З досвіду роботи "Психологічний супровід обдарованих дітей"

Про матеріал

Основною метою психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу в школі є створення та підтримка комфортного освітнього середовища, що сприяє найповнішому розвитку інтелектуального, особистісного й творчого потенціалу суб'єктів навчально-виховного процесу.

Створений у закладі інноваційний простір має позитивне соціально-психологічне підґрунтя, орієнтоване на безперервність, креативний розвиток і творчість всіх учасників навчально-виховного процесу – учнів, педагогів, батьків.

Перегляд файлу

Психологічний супровід обдарованої дитини

в Каховській СЗОШ №2

 

Практичний психолог Семенова Л.І.

 

Вперед, на крилах вітру, легкого тобі злету,

Мій  науковцю юний, відкрий свою планету!

Основною метою психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу в школі є створення та підтримка комфортного освітнього середовища, що сприяє найповнішому розвитку інтелектуального, особистісного й творчого потенціалу субєктів навчально-виховного процесу.

Створений у закладі інноваційний простір має позитивне соціально-психологічне підґрунтя, орієнтоване на безперервність, креативний розвиток і творчість всіх учасників навчально-виховного процесу – учнів, педагогів, батьків.

Основними напрямками психолого-педагогічного супроводу я вважаю:

Підтримку успішної особистості, допомогу у виборі профілю навчання і майбутньої професії, психологічний супровід руху учнів за індивідуальними освітніми програмами – членів МАН, учасників олімпіад, академічних та творчих конкурсів та ін.

  Як шкільний психолог, я ставлю перед собою  мету:  допомогти дитині адаптуватися до соціального середовища шляхом оптимального розвитку його потенційних можливостей.

Свою роботу з усіма дітьми спрямовую на вирішення наступних завдань:

  •                   Сприяти повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку, успішній соціалізації дітей на кожному віковому етапі.
  •                   Розвивати індивідуальні пізнавальні та творчі здібності учнів.
  •                   Допомогти їм в процесі самореалізації й самовизначення.

Талант схожий на перлину, укладену в раковину. Іноді раковини бувають відкриті, і в цьому випадку талант дитини очевидний: він чудово малює, співає, складає вірші, музику, рахує в розумі тризначні числа... Не потрібно дуже старатися, щоб помітити очевидне – ця дитина – талановита. Але таких дітей дуже мало. Значно більше дітей з «закритими раковинками». Талант, здібності є у багатьох, але потрібно докласти зусиль, для того, щоб їх розгледіти і розвинути.

Тому виявлення, навчання і виховання обдарованих і талановитих дітей складає одну з головних проблем психологічної служби нашої школи.  Спостерігаючи за учнями, ми помічаємо, що деякі з них

- "перескакують” через етапи свого розвитку; 
- у них чудова пам’ять, яка базується на ранньому мовленні; 
- рано починають класифікувати і категорувати інформацію, що надходить до них; 
- Із задоволенням віддаються колекціонуванню. При цьому їхня мета – не приведення колекції в ідеальний і досить постійний порядок, а реорганізація, систематизація її на нових підстановках; 
- мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття; 
- можуть займатися кількома справами відразу, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них; 
- дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять будь-яких обмежень свої досліджень; 
- у ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв’язки, робити правильні висновки; 
- можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально "занурюються” в своє заняття, якщо воно їм цікаве; 
- мають сильно розвинуте почуття гумору; 
- постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу; 
- визначаються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно; 
- часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію; 
- їм бракує емоціонального балансу, вони часто нетерпелячі та 
поривчасті;

Дані наших спостережень за дитиною, бесід зі вчителями та батьками ми підкріплюємо результатами психодіагностичних методик.
       Є група тестів, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину з креативністю її мислення. 
Зокрема: 
*        Методика Векслера допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей. 
*        Методика Кетелла допоможе оцінити інтелектуальні можливості
 дитини. 
*        Методика Айзенка допоможе визначити рівень інтелекту. 
*        Методика "Неіснуюча тварина" допоможе визначити, наскільки в дитини розвинена творча уява, оригінальність мислення, емоційний стан. 
*        Методика "Прогресивні матриці Равена" допоможе визначити рівень аналітико-синтетичних умінь. 
*        Анкета з визначення здібностей учнів за методикою американських вчених Хаана і Кафа допоможе визначити на основі співставлення з інтересами одноліток особливості спрямованості даної особистості. 

Нашим учням подобається методика на визначення різних типів інтелекту. Аналізуючи дані цієї методики, ми з’ясували, що майже 40% обдарованих дітей мають досить розвинений логіко-математичний інтелект (сюди увійшли діти з природничо-науковими та фізико-математичними здібностями), 35% - лінгвістичний інтелект, у 25% учнів на високому рівні художньо-естетичні, музичні здібності, 80% дітей відзначилися високими показниками міжособистісного інтелекту,  20% дітей досягли вершин у спорті, близько 15%  - глибокі філософи та поети з внутрішньоособистісним інтелектом та багатим внутрішнім світом.

За результатами діагностики щорічно складається банк даних обдарованих дітей школи.

Дослідивши, якими якостями має володіти сучасний вчитель,

1. Бути доброзичливим і чуйним. 
2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси. 
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку. 
4. Мати широке коло інтересів. 
5. Бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей.
6. Мати педагогічну і спеціальну освіту. 
7. Мати живий та активний характер. 
8. Володіти почуттям гумору. 
9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду свої поглядів і до постійного самовдосконалення. 
10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд. 
11. Бути цілеспрямованим і наполегливим. 
12. Володіти емоційною стабільністю. 
13. Уміти переконувати. 
14. Мати схильність до самоаналізу. 
 

Ми забезпечили наших педагогів рекомендаціями у роботі з обдарованими дітьми :

Наприклад:

1. Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми. 
2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї. 
3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда”. Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність – зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя – звичайно, недопустимі. 
4. Учителеві треба пам’ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються. 

А також порадами з  розвитку  їх  творчих здібностей

1. Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо. 
2. Підкреслюй інтерес дітей до нового. 
3. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання. 
4. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її. 
5. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок. 
6. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи. 
7. Культивуй творчу атмосферу - учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує. 
8. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті. 
9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість.  
10. Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї. 
11. Розсіюй страх у талановитих дітей. 
12. Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати. 
13. Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви. 
14. Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент. 
15. Допомагай оволодівати технічними засобами для записів. 
16. Розвивай критичне сприйняття дійсності. 
17. Вчи доводити починання до логічного завершення. 
18. Впливай особистим прикладом. 
19. Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання. 
20. Залучай до роботи з розробки та впровадження власних творчих задумів та ініціатив, створюй ситуації вільного вибору і відповідальності за обране рішення. 
21. Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних 
видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят. 
22. Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації. 
23. Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках. 
24. Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук. 
 

Педколектив школи впевнений, що ефективній роботі з обдарованими дітьми сприяють такі творчі методи як
- повага до бажання учнів працювати самостійно; 
- вміння утримуватись в процесі творчої діяльності; 
- надання дитині свободи вибору галузі застосування свої здібностей, методів досягнення мети; 
- індивідуальне застосування навчальної програми залежно від особливостей учня; 
- заохочення роботи над проектами, запропонованими самими учнями та ін; 
- виключення будь-якого тиску на дітей, створення розкріпаченої 
  схвалення результатів діяльності дітей в одній галузі метою спонукати бажання випробувати себе в інших галузях діяльності; 
- підкреслювання позитивного значення індивідуальних відмінностей; 
- надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють відмінну від інших точку зору і у зв’язку з цим відчувають тиск з боку ровесників; 
- добування максимальної користі з хобі, конкретних захоплень та індивідуальних нахилів; 
- терпиме ставлення до можливого безладдя; 
- заохочення максимальної захопленості у спільній діяльності; 
- переконання учнів, що вчитель є їхнім однодумцем, а не ворогом.

В своїй роботі я використовую такі форми і методи:

  •                   індивідуальні та групові бесіди, опитування (анкетування, інтерв’ювання,  графологічний аналіз малюнків…);
  •                   соціально-психологічний тренінг міжособистісного спілкування, імітаційні, профорієнтаційні та ділові ігри, професійні консультації;
  •                   аналіз пошуково-творчої діяльності з подальшою рефлексією.

З метою психологічної підтримки педагогів в школі постійно проводяться семінари, тренінги, тематичні консиліуми: «Разом ми сила», «Чи готові ми до інноваційної діяльності?»,  «Метод проектів»,«Конструктивне вирішення конфліктів», «Створимо світ, безпечний для дитини» та ін.


       У пошуках  шляхів індивідуальної роботи, ми намагаємося враховувати проблеми обдарованих дітей: 
- нецікавість навчальної програми для обдарованої дитини; 
- розбіжності в інтересах з однолітками  – дитина опиняється в ізоляції; 
- заглиблення у філософські питання

- прагнення до досконалості

- почуття незадоволеності

- низька самооцінка;

Тому психокорекційно-розвиваюча робота з обдарованими дітьми  охоплює блоки:

1. Розвиток інтелектуальних здібностей

2.  Тренінги креативності та ефективного спілкування

3. Психологічне здоров’я – запорука творчого саморозвитку

Й звичайно, провідну роль у вихованні обдарованої дитині відіграють батьки. Проводячи психологічне консультування, я завжди акцентую їх увагу на корисних порадах

Повага до бажання дітей самостійно працювати

Організація різноманітних ігор, вікторин, розгадування і складання кросвордів, чайнвордів, ребусів

Надання дитині свободи вибору

Надання авторитетної допомоги

Створення умов для конкретного втілення творчої ідеї

Терпимість до безладдя

Заохочення обдарованої дитини

Здібність до самоаналізу

Розвиток цікавості, допитливості, кмітливості, інтелекту й формування пізнавальних інтересів

Знання психологічних особливостей обдарованої дитини. Розуміння їхніх потреб та інтересів

Мати творчий особистий світогляд

Володіння почуттям гумору

Взаємозв'язок сім'ї і навчального закладу 

Застосування форм і методів народної педагогіки 

Виховання культури мовлення

Створення затишних і безпечних умов для розвитку

 

 Хочете зростити обдаровану дитину? Вам допоможе досвід  Девіда Льюїса, котрий узагальнив досвід тисяч родин, де є обдаровані діти.
 

1. Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.
2. Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. Не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.
3. Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
5. Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.
6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.
7. Показуйте дитині цікаві місця.
8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї  оселі.
9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
10.Ніколи не карайте дитину приниженням.
11.Купуйте дитині книжки за її інтересами.
12.Привчайте дитину самостійно мислити.
13.Регулярно читайте дитині чи разом з нею.
14.Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.
15.уважно ставтеся до потреб дитини.
16.Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
17.Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
18.Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.
19.Хваліть дитину за навчальну ініціативу.
20.Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.
21.У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.
22.Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
23.Допомагайте дитині бути особистістю.
24.Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
25.Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.
26.Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.
27. Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.

Результатом нашої плідної співпраці є переможці конкурсів-захистів МАН, предметних олімпіад, творчих інтерактивних конкурсів. Один наш обдарований пятикласник  з неординарним, творчим мисленням на завдання «Склади формулу своєї особистості» відповів: Моя особистість дорівнює: Т+Л2  * Н =3ДВ ( Т- таємничий та загадковий, Л – любов та піклування в квадраті, Н – надійність та довіра, Д – кращий друг, В – веселий та позитивний в квадраті, кубі та ромбі!).

Таке дитяче, неординарне бачення світу й себе в ньому, на нашу думку, надзвичайно важливе для становлення творчої особистості. Тому кожне своє заняття з дітьми я починаю словами видатного психолога Л.С.Виготського: я кажу своїм учням «Відкрий Себе і Світ. Отримай крила!».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пришиблюк Людмила Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 травня 2018
Переглядів
2772
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку