Даний матеріал дасть змогу вчителеві поглибити знання учнів про Україну, розширювати знання про національні символи, зміст поняття “громадянин України”сприяти формуванню національної свідомості школярів; виховувати духовне багатство особистості, патріотичні почуття приналежності до українського народу, України, до традицій свого народу, української пісні
Перший урок для 2 класу
Тема уроку: З Україною в серці…
Мета: поглибити знання учнів про Україну, розширювати знання про національні символи, зміст поняття “громадянин України”сприяти формуванню національної свідомості школярів; виховувати духовне багатство особистості, патріотичні почуття приналежності до українського народу, України, до традицій свого народу, української пісні.
Обладнання: карта України, віночки, вишитий рушник, калина, малюнки учнів, краєвиди
України, записи пісень про Україну, букет із колосків, калини, верби та барвінку, презентація.
Форма проведення: усний журнал
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
1.Вступне слово вчителя.
- Ми живемо з вами у вільній і незалежній державі, яка зветься Україна. Кожен із нас — її громадянин. І ми маємо докласти всіх зусиль, щоб вона процвітала, щоб жилося нам щасливо в рідному краю. І в кожного учня по всій нашій Вітчизні — від першокласників до випускників — гріє серце безмежна любов до милої, дорогої і рідної України, нашої Батьківщини. Кожен любить свою Україну, бажає їй добра, намагається стати справжнім патріотом і громадянином своєї Вітчизни.
ІІ. Основна частина
1.Усний журнал.
1 сторінка — “Це моя країна”
- Рідний край, рідна земля, Батьківщина, Україна… Які це прості і разом із тим прекрасні і святі для нас слова! Рідний край починається для нас не лише з хрещатого барвінку, верби та калини, без яких, як кажуть, нема України, а й із маминої колискової пісні, батьківського дому. Бути українцем — значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися. Ми пишаємося красою української природи, давніми традиціями і мудрістю предків, найбагатшою культурною спадщиною. Бути українцем — значить беззавітно вірити в Україну, як вірили в неї генії і безстрашні захисники українського народу. Україна! Скільки глибини в цьому слові… Це золото безмежних полів, бездонна синь зачарованих небес. Тихі плеса річок, сині очі озер і ставків.
2.Асоціативний кущ «Україна»
3. Поетична хвилинка
1.Все здолали, вижили, зміцніли. 2.Люблю тебе, Вітчизно,
Знову наша доля розцвіла, мила Україно,
Мов троянди, чисті й ніжно-білі, Бо щастя 1утя1
Що росли під вікнами села. Ти мені дала.
Отака країна — Україна, Для мене ти одна
Прослов’янська рідна сторона. І рідна, і єдина,
Її мова ніжно солов’їна, Я все зроблю,
Ніби пісня, вічно чарівна. Щоб ти завжди цвіла.
4. Музична пауза (Звучить пісня “Є на світі одна країна”).
2 сторінка — “Культура жива і неповторна”
1. Слово вчителя.
- Українська культура зазнала впливу як Заходу, так і Сходу, зумівши при цьому зберегти свою неповторну самобутність. Сьогодні ми розкажемо про українську хату як неповторний зразок побутової культури українців.
2.Довідкове бюро( розповіді дітей)
1 учень: - Традиційне українське житло — хату — порівнюють із сонцем, навколо якого обертається весь світ національних традицій і звичаїв. Її конструкція — то справжній солом’яно-глиняний шедевр, що був для наших предків осередком давніх традицій багато століть. Споконвіку хата виконувала своє природне призначення родинного вогнища. А ще хата і решта господарських будівель — клуня, хлів, млин, вітряк, кузня, комора, криниця — були виконували як естетичну, так і символічну функцію. Вони були носіями інформації про соціальний стан, заможність, уподобання господаря, світоглядні позиції, відомості про склад сім’ї.
Будинок вважали житлом лише відтоді, коли спалахував у печі вогонь.
2 учень: - Піч — це вогонь, вогнище, звідси поширена метафора — буття та вогнище. Вогнище було символом непорушності сім’ї, її святинею. У печі жив цвіркун — дух предків. Під час сватання піч виконувала роль обрядового символу. Так, дівчина під час сватання колупала піч, ніби благаючи в такий спосіб захисту від родинного оберегу. Після похорону також трималися за піч, щоб не боятися покійника. Українці вірили, що піч любить домовик, має в ній своє місце. У хаті не можна було лихословити. Народне прислів’я переконує: “Сказав би, та піч у хаті”. Вогонь із печі вважався священним. Люди поклонялися йому, звеличували його.
3.Вправа « Віднови прислів’я»
- Ми любимо нашу Україну, бо тут ми народились, вперше зіп’ялись на ноги і пішли у світ тими стежечками, які простяглися від рідного порога у широкий світ. Для кожної людини наймиліша та земля, де вона народилася і виросла. Недарма ж у народі кажуть:
• Де рідний край, там і рай, …….а де чужина — там домовина.
• Добре тому, …….хто в своєму дому.
• Людина без Вітчизни, ……що соловей без пісні.
• Кожна рослинка на своєму корені …..росте.
3 сторінка “Мово наша калинова, в серці у моєму ти завжди”
1. Слово вчителя.
- Ми не завжди пам’ятаємо про те, яке багатство є у кожного з нас, не завжди помічаємо його, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо бути. Це наша мова. Вона нам рідна, як мати і батько, як та земля, на якій ми зростаємо. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Бо ця мова зрозуміла і рідна всім нам. І без неї немає нашого народу. Мова — це великий дар природи. У світі налічується близько 3 тисяч мов. І у кожного народу вона своя. А серед них українська мова — ніби запашна квітка в чудовому букеті.
2. Вправа « Літературна веселка»
Мова, наша мова, Я без тебе, мово, —
Мова кольорова. Без зерна полова,
В ній гроза травнева Соняшник без сонця,
Й тиша вечорова. Без пташок діброва.
Мова, наша мова — Як вогонь у серці,
Літ минулих повість, Я несу в майбутнє
Вічно юна мудрість, Невгасиму мову,
Сива наша совість. Слово незабутнє.
4 сторінка — “Квіти — символи українського народу”
1.Розповідь вчителя з елементами бесіди
- Наш народ здавна шанував квіткові рослини. В Україні квіти завжди сіяли біля хати, попід тином, на городі поряд із цибулею і морквою. Вся земля українська потопала у квітах. Мальви діставали стріхи, сині левкої вилися по тину, пишні жоржини нахиляли голови — квіти пнулися аж за тин, ніби віталися подорожніми.
Квіти — постійні супутники нашого життя. Вони буяють на вишитих рушниках, скатертинах, їх малювали на печах і стінах в хатах. Засушені квіти клали за образи, з них робили різні напої, ліки. Найбільше люблять вишивати в Україні рушники. Тож не дивно що наші майстрині кохалися у квітах не лише на землі, а й на полотні. Подивіться на рушник: на ньому стежечкою вишиті квіточки яблуні й вишні, чорнобривці, ромашки й незабудки, волошки і синій барвінок.
А ще є квіти на нашому національному одязі. Квіти на плахті і корсетці символізують доброту, щедрість душі. А мальви і кучерявий барвінок на рукавах сорочок оберігають людину від хвороби, злого ока.
2.Робота в групах. Практичне моделювання «Сплети віночок»
5 сторінка “Український рушник — символ гостинності”
1.Перегдяд презентації « Український рушник»(з коментарем вчителя)
- Відродженням культурної пам’ятки народу є український рушник. Традиційно з рушником вітали появу дитини в родині, з ним зустрічали дорогих гостей. Його дарували старостам і ними ж зустрічали молодих після шлюбу. З рушником збирали в дорогу чоловіків та синів, проводжали людину в останню путь. Рушник в Україні завжди був символом гостинності: на ньому підносили головну святиню — хліб і сіль.
Ознакою охайності, працьовитості кожної жінки є прибрана хата, а в ній — чистий рушник напохваті. Не випадково мати навчає доньку:
Тримай хаточку, як у віночку,
А рушник на кілочку.
Тримай відерця всі чистесенькі,
А водиці повнесенькі.
Виряджаючи чоловіків та синів у далеку дорогу, матері, дружини, кохані дарували їм на пам’ять рушники, аби живими верталися вони до рідної домівки.
1.Вправа «Переплутанка»
- Розшифруйте і поясніть зміст прислів’я: “Без верби й калини нема України”.
2. Робота в групах. Міні-дослідження «“Без верби нема України”.»,“Без калини нема України”.
1 група: (повідомлення та колаж)
-З давніх-давен існує і такий звичай: біля щойно зведеної оселі на примітному місці в першу чергу висаджували калину. Калина — дерево українського роду. Вона є символом кохання, краси, щастя. Навесні калина вкривається білими квітками і пишається своїм цвітом, немов наречена, у білому вбранні, а восени палахкотить ґронами червоних плодів. Плоди калини за народними уявленнями здавна символізують мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з ворогами.
Калина — це той символ, що і пам’ять людську береже, нагадуючи про милі краї.
2 група: (повідомлення та виконання вправи «Криголам»
Верба — символ краси, неперервності життя, вона дуже живуча. З давніх-давен в Україні вербу вважали святим деревом. Нею обсаджували ставки, береги річок, дороги, адже верби укріплюють береги, стримують зсуви, а в посушливих місцевостях зупиняють піщані заноси.
ІІІ. Підведення підсумків.
1.Вправа «Вишиванка мрій»
2.Слово вчителя
- Наша рідна Україна живе. Вона цвіте каштановим цвітом, молодіє вербовими гілками, співає солов’їним голосом і говорить своєю рідною мовою. І цей край ми повинні зробити найпрекраснішим. Бо це — наша рідна земля, яка дає нам силу, наснагу, життя.