Розробка уроку з теми:"Загрози, що виникають при роботі в Інтернеті. Інтернет-безпека" допоможе вчителям при проведенні дня Безпечного Інтернету 6 лютого. В конспекті багато ігр, практичних завдань, правил інтернет-безпеки.
Загрози, що виникають при роботі в Інтернеті. Інтернет-безпека.
9 клас.
Мета:
Обладнання: Соціальні ролики про безпечний Інтернет, 2-а аркуші ватману, маркери 4 кольорів, ПК, екран, мультимедійний проектор, канцелярські скріпочки, 10 золотих правил безпеки в Інтернеті для дітей , оформлені у вигляді пелюсток квітки.
Хід заняття
І. Організаційний момент
ІІ. Вступне слово
Заплющіть, будь ласка, на хвильку очі! Навколо темрява, холодно, страшно. Морок ночі огортає вас... У таких умовах протягом шести місяців дослідник Антарктиди Роберт Бард жив сам. У своєму щоденнику він писав: „У мене є запас води та їжі, є спокій, якого я так прагнув. Але не можу обійтися без звуків, голосів та найголовнішого – спілкування!” Уявіть, як змінилося б життя дослідника, якби він міг користуватися телефоном, міг отримувати газети або журнали, мав телевізора або радіо.
( Відповіді дітей)
Отже, ви зрозуміли, що людині дуже важливо спілкуватися з іншими людьми: отримувати інформацію та ділитися нею. Та ви знаєте про випадки, коли переглянувши якийсь фільм, телепередачу, прочитавши оповідання із страшним сюжетом, людина погано себе почуває. Чому? Чи може інформація бути шкідливою, неякісною? Сьогодні ми постараємось відповісти на ці питання.
За допомогою чого люди знаходять необхідну інформацію? ( Відповіді дітей)
Інтернет. Що це? Останні роки це слово щільно увійшло в наше життя. Це цікавий та захоплюючий світ, який дозволяє тобі дізнаватись про світ цікавого, спілкуватись з людьми в різних кінцях світу не виходячи з власної кімнати, грати в цікаві ігри та ділитись з іншими своїми думками та захопленнями. Сучасна людина не уявляє собі життя без Інтернету.
Коли ми потрапляємо до Всесвітньої мережі, ми потрапляємо у світ, де нас оточують люди: хороші та погані, добрі та злі, розумні та не дуже; інформаційні потоки: корисні та шкідливі; новини, музика; фільми і ще багато різної інформації. Ми свідомо здійснюємо пошук серед усього цього розмаїття. Інтернет є дуже широким джерелом інформації, іншими словами, інформаційним простором, у якому, як і в реальному житті, є позитивні та негативні сторони.
ІІІ. Гра « Створюємо мережу» 5 учнів.
Діти разом з вчителем створюють мережу за допомогою клубка ниток. Передаючи один одному і розповідаючи, свою улюблену справу в мережі Інтернет.
Аналогія з мережею Інтернет. Іноді ми можемо заплутатися у великій кількості ресурсів Інтернету або потрапити на сайти із небажаним змістом. Але виплутатися можна завжди, потрібні лише бажання та терпіння. З дитинства ми знайомимося з Правилами дорожнього руху, Правилами поводження з газом, Правилами з пожежної безпеки, і ми спокійно реагуємо на них і виконуємо, бо знаємо, що це життєво необхідно. На будь-якому підприємстві, дорослі знають і дотримуються правил, щоб працювати безпечно, щоб ніщо не загрожувало не тільки їх життю, але і моральній та духовній рівновазі.
А чи існують правила, яких ми маємо дотримуватись працюючи в Інтернет? Що нам потрібно знати і чого дотримуватися, щоб залишитися здоровою людиною з усіх боків.
На сьогодні в Україні проблема безпеки дітей в Інтернеті постала особливо гостро. Аудиторія користувачів всесвітньої мережі дедалі розширюється, і її переважну частину становлять діти та підлітки, які не усвідомлюють повністю загроз, що можуть чекати у віртуальному просторі.
Саме тому сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо темі «Загрози, що виникають при роботі в Інтернеті. Інтернет-безпека». Спробуємо дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету, сформулювати та засвоїти правила безпечної роботи в Інтернеті.
ІV. Гра « Створення нікнейма»
І розпочнемо ми наше заняття знайомством. Доля людини, міста і навіть держави визначена його ім'ям, кажуть мудреці. Кожен з нас при народженні отримує ім'я, яким нас називають близькі, знайомі і зовсім незнайомі люди. Наше ім'я записано в документах. Але в мережі Інтернет, реєструючись на сайтах, ми можемо не називати свого імені, а обрати собі нікнейм. . Сьогодні нікнейм в Інтернеті є вашим обличчям в мережі, яке при бажанні відображає ваш характер і ваше прагнення.
Завданням учасникам: за нікнеймами назвати учня.
Обговорення: Чи легко було вгадати учасника?
Інтернет є свого роду дзеркалом, в якому під різноманітними псевдонімами відбиваються події з життя людей. Але на відміну від світу реального, опинившись в мережі, кожна людина удостоюється можливості приховати свою особистість і діяти по-різному. Оскільки всі ви знаєте один одного, то будемо знайомитися з вашими «ніками»
V. Гра « Ваша аватарка і ваші фото»
Учням пропонується додати до зображень щось н свій розсуд.
Потім показується на екрані.
VІ.Перегляд відео № 1 ФОТО
VІІ Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»
На початку гри кожному з учасників видається канцелярська скріпка (бажано, кольорова).
Я пропоную до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку, таку ж, як і у Вас в руках. Скріпочка дуже товариська і весела.
На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.
(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).
- Спілкуючись «в контакті» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.
На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.
Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.
(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)
- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго хлопця.
Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця. (Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)
- У вас вийшло? Ось і у Сріпочки не вийшло.
Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?
Що було необхідно зробити інакше?
ПАМ’ЯТАЙТЕ:
Якщо хтось незнайомий запропонує Вам дружбу в Інтернеті, згадайте казку про маленьку Скріпочку та дотримайтесь цих правил:
не вірте тим даним і фотографіям, які Вам надсилають;
погоджуйтесь на зустріч лише вдень та в людному місці;
повідомте батькам про зустріч або візьміть їх з собою.
VІІІ. Перегляд відео № 2. ЗУСТРІЧІ І ІНТЕРНЕТ
Обговорення відео
ІХ. Вправа : Побажання Інкогніто
Мета: показати дітям, що вони ніколи не знають, хто сидить по ту сторону монітора.
Метод: індивідуальна робота.
Кожному з учасників написати побажання. Наприклад: бажаю знайти нових друзів/ безпечного Інтернету. Вчитель зачитує, кому що побажали. Також потрібно спитати, чи знають діти від кого прийшло до них побажання. Це важливо! Так і в Інтернеті, ми не знаємо, хто реально надіслав нам повідомлення.
Х. Засвоєння правила безпечної роботи в Інтернеті
А тепер перевіримо, наскільки добре Ви засвоїли правила безпечної поведінки в Інтернеті. Спробуйте сформулювати основні правила, використовуючи добре відомі казки
Вправа «Бабусині казки» Учитель демонструє картинки з казок, учні формулюють правила.
«Червона шапочка» (Не розмовляй з незнайомцями).
«Вовк і семеро козенят» (Під маскою віртуального друга може ховатися зла людина).
«Золотий ключик, або Пригоди Буратіно» (Остерігатися шахраїв. Чи не сообщай нікому свої паролі, які не посилай СМС у відповідь на листи від невідомих людей).
«Мийдодир» (Перевіряй комп'ютер на віруси, користуйся антивірусними програмами).
«Сестричка Оленка та братик Іванко» (При зустрічі з неприємною (брудної) інформацією в мережі, вийди з Інтернет).
«Морозко» (Будь ввічливим при спілкуванні в мережі, не груби, тоді і до тебе будуть ставитися так само
ХІ. Перегляд відео № 3 Загрози Інтернету
ХІІ Вправа «Займи позицію»
Учасники розбиваються на дві групи «Плюс» та «Мінус». По черзі називають чітко та коротко позитивні та негативні сторони Інтернету. Учні називають позитивні сторони Інтернету, а друга - негативні. Команди говорять по черзі.
ПАМ’ЯТАЙТЕ: те саме може статися з вашою інформацією у мережі Інтернет.
Думка вчителя: Я вважаю, що користі від Інтернету більше ніж зла, особливо в сучасному світі. Цілком ймовірно, що у найближчому майбутньому Інтернет повністю або майже повністю замінить всі інші засоби зв’язку. Та можливо багатьом людям треба просто замислитись, чи дійсно вони хочуть провести усе життя у віртуальному світі? Чи влаштовує їх таке існування? Бачити аватарки – замість живих облич, смайлики – замість живих посмішок Слід всім пам’ятати, що Інтернет -це лише інструмент, яким Ви користуєтесь, щоб отримати відповіді на свої питання.
Вчиться користуватись Інтернетом із розумом, а краще – знайдіть себе в реальному житті та станьте в ньому авторитетною та вагомою людиною.
ХІV.Домашнє завдання.
Створити презентацію по основним правилам Інтернет-безпеки.
Використана література: