поглибити знання учнів про загадку як малий жанр усної народної творчості, її тематичне коло ; розвивати логічне мислення, уміння співвідносити поняття; прищеплювати інтерес до фольклорних джерел , духовно збагачувати учнів
Загадка як вид усної народної творчості
Мета: поглибити знання учнів про загадку як малий жанр усної народної творчості, її тематичне коло ; розвивати логічне мислення, уміння співвідносити поняття; прищеплювати інтерес до фольклорних джерел , духовно збагачувати учнів
Обладнання: робоча сторінка , опорна таблиця, кросворд
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Перебіг уроку
І Мотиваційний етап
Гра «Веселка»
Добрий день, любі діти!А щоб він був насправді добрий, проведемо невеличку гру. Сядьте рівненько, розправте плечі, руки покладіть на коліна, заплющіть очі. Уявіть собі, що зараз іде дощ. Настрій погіршився. І раптом… на небі з»явилася різнобарвна веселка. Ви стрибаєте від радості, посміхаєтеся. Ви відчуваєте приплив енергії, яка іде по вашому тілу. Ви впевнені в своїх силах і готові до початку уроку.
Розплющіть очі і закінчіть речення: «Думаю, робота на уроці буде цікавою, бо…»
ІІ Цілевизначення та планування навчальної роботи
Отже, почнемо подорож країною Фольклору і потрапляємо на острів Загадок.
Фольклор – це мистецтво, створене народом, народна творчість.
Ви помітили, що парти сьогодні незвично розміщені, утворюють коло. Здавна вважають , що коло символізує щось нескінченне, вічне. А хіба загадки не вічні? Адже загадки – це глибокий колодязь мудрості, який неможливо вичерпати, він завжди сповнений розуму, доброти.Недаремно сказала Марія Венгренівська: «Слова добра і мудрості, почуті на світанку життя, вкарбовуються в пам»ять назавжди».
Епіграфом до уроку нехай будуть слова ,взяті з усної народної творчості : «Загадка – корисна вправа для розуму». Отже, наше завдання –дослідити , чому загадка є корисною вправою для розуму та з»ясувати тематичне коло загадок.
Згадайте, у яких казках зустрічаються загадки?Читаю уривок казки «Мудра дівчина» с.39 від слів «Піди та скажи своїй дочці…»
Гра «Трансформер»
Розкажіть від імені Марусі , як вона виконувала завдання , вигадані паном? (Відповідь підготовленого учня с.40)
Давайте пригадаємо казку «Близнята» Івана Липи .Читаю уривок казки с.93
Який же вихід знайшов другий брат, щоб урятувати увесь народ? (Відповідь підготовленого учня с.94)
Ось ми розгадали уже дві загадки . А що ж таке загадка? Звернемося до довідкового бюро.
Загадка – це короткий дотепний опис предмета, події, явища, який потрібно відгадати.
Запишіть визначення в зошит.
Від якого слова походить слово «загадка»? Синонімічний ряд : гадати, мислити , думати, вирішувати.
Що ріднить загадки, прислів»я, приказки? (Жанри фольклору)
Робота з підручником
Для чого складалися загадки? За відповіддю звернемося до підручника с. 110 (Загадки складалися для розваги, тренували розум, розвивали спостережливість, кмітливість і творчу уяву)
В основі загадки лежить приховування, яке має різні способи вираження:
Народ завжди цінував уміння розгадувати загадки, бо вважалося, що це ознака мудрості, розуму. Часто від цього вміння залежала подальша доля людини, іноді навіть саме життя. Теми загадок були найрізноманітніші, зараз ми спробуємо їх визначити.
Я читаю загадку, ви її відгадуєте, отримуєте за це розуминку і визначаєте тему загадки.
А зараз літературний аукціон (на столі лежать різні предмети, після зачитання загадки учень повинен показати відповідь – предмет і довести свою думку методом «Прес»
Теорія літератури
Основна особливість загадки в тому, що в її основі лежить метафоричне запитання. А що таке метафора? І знову за допомогою до довідкового бюро.
Метафора – це перенесення рис живої істоти на предмет чи явище. Наприклад : перешіптуються листочки, сміється сонце, плаче дощик, стогне буря. Цей художній засіб робить нашу мову образною, поетичною.
Гра у парах «Ми – поети»
Учні добирають із довідки другу частину речення так, щоб вислів став метафоричним, тобто речення буде мати переносне значення.
За садам сховалося… |
Сонце. |
Зоря… |
Заграла золотом у яблуневому цвіті. |
Завиває… |
Вітер. |
Обличчя… |
Розцвіли. |
Легенька хмара… |
Закриває сонце своїми полами. |
Зашуміли… |
Струни. |
Довідка :Струни , сонце , заграла золотом у яблуневому цвіті , вітер , розцвіли , закриває сонце своїми полами.
Літературний диктант
Зараз ви ще раз пересвідчитеся , чи добре розвинена у вас кмітливість , спостережливість , логічне мислення. Для цього я вам прочитаю невеличку казку від імені Колобка , а ви дасте відповіді на поставлені там запитання.
Жили були собі дід та баба. Бабуся одного разу назгрібала борошенця , знайшла «в одній бочечці два пивня та й не сколочуються» (яйця) ,замісила ними борошно і спекла мене. Потім положила на вікні , щоб прохолов. А я з вікна – на призьбу , а з призьби – та на землю. По двору бігав той , хто «гавкає , кусає , а в дім не пускає» ( собака). І раптом я побачив ту , що «хвостиком рудим змахнула і курей сполохнула» (лисиця) . Вона вхопила того , що «у школі не вчився , а годинник знає» (півень) , кинула в того , що «без рук , без ніг , а на горище збіг» (мішок) . Я кинувся за ними виручати дідове та бабине майно та й побіг тією , що «лежить простяглася , а як устане , то й до неба дістане» (дорога) . Аж раптом із-за кущів вискочив прудконогий звірок – «довгі вуха , куций хвіст , не великий сам на зріст» (заєць) . Потім я побачив , як «чапа і тихо пхинька із голок скринька» (їжак) . Ніде я лисиці не міг знайти. Тоді побіг на луг і побачив ту , що «голодна – мукає , сита – жує , всім дітям молоко дає» (корова) . На лузі дівчинка милувалася квітами , бігала , гралася . Вона була доброю помічницею стареньким – пасла «крилатих , горлатих , на ногах ласти» (гуси) .
Аж тут дивлюся – «стоїть півень над водою з червоною бородою ,- хто не йде за борідку щипне» (калина) . А під цим деревом сидить клята крадійка . Вихопив я у неї того , що «стоїть на воротях у червоних чоботях» (півень) , та й гайда додому .
Давайте й ми загадку спробуємо перебудувати в прислів»я.
Загадки |
Відгадки |
Прислів`я |
1.Хто людей годує? |
1.Праця |
1.Праця людей годує. |
2.Що у світі наймиліше? |
2.Сон |
2.Наймиліший у світі – сон. |
3.Що пече без вогню? |
3.Сором |
3.Сором пече без вогню. |
4.Рефлексія та оцінювання
1.Головний компонент загадки - … (відгадка);
2.Компонент загадки , який не є обов`язковим ? (питання);
3.Головною особливістю загадки є те , що предмет зображення називається … (не прямо , а приховано);
4.До якого різновиду за змістом віднесемо таку загадку : «Повзун повзе , на базар голки везе» ? («тварини»);
5.Яка ознака лежить в основі більшості загадок ? (метафорична);
6.Вид усної народної творчості , невеликий твір , у якому у прихованій формі описується певний предмет чи явище , котрий слід назвати - … (загадка).
Це цікаво!
У сиву давнину відгадування загадок було як частиною весільного обряду – своєрідним екзаменом на розумову зрілість молодого чи молодої. У ліричних піснях , широко відомих і нині . живуть спогади про цю давню традицію. І. Франко , Б. Грінченко , П. Чубинський збирали і вивчали українські загадки.
Домашнє завдання . Розв`язати кросворд.
Відомий український письменник захоплювався народними загадками , вдало віршував їх. Розгадайте загадки , по виділеній вертикалі прочитайте його прізвище.
(Усі загадки про тварин).
|
1.Г |
У |
С |
К |
А |
|||
|
2.Л |
Е |
Л |
Е |
К |
А |
|
|
3.Л |
А |
С |
Т |
І |
В |
К |
А |
|
|
4.Ж |
А |
Б |
А |
|
|||
|
5.С |
О |
Л |
О |
В |
Е |
Й |
|
|
6.П |
І |
В |
Е |
Н |
Ь |
Робоча сторінка з літератури учня / учениці 5 –А класу
Загадка як вид усної народної творчості
1.Загадка – це______________________________________________________
_____________________________________________________________________
2.Теми загадок:
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3.Метафора – це ____________________________________________________
__________________________________________________________________
4.Гра «Ми –поети»
За садам сховалося… |
|
Зоря… |
|
Завиває… |
|
Обличчя… |
|
Легенька хмара… |
|
Зашуміли… |
|
Довідка :Струни , сонце , заграла золотом у яблуневому цвіті , вітер , розцвіли , закриває сонце своїми полами.
5.Літературний диктант
Жили були собі дід та баба. Бабуся одного разу назгрібала борошенця , знайшла «в одній бочечці два пивня та й не сколочуються» ( ) ,замісила ними борошно і спекла мене. Потім положила на вікні , щоб прохолов. А я з вікна – на призьбу , а з призьби – та на землю. По двору бігав той , хто «гавкає , кусає , а в дім не пускає» ( ). І раптом я побачив ту , що «хвостиком рудим змахнула і курей сполохнула» ( ) . Вона вхопила того , що «у школі не вчився , а годинник знає» ( ) , кинула в того , що «без рук , без ніг , а на горище збіг» ( ) . Я кинувся за ними виручати дідове та бабине майно та й побіг тією , що «лежить простяглася , а як устане , то й до неба дістане» ( ) . Аж раптом із-за кущів вискочив прудконогий звірок – «довгі вуха , куций хвіст , не великий сам на зріст» ( ) . Потім я побачив , як «чапа і тихо пхинька із голок скринька» ( ) . Ніде я лисиці не міг знайти. Тоді побіг на луг і побачив ту ,що «голодна – мукає, сита – жує , всім дітям молоко дає» ( ) . На лузі дівчинка милувалася квітами , бігала , гралася . Вона була доброю помічницею стареньким – пасла «крилатих , горлатих , на ногах ласти» ( ) . Аж тут дивлюся – «стоїть півень над водою з червоною бородою ,- хто не йде за борідку щипне» ( ) . А під цим деревом сидить клята крадійка . Вихопив я у неї того , що «стоїть на воротях у червоних чоботях» ( ) , та й гайда додому .
6.Вправа «Перебудуй загадку у прислів»я»
Загадки |
Відгадки |
Прислів`я |
1.Хто людей годує? |
1. |
1. |
2.Що у світі наймиліше? |
2. |
2. |
3.Що пече без вогню? |
3. |
3. |
7.Домашнє завдання. Розв»язати кросворд
|
1. |
|
|
|
|
|||
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|||
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
1Летіло, як міх, упало, як сніг, лопатами ходить , а рогом їсть.
2.Які ноги заввишки. Такий ніс завдовжки. Хату на хаті має, всім жабам рахунок знає.
3.Назад вилиця ,спереду шильце, спереду чорне суконце, підсподом - полотенце.
4.Що то воно: у воді водиться, з хвостом родиться, а як виростає,хвіст відпадає?
5.Сам вечірньої години заховався в кущ калини, - на дудочку одну грає пісню чарівну.
6.Має гребінь – не може чесатися.