Мета: вчити дітей вдумливо, дбайливо, уважно ставитися до навколишнього середовища замислюватися над наслідками своїх дій; закріпити й розширювати знання дітей про птахів, їх значення та практичну цінність у житті людини; розвивати спостережливість, інтерес до пізнання тваринного світу, асоціативне мислення, просторову пам’ять, мовлення; виховувати кращі людські якості, дбайливе ставлення до природи.
Учитель біології:
До всього треба дотику душі,
Коріння в землю, крилами у небо,
Красі природи ще нема межі,
В її гармонії життя потреба.
Усе, що нас оточує, - це природа. Її краса, її неперевершеність, її неосяжність заслуговують тільки захоплення. Спів птахів милує слух, врода квітів милує зір, а все це в поєднанні милує людську душу. Незабаром птахи на тендітних своїх крилах принесуть весну. Пробудиться природа. Ми розкриваємо свої обійми їй і зустрінемо як вищу цінність на Землі, бо ми — невід’ємна частина цієї цінності.
(звучить музика, спів пташок.)
Читець 1.З землі півдня, тепла, погоди
Весняні птахи до нас летять,
Жене їх туга крізь гори й води
У край коханий, до українських хат.
І хоч голівки втомлені клонять,
Крильми жвавіше міряють шлях,
Коли їм рідне всміхнеться
Село родиме й рідний дах.
Де низько стріха до землі припала,
Старе гніздечко жде від зими,
Про нього пташка дрібна зітхала,
Про нього сняться найкращі сни,
І хоч північ купається в цвіті
І вічно ясні там небеса,
Для неї тут найкраща в світі.
Сюди вертає щорік вона.
( Виходять ведучі)
Ведуча: Яка прекрасна наша Україна! У будь-яку пору року вона чарує око – то яскравими барвами літа або золотої осені, то казковою красою зими або буйним цвітінням весни, але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють…
Прилетіли гості,
Сіли на помості,
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати.
Здогадалися усі?
Ну, звичайно, це птахи.
Правильно діти. Сьогодні ми з вами будемо говорити тільки про птахів. Ми проведемо свято «Птахи нам на крилах весну принесли».
(Учні виходять і читають вірші)
Учень 1. Вже весна прийшла до осель.
Розквіта рясний садок,
І летять, летять веселі
Зграї радісних пташок.
Швидше, любі, прилітайте.
Ми вас бачимо здаля.
Із весною привітайте
І лісок і поля.
Ми вже хатки збудували
На берізці з гілочок,
Щоб ви нам пісні співали,
Щоб ловили комашок.
Учень 2. Любий друже мій, школяре!
Уявляєш, скільки птах
може нищить, поїдати
Гризунів, жуків, комах?
Учень 3. То ж птахи із нами в спілці
Поля й лісу сторожі:
Сови. дятли, серпокрильці,
Щигли, одуди, чижі.
Учень 4. Між дорослих і маленьких
Пташки бачать все навкруг,
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їх справжній друг.
Учень 5. Тих, в кого є годівнички,
В кого є птахи в дворі.
Не кусають ані мошки,
Ні трикляті комарі.
Учень 6. Здраствуйте, журавлики зелені
Як живеться вам на чужині?
Як за вами скучили смереки
В нашій рідній стороні.
Не забудьте вчасно прилетіти
Звити гнізда в затишку ріки,
Ваш чекають перші весноквіти,
Вас зустрінуть з піснею струмки.
Тепле сонце вже летить над краєм
І весна приходить по ріллі.
Не турбуйтесь, ми вас привітаєм,
Прилітайте, рідні журавлі!
Учень 1. Чиї ж то голоси бринять,
Як ліс під вітром вишумовує?
Дрозди й синиці гомонять
Пташиною своєю мовою.
Учень 2. Що робить жайворонок-трудар,
Як промінець ромашками квітчається?
Він з неба розсипає жар-
І щедра пісня не кінчається.
Учень 3. Що роблять гуси і качки,
Як річка грає і хлюпочеться?
Б’ють крилами як новачки:
Їм плавати і пірнати хочеться.
Учень 4. А чом лелеки мовчачи стоять
І ловлять сонця промені?
Бо кращої землі нема,
Вони красою зачаровані.
Учень 5. Вони вертаються сюди,
Радіють, плачуть і хвилюються.
І так одвічно, так завжди
Землею рідною милуються.
Учень 6. Гей, летіть до нас, пташки,
Наші друзі, співаки,
Вже для вас готові хати,
Змайстрували їх дітлахи.
Учень 1. Пригріва весняне сонце.
В рівчаках біжать струмки.
Метушаться за віконцем
Клопітливі ластівки.
Вже останній сніг розтанув.
Тепло! Весело! Весна!
Навесні, коли бузок
Хоче зацвітати
Виглядає ластівок
Наша біла хата.
Ведучий: А зараз, діти, ми поговоримо про рекордсменів у тваринному світі України.
(ведучі по черзі читають)
1.Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б з’їдала за день 40 буханок хліба.
2.Птахи з допомогою органу смаку можуть розрізнити солоне, солодке, гірке.
3.Птах американський кондор може піднятися на висоту 200 метрів.
4.Полюючи на комах, серпокрильці за робочий день пролітають тисячу кілометрів.
5.Жирові запаси перелітних птахів дорівнюють третині ваги тіла.
6.Кожна пара маленьких синичок здатна «обслужити» 40 плодових дерев.
7. Сова з’їдає за місяць від 85 до 130 мишей.
8. Повзик годує своїх пташенят 370-380 разів на день.
9.Майже в усіх вас удома є качки й гуси, але ви не знаєте, що вони витримують температуру до 110 градусів морозу.
10.Ластівка за літо виловлює близько мільйона нешкідливих комах, а крихітний корольок- майже 10 мільйонів.
11.У гнізді сірої куріпки буває до 25 яєць. Зачувши небезпеку, вона сама розкочує з гнізда яйця в різні сторони, а коли загроза мине-збирає їх знову.
12.Найдбайливішою матір’ю є дрохва. Вона не покидає пташенят навіть перед смертельною загрозою.
13. Найменші птахи-карликові колібрі. Зустріти їх можна на всьому американському континенті. Маса пташки менше 2 грами, тобто в 50 тисяч разів легша, ніж страус. Довжина (разом із дзьобом і хвостом)-5 см.
14.Найдовше серед птахів живе сокіл-162 роки, гриф-117 років.
15.Найбільша довжина дзьоба у пелікана-51см, лелеки-19см, чаплі-13см.
Ведуча: Дорогі друзі! Ми почули, яку користь приносять птахи. Їх потрібно охороняти, приваблювати у наші сади, парки.
Ведучий: А зараз, діти, ми проведемо конкурс загадок. Хто відгадає більше загадок, той отримає більше призів.
Загадки:
Уночі гуляє, удень спочиває,
Має кругли очі, бачить серед ночі
(Сова)
Із сонечком разом встає пташеня!
Цвірінькає, стрибає, шукає черв’ячка.
Хто відгадає - той молодець.
Сіренька пташка, це…. (Горобець)
А в гаю там тьох та тьох,
Та іше так дзвінко!
Що за співанки, чиї?
То співають…..
(Солов’ї)
Позаду- шильце,
Спереду-чорне сукенце,
Під сподом- біле полотенце.
(ластівка)
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
(Дятел)
Він не вершник, а зі шпорами.
Його одяг - з узорами.
Час він знає, як і люди,
Сам не сторож , а всіх будить.
(Півень)
Біле як сніг; надуте як міх;
Лопатами ходить, а рогами їсть.
(гуска)
Які ноги, такий ніс,
По болоті ходить скрізь.
Хату на хаті має,
Усім жабам рахунок знає.
(Лелека)
Має біле як сніг, чорне як жук,
Вертиться як біс, і повертається в ліс.
(сорока)
Першим я приніс весну,
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Бо зовуть мене
(Шпаком)
Усі в блакитнім піджачку, рожевій сорочці. У нас зимою по саду гуляють, як гості.
(снігурі)
Пташка невеличка, в неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка, фартушок
Жовтенький, голосок тоненький
І ця пташка невеличка
Називається …
(Синичка)
Угорі тремтить сіренька цятка
І пісні співає голосні,
Та жаль, що тільки навесні.
Скажи скоріше без відмовок:
Що за пташка?
(жайворонок)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає. (Зозуля)
Сива латка, чорна латка
На березі скаче.
(ворона)
Ведуча: А зараз запитання на кмітливість :»Про якого птаха йшлося в першій загадці?»
Ведучий: А зараз, діти, ми послухаємо легенду про пташок.
Колись у давнину, біля італійського міста Риму, було болото. Жили біля того болота гуси. У цей час сусідні країни вели між собою війни. Одного вечора, коли вартові спали, несподівано до міста підійшли вороги. Вони хотіли захопити місто. Гуси, які жили неподалік, вирішили допомогти людям, які жили в місті. Тоді вони взяли в лапи по каменю, який могли піднести, і полетіли. Коли гуси
були над замком, кожен із птахів кинув по каменю.
Гуркіт розбудив людей у замку, і вони відбили ворогів. Тепер у Римі суворо заборонено полювання на гусей, крім того, поставлено пам’ятник цим рятівникам.
Ведуча: На селі знайшли лелеку з поламаними крилами, виходили, випустили на волю.
Одного разу зайнялася хата, а там були два маленькі хлопчики. Прилетів лелека. Закружляв над хатою, заклекотав, кинувся у вікно, крізь яке йшов дим. Урятував лелека хлопчиків, але дуже обпік собі ноги й дзьоб та чорні крила. Господарі віддячили лелеці й поставили на ясен колесо від воза, щоб він там у гнізді й виводив своїх малят.
Ведучий: Ось і добігло кінця наше сьогоднішнє свято. Гадаємо, що ви всі любите, оберігаєте природу й наших вірних друзів-птахів!
(всі співають пісню на мелодію «смуглянки»)
Якось вранці ми у школі
Засмутилися усі.
Треба пташкам допомога,
Тож зберемося ми всі.
Побудуймо годівнички
І насиплемо харчів.
Будуть прилітати наші друзі звідусіль.
Пташка мила,
Вільно, вільно ти літай,
В годівничку, в годівничку завітай!
Хай морози вже не лякають,
Співом душу звеселяй.