Задачі з теми "Орієнтування на місцевості. Азимут».

Про матеріал

Задачі з теми " Орієнтування на місцевості. Азимут»

містять зразки виконання завдань та наступні рубрики:

Запам'ятай!

Цікаво знати.

Виконай!

Задачі для самостійного виконання.

Стануть в нагоді учителям географії та учням при підготовці до олімпіад, ДПА та ЗНО.

Перегляд файлу

Орієнтування на місцевості. Азимут.

Запам’ятай!

Результат пошуку зображень за запитом "цікаві символи"

 

  •   Азимут — це горизонтальний кут мiж напрямком на північ i напрямком на обраний об’єкт.
  •   Кут відраховують тільки за годинниковою стрілкою.
  •   Азимут вимірюється в градусах від 0°до 360°.

 

Цікаво знати!               

Результат пошуку зображень за запитом "цікаві символи"

  •   У перекладі з арабської «азимут» означає «шлях, напрямок».
  •   У сторін горизонту є кілька назв, їх ще називають сторонами світу, а також — румбами.
  •   Крім чотирьох основних румбів, визначають ще чотири проміжних: північний схід (пн. сx.), північний захід (пн. зх.), південний схід (пд. сх.) і південний захід (пд. зх.). Є ще вісім проміжних румбів. Наприклад, напрямок між північним і північно-східним називають північно-північно-східним (пн. пн. сx.), а між східним і північно-східним — східно-північно-східним (сх. пн. сx.). Отже, усього — 32 румби й кут між ними дорівнює 11,25˚.
  •   Існує традиція називати румби по-голландськи, бо голландці були прекрасними картографами та мореплавцями: північ — норд (nord), південь — зюйд (zuiden), схід— ocт(ost), захід — вест (west). Саме тому на деяких компасах північний напрямок позначено літерою N, а південний — S. 
  •   Невідомо хто створив компас, але відомо про те, що компас винайшли в Китаї, приблизно за 200 років до н. е. Прилад спочатку був схожим на рибу, але його намагалися встановити на кожному кораблі, і змінили його форму. Компас став подібним до жаби. А на початку XIV ст. він набув форму сучасного компаса.

 

 

 

 

 

 Азимути та їх напрями

 

Сторони

горизонту

Позна-чення

Азимут

Сторони

горизонту

Позна-чення

Азимут

Північ

пн.

0° або 360°

Південь

пд.

180°

Північний схід

пн. сх.

45°

Південний захід

пд.зх.

225°

Схід

сх.

90°

Захід

зх.

270°

Південний схід

пд. сх.

135°

Північний захід

пн. сх.

315°

 

Виконай!

https://2.bp.blogspot.com/-vJzLL6OhFMs/VHdktsfdlaI/AAAAAAAAAK4/2AOwN7pm6mE/s1600/other%2B(442).gif

 

1.Накреслити напрями : пн.,пд., пн. сх., пд. зх..

 

 

 

 

 

2.Визначити напрями за азимутами: 90°,180°,270°,315°.

Відповідь: 90°-схід, 180°-південь, 270°-захід, 315°-північний захід.

 

3.В якому напрямку ви будете повертатись додому, якщо в школу йшли  за азимутом 90º ? Зобразіть схематично.

Відповідь:  Рухалися на схід, отже повертатися будемо в напрямку на захід.

 90°                                            270°

 

4. В якому напрямку ви будете повертатись додому, якщо рухалися до лісу у пд. сх. напрямі?

Відповідь:  У північно-західному напрямку.

 

5. До колодязя  учні йшли спочатку за азимутом 270º, потім 225º, а після звернули по азимуту 180º. Назвіть напрямки їх руху і зобразіть шлях схематично.

Відповідь: 270° на захід,225°-південний захід, 180°-південь

                                                270°

                               225°

 

 

 

 

                          К

6. Визначити азимути та напрямки за малюнком.

                    А                                 В

 

 

 

       С                                    Д

 

Відповідь: АВ-90°(сх.), ВД-180°(пд.). ДС-270°(зх.), СА-360°(пн.).

 

7.Вкажіть, яким сторонам горизонту відповідають азимути 315° і 135°?

Відповідь: 315°-пн.зх., 135°-пд.сх..

 

8. Визначте азимут, за яким пройде траса водогону вздовж стежки в напрямку від річки Андоги до загону для худоби. Який азимут буде, коли він відхилиться на 6° від напрямку на схід?

 

 http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/zno_2014_geograf_49.jpg

Відповідь: 90°, 84°.

9.Який напрям і азимут на Полярну зірку ?

Відповідь: 360°, напрям-північ

 

10. Вкажіть, якими лініями на карті вказують напрям за азимутами 90° - 270°? 0°-180°?

Відповідь:  90° - 270° схід-захід, 0°-180°північ-південь.

 

11.Розграфити аркуш зошита на 20 квадратів і виконати завдання.

З квадрату 10 учні почали свій рух на північний схід до фруктового саду. Потім пішли за азимутом 45° до колодязя. Напившись води, вони попрямували на південь стежкою, далі їх напрям був на південний захід до глиняного кар’єру. Ознайомившись з розрізом ґрунту учні попрямували за азимутом 135°до мішаного лісу, а потім за азимутом 270° вийшли до луків і повернувши на південний захід повернулися до школи. У якому квадраті опинилися учні?

(Виконуючи завдання, учні у квадраті позначають умовний знак.)

 

1

2

3

4

 

  • К

5

6

7

°°°

°°°

8

-------

9

10

 

  • Я

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

 

Відповідь: Квадрат 18.

 

12.За яким азимутом зайде Сонце, якщо зійшло воно у східному напрямі º?

Відповідь. Сонце зайде за азимутом 270°.

 

 

Задачі для самостійного виконання:

13.Накресліть у зошиті по середині сторінки топографічний значок криниці. Від нього , використовуючи транспортир та відомі топографічні знаки, позначте положення географічних об’єктів та визначте їх напрями:
а) фруктовий сад: азимут 40О;
б) чагарник: азимут 315О;
в) школа: азимут 135О;
г) вітряк: азимут 75О;
ґ) мішаний ліс: азимут 270О;
д) джерело: азимут 180О;
є) яр: азимут 360О.

14.Укажіть, за яким азимутом учні мають повертатися додому, якщо вони рухалися до лісу на захід.

15.На екскурсію учні йшли спочатку 2км на північ, потім 2км на схід, і ще 2км на південь. Вкажіть, у якому напрямку вони повинні йти, щоб повернутись у вихідну точку і пройти найкоротшу відстань?

16.Учень вирушив у подорож за азимутом 45°. Пройшовши 3км, він змінив азимут на 135° і пройшов ще 5км. Вкажіть, в якому напрямку і за яким азимутом потрібно пройти мандрівникові, щоб повернутися в пункт виходу?

17. Визначте напрямок руху туриста, якщо Полярну зірку він бачить праворуч від себе.

18. Спробуйте переписати вірш, замінюючи виділені слова топографічними знаками.

Край дороги за селом

Протікає джерело,

І на сонечку сміється

Біля нього річка в’ ється.

Розкинувши шати скрізь

Там росте сосновий ліс

В нім будинок лісника

Кущ і стежечка в’ юнка.

 

Все навколо зеленіє, річка ллється і шумить.

Тихо-тихо вітер віє і з травою гомонить.

Як тут всидіти у хаті, коли все живе, цвіте,

Скрізь дзвенять пташки крилаті, сяє сонце золоте…

«Швидше, мамо, черевички! Глянь, як весело в саду!

Ти не бійсь – до кринички я і сам не підійду».

                                               Олександр Олесь

Література

 

1. Заставецька О.В. Збірник задач з фізичної географії. Навчальний посібник для учнів 6-8 класів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1996.-С.40

2. Романова В.Я. Збірник задач по географії для 5 -11 класів: Навчальний посібник. – Запоріжжя: Просвіта, 2000. – 92 с.

3.  Ромасишин Г.П. Збірник задач з географії. Тернопіль «Лілея». 2013р.

4. Пересадько В.А. Задачі за географічними картами: типові та нестандартні з розв’язаннями. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 96 с.

5. Збірник завдань для ДПА, 2013 рік. 

6. http://geoknigi.com/book_view.php?id=69

7. http://geographer.com.ua/

8. http://moyaosvita.com.uа

9. http://www.dnsgb.kiev.ua/pidrozdili.html

10. http://tut-cikavo.com

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Коваленко Людмила Миколаївна
    Дякую за вдало підібрані завдання. бажаю творчих успіхів
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Снитковская Людмила
    Возьму себе, с вашего позволения
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ірина Чайка
    Використаю. Задум оригінальний.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Жилєнков Даніїл Юрійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
13 березня 2018
Переглядів
90491
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку