ТЕМА. ЯВИЩА ПРИРОДИ
НАУКОВО-ПОПУЛЯРНА СТАТТЯ МИКОЛИ ЯНКА "НЕЗВИЧАЙНІ ДОЩІ"
МЕТА. Удосконалювати навички виразного свідомого читання.
Познайомити учнів з жанровими особливостями статті науково-пізнавального характеру, познайомити з природними явищами - ураганом та смерчем, що спричиняють незвичайні дощі, учити самостійно аналізувати статтю, визначити головне, складати понятійну таблицю на основі аналізу тексту, розвивати критичне мислення, творчу уяву, пізнавальну активність, стимулювати прагнення до пошукової діяльності, виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ
Мовна розминка
Вправа "Розігріти губки"
Загадка
С.нц. вкр.л.с. хм.рк.м.,
Хт.сь н.в.д.м.й в імлі
Н.б. с.р.м. н.тк.м.
Пр.ш.в.є до з.мл.
- Що це? (Дощик.)
Вправа "Щоб язичок був слухняний"
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Словникова робота
Незвичайний — той , хто відрізняється від інших, не такий, як усі, особливий.
Передбачення за назвою статті
Стаття - науковий твір невеликого розміру у збірнику, журналі, газеті.
- Як ви думаєте , чому стаття називається науково-популярною?
Науково-популярний - такий, що стосується поширення (популяризаціі) наукових знань для великої аудиторії людей, які не є фахівцями в цій галузі знань.
II. УСВІДОМЛЕННЯ ЗМІСТУ
Мета: познайомити з новою інформацією. Вчити співпрацювати в групі, стимулювати пізнавальну активність у процесі групової діяльності.
Стратегія "Джиг-со"
План роботи за методикою "Джиг-со":
Пам'ятка для роботи експертної групи
І частина статті Миколи Янка "Незвичайні дощі"
У 1608 році на півдні Франції випав густий червоний дощ. Ніхто не сумнівався: з неба лл 'ється справжня кров. Перелякані люди скидали з себе забруднений одяг і викидали геть. Багато хто почав провіщати кінець світу. Однак дощ пройшов, і всі залишилися живими.
У минулому столітті подібне явище спостерігалося в Західній Європі понад 25 років.
31 березня 1847 року у Франції, поблизу міста Шамбері, випав "білий" дощ, схожий на молоко, а в 1956 році "молочний" дощ пройшов біля Києва.
Експертна картка 1
Чому, на вашу думку, з'являються такі дощі? Напишіть свої припущення у колонці. Подумайте, як розказати про незвичайні дощі своїм партнерам, використовуючи записи в таблиці і карту.
Словникова робота
Ураган - вітер великої руйнівної сили.
Смерч - повітряний вихор великої руйнівної сили, який виникає в грозовій хмарі і потім поширюється згори донизу у вигляді стовпа або хобота, захоплюючи пісок, воду...
Небесна манна - біблійною легендою, - їжа, що падала євреям із неба під час їхньої мандрівки пустелею. У переносному значенні - те, що дається легко без зусиль.
№ |
Назва |
Де це |
Коли |
Причина появи |
|
дощу |
відбувалося? |
спостерігали? |
|
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
Таблиця 1
II частина статті
"Звідки й чому появляються "криваві" і «молочні" дощі?
Причиною таких дощів є вітер ураганної сили. Пролітаючи над далекими пустелями, він часом піднімає вгору багато червоного пилу і несе з собою. Пил, змішуючись з краплями дощу, випадає у вигляді крові. Якщо вітер підхоплює пил крейди або білої глини, то краплі дощу забарвлюються в білий колір.
Бувають дощі іншого характеру. Населення приморських країн неодноразово спостерігало дощі з риби. Одного разу в Данії протягом 20 хвилин з неба падали живі раки. У різних місцях землі випадали "дощі" з жаб, павуків, гусениць. Причиною цього є смерч. Він діє, як потужний пилосос. Проносячись над поверхнею землі, смерч збирає дрібних мешканців суші водойми, піднімає їх високо в небо, а потім як він втратить силу, вони починають падати на голови переляканих людей.
Бувають випадки, коли смерчі піднімають у небо цілі будинки і переносять їх на велику відстань ".
Експертна картка 2
Словникова робота
Ураган - вітер великої руйнівної сили.
Смерч - повітряний вихор великої руйнівної сили, який виникає в грозовій хмарі і потім поширюється згори донизу у вигляді стовпа або хобота, захоплюючи пісок, воду...
Пустеля - великий посушливий простір із бідною рослинністю або позбавлений рослинності.
III частина статті
"Якось перед Великою Вітчизняною війною випав "срібний дощ " — з неба падали срібні монети XVI — XVII століть. Як виявилось, ураганний вітер розірвав зітлілі мішки зі скарбом, який колись був закопаний у землю, а згодом вимиті водою монети переніс за кілька десятків кілометрів і розсипав.
У Марокко — країні, що лежить на півночі Африки, - вітер зруйнував великі склади з пшеницею й, підхопивши її, переніс через Середземне море і висипав на узбережжя Іспанії.
Поблизу болгарського міста Рудозем під час сильної бурі блискавка влучила в старезний дуб. Дерево розлетілося на брузки, і на землю полився... "золотий" дощ. Виявляється, в дуплі було сховано глиняний глек, наповнений старовинними турецькими золотими монетами ".
Експертна картка З
(заповнення таблиці 1)
Обговорення статті в "домашній" групі.
Вивчення матеріалу.
III. РЕФЛЕКСІЯ
Мета: активізувати мислення, стимулювати учнів висловлювати одержану інформацію власними словами шляхом активного пере формулювання, та сприяти створенню власного змістового контексту, залучити учнів до активного обміну думками.
РОБОТА В ГРУПАХ
І група. -
Складання загальної понятійної таблиці.
Назва дощу |
Де це |
Коли |
Причина |
|
відбувалось? |
спостерігали? |
появи |
"Криваві" |
|
|
|
"Молочні" |
|
|
|
"Риб'ячі" |
|
|
|
"Золоті" |
|
|
|
"Срібні" |
|
|
|
- Що є спільного у "звичайних" та "незвичайних" дощів? Чому? (Можна пропонувати перегляд відеофрагметів або слайдів із записом дії смерчу чи урагану).
II група.
Тестові завдання.
1. Причиною появи незвичайних дощів є:
а) смерч,
б) дія вищих сил - богів.
2. Чому люди боялися незвичайних дощів?
а) вірили, що їх очікує покарання,
б) не могли пояснити походження дощів.
а) "золотий",
б) "зерновий",
В)"апельсиновий".
а) монети,
б) срібні злитки,
5. Текст "Незвичайні дощі" це :
а) оповідання,
б) стаття.
ІІІ група
Скласти Гроно
1. Назва дощу
2. Де це відбувалось?
3. Коли спостерігали?
4. Причина появи
У процесі роботи учні мають дійти висновку, що однакові природні явища мають спільні причини виникнення, наскільки незвичайними вони не здавалися б на перший погляд.
КОЛЕКТИВНЕ СТВОРЕННЯ ДІАГРАМИ ВЕННА
Мета: порівняти особливості статті та оповідання, усвідомити різницю між художнім твором та статтею, визначивши особливості статті.
Стаття Оповідання
- Сформуйте висновок про особливості статті (у парі).
Використання стратегії "вільного письма".
I група.
Мета: вчити аналізувати структуру тексту у світлі загального
розуміння проблеми.
II група.
Мета: спонукати до творчого вирішення питань та до неординарного мислення.
III група.
Мета: учити виробляти оцінні судження, інтегрувати нову інформацію до особистої системи переконань, висловлювати власні думки.
- Напишіть свої міркування.
ПІДСУМОК УРОКУ