Загадки як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок

Про матеріал
Збагатити уявлення дітей про малі форми усної народної творчості – загадки, навчати виділяти в них головний зміст та створювати власні; розвивати пам’ять, мовлення, увагу; виховувати інтерес до читання, до народної творчості.
Перегляд файлу

  Тема.  Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок

   Мета:   детальніше ознайомити учнів із загадкою як жанром усної народної  творчості, її різновидами, тематикою та особливостями; дати поняття про народну загадку, роль метафори в ній; розвивати логічне мислення, кмітливість, уяву, увагу;  виховувати допитливість, інтерес до фольклору,  зокрема до народних загадок.

Теорія л-ри: загадка, метафора

 Обладнання: збірники загадок, епіграф, презентація, картки самооцінювання, кросворд, портрет Л. Глібова        

 Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу                             

                                                              Думати добре, а відгадувати — ще краще.

                                                                                              Народна мудрість

                   

                                                          Хід уроку

І Організаційний момент

Вступне слово вчителя. Добрий день, дорогі діти! Ми продовжуємо з вами крокувати стежиною світу фантазії і мудрості. Щойно закінчили вивчати казку-один із видів усної народної творчості, в яких народ висловив свою щиру любов до рідної землі, до Батьківщини. На уроках ми читали, переказували,складали казки.

  •  Подивіться уривок з однієї казки, яку я впевнена ви бачили неодноразово.

(Перегляд відеофайлу « Три горішки для Попелюшки»

  • Чому саме цей уривок з казки ми переглядали?

Загадки, подібно до казок, створювалися дуже давно й були пов’язані зі щоденним життям людей. Вони прожили довге життя, яке вимірюється тисячоліттями. Загадки охоплюють майже весь людський світ, усю природу, господарське життя людини. Від уміння відгадувати загадки часто залежала доля людини.

 ІІ  Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

(Учитель читає вголос епіграф уроку, коментує його, залучає до бесіди учнів.)

- А зараз звернемо увагу на епіграф до уроку. Що являє собою цей вислів? (Народна мудрість)

- Як ви думаєте, про який жанр усної народної творчості в ньому йдеться? (Загадки) Тож саме про загадки, про народну мудрість, закладену в них, ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.

 Повідомлення теми, мети уроку

Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини. У чому ж полягають особливості цього жанру? Які види загадок існують? Про це поговоримо на уроці.

 « Незакінчені речення»

Мені цікаво дізнатися про…

Я хочу зрозуміти…

Я прагну навчитися…

    Вивчення нового матеріалу

Споконвіку наші предки вірили в магію слова: наприклад, за певних умов не можна було називати імена божеств чи духів, щоб вони не з,явилися, почувши своє ім,я. Для цього використовували не ім.,я, а опис,скажімо, Той , що пускає стріли ( Перун). Цікаво, що мисливці на полюванні не називали звірів своїми іменами, а вживали вигадані назви, щоб у такий спосіб приховати свої наміри, увести в оману духів, приспати пильність тварин.

  1. Бесіда за питаннями

- Як ви вважаєте, хто є авторами загадок? З якою метою їх складають?       ( За допомогою загадок перевіряють розум, знання, кмітливість)

- Чи можна придумати загадку про те, чого не знаєш? Чому?

  • - Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе від лиха, відгадуючи поставлені їм загадки

(« Мудра дівчина», Летючий корабель», «Ох»)

-  Про що були ці загадки. Знайдіть і прочитайте.

 Вправа « Лабіринт».

(Учні мають допомогти дідусеві дістатися додому, а також прочитати та записати визначення у зошити)

Робота з підручником

( На основі теоретичного матеріалу учні створюють відповідні схеми, а потім представляють свої напрацювання) с. 125

Форма загадок – бувають розповідними реченнями, можуть бути оформленні питальним реченням, може бути побудованою на основі заперечення або протиставлення

Тематика загадок – про людей, їхнє життя,Є про природу, явища, рослини, тварини.

Слово вчителя. Будь-яку загадку необхідно вміти розгадати, оскільки в основі лежить приховування, яке має різні способи  вираження:

         *опис зовнішнього вигляду, дії або властивості задуманого предмета;

         *порівняння задуманого предмета з іншим;

         *через форму запитання;

         *через можливу заміну одних  назв іншими тощо

Основна властивість загадок полягає у тому,що в її основі лежить метафоричне запитання.

  • А що ж таке метафора?

( Учні записують визначення )

Гра « Будинок для загадки»

( Один із учнів стоїть біля дошки, а інший зачитує загадку із підручника і просить «поселити» її у відповідний будиночок з відповідною темою. Як тільки учень відгадав загадку, він записує її відгадку під відповідним будиночком)

Узагальнення і систематизація знань

Вправа « Коло думок»

- Сформулюйте особливості загадок.

Види загадок. Конспект, 5 клас

Вправа « Творча лобораторія»

Відгадати загадки із казки «Колобок» іх  записати в зошит.

     Жили собі дід та баба. Одного разу бабуся  назгрібала борошенця, знайшла «Його можна розбити, його можна варити. Його можна посмажити. А якщо сильно захотіти - можна і пташку отримати». (яйця), замісила ними борошно і спекла колобка. Потім  положила на вікні, щоб схолов. А  Колобок  з  вікна – на призьбу, а з призьби — та  на землю і покотився. По двору бігав той, хто «гавкає, кусає  і в дім не пускає» (Собака). І раптом Колобок  побачив ту, що «хвостиком  рудим  змахнула і курей сполохнула» ( Лисиця). Вона  вхопила того, що «у школі я не вчився, а годинник  знаю» (Півень), і вкинула в того, що «без рук, без ніг, а на горище збіг» (Мішок).

   Колобок  кинувся  виручати  бабине та дідове майно та й побіг тією, що «лежить, простяглася, а  як стане, то й до неба дістане» (дорога). Аж  раптом  з-за кущів вискочив прудконогий  звірок — «довгі  вуха,  куций хвіст, невеликий сам на зріст (Заєць). Потім Колобок  побачив, як «чапає  й тихо пхинькає  із голок скринька, обтикана  грибочками  і  жовтими  листочками(  «Їжак). Лисиці ніде не було.

   Тоді Колобок  побіг на луг і побачив ту, що « голодна — мукає, сита — жує, всім дітям молоко дає» (Корова). На  лузі дівчинка гралася, милувалася квітами. Вона була доброю помічницею — пасла «крилатих, горлатих, на ногах ласти» (Гуси). Аж  тут – «стоїть  півень  над водою з червоною  бородою,--хто не йде, за борідку щипне» (калина). А під цим деревом сидить крадійка! Вихопив Колобок  у неї того, що «стоїть на  воротах  у червоних  чоботях «(Півень) та й гайда додому. Зрадів дід, зраділа баба і Колобок  із  ними.

3.Розгадайте  кросворд  і  прочитайте  прізвище письменника, який захоплювався  цим жанром (всі загадки про тварин).

    ₴ Летіло, як міх, упало, як  сніг, лопатами  ходить, а рогом  їсть (Гуска).

    ₴ Хату на хаті має, всім жабам рахунок знає (Лелека).

    ₴ Спереду  шильце та чорне  суконце, під сподом—полотенце (Ластівка).

    ₴ У воді водиться, з  хвостом  родиться, а  як  виростає,  то хвіст відпадає (Жаба).

    ₴ Заховався  в кущ калини і на сопілці грає пісню чарівну (Соловей).

    ₴ Має гребінь, але не може розчесатися (Півень).

Підбиття підсумків. Оцінювання

Вправа « Доміно»

(Учні відповідають на запитання « Якими рисами має володіти людина, аби відгадати загадку? та складають доміно)

Людина – кмітлива, начитана, ерудована, розумна, обізнана…

Вправа « Незакінчені речення»

Я пишаюся тим…

Для мене загадка – це…

Домашнє завдання та його інструктаж

Скласти кросворд за вивченою темою

Підготувати повідомлення про походження приказок та прислів,їв ( за бажанням)

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
1733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку