Юрій Винничук «Місце для дракона”. Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька, пустельника, князя.

Про матеріал

План конспект уроку для 8 класу розроблений за новою програмою. Тема уроку:Юрій Винничук «Місце для дракона”. Парадокс: дракон Грицько –поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька,пустельника, князя.

Мета уроку:удосконалювати навички коментувати сюжет;вміння переказувати найголовніші епізоди;

розвивати техніку читання.

Перегляд файлу

Тема. Юрій Винничук «Місце для дракона”. Парадокс: дракон Грицько –

          поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька,

          пустельника, князя.

Мета: удосконалювати навички коментувати сюжет;

          вміння переказувати найголовніші епізоди;

          розвивати техніку читання?

          розвивати естетичні смаки вміння бачити красу й силу художнього

          слова;

виховувати доброту, чесність, дружні стосунки.

Обладнання: супроводжуюча презентація, виставка малюнків, відеофрагменти.

Хід уроку

І. Емоційне входження в тему.

1. Перегляд відеоролика про Біблію і віру. („Святі таїнства”).

2. Проблемне питання.

- Як ви думаєте, чому ми розпочали з розмови про Біблію і християнство?

- Зверніть увагу, що перед вами є дві книги: Біблія і „Місце для дракона”, спробуйте самостійно сформувати тему і мету сьогоднішнього уроку.

Любов до Бога... не терпить ненависті до людини.

  • Перевіримо (учитель озвучує тему і мету уроку).
  • А для того, щоб робота наша була плідною, звернемося до словника.

Парадокс (грец. - несподіваний, дивний) - висловлювання, що суперечить звичним уявленням людей або усталеним системам знання, які ґрунтуються на певних принципах і відповідно до зумовленої історичним розвитком науки парадигми.

У логічному смислі парадокс - це суперечність, але не кожна суперечність є парадоксом.

У тлумачному словнику подається таке визначення: «Християнин – це особа, яка вірить в Ісуса Христа, або в релігію, основану на вченні Ісуса».

ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

  1. Робота в групах.

І групв – Скласти характеристику людини – християнина.

ІІ гупа – Скласти характеристику дракона Грийька.

ІІІ група – Скласти характеристику Пустельника.

  • Які спільні риси об᾽єднують цих персонажів?
  • Чи можна стверджувати, що саме завдяки цим рисам пустельник і дракон – друзі?
  1. Гра „Ти – літературний герой”.
  • Напишіть лист – сповідь від імені князя на тему „Як я втратив справжнього друга”.

3. Робота з текстом. ГРИЦЬКО -  ПОЕТ.

Словникова робота.  Пое́т

  1. Автор літературних віршованих, прозових і драматичних поетичних творів. // Художник будь-якого виду мистецтва, твори якого відзначаються поетичністю. // Той, хто оспівує, прославляє що-небудь; співецьпіснярпіїтбардскальдпіїтавіршомаз.
  2. Той, хто поетично сприймає дійсність, поетично ставиться до навколишнього світу.

Розквітають дивні квіти,

Рокривають пелюстини,

а метелики стікають по вустах,

як сік ожини.

 

Сни дзвіночків голубіють,

зазирають у кишені,

а ти сиплеш їм дукати

у роззявлені їх жмені.

 

І ковтаєш сон глибокий,

подарований навічно,

і вмираєш разом з ними,

не питаючи, навіщо.

 

День минув, і склали крила

всі метелики на зиму.

Заховайся й ти в шкарлупку

і ридай собі за ними.

(Цей вірш дракон вперше прочитав під час знайомства з князем).

 

Ти сни колись бачив рожеві і білі –

у течії їхній гойдалося тіло.

Де зникло усе? Поринаєш в пергамент,

 виловлюєш тихі слова на свій лямент

і свт викладаєш отими словами,

в якому ніколи не мав навіть мами.

 

А свт цей жорстокий тикий і шалений –

суть чурви во чревію і гризь щоденна.

Мовчи і надійся, смерть коли – небудь,

 твій слід загубивши, пройде попри тебе.

 

Даремні надії – умийся сльозою! –

меча вже занесено над головою.

Набридло усім тої днини чекати,

коли ти посічений будеш конати.

Ніхто над тобою тоді не заплаче...

Умреш, проклинаючи долю собачу.

 

Коли дим густих моїх слів спопелілих,

 ілюзій розтрачених, марень зотлілих

у душу сумну почина проникати,

чи можу я квітами, доле, співати?

 

Лямент (ле́мент), ту, м. Плачъ, вопль, рыданіе; крикъ. Чутно було в Рамі голос, лемент. Єв. Мт. II. 18. Із городів встає під небо лемент. К. Іов. 53. Коли вихожу з хати, а на вулиці такий галас, такий лемент!Канев. у. Ото буде лементу! Левиц. Пов. 143.

- Князь назвав дракона, після почутого вірша єретиком. Доведіть або спростуйте це твердження.

Єретик (від грец. αἵρεσις) — особа, що виступає проти загальноприйнятого в суспільстві вчення, віровідступник. Слово єретик переважно пов'язане з релігією, хоча сьогодні слово вживається також в інших значеннях.

 

Коли осінній лист лаштується в дорогу

І гуси його кличуть за собою,

Коли туман вінчається з імлою

І поруч для розмов нема нікого,

Надходить смуток у плащі рудому

І переслідує уперто й люто,

Влива у спогади гірку отруту

І не дає розрадити нікому.

 

Але тепер ваш образ, Панно світла,

Як промінь, що крізь ночі проникає,

Мені в очах притьмарених заквітнув

І про щасливу днину пригадає,

Коли ми були тільки вдвох на світі.

Тепер я сам. Молюся і згасаю.

(Атрамент був свіжий...)

Атрамент
ЧОРНИЛО (розчин певного барвника, призначений для писання), АТРАМЕНТ заст. (Катря:) Та що ото ти робиш там, Панасе? Нащо ти розляпуєш чорнило? (С. Васильченко); Чорнильниця підплигнула, перекинулась, і фіолетовий атрамент залив програму (Ю. Смолич). 

Ідейно – художній аналіз вірша „Коли осінній лист лаштується в дорогу...”

1. Автор – дракон Грицько.

2. Зразок інтимної лірики.

3. Тема. Перше кохання до князівни Настуні.

4. Ідея – допомогти князівні зрозуміти суть справжнього почуття кохання.

5. Художні засоби:

    епітети: гірка отрута, щаслива днина, промінь притьмарений, гірка отрута

    метафори: лист лаштувавсь в дорогу, промінь заквітнув, туман вінчається з імлою, промінь заквітнув, надходить смуток...

    порівняння: ваш образ, як промінь...

    гіпербола: смуток влива гірку отруту.. і не дає розрадтит НІКОМУ...

    звертання: Панно світла.

6. Віршовий розмір – ямб.

7. Кільцеве римування, жіноча рима.

Останній вірш дракона:

В моїй душі хтось посадив осику.

На вижовклих від самоти горбах

Вона росте на чорнім полі крику

Така ж висока, як моя журба.

 

І бачу я в один похмурий день –

Замайоріла постать вдалині.

Невже до мене Юда йде,

Щоби повісити мене?

Юда (син Ізраїля) — батько племені Юда ізраїльского народу. ЮдаІскаріот — апостол Ісуса Христа, що видав Його за 30 срібняків.

  1. Самостійна робота. Обрати поезію дракона (за смаком) і зробити ідейно – художній аналіз за зразком.

ІІІ. Підсумок уроку. Гра „Склади образ...”

На дошці розміщено таблички з назваминегативних і позитивних якостей особистості. Учні залишають лише ті, які стосуються дракона Грицька.

Ідеа́л (лат. idealis від грец. ίδέα — образ, ідея, пор. також ейдос) — вища цінність; якнайкращий, завершений стан того або іншого явища; зразок особистих якостей, здібностей; вища норма етичної особи; вищий ступінь етичного уявлення про благо і належність; досконалість у відносинах між людьми; найбільш довершений устрійсуспільства, вища абсолютна істина, довершений взірець Бог.

  •                  ідеал добра
  •                  ідеал жіночої краси
  •                  ідеал чоловічої краси
  •                  ідеал держави
  •                  ідеал громадянина і ін.

 

Негативні риси характеру

 

  • Злість. Це емоційна риса, яка може виражатися в негативному ставленні будь-якої спрямованості - до себе, людей і навіть до роботи. Якщо це не періодична, а постійна реакція, швидше за все її коріння знаходяться в глибокій дитячій образі.
  • Гординя. У релігії така риса навіть вважається одним з найтяжчих гріхів. Тому що людина, в якій ця якість виражена дуже сильно, втрачає здатність до адекватної оцінки і правильних рішень. Така людина в підсумку приносить шкоду і оточуючим, і собі.
  • Егоїзм. Це негативна риса, яка концентрує і породжує ціле безліч інших. По суті, вона може стати квінтесенцією всіх непорядних рис характеру, і, як правило, робить негативний вплив в напрямку ставлення до інших людей, тоді як по відношенню до себе суб'єктивно вважається позитивною.
  • Ревнощі. Ця риса характеру пов'язана з егоїзмом і гординею, оскільки передбачає наявність почуття власництва і чинить руйнівну дію не тільки на інших, а й на себе, оскільки ревнощі - "сліпа" якість і тому здатна штовхати на дуже погані вчинки.
  • Жадібність. Може мати різні форми: жадібність до слави, грошей, речей, їжі, задоволень і т.п. Штовхає людину на непорядні вчинки і викликає відторгнення оточуючих.
  • Заздрість. Людина, одержима заздрістю заподіює шкоду, насамперед собі. Адже, як кажуть, заздрість - з'їдає зсередини, точить як хробак. Може принести також великий шкоду об'єкту заздрості, якщо власник такої риси наміриться якимсь способом відновити нерівновагу на свою користь.
  • Жорстокість. Ця риса в будь-якій формі приносить тільки руйнування і страждання тим, на кого буде спрямована. Психологи вважають, що вона є проявом безвілля. Можна додати, що часто жорстока людина керується страхом і невпевненістю в собі.

Позитивні риси характеру

Вважається, що всі риси характеру мають свій антипод. Тому давайте подивимося, які бувають риси характеру, що є протилежними тим, які перераховані вище.

 

  • Доброта. На відміну від злої людини, з доброю хочеться спілкуватися. Доброта має на увазі також такі риси як безкорисливість і участь. Чи не тому добрих людей так часто намагаються використати для своїх цілей ті, у кого переважають негативні риси характеру? Подумайте про це.
  • Смирення. Деяким не подобається ця якість, оскільки чомусь вважається рабською. Насправді це дуже хороша риса, яка може творити дива - наприклад, зупиняти руйнівні конфлікти, зводити нанівець чвари і марне з'ясування відносин.
  • Альтруїзм. Це повний антипод егоїзму. Егоїсту ніколи не зрозуміти альтруїста, а ось альтруїст зрозуміє, вислухає, простить і навіть допоможе. Дивовижна риса, яка є зникаючим видом, а даремно.
  • Довіра. Мабуть, вона є найточнішим антиподом ревнощів, хоча деякі стверджують, що її антипод - любов. Але саме довіра, а не довірливість - той рятівний міст між люблячими людьми, який здатний з'єднати їх і дати істинне щастя спілкування один з одним.
  • Щедрість. Якщо вона поширюється в усіх напрямках, це буде унікальна особистість. Ця риса характеру - благословення для оточуючих, і якщо вона від усього серця, то і для свого володаря.
  • Доброзичливість. Незважаючи на те, що ця риса пов'язана з добротою, вона відноситься скоріше до зовнішніх проявів на відміну від заздрості, яка завжди таємна. Доброзичливість благословляє і притягує, якщо вона щира і є рисою характеру, а не показухою.
  • Милосердя. Одна з найкращих рис характеру людини. Можна сміливо стверджувати, що на милосерді, як однієї з форм вселенської любові, ґрунтується цей світ. Розвиваючи цю рису, людина збагачується духовно.
  • Порядність. Тут все зрозуміло. Таку якість характеру не отримаєш у спадок. Її в людині батькам треба виховувати власним прикладом.
  • Оптимізм. Люди, які ніколи не сумують і радуються кожному дню. На них хочеться рівнятися і бути такими, як вони.

 

Після виконаї роботи учитель робить підсумок:

  • Є така стародавня приказка: "Посієш вчинок - пожнеш звичку, посієш звичку - пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю".
  • Чи хотіли б ви мати такого друга, як Грицько? Чому?
  • Чи маєте ви тепер такого друга?
  • Бажаю, щоб на вашому життєвому шляху траплялися лише такі друзі, як дракон, і ви ніколи не зустрічали князів...

 

IV. Домашнє завдання.

Підібрати і записати в зошити прислів᾽я про добро і зло, вірність і зраду.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

 

 - Винничук Ю.П. Місце дракона.; худож. – оформлювач в.М. Карасик. – Харків: Фоліо, 2015.- 313с.

 - Голик О. Сучасний урок. Українська література. Інтерактивні технології на уроках . 5-12 класи. – Тернопіль: В-во Мандрівець, 2008. – 156 с.

- Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.- метод. Посібн./О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.: іл.

Інтернет – ресурси:

  1. http://www.ilady.in.ua/2015/11/pozytyvni-negatyvni-rysy.html
  2. https://uk.wikipedia.org
  3. https://www.google.com.ua
  4. http://www.rozum.org.ua/
  5. http://ukrlit.org/

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Артеменко Раїса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
25070
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку