З досвіду роботи "Підготовка учнів до участі в олімпіадах і турнірах з математики"

Про матеріал

Участь школярів в олімпіадах, зокрема з математики, посідає особливе місце серед усіх видів і форм діяльності учнів, що сприяють активізації пізнавальної самостійності, реалізації їхнього творчого потенціалу.

Перегляд файлу

Підготовка учнів до участі в олімпіадах і турнірах з математики
                                                                                                Амеліна Л.І., вчитель математики


 

        Участь школярів в олімпіадах, зокрема з математики, посідає особливе місце серед усіх видів і форм діяльності учнів, що сприяють активізації пізнавальної самостійності, реалізації їхнього творчого потенціалу. Головне завдання шкільних олімпіад з математики полягає у підвищенні інтересу учнів до вивчення шкільної математики, виявленню талановитих і обдарованих учнів та тих, хто цікавиться предметом. Олімпіади дозволяють школярам, так і вчителям теж, перевірити і критично оцінити свої можливості, визначитися у виборі подальших шляхів своєї освіти. На відміну від конкурсів, написання рефератів чи дослідницьких робіт, олімпіади охоплюють більш широке коло знань і сприяють формуванню більш широкої ерудиції. Олімпіади привносять у вивчення предмета творчий початок. Діти, які захоплюються математикою, не повинні відкладати творчість на завтра. Їм потрібно пробувати свої сили вже сьогодні в досить серйозних випробуваннях. Проведенню олімпіад передує тривала підготовка до участі в них. Як показує досвід, процес підготовки до олімпіад повинен тривати з початку і до кінця навчального року (За бажанням учні можуть брати завдання на літо). Для підготовки відбираю в кожному класі групу учнів із 2-3 осіб, які цікавляться предметом і досягають найкращих результатів у навчанні.                                                                                      

          Багаторічний досвід участі учнів в олімпіадах показує, що для успішного виступу в них школярам потрібна особлива підготовка, окрема від урочної діяльності . Учням, які вивчають математики в якості профільної дисципліни, якоюсь мірою в порівнянні зі школярами загальноосвітніх класів легше підготуватися до олімпіади, адже їх знання з математики є більш грунтовними і глибокими. Ці знання набуваються школярами профільних класів не тільки при вивченні основний профільної дисципліни, а й через систему елективних курсів, факультативів, що поглиблюють або розширюють той чи інший основний курс математики. Особлива підготовка до олімпіади потрібно для учнів, перш за все тому, що при їх організації та проведенні перевага віддається оригінальним ідеям вирішення тих чи інших проблем, із їх чітким обгрунтуванням, вибору оптимального методу виконання завдання, аргументованим висновків і т. д. До того ж учасникам олімпіад часто пропонуються завдання не тільки з використанням програмних понять і законів, а й такі побудови, які виходять за рамки навчальних програм навіть поглибленого вивчення предмета (питання історії науки, складні питання математичного аналізу, математичної логіки тощо).                                                                                        

           Сучасні вимоги до організації навчання школярів відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти націлюють учителя на розвиток творчої, соціально-активної особистості, виявлення пізнавальних інтересів і потреб, активізації пізнавальної самостійності учнів. Нинішнє покоління, яке зростає в умовах стрімких змін, доведеться жити в абсолютно іншому суспільстві, що динамічно змінюється. Тому найважливішим стає проблема формування в учнів знань та вмінь, що дозволять їм стати успішними у ХХІ столітті – самостійно діяти, приймати рішення, не втративши при цьому своєї особистісної самобутності, моральних начал, здатності до самопізнання та самореалізації.                                                                                                

              Завдання для внутрішньошкільних олімпіад розробляються і затверджуються методичними об'єднаннями вчителів-предметників за 2-3 тижні до проведення такої олімпіади. Завдання для олімпіад складаються з урахуванням багаторічної практики участі школярів у районних  предметних олімпіадах, і вимог, що пред'являються до їх учасників.

Варіант олімпіадних завдань для будь-якого класу, з кожного предмету включає питання з різних курсів даної дисципліни, а не тільки з тих, які вивчаються в даному класі школи.

 

 

 

 

             Особливо необхідно дотримуватися цієї вимоги при складанні завдань для дев'ятикласників, так як воно спрямоване проти вузької ранньої спеціалізації школярів. Переможцем шкільної олімпіади може стати тільки той учень, який добре орієнтується в різних галузях математичної науки.                                                                                         

               Завдання шкільної олімпіади містять, як правило, питання і вправи різних типів і ступеня складності. У них має бути кілька більш простих, «втішних» питань для учнів, які менш підготовлені, або вперше беруть участь в олімпіаді. Наявність в олімпіадних завданнях більш легких питань вважаємо обов'язковим, так як, поставивши перед новачками дуже складне завдання, ми ризикуємо назавжди зневіри ти їх в своїх силах з усіма негативними наслідками. Складні математичні задачі повинні відігравати головну роль у відборі переможців шкільного етапу олімпіади. Їх розв’язання вимагає від учасників великої напруги сил, і з ними можуть впоратися лише ті учні, які знаходяться на досить високому щаблі інтелектуального розвитку та оволодіння системою математичних знань.                                                                                                                                         

                Основна методична вимога до кожного окремого питання шкільного етапу випливає із загального характеру більшості завдань районного  етапу Всеукраїнської олімпіади з математики. Воно полягає в тому, що відповіді задач мають показати, якою мірою школяр може творчо використовувати наявний у нього запас знань, наскільки вільно він володіє фактами науки, навичками абстрактного мислення, чи вміє він думати. Особливо важливо дотримуватися цієї вимоги при проведенні олімпіад, в яких беруть участь учні профільних класів, так як часто вчителі, які працюють в таких класах, першорядну увагу приділяють «знаннєвому» компоненту навчально-виховного процесу, часто випускаючи з виду необхідність розвитку самостійних пізнавальних і творчих сил школярів . Таким чином, головне в питаннях шкільної олімпіади - це творчий характер завдань, що вимагають проявити школярам навички пізнавальної самостійності.

doc
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
27 червня 2018
Переглядів
2956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку