ЯВИЩА ПРИРОДИ НАУКОВО-ПОПУЛЯРНА СТАТТЯ МИКОЛИ ЯНКА "НЕЗВИЧАЙНІ ДОЩІ"

Про матеріал
Удосконалювати навички виразного свідомого читання. Познайомити учнів з жанровими особливостями статті науково-пізнавального характеру, познайомити з природними явищами - ураганом та смерчем, що спричиняють незвичайні дощі, учити самостійно аналізувати статтю, визначити головне, складати понятійну таблицю на основі аналізу тексту, розвивати критичне мислення, творчу уяву, пізнавальну активність, стимулювати прагнення до пошукової діяльності, виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

ТЕМА. ЯВИЩА ПРИРОДИ

НАУКОВО-ПОПУЛЯРНА СТАТТЯ МИКОЛИ ЯНКА "НЕЗВИЧАЙНІ ДОЩІ"

МЕТА. Удосконалювати навички виразного свідомого читання.

Познайомити учнів з жанровими особливостями статті науково-пізнавального характеру, познайомити з природними явищами - ураганом та смерчем, що спричиняють незвичайні дощі, учити самостійно аналізувати статтю, визначити головне, складати понятійну таблицю на основі аналізу тексту, розвивати критичне мислення, творчу уяву, пізнавальну активність, стимулювати прагнення до пошукової діяльності, виховувати любов до природи.


ХІД УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ 

Мовна розминка

Вправа "Розігріти губки"

  •   Скільки в українській мові голосних?
  •   Назвіть букви, якими позначаються голосній
  • Спробуйте прочитати загадку, вставляючи букви, які позначають голосні звуки.

Загадка

С.нц.    вкр.л.с.     хм.рк.м.,

Хт.сь   н.в.д.м.й   в   імлі

Н.б.     с.р.м.     н.тк.м.

Пр.ш.в.є  до  з.мл.

- Що це?  (Дощик.)

Вправа "Щоб язичок був слухняний"

  •      Прочитайте загадку скоромовкою.
  •      Спробуйте прочитати загадку сумно, радісно, здивовано.
  •      Що допомогло вам здогадатися, що це дощ?
  •      Поясніть, що таке дощ?
  •      Які дощі ви спостерігали? 
  •      Спробуйте описати один із них?
  •      Що ви відчували, коли йшов дощ? 
  •      Як ви думаєте, а чи бувають незвичайні дощі?

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  • Сьогодні на уроці ми більше дізнаємось про дощі, прочитавши науково-популярну статтю М.Янка "Незвичайні дощі".
  •       Що ми називаємо незвичайним?

Словникова робота

Незвичайний той , хто відрізняється від інших, не такий, як усі, особливий.

Передбачення за назвою статті

  •       Уявіть незвичайний дощ. Опишіть його усно.
  •       Чому цей дощ ви вважаєте незвичайним?
  •       Чи хотіли б ви дізнатися про інші незвичайні дощі?
  • А зараз, ви будете читати науково-популярну статтю, яка й розповість про незвичайні дощі.
  •       Що таке стаття?

Стаття - науковий твір невеликого розміру у збірнику, журналі, газеті.

 

- Як ви думаєте , чому стаття називається науково-популярною?

 Науково-популярний - такий, що стосується поширення (популяризаціі) наукових знань для великої аудиторії людей, які не є фахівцями в цій галузі знань.

 

  •                      Читаючи цей текст, зверніть увагу, чим відрізняється стаття "Незвичайні дощі" від оповідання-казки "Сліпий дощик".
  •                      Чим вони схожі?

II. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ

Мета: познайомити з новою інформацією. Вчити співпрацювати в групі, стимулювати пізнавальну активність у процесі групової діяльності.

Стратегія "Джиг-со"

План роботи за методикою "Джиг-со":

  1. Організувати первинні групи - "домашні". Кількість учнів у   групі визначається кількістю частин тексту. У кожній "домашній" групі учні отримують частину цілого тексту (це різний матеріал для вивчення тексту.
  2. Утворити експертні групи учнів, що отримали одноковий матеріал для вивчення. Роздати пам'ятки.
  3.    Експертні групи вивчають матеріал та готують презентацію.
  1. Повернення в "домашні" групки.
  2. Індивідуальна чи групова звітність. Кожен учень демонструє знання вивченого матеріалу, виконуючи індивідуальне завдання.

Пам'ятка для роботи експертної групи

  1. Уважно прочитай свою частину тексту.
  1. Визнач слова, які тобі незрозумілі. Попрацюй зі словником.
  2. Обговоріть прочитане у своїй експертній групі.
  1. У групі лайте відповіді на запитання експертної картки.
  1. Виконайте завдання, що пропонуються експертною карткою.
  1. Перевірте, чи всі члени вашої групи добре зрозуміли прочитаний текст.
  1.   Підготуйтеся розповісти свою частину тексту в " ломотній" групі.

І частина статті Миколи Янка "Незвичайні дощі"

У 1608 році на півдні Франції випав густий червоний дощ. Ніхто не сумнівався: з неба лл 'ється справжня кров. Перелякані люди скидали з себе забруднений одяг і викидали геть. Багато хто почав провіщати кінець світу. Однак дощ пройшов, і всі залишилися живими.

У минулому столітті подібне явище спостерігалося в Західній Європі понад 25 років.

31 березня 1847 року у Франції, поблизу міста Шамбері, випав "білий" дощ, схожий на молоко, а в 1956 році "молочний" дощ пройшов біля Києва.

Експертна картка 1

  •   Які витівки посилає небо на землю? Зачитайте.
  •   Що таке ураган?
  •   Як ви думаєте, з чим можна порівняти смерч?
  • Про які незвичайні дощі ви дізналися? Назвіть їх. Запишіть назву у таблицю.

Чому, на вашу думку, з'являються такі дощі? Напишіть свої    припущення у колонці. Подумайте, як розказати про незвичайні дощі своїм партнерам, використовуючи записи в таблиці і карту.

 

 

Словникова робота

Ураган - вітер великої руйнівної сили.

Смерч - повітряний вихор великої руйнівної сили, який виникає в грозовій хмарі і потім поширюється згори донизу у вигляді стовпа або хобота, захоплюючи пісок, воду...

Небесна  манна - біблійною легендою, - їжа, що падала євреям із неба під час їхньої мандрівки пустелею. У переносному значенні - те, що дається легко без зусиль.

Назва

Де це

Коли

Причина появи

 

дощу

відбувалося?

спостерігали?

 

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 Таблиця 1

 


II частина статті

"Звідки й чому появляються "криваві" і  «молочні" дощі?

Причиною таких дощів є вітер ураганної сили. Пролітаючи над далекими пустелями, він часом піднімає вгору багато червоного пилу і несе з собою. Пил, змішуючись з краплями дощу, випадає у вигляді крові. Якщо вітер підхоплює пил крейди або білої глини, то краплі дощу забарвлюються в білий колір.

Бувають дощі іншого характеру. Населення приморських країн неодноразово спостерігало дощі з риби. Одного разу в Данії протягом 20 хвилин з неба падали живі раки. У різних місцях землі випадали "дощі" з жаб, павуків, гусениць. Причиною цього є смерч. Він діє, як потужний пилосос. Проносячись над поверхнею землі, смерч збирає дрібних мешканців суші водойми, піднімає їх високо в небо, а потім як він втратить силу, вони починають падати на голови переляканих людей.

 

Бувають випадки, коли смерчі піднімають у небо цілі будинки і переносять їх на велику відстань ".

Експертна картка 2

  •      Про які незвичайні дощі ви прочитали?
  •      Чому вони виникають?
  •      Які вітри приносять "незвичайні" дощі?
  • Опишіть смерч. Яким ви його уявляєте? З чим автор порівнює смерч?
  • Що спричиняє появу "кривавих", "молочних", "риб'ячих" дощів? Запишіть дані в таблицю.
  • Які ще дощі бувають завдяки смерчам? Дайте їм назви. Запишіть таблицю.
  • Подумайте як розказати про незвичайні дощі своїм партнерам, використовуючи зап їси в таблиці, (див. табл.1)

Словникова робота

Ураган - вітер великої руйнівної сили.

Смерч - повітряний вихор великої руйнівної сили, який виникає в грозовій хмарі і потім поширюється згори донизу у вигляді стовпа або хобота, захоплюючи пісок, воду...

Пустеля - великий посушливий простір із бідною рослинністю або позбавлений рослинності.


III частина статті

"Якось перед Великою Вітчизняною війною випав "срібний дощ " — з неба падали срібні монети XVI — XVII століть. Як виявилось, ураганний вітер розірвав зітлілі мішки зі скарбом, який колись був закопаний у землю, а згодом вимиті водою монети переніс за кілька десятків кілометрів і розсипав.

У Марокко — країні, що лежить на півночі Африки, - вітер зруйнував великі склади з пшеницею й, підхопивши її, переніс через Середземне море і висипав на узбережжя Іспанії.

Поблизу болгарського міста Рудозем під час сильної бурі блискавка влучила в старезний дуб. Дерево розлетілося на брузки, і на землю полився... "золотий" дощ. Виявляється, в дуплі було сховано глиняний глек, наповнений старовинними турецькими золотими монетами ".

Експертна картка З

 

  • Про які незвичайні дощі ви дізналися? Назвіть їх. Запишіть у таблицю.
  • Де їх спостерігали? Запишіть у таблицю, відшукайте ці місця на карті.
  • Чому з'являються такі дощі? Запишіть у таблицю причини їхньої появи.
  •      Як би ви назвали дощ, що випав у Марокко? Чому?
  • Подумайте, як розказати про незвичайні дощі своїм партнерам, використовуючи зап їси у таблиці і карту.

(заповнення таблиці 1)

Обговорення статті в "домашній" групі.

Вивчення матеріалу.

III. РЕФЛЕКСІЯ

Мета: активізувати мислення, стимулювати учнів висловлювати одержану інформацію власними словами шляхом активного пере формулювання, та сприяти створенню власного змістового контексту, залучити учнів до активного обміну думками.

РОБОТА В ГРУПАХ 

І група. -

Складання загальної понятійної таблиці.

Назва дощу

Де це

Коли

Причина

 

відбувалось?

спостерігали?

появи

"Криваві"

 

 

 

"Молочні"

 

 

 

"Риб'ячі"

 

 

 

"Золоті"

 

 

 

"Срібні"

 

 

 


  •      Чим відрізняються всі дощі?
  •      Що в них є спільного?
  • Чому причиною виникнення незвичайних дощів стали вітри надзвичайної сили?.
  •      Що, на вашу думку, є причиною виникнення звичайного дощу?

 

- Що є спільного у "звичайних" та "незвичайних" дощів? Чому? (Можна пропонувати перегляд відеофрагметів або слайдів із  записом дії смерчу чи урагану).

 

 

 

 

II група.

Тестові завдання.

1. Причиною появи незвичайних дощів є:
а) смерч,

б) дія вищих сил - богів.

 

2. Чому люди боялися незвичайних дощів?
а) вірили, що їх очікує покарання,
б) не могли пояснити походження дощів.

  1. Про який дощ не розповідалося в тексті?

   а) "золотий",

   б) "зерновий",

   В)"апельсиновий".

  1.           Що сипалося на землю під час "срібного" дощу?

   а) монети,

   б) срібні злитки,

5. Текст "Незвичайні дощі" це :
а) оповідання,
б) стаття.

 

ІІІ група

Скласти Гроно

1. Назва дощу

2. Де це відбувалось?

3. Коли спостерігали?

4. Причина появи

 

 

 


C:\Documents and Settings\Teacher\Рабочий стол\Насон СК\незвичайні дощі\IMG_0004.jpg    У процесі роботи учні мають дійти висновку, що однакові природні явища мають спільні причини виникнення, наскільки незвичайними вони не здавалися б на перший погляд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОЛЕКТИВНЕ СТВОРЕННЯ ДІАГРАМИ ВЕННА

Мета: порівняти особливості статті та оповідання, усвідомити різницю між художнім твором та статтею, визначивши особливості статті.

  • C:\Documents and Settings\Teacher\Рабочий стол\Насон СК\незвичайні дощі\IMG_0005.jpgПригадайте оповідання "Дощик". Що спільного в статті "Незвичайні дощі" та оповіданні "Дощик"?
  •      Чим вони відрізняються?

      Стаття           Оповідання

 

 

 

 

- Сформуйте висновок про особливості статті (у парі).


 

Використання стратегії "вільного письма".

I група.

Мета: вчити аналізувати структуру тексту у світлі загального
розуміння проблеми. 

  •      Чи є логічним кінець статті? 
  •      Чому?
  •      Як би ви закінчили цю статтю? Запропонуйте свій варіант.

II група.

Мета: спонукати до творчого вирішення питань та до неординарного мислення.

  • Намалюйте свій незвичайний дощ, який міг би бути, але про який не згадувалося в тексті. Опишіть його.
  •      Напишіть, що було причиною його виникнення.

 

 

 

III група.

Мета: учити виробляти оцінні судження, інтегрувати нову інформацію до особистої системи переконань, висловлювати власні думки.

 

  •      Чи добре, що існують "незвичайні дощі"?
  •      Яке ваше ставлення до незвичайного?

- Напишіть свої міркування.

ПІДСУМОК УРОКУ

  •      Яке відкриття ви зробили на уроці?
  •      Що називають незвичайним?
  •      Які особливості статті ви знаєте?
  •      Що вас здивувало на уроці, що зацікавило?
  •      Про що ви хотіли б дізнатися ще?

 

 

C:\Documents and Settings\Teacher\Рабочий стол\Насон СК\уроки крит мислення\IMG_0012.jpg

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
2200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку