Інтерактивні методи корекції усного і писемного мовлення на логопедичних заняттях
Мій педагогічний досвід спирається на досягнення психолого-педагогічної науки, яка потребує того, щоб методи навчання забезпечували опанування молодшими школярами правильного усного і писемного мовлення.
Найчастіше причиною шкільних проблем дитини є її недостатній мовленнєвий розвиток. Це може виявлятися в дефектах звуковимови, обмеженості словникового запасу, невміння граматично правильно узгоджувати слова в реченні тощо.
Інтерактивне навчання – це навчання занурене у спілкування, діалогове навчання, що належить до передових технологій на основі ефективності корекційної роботи й організації навчального процесу через логопедичне заняття.
Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації навчальної діяльності, метою якої є – забезпечення сприятливих умов, за яких кожен учень відчув би свої успіхи.
З якою метою я використовую інтерактивні методи на логопедичних заняттях?
На мою думку, мета введених на сучасному етапі інтерактивних методів навчання полягає у тому, щоб навчальний процес відбувався за умови постійної активної взаємодії всіх учнів.
Користуючись грою як інтерактивним методом усунення недоліків мовлення на прикладі теми «Речення» приділяю увагу вмінням встановлювати зв’язки слів у реченні, поширювати прості речення словами та словосполученнями, складати речення за зразком та схемою, відновлювати зміст деформованих речень за допомогою мовленнєвих ігор: «Заблукали слова», «Зруйнувалося речення», «Плутанина».
Під час вивчення теми «Звуки і букви» приділяю увагу меті окремих мовленнєвих ігор, що, по-перше, спрямована на поглиблення знань про слово як елемент мовлення (гра «Збудуємо сходинки»); по-друге, опанування звуко-буквеного аналізу, установлення правильних взаємозв’язків між звуками і буквами (ігри: «Піраміда», «Спіймай звук», «Загубилася буква»); по-третє, - на корекцію стійких специфічних помилок (гра «Допоможи Незнайкові знайти помилку»).
Використання на логопедичних заняттях гри-змагання як інтерактивного метода дає можливість навчитися у невимушеній формі, поєднуючи мовленнєву гру з іншими корекційними методами, спрямованими на подолання вад мовлення. Завдяки ігровим формам занять удається залучити пасивних учнів до системної мовленнєвої праці, дати змогу школяреві відчувати успіх, повірити в свої сили.
Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія учнів у парах і мікрогрупах (4-6 осіб).
Інтерактивна робота має свої принципи.
На заняттях необхідно створити такі умови взаємодії, які б психологічно мотивували в учнів потребу висловлюватися. Це дає змогу формувати в учнів критичне мислення. Критичне мислення – це не тільки здатність помічати помилки та недоліки у чужій роботі, але й здатність аналізувати, виявляти позитивне і негативне. Ключові елементи критичного мислення – це знання, уміння, стосунки. У молодших школярів із вадами мовлення формується розгорнута навчальна діяльність шляхом опанування логіко-мовленнєвих, пізнавальних і контрольно-оціночних умінь і навичок. Логопедичним заняттям слід надавати таку форму, в якій здійснювалася б корекція мовленнєвого недорозвитку і одночасно розвивалися б увага, пам’ять, логічне мислення, доказовість, різні форми контролю і самооцінки.
Вправи на розвиток фонематичного слуху, звуко-буквеного аналізу та синтезу слід проводити на всіх заняттях. Особливу увагу доцільно приділяти визначенню послідовності звуків у слові, їх місця стосовно інших звуків, кількості складів тощо.
Основні форми інтерактивних методів корекції усного і писемного мовлення
10. Стратегії невеличких груп (діти об’єднуються у пари за бажанням, кожна пара складає невеличкі діалоги (можна дати як домашнє завдання), кожна група виступає перед товаришами; визначають групу-переможця).
Таким чином, основні форми інтерактивних методів спрямовані на навчальну мовленнєву взаємодію учнів у парах і мікрогрупах. Групи вивчають навчальний матеріал і міжособистісні вміння на мовленнєвому рівні.
Саме інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає змогу учням розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, формувати критичне мислення, виявляти і реалізувати індивідуальні можливості. При цьому корекційний процес організовується так, що учні мають змогу успішно опанувати навички читання і письма, зробити «відкриття», формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів, навчаються співробітництва.