План конспект уроку для 8 класу розроблений за новою програмою. Тема уроку:Юрій Винничук «Місце для дракона”. Парадокс: дракон Грицько –поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька,пустельника, князя.
Мета уроку:удосконалювати навички коментувати сюжет;вміння переказувати найголовніші епізоди;
розвивати техніку читання.
Тема. Юрій Винничук «Місце для дракона”. Парадокс: дракон Грицько –
поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька,
пустельника, князя.
Мета: удосконалювати навички коментувати сюжет;
вміння переказувати найголовніші епізоди;
розвивати техніку читання?
розвивати естетичні смаки вміння бачити красу й силу художнього
слова;
виховувати доброту, чесність, дружні стосунки.
Обладнання: супроводжуюча презентація, виставка малюнків, відеофрагменти.
Хід уроку
І. Емоційне входження в тему.
1. Перегляд відеоролика про Біблію і віру. („Святі таїнства”).
2. Проблемне питання.
- Як ви думаєте, чому ми розпочали з розмови про Біблію і християнство?
- Зверніть увагу, що перед вами є дві книги: Біблія і „Місце для дракона”, спробуйте самостійно сформувати тему і мету сьогоднішнього уроку.
Любов до Бога... не терпить ненависті до людини.
Парадокс (грец. - несподіваний, дивний) - висловлювання, що суперечить звичним уявленням людей або усталеним системам знання, які ґрунтуються на певних принципах і відповідно до зумовленої історичним розвитком науки парадигми.
У логічному смислі парадокс - це суперечність, але не кожна суперечність є парадоксом.
У тлумачному словнику подається таке визначення: «Християнин – це особа, яка вірить в Ісуса Христа, або в релігію, основану на вченні Ісуса».
ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
І групв – Скласти характеристику людини – християнина.
ІІ гупа – Скласти характеристику дракона Грийька.
ІІІ група – Скласти характеристику Пустельника.
3. Робота з текстом. ГРИЦЬКО - ПОЕТ.
Словникова робота. Пое́т
Розквітають дивні квіти,
Рокривають пелюстини,
а метелики стікають по вустах,
як сік ожини.
Сни дзвіночків голубіють,
зазирають у кишені,
а ти сиплеш їм дукати
у роззявлені їх жмені.
І ковтаєш сон глибокий,
подарований навічно,
і вмираєш разом з ними,
не питаючи, навіщо.
День минув, і склали крила
всі метелики на зиму.
Заховайся й ти в шкарлупку
і ридай собі за ними.
(Цей вірш дракон вперше прочитав під час знайомства з князем).
Ти сни колись бачив рожеві і білі –
у течії їхній гойдалося тіло.
Де зникло усе? Поринаєш в пергамент,
виловлюєш тихі слова на свій лямент
і свт викладаєш отими словами,
в якому ніколи не мав навіть мами.
А свт цей жорстокий тикий і шалений –
суть чурви во чревію і гризь щоденна.
Мовчи і надійся, смерть коли – небудь,
твій слід загубивши, пройде попри тебе.
Даремні надії – умийся сльозою! –
меча вже занесено над головою.
Набридло усім тої днини чекати,
коли ти посічений будеш конати.
Ніхто над тобою тоді не заплаче...
Умреш, проклинаючи долю собачу.
Коли дим густих моїх слів спопелілих,
ілюзій розтрачених, марень зотлілих
у душу сумну почина проникати,
чи можу я квітами, доле, співати?
Лямент (ле́мент), ту, м. Плачъ, вопль, рыданіе; крикъ. Чутно було в Рамі голос, лемент. Єв. Мт. II. 18. Із городів встає під небо лемент. К. Іов. 53. Коли вихожу з хати, а на вулиці такий галас, такий лемент!Канев. у. Ото буде лементу! Левиц. Пов. 143.
- Князь назвав дракона, після почутого вірша єретиком. Доведіть або спростуйте це твердження.
Єретик (від грец. αἵρεσις) — особа, що виступає проти загальноприйнятого в суспільстві вчення, віровідступник. Слово єретик переважно пов'язане з релігією, хоча сьогодні слово вживається також в інших значеннях.
Коли осінній лист лаштується в дорогу
І гуси його кличуть за собою,
Коли туман вінчається з імлою
І поруч для розмов нема нікого,
Надходить смуток у плащі рудому
І переслідує уперто й люто,
Влива у спогади гірку отруту
І не дає розрадити нікому.
Але тепер ваш образ, Панно світла,
Як промінь, що крізь ночі проникає,
Мені в очах притьмарених заквітнув
І про щасливу днину пригадає,
Коли ми були тільки вдвох на світі.
Тепер я сам. Молюся і згасаю.
(Атрамент був свіжий...)
Ідейно – художній аналіз вірша „Коли осінній лист лаштується в дорогу...”
1. Автор – дракон Грицько.
2. Зразок інтимної лірики.
3. Тема. Перше кохання до князівни Настуні.
4. Ідея – допомогти князівні зрозуміти суть справжнього почуття кохання.
5. Художні засоби:
епітети: гірка отрута, щаслива днина, промінь притьмарений, гірка отрута
метафори: лист лаштувавсь в дорогу, промінь заквітнув, туман вінчається з імлою, промінь заквітнув, надходить смуток...
порівняння: ваш образ, як промінь...
гіпербола: смуток влива гірку отруту.. і не дає розрадтит НІКОМУ...
звертання: Панно світла.
6. Віршовий розмір – ямб.
7. Кільцеве римування, жіноча рима.
Останній вірш дракона:
В моїй душі хтось посадив осику.
На вижовклих від самоти горбах
Вона росте на чорнім полі крику
Така ж висока, як моя журба.
І бачу я в один похмурий день –
Замайоріла постать вдалині.
Невже до мене Юда йде,
Щоби повісити мене?
Юда (син Ізраїля) — батько племені Юда ізраїльского народу. ЮдаІскаріот — апостол Ісуса Христа, що видав Його за 30 срібняків.
ІІІ. Підсумок уроку. Гра „Склади образ...”
На дошці розміщено таблички з назваминегативних і позитивних якостей особистості. Учні залишають лише ті, які стосуються дракона Грицька.
Ідеа́л (лат. idealis від грец. ίδέα — образ, ідея, пор. також ейдос) — вища цінність; якнайкращий, завершений стан того або іншого явища; зразок особистих якостей, здібностей; вища норма етичної особи; вищий ступінь етичного уявлення про благо і належність; досконалість у відносинах між людьми; найбільш довершений устрійсуспільства, вища абсолютна істина, довершений взірець Бог.
Негативні риси характеру
Позитивні риси характеру
Вважається, що всі риси характеру мають свій антипод. Тому давайте подивимося, які бувають риси характеру, що є протилежними тим, які перераховані вище.
Після виконаї роботи учитель робить підсумок:
IV. Домашнє завдання.
Підібрати і записати в зошити прислів᾽я про добро і зло, вірність і зраду.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
- Винничук Ю.П. Місце дракона.; худож. – оформлювач в.М. Карасик. – Харків: Фоліо, 2015.- 313с.
- Голик О. Сучасний урок. Українська література. Інтерактивні технології на уроках . 5-12 класи. – Тернопіль: В-во Мандрівець, 2008. – 156 с.
- Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.- метод. Посібн./О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.: іл.
Інтернет – ресурси:
1