Задачі з теми " Орієнтування на місцевості. Азимут»
містять зразки виконання завдань та наступні рубрики:
Запам'ятай!
Цікаво знати.
Виконай!
Задачі для самостійного виконання.
Стануть в нагоді учителям географії та учням при підготовці до олімпіад, ДПА та ЗНО.
Орієнтування на місцевості. Азимут.
Запам’ятай!
Цікаво знати!
Азимути та їх напрями
Сторони горизонту |
Позна-чення |
Азимут |
Сторони горизонту |
Позна-чення |
Азимут |
Північ |
пн. |
0° або 360° |
Південь |
пд. |
180° |
Північний схід |
пн. сх. |
45° |
Південний захід |
пд.зх. |
225° |
Схід |
сх. |
90° |
Захід |
зх. |
270° |
Південний схід |
пд. сх. |
135° |
Північний захід |
пн. сх. |
315° |
Виконай!
1.Накреслити напрями : пн.,пд., пн. сх., пд. зх..
2.Визначити напрями за азимутами: 90°,180°,270°,315°.
Відповідь: 90°-схід, 180°-південь, 270°-захід, 315°-північний захід.
3.В якому напрямку ви будете повертатись додому, якщо в школу йшли за азимутом 90º ? Зобразіть схематично.
Відповідь: Рухалися на схід, отже повертатися будемо в напрямку на захід.
90° 270°
4. В якому напрямку ви будете повертатись додому, якщо рухалися до лісу у пд. сх. напрямі?
Відповідь: У північно-західному напрямку.
5. До колодязя учні йшли спочатку за азимутом 270º, потім 225º, а після звернули по азимуту 180º. Назвіть напрямки їх руху і зобразіть шлях схематично.
Відповідь: 270° на захід,225°-південний захід, 180°-південь
270°
225°
К
6. Визначити азимути та напрямки за малюнком.
А В
С Д
Відповідь: АВ-90°(сх.), ВД-180°(пд.). ДС-270°(зх.), СА-360°(пн.).
7.Вкажіть, яким сторонам горизонту відповідають азимути 315° і 135°?
Відповідь: 315°-пн.зх., 135°-пд.сх..
8. Визначте азимут, за яким пройде траса водогону вздовж стежки в напрямку від річки Андоги до загону для худоби. Який азимут буде, коли він відхилиться на 6° від напрямку на схід?
Відповідь: 90°, 84°.
9.Який напрям і азимут на Полярну зірку ?
Відповідь: 360°, напрям-північ
10. Вкажіть, якими лініями на карті вказують напрям за азимутами 90° - 270°? 0°-180°?
Відповідь: 90° - 270° схід-захід, 0°-180°північ-південь.
11.Розграфити аркуш зошита на 20 квадратів і виконати завдання.
З квадрату 10 учні почали свій рух на північний схід до фруктового саду. Потім пішли за азимутом 45° до колодязя. Напившись води, вони попрямували на південь стежкою, далі їх напрям був на південний захід до глиняного кар’єру. Ознайомившись з розрізом ґрунту учні попрямували за азимутом 135°до мішаного лісу, а потім за азимутом 270° вийшли до луків і повернувши на південний захід повернулися до школи. У якому квадраті опинилися учні?
(Виконуючи завдання, учні у квадраті позначають умовний знак.)
1 |
2 |
3 |
4
|
5 |
6 |
7 °°° °°° |
8 ------- |
9 |
10
|
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
Відповідь: Квадрат 18.
12.За яким азимутом зайде Сонце, якщо зійшло воно у східному напрямі º?
Відповідь. Сонце зайде за азимутом 270°.
Задачі для самостійного виконання:
13.Накресліть у зошиті по середині сторінки топографічний значок криниці. Від нього , використовуючи транспортир та відомі топографічні знаки, позначте положення географічних об’єктів та визначте їх напрями:
а) фруктовий сад: азимут 40О;
б) чагарник: азимут 315О;
в) школа: азимут 135О;
г) вітряк: азимут 75О;
ґ) мішаний ліс: азимут 270О;
д) джерело: азимут 180О;
є) яр: азимут 360О.
14.Укажіть, за яким азимутом учні мають повертатися додому, якщо вони рухалися до лісу на захід.
15.На екскурсію учні йшли спочатку 2км на північ, потім 2км на схід, і ще 2км на південь. Вкажіть, у якому напрямку вони повинні йти, щоб повернутись у вихідну точку і пройти найкоротшу відстань?
16.Учень вирушив у подорож за азимутом 45°. Пройшовши 3км, він змінив азимут на 135° і пройшов ще 5км. Вкажіть, в якому напрямку і за яким азимутом потрібно пройти мандрівникові, щоб повернутися в пункт виходу?
17. Визначте напрямок руху туриста, якщо Полярну зірку він бачить праворуч від себе.
18. Спробуйте переписати вірш, замінюючи виділені слова топографічними знаками.
Край дороги за селом
Протікає джерело,
І на сонечку сміється
Біля нього річка в’ ється.
Розкинувши шати скрізь
Там росте сосновий ліс
В нім будинок лісника
Кущ і стежечка в’ юнка.
Все навколо зеленіє, річка ллється і шумить.
Тихо-тихо вітер віє і з травою гомонить.
Як тут всидіти у хаті, коли все живе, цвіте,
Скрізь дзвенять пташки крилаті, сяє сонце золоте…
«Швидше, мамо, черевички! Глянь, як весело в саду!
Ти не бійсь – до кринички я і сам не підійду».
Олександр Олесь
Література
1. Заставецька О.В. Збірник задач з фізичної географії. Навчальний посібник для учнів 6-8 класів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1996.-С.40
2. Романова В.Я. Збірник задач по географії для 5 -11 класів: Навчальний посібник. – Запоріжжя: Просвіта, 2000. – 92 с.
3. Ромасишин Г.П. Збірник задач з географії. Тернопіль «Лілея». 2013р.
4. Пересадько В.А. Задачі за географічними картами: типові та нестандартні з розв’язаннями. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 96 с.
5. Збірник завдань для ДПА, 2013 рік.
6. http://geoknigi.com/book_view.php?id=69
7. http://geographer.com.ua/
9. http://www.dnsgb.kiev.ua/pidrozdili.html
10. http://tut-cikavo.com