Мета: узагальнити знання учнів з української мови та літератури;
формувати ціннісне ставлення до рідної мови; розширювати кругозір про рідну мову; спонукати дітей слідкувати за чистотою своєї мови; виховувати любов та повагу до рідного слова; розвивати увагу, мислення, кмітливість, спостережливість.
Обладнання: виставка книг, мультимедійна презентація, музичне оформлення.
Хід заходу
Звучить пісня «Україна».
Учні виразно читають вірші.
1 -ий учень.
Велична, щедра і прекрасна мова, Прозора й чиста, як гірська вода. Це України мова барвінкова, Така багата й вічно молода. Вимовляю кожне слово, Кожне слово, наче спів. Найдорожча рідна мова, Мова діда і батьків.
2-ий учень. Ти співоча, мелодійна, Ніжна, кольорова. У тобі вітри карпатські І дніпровські води. У твоїй красі тендітній Ясне сонце сходе. |
Розсипайся в роси, Заплітай квітки ромашок В жовто-сині коси І лети з вітрами світом, Розсипай перлини. Найрідніша в світі мова- Мова України! |
Загортайся у серпанки,
Учитель. Доброго дня усім гостям нашого свята. Сьогодні ми зібралися, щоб позмагатися в літературно-мовознавчому гравіконі «У казковому світі мови», продемонструвати свої знання з мови та літератури і визначити, яка команда краще володіє рідною мовою. Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона – найпрекрасніше диво, скарбниця, в якій зберігається історія нашого народу, його душа, культура. У нашому заході беруть участь дві команди. Вони вже сформовані. Дозвольте представити вам капітанів.
ПРЕДСТАВЛЕННЯ КОМАНД
Команда «Мовознавці».
Девіз команди: «Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться».
Команда «Словограй».
Девіз команди: «Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою».
Учитель. А оцінюватиме відповіді команд вельмишановне компетентне журі, яке буде підраховувати отримані бали і після кожного конкурсу та в кінці змагання зробить підсумки і визначить командупереможницю.
(Представлення журі)
Учитель. Гравікон складається з конкурсів на знання мови та літератури та одного конкурсу для вболівальників. Кожен конкурс оцінюється визначеною кількістю балів. Ці бали відмічає журі в спеціальних картках.
Активну участь у грі беруть вболівальники. Вони можуть показати свої знання у конкурсі вболівальників, а також допомогти своїй команді у випадку, якщо вона не знатиме правильної відповіді, й отримати додаткові бали.
КОНКУРС №1 – «Візитівка».
Знайомство з командами. (Кожна команда представляє себе. За вдале представлення своєї команди учасники отримують по 2 бали).
Підведення підсумків конкурсу
КОНКУРС №2 «МОВНЕ АСОРТІ»
Завдання: Учаснику кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник команди не дає відповіді, то це питання не зараховується. Вигукувати та підказувати забороняється. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 10 балів за цей конкурс.
Питання для команди « Мовознавці»:
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
3. Скільки голосних в українській мові? (6)
4. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
5. Скільки звуків у слові «кущ»? (4)
6. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
7. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
8. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)
9. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
10.Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)
Питання для команди «Словограй»:
1. Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)
2. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
3. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
4. Державна мова України? ( українська)
5. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)
6. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)
7. Частина слова перед коренем? (префікс)
8. Розмова двох осіб? (діалог)
9. Слова з протилежним значенням (антоніми).
10. Перша буква у власній назві (велика).
Підведення підсумків конкурсу
КОНКУРС №3 «Літературний».
За поданими словосполученнями і словами встановити героїв відповідного твору та поезії.За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
1. (Полонені німці; Фрідріх; українські діти, які знищили клумбу; жінки- вдови) «Гер переможений» Л. Пономаренко.
2. (Павлусь ; парубки, які знайшли хорта; батько; мати; наймит і наймичка; жінка і діти) «Скарб» О. Стороженко.
3. (хлопчик Михайлик; дідусь Дем’ян і бабуся; батько Панас Дем’янович і мати) «Гуси –лебеді летять» М. Стельмах.
4. (Сестри, сільський двір, грошові купюри) «Мишка» Б. Лепкого.
5. (Знахар, тухольський старшина) «Захар Беркут» І. Франко.
6. (Правда, чесність, щедрість на турботи) Поезія Ліни Костенко
«Крила».
Підведення підсумків конкурсу
Учитель: Переходимо до конкурсу юних поетів і конкурсу юних художників.
КОНКУРС №4 «Юні поети».
Скласти вірш за поданими закінченнями рядків:
………..погоду ………..воду.
………..чотири,
………..відпочили.
………..на п’ять,
………..погулять.
Учасникам команд дається дві хвилини. Оцінка 3 бали.
Підведення підсумків конкурсу
КОНКУРС №5 «Юні художники».
Командам треба намалювати прислів’я, які подані на картках.
1. Язик до Києва доведе. М’які слова і камінь крушать.
2. За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш. Шабля ранить тіло, а слово — душу.
Учасникам команд дається дві хвилини. Оцінка 3 бали.
Учитель. А поки учасники будуть створювати шедеври, ми проведемо конкурс «Найсмішніша гумореска» у виконанні глядачів.
Підведення підсумків конкурсу
КОНКУРС №6 «Конкурс вболівальників».
Завдання: дати правильну відповідь.
Оцінювання: 1 бал за правильну відповідь.
1. Частина мови слова «зошит» (іменник).
2. Що стоїть перед коренем (префікс).
3. Слова, близькі за значенням (синоніми).
4. Остання літера алфавіту (я).
5. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)
6. Скільки букв т пишемо у слові брутто? (2)
7. Якого часу дієслово працюю? (теперішнього)
8. Який корінь у слові жовтуватий ? (жовт) 9. Числівник сорок в місцевому відмінку? (сорока)
10.Знак у кінці питального речення (?).
11.Власний життєпис (автобіографія) 12. Префікс у слові прекрасний (пре-).
Підведення підсумків конкурсу
КОНКУРС №7 «СЛОВНИКАР»
ЗАВДАННЯ: З поданого слова «милозвучність» утворити якомога більше слів. На обдумування та запис на листочках учасникам команд дається дві хвилини, Перемагає команда, яка запише більшу кількість утворених слів.
Оцінювання: За перемогу максимально можна отримати три бали.
Орієнтовні відповіді:
Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.
Журі оголошує результати конкурсів.
КОНКУРС №8 «Конкурс капітанів».
Учитель. Дайте відповідь на запитання: «Що я можу зробити для рідної мови, свого народу?» (Максимальна кількість балів – 10).
Заключна частина заходу. Підсумки літературно-мовознавчого гравікону Слово вчителя
Сьогодні у нас була дуже насичена літературно-мовознавчий гравікон, сподіваюся, що винесли із неї багато чого цікаво та корисного для себе, зрозуміли, що українська мова та література відіграють важливе місце у нашому житті. Запрошуємо наше журі, яке вже визначилося з переможцем. Звучить пісня «Звучи, рідна мово!»
Нагородження