Зміст
1. Вступ………………………………………………………………………… . с.2
2. Розділ І. Правила роботи над загадкою…………………………….…….с.4
3. Розділ ІІ. Використання загадок на уроках навчання грамоти….......с.6
4. Розділ ІІІ. Загадки на уроках я досліджую світ…………………….….с.19
5. Висновки………………………………………………………………..…….с.36
6. Використана література………………………………………………....с.38
7. Додатки:Тематика найбільш уживаних в початковій школі загадок.с.39
Вступ
Загадка — народний тезис, який з'явився ще задовго до того, як люди навчилися читати й писати. З давніх-давен до загадування й розгадування загадок ставилися і відповідально. У наш час загадки є одним з видів розваг. але ця розвага має серйозний підтекст.
Діти легко запам'ятовують і завчають напам'ять віршовані рядки, і захопившись грою, дитина навіть не пам’ятає, що вчиться. Короткі віршовані твори приваблюють дітей співзвуччям. А це значно допомагає оволодіти рідною мовою.
Загадки — це дуже корисна вправа для дитячого розуму. Вони розвивають абстрактне мислення, кмітливість. Загадки інтригують дітей та стимулюють їхню фантазію. Із задоволенням діти слухають й розгадують загадки на рими. Віршовані загадки збагачують знання дітей, розвивають їх, виховують в них любов до рідної мови; розширюють уявлення про навколишній світ. Використання цих різноманітних вправ і загадок сприятиме всебічному розвитку дітей.
Відгадування загадок розвиває кмітливість, вміння зіставляти, порівнювати предмети чи явища і знаходити в них схожість. Назва «загадка» походить від слова гадати, тобто думати. Невеликий фольклорний твір в іномовній формі описує предмет, котрий слід називати. Тут широко використовується метафори, алегорія, уособлення, метонімія, порівняння. У загадках народ виявляє свою велику дотепність, вміння, використовує дуже цікаві, часом незвичайні порівняння чи зіставлення. Загадки вчать зіставляти предмети чи явища, виділяти в них найістотніші ознаки, коротко та образно висловлюватися, розвивати кмітливість. Загадка дає багато можливостей для мовного розвитку дітей, для прилучення їх до словесної художньої творчості. Отже, загадки — то справжні перлини народної мудрості, коштовні згустки думки і почуттів, що хвилюють розум та уяву людей.
Звичайно, загадки загадувалися старшими, які таким чином передавили молоді свій досвід, набуті знання, свій погляд на навколишнє життя. Пізніше вони набули тільки розважального значення.
У наш час загадка використовується з виховною метою, для розвитку в дітей кмітливості, уміння зіставляти, у звичайному бачити прекрасне, привабливе, гарне і таємниче.
Загадка найбільше зацікавлює людей, коли вона стає відправним моментом для бесіди про тварину, подію чи явище, для того, щоб учні здогадалися, яку нову тему вивчатимуть, щоб закріпити слова зі словника, для логічних вправ і класифікації предметів тощо. Отже, в будь-якому випадку загадка на уроці допомагає справі виховання, навчання, розвитку мовлення і мислення дітей.
Розділ І. Правила роботи над загадкою
Проблемою методики роботи над загадкою на уроках у початковій школі займалися вчені-методисти С.М.Вербицька, О.В.Джежелей, Ю.Г.Ілларіонова,М.В.Кучинський, А.О.Нестеренко, М.А.Рибнікова, Л.Є.Стрєльцова та великий загал учителів початкових класів. Способи доведення правильності відгадки досить докладно визначено Ю.Г.Ілларіоновою. Перший спосіб: доведення починається з називання відгадки, після чого йде підтвердження його ознаками. Другий спосіб: доведення починається з розгляду ознак та встановлення зв’язків між ними, тобто з розмірковування, доведення, а відгадка є логічним висновком розмірковування. Спосіб доведення залежить від змісту, композиції загадки, своєрідності логічного завдання. До першого способу доведення найчастіше звертаються тоді, коли загадка закінчується питанням. До другого способу звертаються при відгадуванні загадок, у яких перераховується ряд ознак і немає прямого запитання.
Методисти вважають, що в навчанні дітей відгадувати загадки треба дотримуватися наступних правил:
У сучасній методиці основний акцент уваги вчителя переноситься з відгадування на складання учнем власної загадки. Безсумнівно, що цей прийом позитивно впливає на творчий розвиток дитини, ставить її на місце автора і вимагає іншого погляду на тексти творів. Але не варто ігнорувати і відгадування загадок, що є важливим етапом процесу розвитку дитини.
Розділ ІІ. Загадки на уроках навчання грамоти
У час перших годин перебування дітей у школі, пояснюючи їм правила користування олівцем, зошитом, книжкою, говорячи, для чого необхідно навчатись грамоти, вчитель може скористатися загадками
• Не сорочка, а зшита, не кущ, а з листами. (Зошит)
• Біле поле,
Чорне насіння,
Хто його сіє,
Той розуміє. (Письмо)
• Часом чорні, криві,
Від роду німі.
А стануть у ряд —
Враз заговорять. (Букви)
Добре, коли вчитель, загадуючи загадки, покаже ті предмети, про які йдеться. Адже в цьому разі важливо не стільки те, щоб діти відгадали загадки, скільки те, щоб вони їх уміли, запам 'ятали. Під час навчання грамоти відгадка може стати тим словом, у якому є виучуваний звук у найзручнішій позиції. Наприклад, на уроці вивчення звука [з] і букви *зе* учитель може провести пояснення нового матеріалу ось як: — Послухайте загадку і скажіть, про яку пору року в ній ідеться:
• Посивіла вона, бо дуже стара,
Часом тиха бува, до всіх добра така,
Хто ж розсердить її — заспіване тії;
Холод з рота несе, сивиною трясе.
Для ознайомлення з новими звуками можуть бути використані такі загадки:
Ні сучечок, ні листочок, а на дерево дереться. (Мох)
• Ногами у річці зав'яз,
Вода до пояса якраз,
Він простягнувся над водою,
Два береги з'єднав собою,
По спині мчать туди й сюди
Вози, машини, поїзди. (Міст)
• Хто всім нам хліб ділить? (Ніж)
• Стоїть при дорозі на одній нозі,
капелюшок має, а нікого не вітає. (Гриб)
— Де дістати можна ліки?
Цей будинок недалеко,
Називається ... (аптека).
Вам світять не вгорі –
На білім-білім полі
Збирали їх поволі.
Ці тридцять три зорі
У вашім Букварі. (Алфавіт)
• Є книг багато — радісних, печальних,
Товстих, тонких, барвистих, наче жар.
Але одна усім книжкам начальник.
А звуть ЇЇ по-простому ... (Буквар).
Пишнохвоста і руденька.
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки...
Хто ж це буде, діти? (Білка)
Відлітають журавлі.
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок.
Як цей місяць звати? Прошу відгадати. (Вересень)
• Як натиснеш на педалі, побіжить в далекі далі.
(Велосипед)
• Хто зубів багато має,
Та нікого не кусає? (Гребінець)
• Ніг не маю, а ходжу,
Рота не маю, а скажу,
Коли обідати, коли спати,
Коли роботу починати.(Годинник)
• Маленький, сіренький
на соняшник сів,
надзьобався добре й далі полетів.(Горобець)
• Що то за гість,
Що темряву їсть? (День)
• Хто на зиму роздягається,
на літо одягається? (Дерево)
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
Я шоста буква в алфавіті.
А він працює на будові
І носить плити стопудові.
Якщо з'єднати нас в одно,
То ви побачите кіно, (Е+кран).
• Ні, це зовсім не їжак,
Хоч на тілі голки, видно.
Не комаха і не птах.
Цю істоту звуть ... (єхидна).
З хвостом родиться,
А як виростає,
Хвостик відпадає? (Жаба)
І смугаста, як у змія.
Нею він через паркан
Заглядає, наче кран. (Жирафа)
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі відлітають ... ( журавлі)
Яйця іншим підкидає?
Та у лісі в холодку
Все кує: Ку-ку! Ку-ку! (Зозуля)
• Влітку сіренький,
А взимку біленький,
Довгі вуха має,
Швидко в лісі стрибає. (Заєць)
• В нас зимою білим цвітом
Сад зацвів, неначе літом. (Іній)
Його частіше за мене. (Ім'я)
Шиє звірам він обнови.
Для ведмедя — кожушки,
Для лисички — чобітки,
Для куничок — рукавички,
І для білочки спіднички,
Зайцю — валянки на лапки
І для вовка теплу шапку.
Ще й собі пошив піджак.
Хто кравець такий? (Їжак).
• В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка,
Ніс, як чорний п'ятачок,
Очі — намистинки. (Їжак)
• Має вуса й пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після — вмиє личко. (Кіт)
• Не дерево, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а розповідає. (Книжка)
• Вийде на доріжку,
Всім підставить ніжку. (Кома)
• Я кислий був зелений.
Дозрів — і пожовтів.
З жарких країн, малята,
До чаю прилетів!
Хоч кислий я, малята,
Зі мною чай смачніш.
Додам я аромату —
І станеш здоровіш. (Лимон)
Швидше всіх літаю я.
Маю крила, хоч не птах.
Люди звуть мене ... (літах),
Всіх вона нас пестить, тішить.
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте, хто це? (Мама)
Високо літає,
Йому діти дуже раді,
Бо ним кожен грає. (М'яч)
• Чорна корова весь світ поборола. (Ніч)
• Все життя один одного обганяють,
А випередити не можуть. (Ноги)
• Своїх очей не маю,
А іншим бачити допомагаю. (Окуляри)
• У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль —
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
• По подвір'ю ходить птах
І співає по складах. (Півень)
• Я порою дощовою,
Наче дах над головою.
При собі мене тримають,
А як дощ пройде — складають. (Парасолька)
Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається ... (Синичка).
В рожевій сорочці,
В нас зимою по садку
Гуляють, як гості. (Снігурі)
• Вдень спочиваю, вночі літаю.
Маю круглі очі, бачу серед ночі.
Хто мене впізнав, прошу, щоб сказав. (Сова)
• В ящику - вікно,
У вікні - кіно. (Телевізор)
Вівса не просить,
Але оре і косить. (Трактор)
І мова наша — солов'їна.
Люби, шануй, оберігай,
Усе, що зветься ... (Україна).
• Ось до класу всіх скликає
Голосистий цей дзвінок,
І ми радо поспішаєм
Не в садок, а на ... (урок)
І батьки, і їхні діти.
М'яч, удар. І крики; «Го-ол!».
Пречудова гра ... (футбол).
Ми сумуєм без водички.
Хочемо все прикрашати,
Кольорами малювати. (Фарби)
Хто поле обробляє,
Землю зерном засіває,
Високі врожаї збирає? (Хлібороб)
• Народився із землі,
Зарум'янивсь на вогні.
І з'явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
• Жовті, чорні і біляві,
Вони ходять завжди в парі. (Черевики)
Вагу — солодкий торт.
Мед — працьовиті бджоли.
Знання глибокі — ... (Школа).
А шию обіймати звик.
Та не завжди, а лиш тоді,
Коли бувають холоди. (Шарф)
Як навчаєшся — скажу (Щоденник).
Але витягнути — мука!
Бо сердита і велика
На гачок зловилась ... (Щука).
• Хто абетку з вас вивчав,
Різні букви зустрічав?
Кожна з них — від А до Я
Промовля своє ім'я ...
Лиш одна із них німа —
В неї голосу нема.
Здогадався, певно, всяк,
Звуть цю букву ... (М'який знак).
Ось бере вона петрушку,
Інші додає приправи –
Будем їсти смачну ... (Юшку).
Воно на дереві росте,
Людям здоров'я додає. (Яблуко)
Як від ворога тікає? (Ящірка)
Для розвитку фонематичного слуху дітей можна дати такі завдання:
1. Прослухайте загадки, відгадайте їх, вимовте слова, в яких ви почули тільки-но вивчений звук.
по дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
2. Відгадайте загадки й скажіть, на якому місці в слові- відгадці (на початку, в середині, наприкінці) знаходиться виучуваний звук (у цьому разі — [к]),
проти печі гріється, без води умиється. (Кіт)
Під нас організації самостійної роботи на уроках грамоти дітям, що добре встигають, поряд з іншими, варто давати завдання-загадки, що потребують більшої кмітливості, спостережливості. Вправи можна формулювати таким чином:
1.Відгадайте загадки, в зошиті запишіть слова-відгадки, підкресліть однакову частину слів і вимовте звуки, якими різняться ці слова.
І на них вона завжди;
З н звірятко заховає,
Коли треба, від біди;
З г з-за хмари виглядає,
Шапку сніжну не скидає.(Кора, нора, гора)
Г завжди в морській воді;
Коли к на г змінити –
Стану деревом тоді. (Краб — граб)
• На неї птах сідає, Вона його гойдає, А г на б змінить.
Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)
2.Відгадайте загадки, слова-відгадки складіть з розрізної азбуки, полічіть у них кількість звуків і букв.
За снопом новий сніп,
А якщо з кінця читати,
Будуть миші враз тікати. (Ш — кіт)
Мене ти в спеку вихваляєш,
А літери лиш перестав
І цілий ліс спиляєш, (Липа — пила)
А коли вже засвоєна грамота, учням можна запропонува-такі «хитрі» питання:
На закріплення розділів «Звуки і букви» учням можна дати вправи на матеріалі загадок:
1.Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть і полічіть у них голосні.
Як зросла— взяли в світлиці,
З мене шкуру всі деруть,
Мене варять, мене труть,
Пироги з мене печуть.
Відгадайте, хто ж є я і назвіть моє ім’я. (Картопля)
2. Відгадайте загадки, слова-відгалки запишіть, полічіть у них кількість звуків і букв.
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить, (Бджола)
А ходить під небесами. (Місяць)
Бачиш в нім себе самого.
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже? Відгадаєш? (Дзеркало)
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
3. Відгадайте загадки, у словах-відгадках вимовте і полічіть.
4. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть і вимовте, наголосивши на одному зі складів
Полем-долом пустує,
Ніхто його не впіймає
І не загнуздає. (Вітер)
Влітку зелене, восени стрижене. (Поле)
І без глиці в'яже сітку;
Ціле літо мушок душить,
М'ясо їсть, а хутро сушить.(Павук)
Співати не співає,
А хто до хазяїна йде —
Зайти не дає. (Собака)
Хто її роздягає – сльози проливає. (Цибуля)
Що лиш зуби й борода? (Часник)
Розділ ІІІ. Загадки на уроках природознавства
Відгадай загадки і назви диких і свійських тварин.
Відгадай загадки і пригадай, які ти знаєш рослини.
Відгадай загадки присвячені тваринному світу.
Їй на місці не сидиться, а зовуть її… (лисиця).
Доповни прислів’я розгадавши кросворд.
… - вона нам як мати, її треба оберігати.
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Як назвати одним словом все те, що нас оточує? (Природа)
Яке слово виділено? Це слово – природа. Отже, вона нам як мати, її треба оберігати.
Пригадай, які це рослини.
Жупан колючий має,
На літо одягається,
А восени скидає. (Каштан)
Восени жовте, взимку смачне. (Груша)
Хоч без вітру, а тремтить? (Осика)
Летіли синички – сіли на косички. (Береза)
Коли теплінь приходить,
А роздягаються тоді,
Коли теплінь відходить. (Дерева)
Восени наділа червоні коралі. (Горобина)
На олію вона гожа.
Жовті пелюстки має,
Їх до сонця повертає. (Соняшник)
А тоді всю зиму їли.
Солоненькі та хрумкі
У пухирцях … (огірки)
Відгадай загадки і дізнайся, які є дерева.
Кору білу, стан тоненький, як я звуся, діти? (Береза)
А на гілочках креслятих буде жолудів багато. (Дуб)
В колір жовтий і багряний розмальовує мені. (Клен)
Пахощі солодкі чути вже здаля.
Але поки квітну, часу не витрачай.
З моїх квіток взимку можна пити чай. (Липа)
А один пан не скинув жупан. (Листяні дерева і хвойні)
Відгадай загадки і назви, які є кущі.
В костяній сорочці
Я росту собі в лісочку,
Всім зірвати хочеться. (Ліщина)
Які є трав’янисті рослини?
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
Очки – золоті, а вії – біленькі. (Ромашки)
Світив – і враз потух: перетворився в пух. (Кульбаба)
У серединці – чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак.
Це квітує червоний … (Мак)
Відгадайте загадки і назвіть, як ці рослини розмножуються.
І їдять мене, і хвалять,
Бо я добра. (Картопля)
Одягає безліч свиток? (Капуста)
Йшов городом та й загруз.
Бо насіння стільки має,
Що аж боки роздимає.
Через те й загруз … (гарбуз).
На мені дванадцять шкір!
А гризнеш – в сльозах покинеш,
Бо я звуся … (цибулина).
З хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редиска)
Родичів багато маю.
Гарбузову господиню
Усі знають. Хто я? (Диня)
З яблуками трохи схожі.
Хоч не стрункі і на зріст невисокі,
Ми маємо червоні і гладенькі щоки. (Помідори)
Пишні коси розпліта.
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
Кольором зелений,
А солодкий, наче мед…
Відгадаєш цей секрет? (Кавун)
Є брати у нас столові.
Ми зростаємо рядками.
Люди звуть нас … (буряками)
Кучерики понад нею.
Любить мене кожна юшка.
Називаюсь я … (петрушка)
Та усім потрібен він.
Ви здогадуєтесь, друзі?
Ця рослина зветься … (хрін).
По полу скакав,
А в борщ плигнув. (Перець)
Що лиш зуби й борода? (Часник)
Деруся вгору. Я … (квасоля)
Біла, а не борошно,
З хвостиком,
А не миша. (Редька)
На палиці хатинка,
А в тій хатинці
Повно людей. (Соняшник)
Розгадай кросворд і дізнаєшся як називають усе, що оточує живий організм у природі.
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
Відгадайте загадки і розкажіть, як ці рослини захищаються від знищення.
Червоною головою величається,
А як торкнешся, то кусається. (Будяк)
А в мазничці сто зеренець –
Хто відгадає, той молодець! (Мак)
Квіточку зірвала
Та шпичку в ручечку загнала. (Троянда)
Не дерево, а листя має.
Лиш доторкнешся до долонь –
То припече, немов вогонь! (Кропива)
Впізнай квіти, які занесені до Червоної книги.
Я пережив зимові сни і знов родивсь на світ.
У мене очі голубі, росту між кленів і дубів. (Пролісок)
І білий, наче сніг, я колір маю.
Хто я? Відгадайте! Ви мене не ображайте.
Не зривайте, не топчіть,
Хочу довго-довго жить. Хто я? (Підсніжник)
Гарна квітка – навіть в сні усміхається мені.
Хто я? (Сон-трава)
Жовтим цвітом розцвітаю.
Називають – ключ весни.
Як я звуся? Ти скажи. (Первоцвіт, або примула)
На стебельці, як намистинки в ряд.
Квіти духмяні висять. Хто я? (Конвалія)
До бджілки завжди я привітна.
Скидаю три різні спідниці –
Немає у мене сестриці! (Медунка)
Ніби сонечка привіт.
Плине час – квітки немає,
А листочок виглядає. (Мати-й-мачуха)
Розгадай кросворд і ти дізнаєшся, хто належить до живої природи крім рослин.
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
1. Пухнастий клубочок під столом воркоче. (Кіт)
2. Сам собі і путь освітить,
Якщо з’їсти когось мітить. (Вовк)
3. З бородою, а не мужик,
З рогами, а не бик. (Коза)
4. Що за звір, що на носі має великий ріг? (Носоріг)
5. Дуже довга в неї шия,
Ще й смугаста, як змія.
Через це через паркан
Заглядає, наче кран. (Жирафа)
6. По землі ходить і неба не бачить. (Свиня)
7. Довгий хвостище, руде волосище, сама хитрюща. (Лисиця)
Відгадай загадки і назви, до якої групи вони належать.
Відгадай загадки і дізнайся, які є звірі.
І до теплої весни поринаємо у сни. (Ведмідь)
Він умить збудує міст –
Без сокири й молотка,
І без жодного гвіздка. (Бобер)
Відгадай загадки і назви, яких ти знаєш риб.
Гострі зуби, хижу вдачу,
В річці всі від неї плачуть. (Щука)
Піймав рибку невеличку.
Та пустив її з руки,
Бо кусались плавники. (Йорж)
Щось одразу упіймали.
Рибонька нівроку,
Ну, а зветься … (окунь).
Відгадай загадки і дізнайся, які є комахи.
З рогами, а не бик,
Шість ніг без копит. (Жук)
Не пілот, а летить.
Не змія, а жалить. (Оса)
Ніжок має шість.
Аж чотири крильця має,
По квітках собі літає.
Ні бджола, ні джмелик –
Зоветься … (метелик).
Що за звір ніг вісім має?
Снує з ниток тонкі сіті,
Щоби мушки в них ловити. (Павук)
В ній кімнат багато.
Тут живе отара
Добрих санітарів.
Та цю хату не чіпай –
Санітарам спокій дай. (Мурахи)
Все літо літаємо,
У поле, до гаю,
Збираєм медок
Із різних квіток.
Хто нам заважає
Того жалом колемо. (Бджоли)
Відгадай загадки і дізнайся, які є птахи.
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
А звуть мене … (шпаком).
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)
По березі скаче. (Сорока)
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
Хату на хаті має, жабам рахунок знає. (Лелека)
Дивиться на небо, як воду п’є. (Курка)
І у лісі в холодку все кує «Ку-ку! Ку-ку!»
Впізнай, що це за птах.
Безліч мошок поїдає.
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Спів мій рідкісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
Яйця іншим підкидаю.
Сама ж у лісі, в холодку
Все кую собі, кую. (Зозуля)
По болоту походжаю,
Жаб усе собі шукаю. (Лелека)
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю. (Дятел)
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
Жовті грудки має, по гілках стрибає,
В теплий край не відлітає,
Рідний край не залишає. (Синичка)
Холодних вітрів і снігів.
Яєчка взимку відкладає
І виводить малюків. (Шишкар)
І її в небесну шир люди весело пускають –
Чи для пошти, чи сповістить про мир.
Як же її називають? (Голуб)
Відгадай загадки і назви диких і свійських тварин.
Відгадай загадки і назви, яких ти знаєш плазунів.
Ходить чудо в двох листках. (Черепаха)
Від гадюки біг чимдуж, а то виявився … (вуж)
Хто б назустріч не поплив, всіх проковтне … (крокодил).
Висновки
Як бачимо, значне місце в навчально-виховному процесі належить загадці – народній і літературній. І тематика цього жанру різноманітна: природа, транспорт, пори року, предмети побуту, навчання, професії. Але найбільшу увагу традиційно приділяють природі – загадки про свійських і диких тварин та про рослинний світ становлять майже половину від усієї їх кількості.
Звичайно, більшість народних загадок, задіяних в навчанні сучасних школярів, є яскравими зразками народної творчості, що пройшли випробування часом, який відсіяв усе зайве, незрозуміле, менш вдале. Але і літературні загадки мають свої особливості, котрі важливо враховувати вчителю:
Використання в навчальному процесі різних видів як народних, так і літературних загадок, дає змогу побудувати послідовну систему роботи над ними в початковій школі. Для того, щоб це зробити, учителю треба знати все розмаїття цих народних перлин і авторських загадок у дитячій літературі. А це дозволить зробити навчання цікавішим, внесе в нього елементи гри, підкаже варіанти урізноманітнення прийомів роботи на уроці та в позакласний час.
Також загадки
Таким чином, загадка сприяє всебічному розвитку учнів, зокрема розвитку їх мовлення і мислення, служить справі навчання і виховання.
Використана література
1.Будна Н.О., Головко З.О.. Позакласне читання. Збірник художніх творів. Посібник для учнів 3 класу: – Тернопіль. Навчальна книга – Богдан,2004
2.Гребенькова Л.О. Літні вправи для майбутніх другокласників. Х .: «Ранок»,2013
3.Гребенькова Л.О. Літні вправи для майбутніх чотирикласників. Х .: «Ранок»,2013
4.Ємець А. Українські літературні загадки в початковій школі .//Почат. шк. – 2006. - № 5. – С. 42-46.
5.Мільченко Г.В. Загадки як засіб розвитку мислення першокласників. //Розкажи онуку – 2007 - №8
6.Прашко О.В. У країну загадок. //Розкажи онуку – 2007 - №6
7. Сапун Г.М. Збірник диктантів з української мови для початкових класів. -Тернопіль, - Підручники і посібники, 1997.
8.Сапун Г. , Вознюк Л.. Літні канікули з 2 у 3 клас. – Тернопіль, -Підручники і посібники,2014.
9.Смовська О. Загадки на уроках мови // Почат. шк.- 1998. - № 6. – С. 14-17.
10.Фролова О.І.Літні вправи для майбутніх п’ятикласників.Х.: «Ранок»,2014.
11. Цепова І.В. Уроки читання. 1 клас. Х.: «Ранок»,2013
12. Юр’єва Д. Бабусина садиба //Початкова школа – 2010 - №7. –С.11
Додатки: «Тематика найбільш уживаних в початковій школі загадок»
Додаток1.
Природа
День прибуває, коли це буває? (Навесні)
Метелиця гуляє, коли це буває? (Взимку)
Хтось у небі рушничок вишитий повісив. (Райдуга)
На ній стрічка-семицвітка,
А де з річки воду брала,
Там коромисло зламала. (Райдуга)
Місяць дивився і засмутився. Сонечко встало, слізки зібрало. (Роса)
Риє землю він розталу як весна приходить вмить. (Струмок)
Мости з льоду будує. (Мороз)
Почало світати – нема що збирати. (Зорі)
А сміється, задається: от така ширина! (Зима)
У садках, гаях блукає,жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль, жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
Де була раніше річка,
Від санчаток видно слід,
Все скував навколо…(Лід)
А як сонце припече, він заплаче і втече. (Сніг)
І як сіла, то й розтала – голуба водиця стала. (Сніжинка)
Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)
А через хату не перекине і найсильніша людина? (Пір’їна)
Принесли водиці дзбан і помили увесь лан. (Хмари)
Побив її вітер – сльози розпустила. (Хмара)
крила розкрила – сонце закрила. (Хмара)
Коли прийду – усі тікають. (Дощ)
Капелюх на собі має та ніколи не знімає. (Гриб )
Заховались під кущі.
Бо як вийдемо на шлях,
Враз опинимось в борщі. (Гриби)
Виростають парасолі, хоч маленькі, та смачні.
Я зібрала їх у лісі після теплого дощу,
А матуся їх – дивіться! – покришила до борщу. (Гриби)
Хоч і ніжку має – чобіт не взуває. (Гриб)
І хоч я без голови, шапку надягаю. (Гриб)
І шапочку має, а нікого не вітає. (Гриб)
Довгоносі хлопчаки,
У картузиках руденьких, називаються…(Опеньки)
Червону шапочку знайшов. (Гриб підосичник)
Восени годує, а взимку гріє. (Ліс)
По хустині качається, людям усміхається. (Небо, сонце)
Дочекаюся світанку й зійду в небі спозаранку. (Сонце)
Ніщо без нього не росте, і всяк йому радіє. (Сонце)
А ходить попід небесами. (Місяць)
І біжить собі, біжить, не зупиниться й на мить. (Річка)
Додаток 2.
Рослини
Дерева і кущі лісу
Що то є, вгадайте, діти? (Береза)
Я росту собі в ліску, - всім зірвати хочеться. (Горіх)
Хто зірветься з деревини, той колючу шубу скине.(Каштани)
На літо одягається, а восени скидає. (Каштан)
А на літо одягається? (Дерево)
Всюди вдягнені гарненько у зелені сукні всі. (Ялинки)
Зелену сукню маю, ніколи не міняю,
Один єдиний раз на рік її я прикрашаю. (Ялинка)
А можна нас побачить, як рік почавсь у вас. (Ялинки)
І свитину цю, що маю, взимку й в спеку не скидаю. (Сосна, ялина)
Кожному мисочку справляє.( Дуб, жолуді)
Кличе бджіл пахучим цвітом. (Липа)
Та в червоному намисті стала, наче молода.
І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти:
За намисто кожен – смик! Та й укине на язик.
Зветься ця рослина червона…(Калина)
Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
Рослини саду
Смачні плоди має, усіх пригощає. (Яблуня)
Червона як кров, добра як мед. (Вишня)
А в жнива – червоним плодом.(Вишня)
Він дерев південних син. Як він зветься? (Апельсин)
Ягоду зірвеш – руку обдереш. (Аrрус)
- Ні, чорна.
- Чому ж вона біла?
- Тому що зелена. (Смородина)
Овочеві і польові рослини
Довгі коси маю та не заплітаю. (Кукурудза)
Червоне серце, зелений бік, має смачний солодкий сік. (Кавун)
Дуже солодкий і трішки хвостатий. Що це? (Кавун)
Виростає щодоби, як у лісі ті гриби? (Огірки)
До сонця повертаю голівоньку свою. (Соняшник)
Буде з мене мука й паляниця м’яка. (Пшениця)
В магазині, там, у місті, закупила, певно, з двісті.
Ні, не двісті, цілих триста. Дуже баба гонориста!
Буде всіх їх одягати, хоче баба дівувати.
Ціле літо одягала – доки стала, як та бочка.
Що ж за баба то, діточки? (Капуста)
На нозі стоїть одній, сто сорочечок на ній. (Капуста)
Латка на латці без голки зшита. (Капуста)
Чим же я не молодець! Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю, цукор відкладаю. (Буряк)
Борщ виходить добрий з мене. ( Буряк)
Може, ви мене й з’їсте, тільки сльози проллєте. (Цибуля)
Хто її роздягає, сльози проливає. (Цибуля)
Добрий і сирий – хто він такий? (Огірок)
А зимою – в діжці, жовті та солоні.
Відгадайте, діточки, як зовуть нас? (Огірки)
Червоношкірого синьйора,
Та сам ніяк не червоніє,
А все синіє і синіє. (Баклажан)
І печуть мене, і варять, і їдять мене, і хвалять, бо я добра.(Картопля)
Дивляться у небеса темно-сині очі. (Волошки)
І згодилось на хустину, на рушник, і скатертину? (Льон)
А як торкнеш, то зойкнеш. (Будяк)
Трав’янисті рослини лісу, водойм
Хто йде, той поклониться. (Суниця)
Червоніє невеличка спіла ягідка…(Суничка)
Додаток 3.
Тварини
Тварини лісу
Одягнеться в кожушину, мед шукає і ожину.
Любить літом полювати, а зимою в лігві спати.
Як зачує він весну – прокидається від сну. (Ведмідь)
В теплій шубі він лежить, цілу зиму міцно спить.
А пробудиться від сну – зустрічатиме весну. (Ведмідь)
Смокче лапу уві сні. Хто це? Підкажіть мені. (Ведмідь)
Сіла, більше не гасає, лиш очей намистом сяє. (Білка)
Плигаю по гілочкам, я – руденька …(Білочка)
На свою колючу спинку і несе собі в хатинку,
Що ген-ген біля ріки, де берізки та дубки…
А на ньому піджачок тканий з гострих голочок.
Звір відомий –… (Їжачок)
А для своєї оборони безліч списів має. (Їжак)
Вдень ховається, вночі йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок. Як він зветься? (Їжачок)
Сам він схож на будячок
.Це колючий …(Їжачок)
Хто йде, той мине, ніхто в руки не візьме. (Гадюка)
Спритна, влучна та холодна. як вона зоветься? (Гадюка)
Їй на місці не сидиться. Як зовуть її? (Лисиця)
У курник залізти, спіймати курчати. Як злодійку звати? (Лисиця)
На курей я вельми ласа – в них таке смачненьке м’ясо.
Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене…(Лисиця)
Куций хвостик, довгі вуса, я усіх-усіх боюся! (Заєць)
На городі побував, там капусти пожував.
Довгі лапки – скік та скік: ми погрались, а він втік. (Заєць)
Дім його завжди на волі: під кущем, у лісі, в полі.
Навіть пень його страхає, хто лякливого вгадає? (Заєць)
Тому від страху перед ними я сплю з відкритими очима. (Заєць)
добра, пухнаста, та дуже ляклива.
Вушка вона притискає свої,
шурхіт усякий лякає її. (Заєць)
Вуха сторч, аж світять очі, всі прикмети в нього…(Вовчі)
Весь, як є, - жорстока лють, очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк, грізний звір цей, звісно,…(Вовк)
Наче лісу грізний дух – гострі ікла, сірий смух.
Полювати йде хижак. На весь ліс наводить жах. (Вовк)
Птахи й комахи
Він навколо обдивився, засміявся й оселився.
Здогадались ви, однак – хто в нас поселився? (Шпак)
Як горобчик цвірінчить, мов сорока скрекотить,
А ще інколи, бува, що кричить, немов сова!
Хто ж виспівує отак? Здогадалися? Це…(Шпак)
Без сокири, без лопати поробили собі хати. (Птахи)
Та у лісі, в холодку, все кує: «Ку-ку, ку-ку!» (Зозуля)
Яйця іншим підкидає, скільки кому жити – знає!
(Зозуля)
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
Справжній молодець! Хто він? (Горобець)
А в гаю тім тьох та тьох, та іще так дзвінко…
Що за співанки? Чиї? То співають…(Солов’ї)
І пісні виводить славні…Хто чудовий цей соліст? (Соловей)
Спів мій радісний усюди дуже люблять слухать люди. (Соловей)
На мишей полює, а вдень ледарює. (Сова)
Землю темрява вкрива, полювать летить …(Сова)
Дзьоб крючком, великі очі, і не спиться їй щоночі.
Ху-ху-гу! – Кричить-співа. Відгадали? Ні? (Сова)
без кутків хату ізшило. (Мурашка)
сяде – землю риє. (Хрущ)
А настане білий день - не осмалений той пень. (Світлячки)
Не бджола, не джмелик, зветься він…(Метелик)
На капусті я помер, та ізнов ожив тепер.
Тільки вже не той я став, що в капусті плазував.
Не плазую, а літаю, бо прегарні крильця маю. (Білан капустяний)
Свійські тварини і птахи
З копитами, та не кінь. (Осел)
По дорогах і стежках він летить неначе птах. (Кінь)
Та не дід, і не корова, хоч щипа траву в дібровах.
Людям молоко дає, відгадайте, хто то є? (Коза)
А коли хто йде, то господаря сповіщає. (Собака)
В кого лапки з подушками?
Як іде, ніхто не чує, тихо крадучись, полює. (Котик)
Я медок вам ношу, не чіпайте, бо вкушу! (Бджола)
Прокидаюсь дуже рано, у смугасте плаття вбрана. (Бджола)
Понад квітами літає, солодку росу збирає. (Бджола)
Не гадюка, а жалить. (Бджола)
Має гребінь – не може ним розчесатись. (Півень)
Вона свійська, вона й дика, і маленька, і велика. (Качка)
А води боїться. Як ця зветься птиця? (Квочка)
Зернятка збирають, пищать, не вгавають. (Курчата)
Лопатами ходить, рогом їсть. (Г усак)
Тварини з інших країв
Як локатори – два вуха, довгим носом спину чуха.
Гострі бивні, наче роги…Гей, тікайте всі з дороги!
Не примара це, не сон, а великий сірий…( Слон)
Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст. (Слон)
Листячко з дерев зриває,в холодочку спочиває,
Височенна, ніби шафа, в Африці живе…(Жирафа)
Схожа на канат строкатий, лізе в джунглі полювати…
Заховався поміж трав небезпечний змій…(Удав)
В плямах, смужечках строкатих йде саваною гуляти.
Зуби, кігті – як ножі! Звірі! хто-куди біжіть,
Зараз буде не до ігр, бо полює лютий…(Тигр)
Посмугована конячка гордо по савані скаче.
Як драбинка, в неї ребра. Хто це, діти? Звісно,...(Зебра)
Грива жовто-золота, має довгого хвоста.
Хоч і схожий він на кицю, кожен звір його боїться.
Хто сховався між дерев? Це, звичайно, грізний…(Лев)
Зуби гострі, ніби ніж – утікайте всі скоріш!
Бо живе у річці Ніл злий і хижий …(Крокодил)
Бігає, кривляється, на гілках гойдається,
Бо не звикло до порядку африканське…(Мавпенятко)
Серед птахів панич, як звуть його? (Павич)
Одягнувся в чорний фрак,
По крижинах походжає
І ніколи не літає. (Пінгвін)
Інші тварини
Бо щипає, мов гусак. Ну, а звуть щипаку…(Рак)
Можеш ти їх бачить, та не можеш чуть. (Риби)
А спить завжди підвішене. (Кажан)
Додаток 4.
Школа
Озветься – тиша йде у клас, озветься ще раз – гомін.
Щоб не спізнитись на урок, нам голос подає…(Дзвінок)
Очками її зберем, а думкою розімнем.
Нумо білу нивку обробляти – будемо усе на світі знати.
Що це таке? Каже мудра мишка…(Книжка)
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а говорить. (Книжка)
Хто до школи йде? (Школяр)
Всім потрібна, щоб писати, щоб малюнки малювати. (Олівець)
Не гребінцем чесаний, а ножем затесаний. (Олівець)
З головою заліз, тільки вистромив ніс,
І де носом поведе, там і слід свій покладе. (Олівець)
Як у фарби хвіст вмочає – все довкола розцвітає. (Пензлик)
В кожній з них живе сестричка. Як же цю хатинку звати? (Абетка)
Ми без неї не змогли б вчитися у школі. (Крейда)
Додаток 5.
Людина
На морозі замерзає, бо одежини не має. (Ніс)
Один одного не бачать. (Очі)
Додаток 6.
Транспорт
Ти теж, певно, бачив будиночок цей.
По рейках сталевих будиночок мчить.
Увага! Я їду! – дзвінок дзеленчить. (Трамвай)
Щоби взуті в ґуму ноги не збивалися з дороги. (Тролейбус)
Без керма і без коліс тягне вгору, потім – вниз. (Ескалатор)
Додаток 7.
Іграшки
Притомилася, упала, і в коробку спать лягла. (Дзиґа)
Не сказав хоч раз «Пробач», бо на те і є він…(М’яч)
На них поставиш дві ноги – не страшні тобі сніги. (Лижі)
На річці лід – ми біжимо. (Ковзани)
Додаток 8.
Їжа
Кожній людині завжди дорогий.
Сядем обідать – завжди на столі,
Люблять його і дорослі. й малі. (Хліб)
Додаток 9.
Предмети побуту
Хто йде, той штовхне, а з дороги ніхто не забере. (Двері)
Та без одягу донині рукодільниця-кравчиня. (Голка)
Прошу, пальчик бережи,
Вирізай малюнок вправно,
Бо вони тебе поранять. (Ножиці)
Якщо почує пил – всмокче… (Пилосос)
Щось ховає, віддає, здогадались, хто він є? (Холодильник)
(Телефон)
Через ящик, як з вікна, світ далекий видно. (Телевізор)
І спинка міцна є, а голови немає. (Стілець)
Проживає дивна птиця:
Довгоноса, довгошия,
У криниці дзьоба миє.
Набира цебром водицю.
Як зовуть цю дивну птицю? (Журавель)
Додаток 10.
Інші предмети і явища
Доганяй – не доженеш! (Тінь)
Коли непотрібний – мене витягають. (Якір)
Дуже ніжну душу має, що сміється і ридає. (Скрипка)
А почнеш їх натискати, починає гість співати. (Баян)
Відрізали гілочку – зробили … (Сопілочку)
Є і струни, і педаль, ну, а звуть його …(Рояль)
-Зупинися! Підожди! Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка йди,
Впевнено й спокійно! (Світлофор)
Я не він, а він – не я, спільне в нас лише ім’я. (Ключ)
Я не він, а він – не я, спільне в нас лише ім’я. (Лист)
Один одного не обходять. (Місяці)
1