Тема. Задачі на знаходження суми і остачі. Вправи на засвоєння таблиць додавання і віднімання.
Мета уроку: вчити складати і розв’язувати задачі на знаходження суми і остачі, формувати обчислювальні навички дода-вання і віднімання чисел, вправляти в засвоєнні табличних випадків додавання і віднімання чисел 1, 2, 3, 4; розвивати уміння розпізнавати геометричні фігури ; виховувати почуття відповідальності, уміння прийти на допомогу .
Тип уроку: гра-подорож.
Обладнання: Математика. 1 клас. М.В. Богданович, робочий зошит із друкованою основою; предметні малюнки: Дід Мороз, сніжинки, потяг, нумерація зупинок, сніговички, квитки, картки з індивідуальними завданнями; модель будинку Злої Чаклунки; телеграма, сніжинки із записами: “Молодець!”, “Рада за тебе!”, “Вірю в тебе!”; використання ТЗН.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.
Всі сідайте тихо, діти,
домовляємося не шуміти,
руку гарно підіймати,
на уроці не дрімати,
а знання мерщій хапати.
То ж гаразд, часу не гаєм
і урок вже починаємо.
(Чути стукіт у двері, принесли телеграму).
Сьогодні у нас незвичайний урок. А знаєте чому? До нас прийшла телеграма. Ось послухайте:
Любі діти!
Незабаром свято зустрічі Нового року. Знаю, ви всі чекаєте подарунків, але їх може не бути. Зла Чаклунка зачарувала мене і я загубився. Допоможіть, я буду дуже-дуже радий.
Що ж будемо робити? Допоможемо дідусеві? Тоді потрібно вирушати.
- Для досягнення успіху нам потрібно проявити:
Кмітливість
Працьовитість
Наполегливість
Охайність
Товариськість
Отож вирушаємо до залізниці.
Але мандрівка буде нелегка. Важкий шлях здолаємо, виконавши наступні завдання:
- ? + - обчисли ;
< ? > - порівняй;
??? - розв’яжи задачу;
- робота з геометричним матеріалом .
ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
- Виручати Діда Мороза вирушимо на цьому потязі. Підготовкою
до мандрівки буде усна лічба:
• назвати числа в порядку; спадання
• назвати числа в порядку; зростання
• назвати сусідів чисел 6, 8, 9;
• назвати склад числа 5,7,8,10;
• 4 збільшити на 1,4,6
• перший доданок 5, другий – 5, знайти суму;
• 4 зменшити на 4;
Порахуйте до 20 і назад
-Як дізнатись на скільки одне число більше або менше від одного.
- Для того, щоб потяг відправився , нам потрібно придбати квитки. Провідник роздає квитки ( хтось із дітей ).
- Бачите, це квитки не звичайні: на кожному з них записані два числа, Порівняйте їх.
2 5 ; 4 4 ; 9 10 ; 5 8 ; 9 3 ; 6 7 ; 8 3 ; 4 7 ; 1 6.
Покажіть квитки!
Ну, що рушаємо! (звук відправлення потяга).
Зупинка № 1
- Щоб цифри правильно писати, хвилинку каліграфії треба почати.
- Цифри пишу рівнесенько,
Щоб були гарнесенькі,
Щоб залюбки дивився я,
Вчитель наш і вся моя сім’я.
Пишемо рядочок цифри 4.
Подорожуємо далі! (звук відправлення потяга).
Зупинка № 2
Але довго ніколи стояти,
Слід Діда Мороза визволяти.
Посміхнеться вам удача,
Як розв’яжеться задача.
В чепурненькій годівничці
Горобці сидять ,синиці.
Шість горобчиків завзято
Узялись зерно клювати.
На мотузці куснем сала
Дві синички ласували.
Як порахуєте пташки ці,
Будете в мене молодці.(6+2=8)
До Ягусі на чайок
Прилетіло 5 сорок.
Три пізніше підлетіли,
І за стіл швиденько сіли.
Скільки ж, діти, тих сорок
Прилетіло на чайок? ( 5+3=8)
В’яже бубуся Ягуся
На зиму собі рукавиці.
Та по парі таких рукавиць –
Для двох старших сестриць.
Рукавиці полічіть, і мені хутчіш скажіть.( 2+2+2=6)
.Було у бабусі Ягусинки
Аж десять ягідок ожинки.
Половинку вона з’їла,
Решту ворону лишила. ( 10-5=5)
Десять грибочків Ягуня мала,
З семи суп зготувала.
Решту у пиріг поклала. (10-7=3)
- Запишіть у зошити відповідь
Отже, їдемо далі.( Звук відправленого потягу)
Розгорніть зошити з друкованої основи на с.36.
Виконаємо завдання № 1.
Погляньте, які сніжинки кружляють. Це знак того , що до нас завітала яка пора року? (Зима).Ще більше їх кружляє навколо нас. Зверніть увагу вони незвичайні .
Подув сильний вітер, сніжинки поділилися на дві групки. Назвемо цифри першої з них.( 2,4, 6, ) Це парні чи непарні цифри? Яких не вистачає?(8, 10) Запишіть. Називаємо цифри другої групи(1, 3, 5). Які це цифри? А яких тут не вистачає?(7, 9) Запишіть. Молодці!
Подорож продовжується. Поспішаймо ж визволяти Діда Мороза.
А щоб швидше це зробити
Слід нам, друзі, відпочити!
Фізкультхвилинка
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Раз – підняли руки вгору,
Два – нагнулись всі додолу,
Три – узялись руки в боки!
Повернулись, нахилились
І в право, і в ліво –
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись
До сусіда посміхнулись.
ІІІ. Розвиток математичних знань.
Зупинка № 3
- Завдання розміщені у підручнику “Математика,1 клас, М.В.Богданович”
1, 2, 4 – фронтальна робота, а 3 - індивідуально на дошці.
1. Було – 9 іграшок, розбилось – 3, Стало - ?
Скільки залишилось?
9 – 3 = 6(іграшок)
Відповідь: залишилось 6 іграшок.
Було – 10 коп., витратили – 2 коп. і ще 2 коп.
Скільки копійок залишилось ?
10 – 2 – 2 = 6(коп.)
Відповідь: залишилось 6 коп.
3.Було – 3 клоуни, прийшло – ще 3, стало -?
Скільки стало клоунів ?
3 + 3 = 6
Відповідь: стало 6 клоунів.
Вирушаємо далі! ( звук відправлення потяга).
Зупинка № 4
Об’єднання в групи за геометричними фігурами :
Завдання: обчислити приклади :
8 +3 5 – 5 1 + 4
7 +2 3 + 4 9 - 4
7 - 2 6 – 2 3 + 3
- Молодці! Ми, мабуть, все ближче під’їджаємо до замку Злої Чаклунки.
Від нього віє холодом. Так можна і замерзнути . Давайте погріємось!
Фізкультхвилинка ( “Я малюю зайчика для вас “)
Ось і остання зупинка №5
З яких геометричних фігур побудований замок Злої Чаклунки?
(квадрат (вікно), чотирикутник (двері), трикутник (дах), квадрат (стіна будинку).
Молодці, діти, ви працювали гарно! Тепер всі чари зникли.
А ось і Дід Мороз! Він вам щиро вдячний і прийміть на згадку від нього такі сніговички.
ІV. Підсумок уроку.
Дітки, сподобався вам урок? А що найбільше запам’яталось? Яке завдання було цікаве? Хотіли б ви зустрітись із Дідом Морозом?