Скрайбінг як метод творчої візуалізації
навчального матеріалу на уроках географії
В епоху розвитку ІТ-технологій мозок людини інтерпретує навколишню дійсність і отримує з неї корисну інформацію. У кожного з нас є оптимальний спосіб сприйняття інформації. Як показують різноманітні дослідження, 20-30% людей запам'ятовують інформацію за допомогою слуху, 40% - за допомогою зору, а решта найкраще запам'ятовують, коли записують почуте або застосовують отримані знання на практиці. Численні спостереження довели, що сучасна дитина запам’ятовує в середньому в сім разів краще ту інформацію, що вона побачить, ніж ту, що почує. Сучасний учитель має шукати такі методи подання інформації учням, які були б більш візуального напрямку. Одним із таких методів є скрайбінг (з англійської «scribe» - робити екскіз, нарис) – це метод розповіді чи пояснення, який супроводжується графічною ілюстрацією головного змісту сказаного, тобто утворюється ефект відтворення почутого матеріалу.
Використання даного методу можливе на уроках з будь-якого навчального предмету. Найбільшої візуалізації, звичайно, можна досягти з географії, біології, історії, де присутня яскравість інформації. За допомогою візуалізації краще опанувати зміст та запам'ятати сенс нової інформації.
Принцип наочності є одним з важливим для організації ефективного процесу навчання географії в школі. Адже без чуттєвої основи засвоєні географічні знання будуть формальними. Вони, у кращому випадку, запам’ятаються учнями, але не будуть для них зрозумілими і осмисленими. Використання на уроці методу скрайбінгу направлене на засвоєння інформації в максимально зрозумілому і привабливому для слухача форматі. Учитель теоретично розповідає матеріал, а учень повинен ілюстративно відтворити його. Для отримання результату залучаються різноманітні типи зображень – малюнки, піктограми, символи, окремі ключові слова (написи, гасла), схеми, діаграми тощо.
Застосування скрайбінгу можливе на всіх етапах уроку, що робить його практичним у застосуванні.
Розподіляючи наочності на певні групи, можна виділити декілька видів скрайбінгу:
Для застосування прийому скрайбінгу на уроці вчителю небхідно виокремити головний зміст, який планується донести до учнів. Ця необхідність виникає, аби через надмірну кількість образів не загубився головний зміст розповіді. Послідовність застосування даного методу може бути наступна:
Отже, використання скрайбінгу на уроках географії дозволяє яскраво та творчо візуалізувати будь-яку інформацію, зробивши акценти на ключових моментах. Цей метод сприяє розвитку ключових освітніх компетентностей, які дозволяють учню опановувати соціальний досвід, одержувати навички життя та практичної діяльності в сучасному суспільстві, розвивати креативність, системне мислення.
Додаток 1
Вид скрайбінгу: мальований.
Рис. 1. Тема. Літосфера (6 клас)
Рис.2 Тема. Форми і рухи Землі (7 клас)
Рис.3. Тема. Уявлення про Землю у давнину (6 клас)
Додаток 2
Вид скрайбінгу: аплікаційний.
Рис. 4. Тема. Вступ (8 клас).
Посилання:
https://drive.google.com/open?id=1_Z-RQ9CdT9_nyfdVzm9w5emYaB8I3Z8E
Додаток 3
Вид скрайбінгу: відеоскрайбінг.
Рис. 5. Тема: Електроенергетика України (9 клас)
Посилання: https://drive.google.com/open?id=1MdpOepZbrGkJd6kObiSSihL6O1fHM8Hf