісів призводить до багатьох негативних наслідків: збільшення кількості повеней, посилення засух, виникнення зсувів ґрунту, зменшення родючості ґрунтів. Відтворення ж лісів відбувається дуже повільно.
Деградація земель
Виснаження землі
Опустелення
Значно змінена і природа саван. Величезні площі там розорані, зайнятті пасовищами. Через надмірне випасання великої рогатої худоби, овець і верблюдів, вирубування дерев і чагарників савани все більше й більше перетворюються на пустелі. Особливо негативні наслідки такого використання земель на півночі, де савана переходить у пустелі. Розширення пустельних площ називається спустеленням. Аерокосмічні знімки, зроблені зі штучних супутників Землі, переконливо засвідчили, що тільки за останні півстоліття Сахара просунулася на південь на 200 км і збільшила свою площу на тисячі квадратних кілометрів. Як же можна запобігти наступу пустелі? На межі з пустелями насаджують лісозахисні смуги, обмежують випасання худоби на територіях з розрідженим рослинним покривом, здійснюють обводнення посушливих районів. Великі зміни природних комплексів відбулися внаслідок видобування корисних копалин.
Із зміною природного середовища пов’язана ще одна проблема – зникнення багатьох видів рослин і тварин. Так, на острові Мадагаскар, де майже повністю знищено природні ліси, половина видів тварин і рослин уже зникла або перебуває під загрозою зникнення. А це стосується ендеміків, тобто видів, яких немає більше ніде на Землі. З часів колонізації материка тварини масового знищувалися під час полювання, що проводилося задля слонової кістки, рогів носорога, крокодилячої шкіри, шкір хижаків, страусових пер. Повністю були знищені білохвостий гну, зебра квагга, яка мала смужки тільки на шиї і морді, що водилися у Південній Африці. Кількість інших тварин (слонів, носорогів, горил) значно скоротилася.
Закріплення знань
Виконати вправу https://ua.izzi.digital/DOS/751080/946382.html
Джерелпа використаної інформації
https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-geografi-dlya-uchniv-7-klasa-ekologichniproblemi-stihiyni-yavischa-prirodi-afriki-130772.html https://www.canva.com/dream-lab https://chatgpt.com/c https://www.canva.com/design/