1
Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні вміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Цього потребує сучасний стан міжнародних зв'язків України, вихід її на Європейський та світовий простір осучаснення освіти. Досягнення належних результатів неможливе без застосування та використання інноваційних технологій.
Використання інноваційних технологій забезпечує підвищення ефективності навчального процесу, гарантує досягнення запланованих результатів навчання.
У процесі викладання іноземних мов, на мою думку, варті найбільшої уваги технології, засновані на особистісно -орієнтованому навчанні:
розвивальне навчання;
інтерактивне навчання;
креативне навчання;
проектна робота.
Розвивальне навчання передбачає не інформативний, а розвивальний освітній процес. Навчання має підпорядковуватись не повідомленню матеріалу й перевірці знань, а розвитку досвіду учнів щодо викладеної вчителем та самостійно здобутої інформації. Учні не тільки слухають розповідь вчителя, а й співпрацюють з ним у діалозі, висловлюють свої думки, діляться інформацією. Вчитель навчає учнів розвивати своє критичне мислення, самостійно аналізувати інформацію, бачити свої помилки або логічні порушення у твердженнях однокласників.
Інтерактивне навчання ефективно сприяє формуванню цінностей, навичок і вмінь, створенню атмосфери співпраці, взаємодії. Його мета - створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем.
Одним з основних завдань освіти є формування творчої особистості. Звичайно, у класі не всі діти мають однакові здібності. Тому завдання вчителя я вбачаю у виявленні та розвитку їх у кожного учня на кожному уроці.
Проектна технологія навчання полягає у спрямуванні та стимулюванні інтересу учнів до нових знань, розвитку пошукових зусиль дитини через пошук оптимальних шляхів вирішення проблеми і застосування їх у конкретній діяльності. Проектна робота сприяє не тільки розвитку комунікативної компетенції учнів, а й збагаченню знань з предмета, створює сприятливі умови для розкриття та виявлення творчих здібностей дитини. Проектуючи, учень привчається творчо мислити, самостійно планувати свої дії, естетично реалізовувати засвоєні засоби і способи роботи, удосконалює свої навички і культуру міжособистісного спілкування та співпраці.
Сучасний вчитель має бути митцем. Особливо це стосується вчителів іноземних мов, бо вони працюють в умовах (особливо в сільських школах), далеких від мовного середовища, не маючи часто контактів, зв'язків з країнами, мову яких вивчають. Завдання вчителя іноземної мови - наблизити навчальну ситуацію на уроці до умов сучасного життя, соціалізація учнів.
З метою розвитку інтересу до вивчення іноземної мови, урізноманітнення форм і методів роботи в практиці своєї роботи я застосовую інноваційні технології, але в жодному разі не перевантажую ними уроки.
На уроках намагаюся всіляко заохочувати діяльність учнів, переконуючи їх в необхідності свідомого засвоєння матеріалу, знань, які знадобляться їм у майбутньому, стимулюю їхню мотивацію, створюю ситуацію успіху. Це знижує психологічне навантаження, допомагає учням подолати страх помилок, вільно долучатися до роботи, тобто створює необхідні умови для успішного засвоєння навчального матеріалу. Це сприяє самовираженню й саморозвитку, підвищує комунікабельність, творчу активність та ініціативу.
Уроки проводжу в швидкому темпі. Це дає можливість опрацювати більше матеріалу, використати заощаджений час для країнознавчої інформації, додаткового матеріалу і не дає учням можливості нудьгувати чи «відходити» від мовного середовища, дає змогу імпровізувати, займатися творчим пошуком та творчо працювати.
Намагаюся дотримуватись ділового (гнучкого), емоційного, активізуючого стилю спілкування на основі спільної діяльність Уроки веду німецькою мовою. У випадку нерозуміння допомагаю учням жестами, мімікою.
З першої хвилини уроку намагаюся зацікавити учнів, поставити перед ними посильні для них завдання, які вони хотіли б виконати. Мовна зарядка, як правило, базується на знайомому матеріалі і є комунікативним початком уроку.
Наприклад, вивчаючи тему «Schule» на мовну зарядку пропоную запитання. (Woran denkst du, wenn du das Wort »Schule« hörst?) У 8-11 класах використовую гру кольорів (Farbenspiel). Заздалегідь заготовляючи картки різних кольорів - кожного кольору стільки, скільки учнів у групі. Учень бере картку з кольором, який, на його думку, відповідає його настрою і пояснює, чому вибрав саме цей колір. Різні учні можуть одночасно вибирати картки одного кольору.
Наприклад: Schwarz - Weil ich diese Farbe gern habe. (Weil ich für heute die Hausaufgaben nicht gemacht habe. Ich habe Angst vor schlechten Noten. Ich habe schlechte Laune. Ich fühle mich heute nicht wohl. Ich trage gern klassische Kleidung. Schwarz ist klassische Farbe.)
Weiß - ich mag den Winter. Im Winter kann ich Schi und Schlittschuh laufen, rodeln Orange - weil ich Orangen mag. Sie sind der Sonne ähnlich. Ich mag auch den Sommer, Im Sommer kann ich .... Das Wetter ist herrlich ....
Широко використовую парну, групову роботу, яка сприяє спілкуванню, розвиває навички співпраці, виховує почуття товариськості, прагнення не підвести друзів, бути надійним партнером. В умовах дружнього змагання кожний учень намагається відповідати якнайкраще. Залежно від завдання формуються групи з однаковим рівнем знань, і кожна група отримує диференційоване завдання або з різним рівнем знань за умови, що в кожній з таких груп буде свій лідер - учень, який має добрі знання з предмета.
Використовую завдання та ігри індивідуального спрямування, які розвивають особистість учня, дають змогу випробувати свої сили, знання, стимулюють постійне прагнення до самоствердження в колективі. Прикладом цього є кросворди (діти самі охоче складають кросворди з ключовими словами і з великим ентузіазмом розв'язують їх), вправи на словотворення, ігри в ланцюжок (нарощування однорідних членів речення, фраз, цілих речень, а в старших класах - індивідуальні проекти або мініпроекти, як правило, з анотаціями 2-3 учнів) на різні теми ( «Die ukrainischen Komponisten «, »Die ukrainischen Schriftsteller«, »Tscherniwzi ist meine Heimatstadt«, »Die Hauptstadt der Ukraine« usw.)
Учні з радістю виконують завдання, якщо почуваються повноцінними партнерами вчителя. В таких умовах урок перетворюється на жвавий діалог, обмін інформацією. Цьому сприяють різні форми роботи.
«Мікрофон» (»Mikrofon«). Гра дає змогу кожному учню сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку. Інші учні не можуть говорити, підказуючи з місця, оскільки право говорити має тільки той, у кого мікрофон.
Мозковий штурм (Gehirnsturm). Ефективний та добре відомий інтерактивний метод колективного обговорення, який спонукає виявляти свою творчість та уяву шляхом вираження думок усіх учасників, допомагає знаходити кілька рішень щодо поставленої проблеми. Цей вид роботи використовую, як правило на підсумкових роботах з теми (наприклад: »Wie können wir zum Umwelschutzt beitragen?«)
Особистісно — орієнтований підхід та використання сучасних технологій в процесі викладання іноземних мов дають змогу дітям здобувати знання із задоволенням, а вчителю - отримувати радість від успіхів дітей. Особливе значення тут має стратегія заохочення (мені подобається, як ти це сказав, зробив, дякую, що спробував, насмілився). Головне - підтримувати учня і спонукати його мислити, вносити пропозиції, шукати виходу з певних ситуацій, наприклад, під час написання стислих відповідей, завдань:
-продовж речення (Wenn es kalt ist,... / Wenn das Wetter schön ist,...);
-заповни таблицю
«Експрес-опитування» (Expreßbefragung)
застосовую для розвитку в учнів мислення, уміння швидко орієнтуватися і робити повідомлення або висловлювати свою думку на основі вивченого матеріалу. Так можна проводити перевірку розуміння прочитаного, прослуханого тексту або завдань
Одним з найефективніших шляхів підвищення результативності навчання іноземних мов є рольові ігри (Rollenspiele), які дають змогу реалізувати основний методичний принцип - комунікативне спрямування навчання. Рольові ігри сприяють мотивації вивчення іноземної мови, допомагають врахувати психологічно-вікові особливості дітей, їхні інтереси, сферу діяльності, відображають особистий досвід учнів, а головне - моделюють ситуацію реального спілкування.
Зупинимося на основних факторах, які забезпечують реалізацію практичних навчальних завдань:
доцільність та функціональність гри;
мовна спрямованість;
ведення гри тільки іноземною мовою;
нескладність завдань гри;
залучення всіх учнів до ігрової діяльності;
логічне долучення до контексту уроку;
елемент змагання;
визначення переможців.
Наприклад, під час повторення теми «Погода» (Das Wetter) проводжу таку рольову гру:
Zu uns ist heute ein Reporter aus Deutschland gekommen. Er möchte euch intervieren. Wer will heute Reporter sein? Der Reporter muss sich vorstellen und die Fragen über das Wetter im Westen der Ukraine stellen.
Оскільки ця тема вже повторюється, учні добре і швидко відповідають на запитання.
На уроках іноземної мови жоден вчитель не може обійтися без гри. Ігрова модель навчання допомагає реалізувати, крім основної дидактичної мети ще й комплекс завдань:
забезпечення контролю виведення емоцій;
надання дитині можливості самовизначення;
сприяння й допомога в розвитку творчої уяви;
надання можливості вдосконалення співпраці в соціальному аспекті;
допомога у висловлюванні своїх думок;
В ігровій моделі навчання учитель є інструктором, суддею, ведучим. Діти завжди охоче грають у «пантоміму» (das Pantomime - Spiel).
Der Lehrer zeigt jeder der zwei Mannschaften ein Wort. Sie sollen dieses Wort als Pantomime zeigen und die andere Mannschaft soll dieses Wort raten."
Dieses Wort ist ein Substantiv (Lehrer - Schьler) (Melkerin - Friseurin).
Dieses Wort ist ein Adjektiv (kalt - heiß lustig - traurig).
Dieses Wort ist ein Verb (lesen - denken, malen - schreiben, suchen - telefonieren).
Оцінюється робота обох команд.
«Пакування валізи» (Kofferpacken).
1.Ich packe in meinen Koffer ein Ei.
2.Ich packe in meinen Koffer ein Ei, ein Brötchen...
Це може бути лексика з будь-якої вивченої теми.
Підготовчим етапом до усного чи письмового мовлення є асоціативні ігри (Assoziationspiele):
«Словниковий їжачок» (»Wortigel«) стромлює на свої голки або лише певні частини мови, або, незалежно від частин мови, слова, які асоціюються з головним словом (темою).
«Словникове сонце» („Wortsonne“) дає учням змогу згадати лексику, утворити всі можливі словосполучення, скласти речення (і, якщо достатній рівень знань учнів - невеликі повідомлення або ситуації).
Ordne die Verben den Wörtern in der Sonne zu. (Manchmal passen auch zwei Verben): gehen, baden, fahren, liegen, besuchen, hören, legen, lernen, lesen, kochen, tanzen, segeln, spielen, surfen, wandern, schwimmen, zuchten, machen.
«Словниковий павук» (»Wortspinne«) передбачає ширше охоплення лексики в логічній послідовності аж до складання невеликого повідомлення.
Для збагачення словникового запасу учнів, повторення вивченої лексики та зацікавлення учнів у самостійному вивченні нової лексики використовують різноманітні словникові ігри (Wortspiele): (Rate das Wort! Wer weiß mehr Wörter zum Thema? Bilde die Sätze mit einem Buchstaben! Bilde neue Wörter! Sammle die Silben in Wörtern! Ein Wort in einer Reihe passt nicht. Suche Wortpaare. Was passt zusammen? Das Wort ist zu finden. »Wörtersee«, »Das Alphabet - Spiel«, »Wörterdomino«, »Wörterstufen«
Одним із видів навчальної гри під час вивчення іноземної мови є музичні й рухливі ігри. Колективний спів, ігри, танці сприяють розв'язанню виховних завдань. Єдність музики і слова на уроках іноземної мови не залишає байдужим жодного учня, адже музика є найсильнішим психічним стимулом, який сягає глибин свідомості й позитивно впливає на психічний стан людини, підвищує емоційний тонус, знижує психологічні навантаження, сприяє успішному засвоєнню навчального матеріалу. Рухливі ігри задовольняють природну потребу наймолодших дітей у русі. їхня мета — введення і закріплення нового граматичного матеріалу.
Стійкий інтерес до уроків іноземної мови гарантує виконання пісень. Адже колективні співи, як зазначав К.Д.Ушинський, сприяють естетичному вихованню учнів, згуртуванню дитячого колективу і повнішому розкриттю здібностей кожної дитини. Рольова гра — це умовне відтворення учасниками реальної практичної діяльності людей. Вона створює умови реального спілкування й передбачає елемент перевтілення учня у представника певної соціальної групи, професії тощо. Рольова гра є найкращою моделлю спілкування. Вона передбачає якнайточніше наслідування дійсності.
Рольова гра передбачає великі можливості мотиваційно-показового плану Рольова гра сприяє формуванню навчальної праці й партнерства. Вона охоплює групу учнів, які мають злагоджено взаємодіяти, точно враховуючи реакцію кожного, допомагати один одному.
Лялька—знак ситуації.
Перед класом з'являється незнайома лялька. Це створює стимул до діалогу-розпитування: «Wie heißt du? Wie alt bist du? Gehst du in die Schule? Wie lernst du?». Після діалогу учні узагальнюють усе, що дізналися про ляльку.
Отже, лялька — це особливий, активний вид унaочнення на уроці: рольова гра з лялькою урізноманітнює заняття, організовує увагу, внутрішньо мотивує мову учнів, активізує розумову діяльність і комунікацію учнів на уроці.
Для розвитку інтуїції, фантазії, мовної компетенції застосовують креативні вправи - різноманітні тести Lesetest (Leseverständnistest), Grammatiktest, Wortschatztest, Hörverständnistext, Lückentest, складання розрізаного на частини тексту і придумування заголовку до нього.
Кожна з вищезгаданих технологій цікава, корисна, пропонує для вчителя широке поле діяльності і, залежно від фахово-психологічних особливостей педагога та індивідуальних особливостей учнів, варта застосування, використання в процесі викладання іноземних мов. Використання інноваційних технологій сприяє вирішенню поставлених перед сучасною школою завдань, реалізації особистісних якостей учнів - креативних (творчих), когнітивних (пізнавальних), діяльнісних (сприяють соціалізації школярів).
Використання інноваційних технологій допомагає у формуванні творчої особистості, її розвитку в умовах педагогіки співпраці, толерантності, які випливають з концепції прав людини як вищої цінності, як мети суспільного прогресу, а не його засобу;
створює сприятливий психологічний клімат на уроці;
забезпечує свідоме засвоєння навчального матеріалу;
урізноманітнює уроки застосуванням різноманітних завдань, вправ, тренувань, різних видів навчального контролю;
збуджує та розвиває інтерес до вивчення предмета і прагнення бути активною дійовою особою, співавтором уроку;
вчить учнів самостійно здобувати знання, користуватися довідниковою літературою;
дає змогу отримувати задоволення від досягнутого, але не заспокоюватись, а розширювати, вдосконалювати знання, уміння, навички.
У роботі з дітьми ми разом намагаємося досягти певної мети, конкретного результату. Тому, особливо важливо та обов'язково показувати їм, як вони працювали, чого навчилися, а це, в свою чергу, дає їм змогу відчувати свій прогрес у навчанні й стимулює їхню роботу в майбутньому. Дітей слід вчити контролювати свою роботу й роботу однокласників на уроці. Робота учнів на уроці — це активізація розумової діяльності. Разом з учителем вони вчаться спостерігати, відтворювати, запам'ятовувати, міркувати. Разом з учителем вони радіють, дивуються, засмучуються, роблять висновки, підбивають підсумки своєї роботи.
Емоційна поведінка вчителя відіграє при цьому важливу роль, адже діти бачать, що вчитель працює, переживає разом з ними. Так діти мають працювати і вдома. Вони отримують домашнє завдання, яке передбачає тренування й активізацію розумової діяльності. Слід рекомендувати дітям говорити вдома вголос, відтворювати вивчене на уроці, а слухачами їхніми нехай будуть брат, сестра, батьки, ляльки. Це дуже важливо для спілкування іноземною мовою в парах і в групах.
Активізація розумової діяльності на уроці дає змогу учневі думати логічно, працювати змістовно, швидко залучатися до роботи на уроці, захоплено працювати. До того ж, вона формує такі риси характеру як зібраність, відповідальність, зосередженість, розвиває розумові здібності й мовлення, силу волі, працелюбність.
Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати виважені рішення.
Я намагаюся дати можливість дітям реально використовувати знання, отримані на уроках, активно практикувати слухання та говоріння уже на перших уроках. Все це допомагає учням вивчати мову швидше, легше, з цікавістю та задоволенням, використовувати її для спілкування у класі.
Ефективний вважаю той урок, на якому вдається досягти високої активності учнів. Цього часто домагаюсь шляхом створення проблемної ситуації та обов’язково повторення вивченого матеріалу. На уроках іноземної мови використовую елементи диференціації та інтеграції. Мої діти із задоволенням виконують завдання творчого характеру: складання монологів, діалогів, описів, розповідей.
Сходинки до майстерності долаються поступово, але наполегливо, щоденно, цілеспрямовано.
Щоб дати учням міцні знання, навчити самостійно їх поповнювати, виробити практичні навички, вміння треба знати правильний підхід до вибору форм і методів роботи на уроці.
Щирість, доброзичливість, повага до дітей, готовність допомогти їм у будь-яку хвилину – це ті риси, які допомагають знаходити шлях до серця й душі учня, дають змогу заглянути у внутрішній світ дитини, знайти там добрий початок, який можна використати як основу для формування справжньої людини.
«Активізація навчально-виховного процесу на уроках німецької мови»
(творче осмислення і використання нових методичних форм роботи,інтерактивних технологій навчання. )
(з досвіду роботи)
Вчитель:Чорновола М.І.