Задачі та вправи на уроках географії.
О.І. Бурзак
Козацький ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Важливим завданням, яке стоїть перед сучасною шкільною географією, є підвищення наукового рівня навчання, формування в учнів практичних умінь і навичок. Цьому сприяє розв’язування учнями різноманітних задач і вправ, що дозволяє не лише закріпити теоретичний матеріал, а й здобути вміння використовувати їх у подальшому житті і діяльності. Вправи та задачі вимагають знань певних теоретичних положень. Знання теорії повинні бути не просто відтворені у спосіб заучування , а й осмислені, більш зрозумілі, глибокі. Розв’язування вправ і задач на уроках географії сприяє в учнів розвитку мислення творчого підходу до вирішення проблеми. Вправи і задачі є найкращим способом реалізації міжпредметних зв’язків географії із фізикою і математикою. Задачі та вправи на уроках географії надають учням можливість активно навчатись, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність, творчо осмислювати природні процеси і явища, що відбуваються в оболонках Землі. Задачі та вправи можна використовувати на різних етапах уроку: закріплення знань, актуалізації опорних знань, засвоєння нового матеріалу. Деякі задачі можна давати на уроках узагальнення. Особливу роль відіграють задачі та вправи при диференційованому та інтерактивному навчанні для групового і індивідуального контролю.
Поради для підбору вправ і задач.
Нижче запропоновані задачі і вправи для учнів 6 класу з назвою тих розділів шкільної програми , де вони можуть бути використані.
Розділ І.
Розвиток географічних знань про Землю.
Земля має форму кулі (геоїд). За своєю формою геоїд подібний до поверхні еліпсоїда. Розміри його визначені Ф. М. Красовським: полярний радіус – 6356,9 км; екваторіальний радіус – 6378,2 км. Плаща Земної кулі – 510 млн. км².
Задача 1.
Експедиція геологів працює на екваторі, а експедиція кліматологів в той самий час працює на Північному полюсі. Хто з них перебуває ближче до центру Землі?
Розв’язування:
(учні повинні використати розміри Землі (полярний радіус, екваторіальний радіус) та порівняти їх.
6 378 240 м – 6 356 860 м = 21 380 м
Відповідь: працюючи на екваторі геологи знаходяться на 21 км 380 м далі від центру Землі, ніж кліматологи.
Розділ ІІ.
Земля на плані та карті.
Задачі.
1. Якою є відстань 50 м на плані, якщо масштаб в 1см 10 м? (5 см)
2. Зобразіть у зошиті відстань 200 м у масштабі:1: 10 000
3. Перетворіть числовий масштаб в іменований.
а) 1 : 1000
б) 1 : 20 000
в) 1 : 500 000
Відповіді: а – в 1 см 10 м
б – в 1 см 200м
в – в 1 см 5 км
4. Перетворіть іменований в числовий масштаб.
а) в 1см 10 м
б) в 1см 300м
в) в 1см 10км
Відповіді: а – 1 : 1000
б – 1 : 30 000
в – 1 : 1 000 000
5. Задача.
З пункту А одночасно вийшли два мандрівники: один до пункту В з середньою швидкістю 5 км/год, другий 3 км/год – до пункту С. Визначіть котрий з мандрівників прийде першим, якщо відомо, що на карті масштабу 1 : 500 000 відстань АВ становить 10 см, а АС – 6 см.
Розв’язок:
1 : 500 000
в 1см 5км
АВ = 5км ∙ 10 = 50 км
АС = 5км ∙ 6 = 30 км
50 : 5 = 10 (год)
30 : 3 =10 (год)
Відповідь : два мандрівники прийдуть одночасно
6. Задача.
Скільки часу потрібно мотоциклісту, щоб проїхати відстань між населеними пунктами, якщо вона на карті масштабу 1 : 1 000 000 становить 10 см, а швидкість мотоцикліста 60 км/год?
Розв’язок:
В 1см 10 км
10км ∙ 10 см = 100 км
100 км : 60 км/год = 1год 40 хв
Відповідь: мотоциклісту потрібно 1год 40 хв
7. задача.
Відстань між берегами річки, яку вам треба переплисти, на плані , масштаб якого 1 : 2 500, дорівнює 4 см. Яку відстань вам треба подолати на місцевості?
Розв’язок:
Числовий масштаб перетворюємо в іменований:
В 1 см – 25 м
Складаєм пропорцію
1 см – 25 м
4 см – х
Х = (4 см ∙ 25 м) : 1 см = 100 м
Відповідь: на місцевості потрібно подолати 100 м
Розділ ІІІ.
Літосфера.
Задача.
Температура гірських порід зростає з глибиною 33 м на 1°С. На глибині 10 м температура постійна і складає +7°С. Яка температура на глибині 1000 м?
Розв’язок:
Знаходимо різницю глибин:
1000м – 10м = 990м
Знаходимо різницю у температурах глибин 1000м і 10м:
990м : 33м/1°С = 30°С (на глибині 1000м температура буде на 30°С більша, ніж на глибині 10м)
Отже: 7° + 30° = 37°С
Відповідь: на глибині 1000м температура буде +37°С
Задача.
Обчисліть температуру повітря в шахті, що має глибину 330м, якщо на поверхні температура складає +12°С.
Розв’язок:
330м : 33м = 10°С
10° + 12° = 22°С
Відповідь: температура в шахті складає 22°С
Атмосфера.
Задачі.
складає +22°С?
Розв’язування:
Визначаємо різницю у температурах за допомогою вертикального термічного градієнта.
(3,5км ∙ 6°С) : 1 км = 21°С
Тепер визначаєм температуру на висоті 3,5 км:
22°С – 21°С = + 1°С
Відповідь: на висоті 3,5 км температура повітря становитиме + 1°С
2) Літак летить на висоті 7 км . Температура за бортом
- 18°С. Яка температура в цей момент на поверхні
Землі?
Розв’язування:
(7 км ∙ 6°С) : 1 км = 42°С
(різниця у температурах на висоті 7 км і поверхнею Землі)
-18°С + 42°С = + 24°С
Відповідь: температура біля поверхні Землі складає +24°С.
Задачі..
1.Яка відносна висота гори, якщо біля її підніжжя атмосферний тиск 733 мм, а на вершині 693 мм?
Розв’язування:
733 мм – 693 мм = 40 мм
(40 мм ∙ 10 м) : 1 мм = 400 м
Відносна висота гори 400 м
2.Який атмосферний тиск на вершині Говерли, якщо на висоті 661 м він складає 700 мм ?
Розв’язування: 2061 м – 661 м = 1400 м
(1400 м ∙ 1 мм) : 10 м = 140 мм
700 мм – 140 мм = 560 мм
Атмосферний тиск на вершині Говерли буде 560 мм рт.ст.
Задачі.
1) Температура повітря – 20°С. Абсолютна вологість 0,65 г/м³. Яка відносна вологість цього повітря?
Розв’язок:
Визначаємо можливу абсолютну вологість при температурі – 20°С за таблицею
G= 1 г/м³
(0,65 г/м³ ∙ 100%) : 1 г/м³ = 65%
Відносна вологість повітря становить 65%.
2) Атмосферний тиск повітря на висоті становить 363мм. Яка абсолютна висота цієї точки?
Розв’язок:
760 мм – 363 мм = 397 мм
(397 мм ∙ 10 м) : 1 мм = 3970 м
Відповідь: висота точки становитиме 3970 м.
3). Температура повітря +17°С. Абсолютна вологість повітря 9,5 г/куб. м.
Визначити дефіцит вологи цього повітря.
Розв’язок: знаходимо абсолютну вологість повітря у стані насичення при температурі +17°С за таблицею:
G =14,6 г/куб. м. , а потім дефіцит вологи:
14, 6 г/куб. м. – 9, 5 г/куб. м. = 5,1 г/куб. м.
Відповідь: щоб досягти стану насичення у кожному куб. м повітря повинно бути водяної пари на 5,1 грама більше, ніж є в даний час.