«Практичні засоби навчання на уроках природничих наук»
Теорія й практика навчання доводить, що основним фактором розвитку дитини є її практична діяльність.
Ефективність процесу навчання складається не тільки в тому, щоб дати учням глибокі й міцні знання, але й в організації самостійного їх набуття, творчого підходу до навчання й практичного застосування знань.
Особлива увага приділяється розвитку в школярів самостійній розумовій діяльності в процесі засвоєння знань. В таких випадках вчитель при вивчені курсу природознавчих наук застосовує практичні методи навчання.
Доведено, що знання про природу повинні даватися методами природничих наук, тобто практичними методами навчання. Вони дають можливість учням найбільше повно пізнати природні закономірності, побачити взаємозв'язки між компонентами природи, сприяють розвитку самостійності й активізації розумової діяльності.
Такими практичними методами вивчення природи є: спостереження, лабораторні, практичні роботи, досліди, екскурсії, перегляд спеціальних мультимедійних слайдів, відеофільмів то що.
Це забезпечує міцність і усвідомленість знань, розвиток мислення, пам'яті, мови, спостережливості й інших цінних особистісних якостей учнів, а також формування в них дослідницьких умінь і навичок.
Таким чином, курс природознавчих наук у школі відіграє особливо важливу роль в становленні особистості, розвитку та виховання здобувачів освіти, а відтак, важливим є завдання добору підходящих методів навчання для зацікавлення, активізації пізнавальної діяльності учнів.
Велике значення у вивченні природничих наук надається позакласній роботі, де також можна застосовувати практичні методи навчання. На практиці використовуються різноманітні форми та методи позакласної роботи :
- індивідуальні заняття (домашні експерименти, виготовлення годівниць, підгодовування птахів узимку, збирання насіння та плодів рослин, фенологічні спостереження);
- групові заняття (гурток юних екологів, учнівських агітбригад, догляд за кімнатними рослинами, праця на пришкільній ділянці, очищення джерел, випуск стінної газети, бюлетенів);
- масові заходи (вікторини, лекції, конкурси, засідання юних любителів природи, екскурсії та походи у природу, Тижні, Дні, Місячники природи; години цікавого природознавства, естафети, свята, робота в таборі відпочинку, суспільно корисна робота в озеленінні населених пунктів, шкільних садибі).
Зміст природничих наук дуже ефективно реалізується в практичних методах навчання..