Тема: «Прощавай, весна»
Мета: Розширити знання дітей про птахів, про те як повертаються дорідного краю перелітні птахи, які зміни відбулися у тих, хто залишився зимувати в наших краях. Розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, мислення дітей.
Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до птахів, доброту.
Обладнання: ілюстрації
Словник: парник, проходно, проталини, світає, пробуджується, розпускаються, розквітають.
Дата _____________
ЗАКЛЮЧНА БЕСІДА
Тема: «Прощавай, весна»
Мета: Розширити знання дітей про птахів, про те як повертаються дорідного краю перелітні птахи, які зміни відбулися у тих, хто залишився зимувати в наших краях. Розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, мислення дітей.
Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до птахів, доброту.
Обладнання: ілюстрації
Словник: парник, проходно, проталини, світає, пробуджується, розпускаються, розквітають.
Хід заняття
1. Організаційний момент
1.2. Хвилинка опитування
- Яка зараз пора року?
- Які зміни відбулися в природі? (Учні називають)
- Чому прокидаються тварини?
- Звідки прилітають птахи?
- Який одяг носять люди?
2. Вступна бесіда
2.1. «Прокидається природа»
- Наша земля пробуджується від зимового сну. Взимку вона міцно спала під сніговою ковдрою. І було скрізь тихо-тихо. Як ви гадаєте, чому взимку в природі дуже тихо? (Відповіді учнів.)
- Тому що летів беззвучно білий сніг, усе вкривалося пухнастим інієм. Тихесенько сиділи пташки на гілках дерев. Не до співу, коли холодно та голодно. Так?
2.2. Словникова робота
Парник – це теплиця, де вирощують ранні овочі.
Прохолодно - холодно
Проталини- місце де розтанув сніг, перетворюється на калюжу.
Світає- стає світло
Пробуджується – прокидається
Розпускаються- розквітають- квіточки починають цвісти й показувати свої пелюстки.
2.3. Колективне читання вірша
Я прийшов до тебе з привітом, Розповісти, що сонце встало, Що воно гарячим світлом По аркушах затріпотіло, Розповісти, що ліс прокинувся Весь прокинувся, гілкою кожній, Кожній птахом стрепенувся І весняної сповнений жагою.
- Діти, який це вірш - веселий, сумний, урочистий? - Чому всім радісно і весело? ( Відповіді дітей) - Тому, що сонце піднімається вище, світить яскравіше. З дахів звисають бурульки. Коли сонечко пригріває сильніше. Бурульки починають танути, дзвенить весняна капель, біжать, дзюрчать струмки. З'являються проталинки. На деревах і чагарниках набухають бруньки. Розкриваються весняні квіти. Прокидаються комахи. Повертаються перелітні птахи.
- Подивіться на картки, розкажіть, які явища природи на них зображені? (Діти виходять і називають всі явища природи.)
- Скільки місяців у році? ( Відповіді дітей) - Наші брати-місяці приходять до нас в гості кожен у свій час. Зараз настав час весни. - Назвіть весняні місяці? ( Відповіді дітей)
- Який найперший весняний місяць? (Відповіді дітей)
2.4. Розповідь про весняні місяці
Березень - перший місяць весни. У народі його називають « парник», «капель», чому?
- Сонце починає долати зиму. Рихліє сніг, стає сірим. З дахів звисають крижані бурульки, виблискуючи, струмує по них вода і капає.
- Березень називають ранком року, весною світла. Чому його так називають?
- Тому що ще лежить надворі сніг, у затінку – зима, а на осонні – калюжі й перші проталини. Сніг під ногами вже м’який. Вночі ще мороз, а вдень сліпуче світить сонце.
- Ви помітили, що вже вранці прокидаєтесь, а надворі світло?
- Помітили, що повертаєтесь зі школи, а сонечко ще не сідає?
Отже, сонце піднімається вище і світить яскравіше, дні стають довшими, прокидаються комахи, пожвавлюються звірі і птахи/.
- Що відбувається в березні місяці з лісовими мешканцями? (Ведмідь все ще спить. Лисиця і вовк по лісу бродять, видобуток видивляються. Борсук ховається в норі, а заєць під кущами).
- Як поводять себе птахи в березні? ( горобці галасують, сваряться, ділять місця для гнізд, а сірі ворони будують гнізда і відкладають у них яйця. До кінця березня прилітають граки весни)
- Які свята ми відзначаємо в березні? (Жіночий день)
Квітень - середній місяць весни. У народі його називають «місяцем живої природи». Чому? (Всюди тане сніг, біжать бурі, дзвінкі струмки.)
- Чому кажуть, що « квітень нирками фарбований»? (Соки дерев, зігріті весняним сонечком, піднімається від коренів до набухающим нирках, у верби розпушились нирки, і хоча листя ще немає, але все дерево наче повите жовто-зеленою хмарою.)
- Які квіти розцвітають в квітні? (Мати й мачуха, підсніжники.)
- Що роблять у квітні лісові мешканці? (У середині квітня ведмедиця з ведмежатами вилазять з барлогу. У вовчиці з'являються вовченята. Зайчик змінює білу шубку на сіру. Білочка теж змінює сіру шубку на руду.)
- Які комахи з'являються в квітні? (В квітні оживають мурашники, вилітають метелики, джмелі, бджоли та інші комахи).
- Які птахи прилітають у квітні? ( В квітні повертаються шпаки, плиски і жайворонки. А снігурі та омелюхи відлітають на північ.)
- Що роблять у квітні люди? ( Люди в квітні пророщують насіння, готують ґрунт до сівби, сіють овес, ячмінь, просо, підживлюють озимі хліба. В городі до кінця квітня сіють ранні культури: кріп, петрушку, моркву, цибулю.)
Фізкультхвилинка
Ось стоїть хата-
Може в ній весна?
Тук-тук-тук!
Розбудив весну цей стук!
Розчинилися ворота,
І прийшла весна-красна!
Розбудила ліс весняний,
Землю сонечком зігріла!
- Травень - серце весни.
- Ось коли у лісі розпочався весняний місяць - місяць пісень та танців!
-Розкажіть про погоду в травні. (Сніг давно зійшов, дмуть теплі вітри, по небу пливуть білі хмари. Часто бувають грози. Блискає блискавка, сердито гримить грім. Травневі дощі омивають землю, і природа оживає. Після травневого дощу в небі часто з'являється веселка).
- Які свята ми відзначаємо у травні? (9 травня ми відзначаємо день Перемоги нашого народу у війні з фашистською Німеччиною. Згадуємо воїнів, які захищають Вітчизну).
- Чому травень в народі називають «цвітень»? - Тому що розпускаються в травні конвалії, медунки, мати і мачуха. Розквітають дерева і чагарники: тополя, сосна, бузок, черемха, горобина.
- Як ще називають травень? (Піснярем)
- Чому? (Прилетіли птахи співають, заливаються. Найкращий співак-соловей. Кує в лісі зозуля, свистить іволга, дзвенять зяблики, голосно жаба квакає.)
- Які у людей весняні роботи в полі, саду, городі? (У травні у людей багато турбот. Треба поле зорати та засіяти, в саду дерева обкопати, сухі сучки та гілки підрізати, в городі приготувати грядки і посіяти цибулю, моркву, буряк. А на клумбах посадити красиві квіти).
2.5. Гра «Добре — погане»
- Ми з вами розглянемо кілька явищ і постараємось відповісти, чим це добре, а чим погано.
Іде дощ Добре • Рослини краще будуть рости. • По калюжах можна пускати кораблики. • Вулиці будуть чисті.
Погано • Не можна гуляти на вулиці. • Можна намокнути й захворіти. • Річка може вийти з берегів. |
Світить та припікає сонечко. Добре • Рослинам потрібні енергії від сонця • Стає тепло • День світлішає
Погано • Не можна гуляти без капелюха • На сонці можна отримати опіки від засмаги Якщо не буде дощів, все засохне |
3. Підсумок заняття
- Чи цікаво вам було працювати?
- Чи сподобалося вам заняття?