Процес навчання вимагає особливої уваги до роботи з обдарованими учнями. У літературі обдарованість визначається як комплекс задатків і здібностей, які потенційно за сприятливих умов дають змогу досягти значних успіхів у певному виді діяльності. Обдаровані учні – це учні, чий швидкий інтелектуальний розвиток очевидний, розумові можливості значні. Вони мають підвищену схильність до розумової праці, виражену потребу в новій інформації, у новому знанні. Але ці особливості не є постійними. Якщо вчитель не здійснює індивідуального підходу до них, орієнтується на «середнього» учня, їхній процес до навчання може значно послабнути.
Враховувати особливості найбільш підготовлених школярів намагаюсь на всіх етапах уроку. Під час роботи з обдарованими школярами дотримуюся важливого правила: розвиток інтелекту шляхом завантаження його великим обсягом матеріалу посідає не головне місце в цьому процесі. Знати «все» неможливо. Вважаю, що найважливіше доказати учням необхідність активно розвивати свої розумові здібності й уміння. Тому в роботі з обдарованими учнями враховую такі моменти:
На уроках намагаюся створити позитивну психологічну атмосферу, формувати дух співробітництва й заохочувати навіть невеликий успіх, поєднувати вимогливість із добротою. Пам’ятаю, що обдаровані учні дуже гостро реагують на несправедливість, образу, грубість, тому намагаюсь бути не тільки гарним фахівцем, а й гарним психологом.
Викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу інформації, з цією метою застосовую інформаційні технології.
Для розвитку творчих особистостей я використовую комплекс активних методів навчання: проблемне використання матеріалу, евристичні бесіди, дискусії, аналізи розв’язання задач, вікторини. Особливою популярністю серед таких учнів користуються дискусійні форми, тому я проводжу «Круглі столи», шкільні лекції, семінари, які дають можливість розвинути свої риторичні здібності, уміння спілкуватися.
Переорієнтація сучасної освіти створила сприятливі умови для розробки й застосування активних методів та інтерактивних технік навчання. Форми інтерактивної діяльності використовую постійно, наприклад, «мозковий штурм». Я не втручаюсь в «мозковий штурм», а тільки записую на дошці ці ідеї. Робота триває 15 хвилин. Неправильні ідеї закреслюю. Під час такої форми роботи узагальнюється й систематизується весь матеріал уроку. Цей вид роботи дозволяє мені розвивати в учнів компетентність, пам’ять, увагу.
Застосування комп’ютерної техніки також дозволяє здійснити проєктну діяльність. У процесі розробки проєкту учні ознайомлюються з новими факторами, подіями, отримують цікаву інформацію. Відчувають себе дослідниками.
Участь у проєктній діяльності відкриває можливості для формування учнів умінь, пов’язаних із самостійним освоєнням нових знань.
Щоб підвищити ефективність навчального процесу, використовую комп’ютерну презентацію творчих проектів. Так під час підготовки авторського уроку «Гуморальна регуляція. Гормональна регуляція. Залози внутрішньої та зовнішньої секреції» зі мною працювали дві групи учнів, перша група готувала проєкт «Гуморальна регуляція, ендокринної системи. Залози внутрішньої секреції». Учні зібрали цікавий демонстраційний матеріал, підготували завдання для другої групи по даній темі. Друга група готували проєкт «Гуморальна регуляція, ендокринної системи. Гормональна регуляція. Залози змішаної секреції.» Презентація проєктів пройшла на високому рівні.
Учні можуть запам’ятати набагато більше інформації, якщо вона сприймається через інсценування, рольову гру, фантазію. Саме це вміння-фантазувати напрацьовую через тренінгові технологію. За основу беру такі поради:
1. Усе, що хочеш запам’ятати - уявляй!
2. Не заучуй урок, а уяви щось цікаве, що допоможе легко пригадати матеріал.
Використовую опорні схеми, конспекти, в них покладаю елементи ейдетики.
На своїх уроках пропоную учням розв’язувати різні біологічні та екологічні задачі.
Розв’язання таких задач вимагає від учнів застосування раніше засвоєних знань у нових ситуаціях.
Часто залучаю учнів до виконання самостійних робіт. Ефективність їх проведення залежить від диференціації підбору завдань. Під час аналізу відповідей, обов’язково визначаю недоліки, з метою запобігання в обдарованих учнів завищеної самооцінки.
Для розвитку творчих здібностей враховую фізичний стан учнів. Окремим напрямком своєї роботи вважаю формування свідомої мотивації здорового способу життя.
Велику увагу приділяю індивідуальній роботі з учнями під час підготовки до олімпіад, написання науково-дослідницької роботи.
У позакласній роботі з біології окреме місце посідають предметні тижні,заняття гуртка «Юні лісівники». Ця робота формує в учнів екологічну компетентність, сприяє розвитку здібностей, творчій активності учнів, забезпечує можливість самореалізації, розширює знання про досягнення сучасної біологічної науки.
Складно переоцінити доцільність різноманітних конкурсів. Саме вони дають змогу працювати додатково, виходячи за межі шкільних програм. Мої учні беруть участь у Всеукраїнських та міжрегіональних конкурсах. Особливий інтерес в них викликають Всеукраїнські та обласні зльоти учнівських лісництв.
Ці форми позакласної роботи дозволяють мені створити оптимальні умови для самореалізації обдарованих та талановитих учнів, усебічного розвитку їх творчих здібностей, закласти базу для свідомого вибору майбутньої професії. Багато моїх учнів обрали професії, пов’язані з біологією.
Не всі стануть біологами, але нехай вони переростають своїх учителів, а вчителі дійсно пишаються ними. Для цього, звичайно, потрібна наполеглива й сумлінна праця, яка може розвинути паростки здібностей, що переростуть в обдарованість і, можливо, у талант.