10 клас
Урок №19
Дата:
ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД АЗІЇ.
(ЕГП. СКЛАД РЕГІОНУ. СУЧАСНАПОЛІТИЧНА КАРТА.
ТИПИ КРАЇН ЗА РІВНЕМ ЕКОНОМІЧНОГОРОЗВИТКУ.
МІЖНАРОДНІ ОРГАНІЗАЦІЇ. РАЙОНИ ЗБРОЙНИХ
КОНФЛІКТІВ ТА ПРОЯВІВ ТЕРОРИЗМУ).
Очікувані результати НПД: учні називають склад регіону, розрізняють форми державного правління і територіального устрою країн Азії, наводять приклади різних типів та підтипів країн Азії за рівнем економічного розвитку.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди; формувати вміння застосовувати науковий метод, аналізувати, формулювати гіпотези, робити висновки;виховувати самостійність, наполегливість, уміння долати труднощі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта Азії.
Опорні та базовіпоняття: ЕГП, республіка, монархія, унітарна країни, федеративна країна, економічна інтеграція.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Якийрегіонбувдосліджений на попередніх уроках? Пригадайтеособливостіекономіко-географічногоположенняЄвропи. На субрегіониподіляютьЄвропу?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Наступнийоб’єктвашогодослідження — Азія, найбільший як за площею, такі за кількістюнаселеннярегіонсвіту. Народи Азії, їхнітрадиції, культура, філософія — це феномен, який у західномусвітоглядівизначаєтьсязнаковимпоняттям«Схід». Саме в цьомурегіоніз’явилисянайдавнішіцивілізації, з йогоглибиннакочувалися на Європухвиліміграцій, у ньомузародилисявсі три світовірелігії —християнство, іслам і буддизм.
Азія — вкрайнеоднорідна та контрастна. Цестосується і природних умов,і особ ливостейнаселення, і господарськогожиття й рівнярозвиткукраїн. Саме тому тут виділяютьнайбільшесубрегіонів.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картами атласу
1. Склад регіону
-Західна Азія (або Південно-Західна Азія): країни Близького Сходу: Кіпр, Туреччина, Сирія, Ліван, Ізраїль, Йорданія, Ірак, Кувейт, СаудівськаАравія, Бахрейн, Катар, Об’єднаніАрабськіЕмірати (ОАЕ), Оман, Ємен; країниЗакавказзя: Азербайджан, Вірменія, Грузія.
-ПівденнаАзія: Афганістан, Бангладеш, Бутан, Індія, Іран, Мальдіви, Непал,Пакистан, Шрі-Ланка.
- Південно-СхіднаАзія: Бруней, Східний Тимор, В’єтнам, Індонезія, Камбоджа,Лаос, Малайзія, М’янма, Сінгапур, Таїланд, Філіппіни.
-СхіднаАзія: Китай, Північна Корея, Південна Корея, Монголія, Японія.
-Центральна Азія: Казахстан, Киргизія, Таджикистан, Туркменістан, Узбекистан.
2. Особливості ЕГП
1) Приморське положення більшості держав, яке забезпечує вихід до морівТихого, Індійського й Атлантичного океанів. Багато країн маютьпротяжну й доситьпорізанубереговулінію. Деякікраїнимаютьострівнеположення, є країни-архіпелаги.
2) Сусідськеположення, щонадаєпереваги у виборіблизькихзовнішньо-політичних та економічнихпартнерів.
3) Внутрішньоконтинентальне положенняокремих країн, що ускладнює їх зовнішньоекономічні зв’язки: наприклад, Афганістан, Киргизія, Непал, Бутан, Монголія, Лаос.
3.Політична карта
48 держав і територій (без урахуванняРосії), 47 країн є суверенними; Тайвань(Китайськареспубліка) — часткововизнана держава (юридичноявляє собою однуз провінцій Китаю). Переважаютьреспубліки, монархій 13. Конституційнімонархії: одна імперія (Японія), чотирикоролівства (Бутан, Таїланд, Камбоджа, Йорданія), два емірати (Кувейт та Бахрейн), один султанат (Малайзія). Абсолютнімонархії: Катар, ОАЕ, Оман, СаудівськаАравія, Бруней (двіостанні — абсолютнітеократичнімонархії). За адміністративно-територіальнимустроємбільшістьунітарні.
Федеративнікраїни (6): Індія (25 штатів), Пакистан (4 провінції), М’янма (14 областей), Малайзія (13 штатів), ОАЕ (7 князівств), Непал (5 регіонів). Складна політико-географічнаситуація в багатьохрегіонах і країнах: війна в Сирії (з 2011 р.),Афганістані (з 1978 р.), невизнана «Ісламська держава» (ІД), конфліктиміжєвреямиІзраїлю та арабами Палестини, міжІндією та Пакистаном, Північною та ПівденноюКореєю, грецько-турецькісуперечки (Кіпр), сепаратистськірухи в Індонезіїтощо.
4. Типи країн за рівнем економічного розвитку
Високорозвинені (3): Японія — країна «Великої Сімки», Ізраїль — переселенська країна, Кіпр — країна у складі ЄС; країни з перехідною економікою (9) — колишні республіки СРСР та Монголія; всі інші — країни що розвиваються. Середних:
- нові індустріальні країни (НІК) — «азіатські тигри» (Південна Корея, Сінгапур, Тайвань, а також Малайзія, Таїланд, Індонезія, Філіппіни, Туреччина);
- нафто добувні країни з високими прибутками — країни Перської затоки (Саудівська Аравія, ОАЕ, Кувейт та ін.) і Бруней;
- країни з порівняно зрілою структуроюгосподарства — Індія, Пакистан, Іран, Йорданія, Шрі-Ланка та ін.;
- найменш розвинені країни — Афганістан, Бангладеш, Непал, Бутан, Ємен, М’янму, Камбоджу,Лаос та Східний Тімор.
Китай ООН відносить до країн, що розвиваються. Економічні успіхи країни в останні десятиріччя дозволяють відносити Китай до підтипунових індустріальних країн останньої хвилі.
5. Міжнародні організації
Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) (10): Бруней, В’єтнам, М’янма, Індонезія, Камбоджа, Лаос, Малайзія, Філіппіни, Сінгапур, Таїланд (1967 р).
Ліга арабських держав (ЛАД) (22): держави Північної Африки й Західної Азії(Сирія, Ірак, Ємен, Йорданія, Ліван, Саудівська Аравія, Лівія, Кувейт, Бахрейн,Катар, Оман, ОАЕ).
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання.
1. НаведітьприкладикраїнАзії, що належать: до різних форм державного правління; різнихтипів та підтипів за рівнемекономічногорозвитку.
2. Покажітьнакарті атласу, де зафіксованіосередкинапруженості в Азії. Поясніть причини їхвиникнення.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 17.
2. Нанести на контурну карту:
1) кордониазіатськихсубрегіонів;
2) країн, щовходять до їх складу.
1