Мета заходу: ознайомити учнів із історією виникнення, походження та значенням імен в житті людини; організувати пошукову роботу стосовно свого імені; показати пісенність імен в усній народній творчості; розвивати кругозір школярів; збагачувати лексичний запас учнів; прищеплювати любов до народознавства; виховувати кращі людські якості. У матеріалі зібрана цікава інформація про ім’я, його народження, історія. Також такі пізнавально-розвивальні ігрові завдання: "Угадай однокласника за характеристикою його імені", "Вікторина імен", "Скільки синів" (задача), "Загадки з іменем", ігри "Крок та ім’я", "Хто більше?", "Географія імен", "Музична пауза" та інша цікава і корисна інформація....
Тема. Загадкове й таємниче ім’я.
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення, походження та значенням імен в житті людини; організувати пошукову роботу стосовно свого імені; показати пісенність імен в усній народній творчості; розвивати кругозір школярів; збагачувати лексичний запас учнів; прищеплювати любов до народознавства; виховувати кращі людські якості.
Обладнання: маркери, бейсики, медалі з іменами, дошка, плакат-будиночок з дитячими фотографіями; вислови видатних людей.
Епіграф до заходу:
Яке велике щастя – жити, бути гідним імені людини.
М. Рильський
Учитель: наший сьогоднішній виховний захід я хочу розпочати такими загадками:
«А відгадайте-но: що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина. (ім’я)
«Нас не було – воно було.
Нас не буде – воно буде.
Ніхто ні в кого його не бачить,
А в кожного воно є. (ім’я)
«Воно належить мені, але інші його вживають частіше за мене». (ім’я)
Отже, мова піде про наші імена. Галузі мовознавства, що досліджують власні імена називаються ономастика, ономатологія, антропоніміка.
У народній традиції ім’я – персональний знак людини, що визначає його місце у всесвіті і соціумі, міфологічний двійник і невід’ємна частина людини, об’єкт і інструмент магії. Наречення ім’ям – найважливіший акт, що надає новонародженому статус людини. Як говорять на Україні: «Прибери пня, дай йому ім’я і з нього буде чоловік».
З давніх часів люди помітили, що значення імені впливає на долю людини, грає певну роль в становленні його характеру. Знаючи імя, можна судити про походження, національність, віросповідання людини. Одне звучання імені дає велику кількість інформації. Імя може звучати мелодійно, ласкаво, піднесено, приємно, а може – сухо, страхітливо, неприємно.
Імя по батькові та прізвище в сукупності складають духовну охорону людини, його ауру і створюють нове поєднання рис вдачі. Імя тісно пов’язане з внутрішнім світом людини, впливає на його долю, захоплення, інтуїцію, інтелект, моральність, стан здоровя, сексуальність, психіку та інші характерні риси людей, названих найбільш популярними в Україні чоловічими і жіночими іменами.
Називали дітей по-різному. Малушею іменували наймолодшу дівчинку в сім’ї. Якщо довго очікували сина, його називали Ждан. Коли ж був небажаний, отримував ім’я – Неждан або Нечай. Імена з негативним змістом, типу Горе, були в народній свідомості не просто іменами, вони оберігали дітей від поганих сил.
Після прийняття християнства навіки змінилася панорама імен. Багато з них ми шануємо й досі (Всеволод, Володимир, Святослав, Ростислав, Любомир, Людмила…).
Багато хто вважає іменинами свій день народження. Але це не зовсім так. Згідно з ученням православної церкви, іменини – це день пам’яті святого, ім’ям якого Ви названі. Ідеально, якщо день Вашого народження співпадає з днем пам’яті святого, ім’я якого ви носите. Якщо ж ці дати не співпадають, необхідно шукати найближчу дату памяті святого після дня Вашого народження. Це і буде Ваш день ангела.
А зараз давайте ми з вами познайомимось поближче. (на дошці записаний план інтерв’ю, учні по черзі виступають у ролі респондентів)
Гра «Мікрофон»
У вас на партах лежать бейсики. Напишіть на них те імя, яким би ви хотіли, щоб до вас зверталися зараз. (чи взагалі) і прикріпіть на грудях.
Цікава довідка (доповідають учні)
Угадай однокласника за характеристикою його імені
(Кожен учень нагороджується медаллю з його іменем)
Вадим. Це варіант давньоруського імені «Володимир»., що означає «водить мир». Здорова, товариська, життєрадісна людина. Чутливо реагує на зауваження мами. Ніжно любить її та батька. Добре відчуває людей. Турботливий, пам’ятає про свої обіцянки. Надзвичайно працьовитий і цілеспрямований. Любить швидку їзду і добрий стіл. Закохавшись, любить сильно й довго. Іменини: 22 квітня.
Іван. Давньоєврейською мовою означає «Милість Божа». Відкритий, чуйний, він завжди в курсі справ рідних. На сімейні свята збирає всю сім’ю. Його дім завжди відкритий, у ньому затишно. Довірливий і ненав’язливий, досить гнучкий, але разом із тим може бути й упертим. Любитель хатніх справ, але роботу виконує здебільшого «чоловічу». Щодо грошей не скнара. Іменини: 2, 28 січня; 6, 13 лютого; 9 березня; 2, 27 квітня; 1, 12, 21 травня; 7, 11, 26 червня; 7, 16, 31 липня; 3, 12 серпня; 11, 15 вересня; 6, 12, 28 жовтня; 1, 25 листопада; 5, 20, 23 грудня.
Анна. Означає «благодать». Росте артистичною дитиною, людить усе красиве. Із задоволенням доглядає за тваринами. Її доброта не знає меж. Ніколи не забуває про свою зовнішність – вміє гарно одягатися, любить мистецтво. Цілком могла б працювати лікарем, сестрою милосердя. Довірлива, безкорислива, доброзичлива. Іменини: 16, 23 лютого; 8 квітня; 25, 26 червня; 18 липня; 7 серпня; 22 вересня; 15 жовтня; 4, 11 листопада; 3, 22 грудня.
Віталій. По латині означає «життєвий». Сором’язливий, ласкавий, слухняний. Завжди старається бути поближче до матері. Якщо дружить із дівчиною, то так, щоб про це не здогадувалися вдома. Музикальний. Не любить теревенити. В нім досить оптимізму, м’якості, рухливості. Іменини: 5, 11 травня.
Микола. Від давньогрецького означає «переможець народів». Урівноважений, трудолюбивий. У роботі виявляє дивовижну кмітливість, труднощі долає без сторонньої допомоги. Працьовитий. Здатний оволодіти будь-якою професією, ніколи не відмовиться заробити зайву копійку. Простий і дружелюбний. Іменини: 6 січня; 16, 17 лютого; 13 березня; 22 травня; 9 серпня; 19 грудня.
Олександр. Означає «завойовник». Діяльна людина, легкий у спілкуванні, добрий, сердечний із друзями. Коло застосування його розуму велике. Серед людей із цим ім’ям чимало великих поетів, полководців, учених. Це ім’я викликає загальне позитивне враження своїм звучанням: це щось хороше, величне, мужнє, красиве. Іменини: 8, 28 березня; 29, 30 квітня; 3, 26 травня; 2, 22, 23 червня; 25 серпня4 12 вересня; 4 листопада; 6, 25 грудня.
Яна. Жіноча форма від імені Ян. Улюблениця тата. Не шкодує грошей на наряди, косметику. Приваблива, чарівна, м’яка, доброзичлива, через що привертає до себе людей. Обожнює чоловіче товариство. Добре знає психологію чоловіків. Характерні для неї риси: театральність, манерність, емоційність.
Роман. Ім’я походить від латинського слова «романус», що означає «римський», «римлянин». Швидкий розум дозволяє йому багато що завоювати на льоту. У дитячому віці, коли головне завдання дитини полягає у випробуванні терпіння батьків і вчителів, може щиро хотіти бути старанним учнем, але це не завжди у нього виходить. Іменини: 11, 16 лютого; 15 травня; 1, 6, 23 серпня; 14 жовтня; 1, 10 грудня.
Максим. Ім’я походить від латинського слова «максимус», що означає «величний». В дитинстві не спричиняє батькам і вчителям ніяких турбот. Він хорошо навчається, у нього добрі стосунки з друзями. У дорослому віці може не все складається, тому що йому не вистачає вольових якостей, впевненості в себе, упертості. Він позбавлений «пробивних» здібностей. Відкритий у спілкуванні, доброзичливий, завжди готовий прийти на допомогу іншим. Іменини: 29 січня; 2 лютого; 23 квітня; 11 травня; 26 серпня; 24 листопада.
Анастасія. Означає «повернення до життя». Найбільш поширене ім’я героїнь російських казок. Дівчинці з таким ім’ям на роду написано бути найкрасивішою, найрозумнішою, найніжнішою. Мрійлива. У неї добре розвинена уява. Може стати хорошою артисткою, вихователем у дитячому садку, лікарем. Вона добра господиня, любить прикрашати будинок квітами і вишуканими речами. Іменини: 4 січня; 23 березня; 28 квітня; 11 листопада.
Владислав. Ім’я походить від слов’янських слів «влад» (володіти) і «слава» той, що володіє славою. З дитинства дуже прив’язаний до матері. Любить, щоб вона читала йому казки. Якщо він помічає, що у мами щось не гаразд, обов’язково постарається її заспокоїть. Бережливе ставлення до жінки залишається у нього на все життя. В школі він тактовний у спілкуванні з дівчатк4ами, ніколи їх не ображає. У нього розвинене почуття прекрасного. Він може стати музикантом, художником, письменником. Трудолюбивий, відповідальний. Іменини: 7 жовтня.
Юля. Жіноча форма від імені Юлій, походить од латинського слова «юліус» - кучерявий, пухнастий». В дитинстві Юля – дуже вразлива дитина. Настрій у неї може мінятися миттєво. Із веселої і життєрадісної дівчинки вона може перетворитися на скривджену і в’ялу. Дуже чутлива – погано переносить чужі страждання. Не любить залишатися одна в темноті. Іменини: 31 травня, 29 липня.
Ігор. Ім’я скандинавське, в перекладі означає «воїнство», «сила». Енергія цієї людини знаходиться в рівновазі, що робить його досить рухливою і активною людиною. Іноді він взагалі не відрізняється усидливістю, але частіше він все ж здатний проявити відому старанність і терплячість в справах і навчанні, поєднуючи це з активними іграми. Захоплюється спортом. Іменини: 18 червня, 2 жовтня.
Лілія. Це ім’я дане за назвою квітки. Вона симпатична, спокійна. Здається, нема меж її вигадкам. Вона має наймодніший одяг в таких випадках вона перетворюється в маленьку капризну дівчинку. Прихильників у неї зазвичай багато, хлопців захоплює її чарівність, кокетливість, уміння яскраво одягатися. Добра, незлопам’ятна, в будь-якій компанії почуває себе вільно, уміє від душі посміятися і повеселитися.
Володимир. Означає «володіти миром». Припускає у своєму власнику широту душі і благородство. По звучанню ім’я начисто позбавлене агресії, швидше, схиляючи людину до прояву спокійної сили, упевненості в собі, до товариськості і доброти. Часто усе це робить його дуже шанованою людиною у своєму колі; він охоче підтримає розмову, допоможе порадою, нерідко до нього звертаються з проханнями вирішити який-небудь конфлікт або суперечку. Іменини: 28 липня, 17 жовтня.
Учитель: запишіть у стовпчик букви свого імені. Я зачитаю, що вони означають.
А – сила і воля.
Б – стабільність, пробивні здібності.
В – мінливість, відсутність регулярності.
Г – сумлінність, увага до деталей.
Д – примхливість, комунікабельність і привітність.
Е – хороше володіння мовою, допитливість.
Є – життєстійкість, прозорливість, балакучість.
Ж – невпевненість, багатий внутрішній світ.
З – висока інтуїція, фінансове незадоволення.
И – приземленість, практичність.
І – миролюбність, сприйнятливість, духовність.
К – стійкість, слабкість нервів і прозорливість.
Л – винахідливість, артистичність, логіка.
М – сором’язливість, дбайливість, працьовитість.
Н – творчі амбіції, гострий розум, увага до здоров’я.
О – експансивність і емоційність.
П – турбота про зовнішність, скромність, відокремленість.
Р – догматичність, самовпевненість.
С – розсудливість, примхливість, владолюбство.
Т – тонка творча натура.
У –співпереживання, боязливість і ранима.
Ф – уміння адаптуватися, ніжність, своєрідність ідей.
Х – мінливість почуттів, сексуальні проблеми і законослухняність.
Ц – претензії на лідерство, зарозумілість.
Ч – миролюбність, вірність, прагнення істини.
Ш – почуття гумору, ревнощі, безкомпромісність.
Щ – благородство, інтелігент.
Ь – здатність до систематизації.
Ю – жорстокість, великі амбіції і відсутність регулярності.
Я – творчі здібності, гідність, інтелігентність.
Учитель: як відомо, у світі є чимало людей з однаковими іменами. Зазвичай, їх називають … (відповідь учнів: тезками). Чи є у вашому класі тезки? Назвіть їх.
Запитання для учнів: розказати щось цікаве про своє ім’я:
Повідомлення учнів
Учениця. Часом батьки називають своїх дітей на честь освоювачів космосу. 1966 року польська сім’я назвала свою доньку – Гагарінка. А одне російське подружжя своїй доньці дало ім’я Аркоолія, утворивши його від скорочень трьох американських астронавтів, які перші здійснили вихід на Місяць, – Ніла Армстронга (для імені взяли частину «Ар»), Майкла Коллінза («Ко») та Едвіна Олдріна («Ол»). Бабуся Аркоолії вивчила онуччине ім’я за три місяці, а скорочено всі кликали її Олею.
Учень. Після Великої Жовтневої соціалістичної революції з’явилися такі імена, як: Воля, Свобода, Слава, Октябрина. Імена, оповиті любов’ю до Леніна: Вілен, Владлен, Віліна, Леніна, Нінель та багато інших подібних.
Учениця. Процес розвитку економіки, сільського господарства теж давали відбиток на утворення імен: Тракторина, Іскра, Енергетика, Ера, Електрифікація, Олімпіада, Утопія та інші.
На дошці записані імена. Учні пробують дослідити, як народилися ці дивні імена.
Вікторина (у всіх відповідях повинні бути імена)
Скільки синів (мовно-математична задача)
Тарас Іванович Терещенко із дружиною приймали гостей – літнє подружжя, з яким недавно познайомилися.
Поки господиня закінчувала свої справи на кухні, Тарас Іванович вирішив показати новим друзям родинний альбом.
Ось він бере випускне фото десятикласників. Унизу другий справа в овалі – чубатий чорнявий хлопець. На темному фоні білими літерами написано: «Є. Терещенко». Батько передає гостям ще одну шкільну випускну фотографію. Перший з лівого боку – Ф. Терещенко. Майже таке саме обличчя, тільки зачіска інша.
Потім на столі з’являється вирізка з газети. На фото зображений молодий солдат у формі прикордонника. Під знімком гості прочитали: «Н-ська застава. Відмінник бойової і політичної підготовки Г. Терещенко».
У цей час на порозі з’явилася хазяйка дому з салатом.
- А, ти показуєш фото дітей. Ану знайди те, де хлопчиків матроських костюмчиках. Та ще Юру в циліндрі.
З останньої фотографії дивилося незнайоме обличчя – грим і костюм юного артиста зробили хлопця невпізнанним.
- Можна подивитися, що написано на звороті? – поцікавилася гостя.
І раптом брови її полізли вгору, коли вона прочитала: «Дорогій мамочці напам’ять від Ж.»
- Даруйте, а скільки ж у вас синів?
- Двоє.
- А як же їх звати? Що один з них Юрій – зрозуміло. Але ж тут стільки різних ініціалів…
Що відповів їм Тарас Іванович?
(Відповідь: Одного сина звати Федір, а другого – Юрій. Ініціал «Є» означає «Єгор», «Г» - «Георгій!». Юрій, Єгор, Георгій – одне імя. А «Ж» - Жора, неофіційна форма імені Георгій.)
Загадки
Учитель: На аркушах паперу записані прислів’я, в яких пропущене імя. Учні, користуючись довідкою, повинні підібрати імя, яке буде доречним за змістом.
Учитель називає дату святкування православного свята, а учні називають цей празник (відповідь – ім’я!)
13 січня – Меланки
14 січня –Василя
25 січня – Тетянин день
14 березня – Явдохи
30 березня – Теплого Олекси
6 травня – Юрія
22 травня – Миколи
7 липня – Івана Купала
12 липня – Петра й Павла
2 серпня – Іллі
21 листопада – Михайла
7 грудня – Катерини
13 грудня – Андрія
Гра «Крок та ім’я»
Хто пройде найдовший шлях, з кожним кроком називаючи ім’я (чоловіче/жіноче)
Музична пауза
Назвати (або проспівати) українські пісні, у яких фігурують імена.
Гра «Хто більше?»
Гра «Географія імен»
Пригадати назви міст/сіл України , у назвах яких є імена людей. (Миколаїв, Феодосія, Івано-Франківськ, Павлоград, Бориспіль, Артемівськ, Володимир-Волинський, Іванівка, Демидівка, Дмитрівка, Павлівка, Григорівка, Олександрія, Давидів Брід, Васильків, Андріївка, Мар’янівка, Костянтинівка, Катеринопіль, Миколаївка, Теклине, Софіївка, Степанці, Петропавлівка…)
Учитель: на дошці прикріплений плакат, на якому намальований будиночок, в якому «живуть» учні нашого класу (їхні фото). Підійдіть до плаката, знайдіть своє фото і «підпишіть» його своїм ім’ям.
Учитель: повернімося ще раз до епіграфу нашого заходу (пояснення вислову дітьми).
На цьому наш виховний захід підійшов до свого логічного завершення. Сподіваємось, що це час ми використали доцільно і ви багато нового почерпнули для себе.
1