За Василем Сухомлинським «Що посієш, те й пожнеш». Складання плану оповідання. Власна оцінка вчинків персонажа прочитаного тексту.
Мета: ознайомити учнів з оповіданням Василя Сухомлинського «Що посієш, те й пожнеш». Вчити ділити текст на логічно закінчені частини, складати план, висловлювати власну оцінку вчинків персонажів. Розвивати мовлення, увагу, уяву. Виховувати відповідальність за свої вчинки.
Формувати ключові компетентності:
соціальну: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;
надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом
формувального оцінювання;
загальнокультурну: усвідомлювати значення вчинків та їх наслідків для себе та суспільства, роль прислів’їв як джерело народної мудрості у житті людини, пізнавати навколишній світ шляхом спостереження, встановлення причинно-наслідкових зв’язків засобами літературних творів.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть встановлювати зв’язок між вчинками та їх наслідками, аргументовано доводити свою думку, давати власну оцінку вчинків персонажу оповідання, складати план та розуміти його значення, письмово створювати власні висловлювання.
Тип уроку: урок вироблення і закріплення умінь і навичок
Обладнання: мультимедійна презентація, відеоматеріали, ілюстративний матеріал, ноутбук/планшет.
Технології навчання: технології формування критичного мислення ( кероване читання), елементи інтегрованого навчання, ігрові технології.
Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.
Методи роботи: діяльнісні, інтерактивні, практичні, наочні, словесні.
Карта уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування «Дай мені п’ять»
Пролунав уже дзвінок,
нас покликав на урок.
Дружно правила згадаймо,
працювати починаймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми уроку
Складання прислів’їв за кольоровими підказками.
Як |
працює, |
ніколи |
плода. |
Без |
дбаєш, |
тому і |
не пропаде. |
Добра |
труда |
так і |
щастить. |
Хто добре |
праця |
нема |
маєш. |
- Чим схожі прислів’я між собою? (Вони на одну тему: про працелюбність, старанність.)
Робота в парах
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Щоденні 5. Читання для себе
Самостійне читання оповідання (с. 66–67)
Робота зі словами
Перевірка усвідомлення змісту прочитаного
Вправа 129 (2)
Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
Дайте відповідь словами з оповідання
До учнів, які першими знайшли відповідь у тексті, «прилітають» голуби.
Запитання
1. Які пташки прилетіли до хлопчика?
(голуб і голубка)
2. Що вони чекали від нього?
(щоб він їх погодував)
3. Чи постійно хлопчик годував пташок?
(ні, часто забував це робити)
4. Куди поділися голуби потім?
(вони перелетіли до сусідів)
5. Як їх прийняли там?
(дівчинка Оля годувала їх, а її батько змайстрував голубник)
6. Чому хлопчику боляче стало?
(тому що голуби його покинули)
7. І чому ж вони його покинули?
(тому що він байдуже ставився до них, не турбувався про них)
8. Які прислів’я ви знайшли в цьому оповіданні?
(Що посієш, те й пожнеш. Посіяв байдужість – пожав зневагу)
Визначення головної думки оповідання
Вправа 129
Самооцінювання «Тепломір настрою»
Руханка «Пташки»
https://www.youtube.com/watch?v=S9xtGDBZkyE
Складання плану оповідання
Вправа 130
План
V. Застосування знань, умінь та способів діяльності
Робота в групах
Учні довільно об’єдуються в групи, обговорюють вчинок хлопчика.
Прийом «Обери позицію»
Порадившись, учні визначають, що вчинок хлопчика заслуговує осуду. Адже він сам вирішив доглядати за парою голубів, та часто забував це робити.
Письмо для себе
Перевірка написаного.
«Крісло автора»
Учень, перебуваючи у «кріслі автора», читає написане, аргументує власну позицію.
ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Домашнє завдання
Вправа 132 на с. 67. Інструктаж щодо виконання вправи.
Зробіть будь ласка записи про урок у щоденнику читача.
Рефлексія «Рюкзак-питання-кошик»
Самооцінювання