Задачі на дигібридне схрещування.
Мета: Закріпити знання учнів розв'язувати задачі на дигібридне схрещування застосовуючи закони Г.Менделя.
Задачі на гамети та генотипи дигібридного схрещування
1. Напишіть гамети, які утворюються в особини, гетерозиготної за трьома генами.
2. Які типи гамет формуються в особини, гетерозиготної за чотирма генами?
3. У кроликів чорне забарвлення, волохате хутро ‒ домінантні ознаки; біле забарвлення, гладеньке хутро ‒ рецесивні ознаки. У кролика біле гладеньке хутро. Скільки генотипів і які саме можуть бути в кролика з таким фенотипом?
4. Сіре забарвлення, нормальні крила в дрозофіли ‒ домінантні ознаки; чорне забарвлення, зачаткові крила ‒ рецесивні ознаки. В дрозофіли сіре тіло та зачаткові крила. Скільки генотипів і які саме можуть бути в дрозофіли з таким фенотипом?
5. У дрозофіли чорне тіло та нормальні крила. Скільки генотипів і які саме можуть бути в дрозофіли з таким фенотипом? (Сіре забарвлення, нормальні крила ‒ домінантні ознаки; чорне забарвлення, зачаткові крила ‒ рецесивні ознаки).
Задачі на дигібридне схрещування
1. Карі очі ‒ домінантна ознака, блакитні ‒ рецесивна. Темноволоса жінка з карими очима одружилася зі світловолосим чоловіком із карими очима. Жінка гетерозиготна за геном кольору волосся, чоловік — за геном кольору очей. Які очі можливі в дітей?
2. У людини карі очі В домінують над блакитними b, а темне забарвлення волосся Р ‒ над світлим р. Блакитноокий брюнет, батько якого був блондином, одружився з блондинкою з карими очима, в якої всі члени родини в кількох поколіннях мали карі очі. Яких наслідків у потомстві треба чекати від цього шлюбу?
3. У людини карі очі В домінують над блакитними b, а здатність краще володіти правою рукою Р — над здатністю краще володіти лівою рукою р. Кароокий правша одружився з блакитноокою шульгою. Перша дитина є блакитноокою та шульгою. Які фенотипи можуть мати інші нащадки цієї пари?
4. У кролика звичайна шерсть домінує над довгою ангорською шерстю, стоячі вуха ‒ над клаповухістю. При схрещуванні кролика зі звичайною шерстю та стоячими вухами з ангорським клаповухим кроликом у потомстві отримали 25% клаповухих кроликів із звичайною шерстю, 25% з ангорською шерстю та стоячими вухами, 25% клаповухих кроликів із ангорською шерстю та 25% зі звичайною шерстю та стоячими вухами. Визначте генотипи батьківських форм.
5. Блакитноока жінка-шудьга, в якої батьки були кароокими правшами, одружилася з чоловіком з карими очима, який добре володіє правою рукою, в його батька були карі очі, в матері ‒ блакитні, в сім’ї не було шульг. Якими можуть бути діти від цього шлюбу?
6. Частина людей відчуває смак фенілтіокарбаміду як гіркий; частина людей цього смаку не відчуває. Ознака відчуття смаку домінує. В сім’ї, де батько й мати були блакитноокі та відчували смак фенілтіокарбаміду, народилася дитина з блакитними очима, яка не відчувала смаку фенілтіокарбаміду. Визначте можливі генотипи цих особин.
7. Які генотипи батьків і потомства, якщо в результаті шлюбу чоловіка з темним волоссям і блакитними очима та жінки зі світлим волоссям і карими очима народилися такі діти: 25% темноволосих із карими очима; 25% темноволосих із блакитними очима; 25% світловолосих із блакитними очима; 25% світловолосих із карими очима.
8. У дурману пурпурна квітка Р домінує над білою p а колючі плоди-коробочки К ‒ над гладкими k, Рослину з пурпурними квітками та гладкими коробочками схрестили з рослиною, в якої білі квітки та колючі коробочки. В другому поколінні було 320 рослин з пурпурними квітками та колючими коробочками і 312 ‒ з пурпурними квітками та гладкими коробочками. Які генотипи та фенотипи потомства?
9. Один із сортів пшениці має червоний колос та невилягаюче стебло, інший сорт ‒ білий колос і вилягаюче стебло. Червоний колос домінує над білим, вилягаюче стебло ‒ над невилягаючим. Який відсоток рослин із червоним колосом і вилягаючим стеблом можна спостерігати в другому поколінні при схрещуванні цих сортів?
10. Є сорт малини з жовтими плодами та стеблом без колючок. Інший сорт малини має червоні плоди та колюче стебло. Червоне забарвлення плодів і колюче стебло ‒ ознаки домінантні, а жовте забарвлення та неколюче стебло ‒ рецесивні. Який відсоток рослин із червоними плодами та стеблом без колючок можна отримати в другому поколінні від схрещування цих сортів?
11. Звіроферма придбала на плем’я тільки одну пару чорних гладкошерстих кроликів (самця та самку), вважаючи, що вони чистопородні. Але в поколінні F2, тобто серед їхніх онуків, несподівано почали з’являтися білі гладенькі особини, що свідчить про небажане розщеплення потомства. (Потомство тримали поруч із батьками.) Визначте: а) чому виникло таке розщеплення не в поколінні F1 , а в поколінні F2; б) як можна дізнатися, якого з придбаних кроликів треба відбракувати як непридатного для отримання однорідного, тільки чорного потомства; в) який генотип в обох батьків, дітей, онуків?