З досвіду використання педагогічної технології методу проектів , як засобу творчої навчальної діяльності студентів на заняттях географії
Викладач Неділько Л.А
Одними з ключових інструментів, що допомагає студенту сформувати компетентності,Слайд 2 цілісну картину світу, розвивати здатність до самоорганізації,самостійного здобуття знань і вміння застосовувати ці знання на практиці, розвивати критичне мислення та грамотно працювати з інформацією є проєктний метод навчання.
Такий формат передбачає залучення студентів достворення власного продукту, а також підвищує рівень відповідальності за виконаний обсяг роботи. Однією з головних умов, що допомагає залучити студентів до проєктної діяльності є актуальність проблематики, та щоб тема проєкту була цікава студентам.
Сайд 3Пропоную вашій увазі приклади проєктної діяльності студентів коледжу виконаних у 2022 навчальному році під час вивчення дисципліни «Географія». Розглядаючи тему: «Населення Європи: демографічні процеси» студентам групи ОВ-21-1 було запропоновано створити дослідницький проєкт на актуальну тему сьогодення: «Сучасні міграційні процеси України в умовах повномасштабного вторгнення. Виклики для Європи та України». Слайд 4Шляхом обговорення цієї актуальної проблеми та мозкового штурму , було сформульовану дослідницьку проблему. Метою даного проєкту було на основі статистичних даних Агентства ООН у справах біженців та офіційної інформації від уряду України, а також шляхом анкетування людей які зараз перебувають за межами нашої держави проаналізувати рух українських біженців, визначити країни з найбільшим числом біженців та чинники, що сприяли цьому, дослідити статевовіковий склад, а також спробувати спрогнозувати наслідки цього явища для Європейських країн та України.
Проєкт передбачав командну роботу до якої залучено 9 студенток та тривав два місяці (жовтень-листопад 2022 року). Слайд 5 Одна з обов’язкових умов успішної реалізації проєкту – чітко сформульовані завдання, та розподіл ролей в групі . Одна група учасників - 4 студентки, шукала і систематизувала інформацію з офіційних джерел та засобів масової інформації; Слайд 6 інша - 3 студентки проводила анкетування, шляхом розповсюдження посилання Слайд 7 на Гул форму серед знайомих, що перебувають за кордоном, та через соціальні мережі було опитано 79 осіб.Слайд 8Третя група - 2 особи займалась технічними питаннями Слайд 9та на основі отриманих даних створювала карту та інформаційні довідки з основних питань проєкту.
Слайд 10Результати роботи були представлені на он – лайн занятті на початку грудня 2022 року під час розгляду теми «Україна в міжнародному просторі», яке було проведено у формі круглого столу. Слайд 11Студенти не тільки представили свої висновки що до цієї проблеми одногрупникам, а і в результаті обговорення пропонували власні шляхи вирішення майбутніх демографічних викликів, що постануть перед Україною після перемоги .
Виконавши даний проєкт студенти отримали досвід роботи з картографічними матеріалами, розвинули навички критичного мислення і командної роботи, даний проєкт сприяв розвитку дослідницьких вмінь студентів, що долучились до його виконання.
Слайд 12А ось приклад індивідуального проєкту, виконаний студентом групи РЕ-21-1 Пасічником Русланом. Руслан зібрав і систематизував Слайд 13інформацію що до географії походження продуктів харчування Слайд 14 в одній мережі супермаркетів нашого міста АТБ- маркет. Слайд 15В результаті його роботи були створені відповідні карти регіонів Слайд 16 та діаграму, Слайд 17 а також текстовий супровід отриманої інформації . Робота над його проєктом тривала 2 тижні,Слайд 18 результати він презентував на занятті «Просторові аспекти міжнародних економічних зв’язків України з регіонами світу».
Слайд 19 Наведу приклад інформаційного проєкту,які в роботі використовую частіше ніж дослідницькі. Одне з питань, що захоплює студентів під час вивчення курсу «Географія: регіони та країни» є питання пов’язане з розвитком міжнародного туризму в різних регіонах світу. Студенти часто погоджуються підготувати інформацію щодо розвитку туристичної галузі в регіонах або конкретних країнах, висвітлюють особливості видів туризму в даному регіоні, обговорюють проблеми, з якими зіштовхується туристична галузь як глобального так і регіонального характеру . Слайд 20 Вашій увазі пропоную невеличкий інформаційний проєкт , який підготували два студенти групи ТР-21-1 за тиждень.Студенти отримали перелік питань на які мали відповісти, використовуючи різноманітні джерела інформації:
Слайд 21Результат свого проєкту студенти представили у вигляді доповіді та доповнили її створеним власноруч інформаційним буклетом, в якому дали відповіді на всі поставлені питання, додали діаграму, а також QRкоди з відеофрагментами по даній тематиці.
Слайд 22 Завдяки проєктній технології процес пізнання стає цікавіший і ефективніший, роль викладача з ретранслятора інформації перетворюється в координатора процесом. Студенти в свою чергу вдосконалюють навички критичного мислення, аналізу інформації, відчувають себе дослідниками процесів та явищ, активно відстоюють отримані результати, в ході дискусій розвивають варіативне мислення. Тобто цей вид діяльності сприяє формуванню активної, мислячої та вільної особистості .