Тема. Закріплення прийому віднімання двоцифрових чисел. Творча робота над задачею.
Мета: формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів з теми «Віднімання в межах 100 з переходом через розряд», закріплювати вміння учнів віднімати двоцифрові числа з переходом через розряд, удосконалювати навички розв’язування задач на дві дії та обчислення виразів зі змінною, розвивати вміння виділяти головне, аналізувати та узагальнювати;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння правильно організовувати своє робоче місце та планувати власні дії;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, правильно формувати висловлювання з використанням математичних термінів,
здоров’язбережувальної: учити дотримувати норми гігієни читання та письма, формувати розуміння дбайливого ставлення до свого здоров’я;
громадянської: розширити знання учнів про соняшник та соняшникову олію, виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: інтегрований.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, хмаринка із сніжинками, напис «УСПІХ», малюнок соняшника.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
1. Організація класу.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко в лад відповідати.
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати,
Тож гаразд, часу не гаймо,
І урок розпочинаймо.
- Кожен з нас хоче досягти успіху. Адже саме для того, ми приходимо до школи. А щоб сьогодні на уроці досягнути успіху, то нам треба бути:
У – уважними
С – старанними, самостійними, справедливими
П – працьовитими
І - ініціативними
Х – хорошими учнями
2. Слово вчителя (слайд 2).
- Зараз в природі панує зима. А саме гостює у нас її перший син на ім’я грудень. Вже все приготувалось у природі до приходу зими. Сонце знаходиться низько над землею, небо сіре, хмарно. І ось у нас є така хмаринка із сніжинками, яка підкаже нам етапи уроку та завдання, які нас очікують.
3. Усні обчислення (слайд 3).
- Перша сніжинка нам підказує, що ми будемо виконувати усні обчислення.
І я пропоную вам обчислити ось такі ланцюжки.
45+6-10=41
27-7+18=38
56+15-11=60
4. Відгадування загадки (слайд 4).
- Наступне завдання – «Загадка».
Квітка ця на сонце схожа,
На олію вона гожа.
Жовті пелюсточки має,
Їх до сонця повертає.
- Саме із цією рослиною пов’язане наше наступне завдання – а це хвилинка каліграфії.
5. Каліграфічна хвилинка (слайд 5).
- Я читатиму повідомлення про соняшник, а ваше завдання красиво в рядочок записувати числа, які ви почуєте. Свої записи зможете звіряти з екраном.
6. Математичний диктант (слайд 6).
- Зараз нас чекає математичний диктант.
Перший доданок 28, другий доданок 30. Знайти суму. (58)
Зменшуване 86, від’ємник 22, знайти різницю. (64)
Знайти суму чисел 34 і 45. (79)
66 зменшити на 11. (55)
57 збільшити на 15. (72)
Записати різницю чисел 50 і 6. (44)
Яке число треба додати до 7, щоб отримати 15. (8)
7. Гімнастика для очей (слайд 7).
- А хмаринка із сніжинками нам підказує, що ми зараз трішки перепочинемо, тому що у нас – «Гімнастика для очей «Соняхи»».
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
- Сьогодні ми з вам будемо закріплювати вміння віднімати двоцифрові числа з переходом через розряд, удосконалювати навички розв’язувати задачі на дві дії, творчо над ними працювати та обчислювати вирази зі змінною.
- Запишіть слово «задача 365». А як пишеться слово «Розв’язання»?
- Розгляньте малюнок, ознайомтесь із числовими даними і складіть задачу.
Було 84 л олії. У дві сулії налили по 34 л олії. Скільки літрів олії налили у третю сулію?
- Що для вас незнайоме у цій задачі?
СУЛІЯ – велика пляшка.
СУЛІЯ – штат у Венесуелі (Південна Америка).
СУЛІЯ – річка у Колумбії та Венесуелі (Південна Америка).
Соняшник – «квітка сонця». Він росте і дивиться на сонце ціле літо.
Наукова назва соняшника грецьке слово Helianthus перекладається як «сонце» та «квітка». Назва цієї рослини більшістю мов означає саме сонце. Сонячною її називають і французи, і італійці, і голландці, і англійці. Соняшник нарікали по-різному: мексиканською квіткою, перуанською хризантемою, індійською золотою квіткою і американською хризантемою. Але поступово ці назви майже у всіх народів були витіснені. Їх замінили слова, коренем яких було «сонце».
- А що вам відомо про цю рослину?
Батьківщиною соняшнику є Північна Америка.
За легендою боги подарували індіанцям цю квітку, що символізує сонце, щоб тепло і світло ніколи не покидало їх, тому соняшник був священним символом для індіанського племені.
В українській культурі соняшник шанують як особливу квітку. Для українців це один із образів Батьківщини.
Кажуть, як квітка тягнеться пелюсточками до Сонця, так і людина своїми думками, словами і справами звернена до рідної Вітчизни.
Люди здавна вірили у добру силу цієї рослини і у її магічні властивості, здатні відганяти нечисту енергію.
Соняшник служить людині орієнтиром на місцевості. Бо навіть у хмарну погоду капелюшок соняшнику показує, де перебуває зараз сонце відносно горизонту.
Сіяти соняшники треба по-особливому: або до сходу Сонця, або після його заходу — тоді і врожай буде багатшим, і птахи не так клюватимуть.
Насіння соняшнику, належить до рідкісного класу продуктів: і корисне, смачне.
Зараз все більше країн по всьому світі використовують саме соняшникову олію.
Залишки після переробки соняшникової олії (макуха) використовується як корм для худоби.
Соняшникова олія — найбільш поширена й дешева у світі.
Соняшникову олію в основному використовують в кулінарії.
- Чи можемо ми дати відповідь на запитання задачі?
- Чому ні? Про ще потрібно спершу дізнатись?
- Якою дією ми дізнаємось про це?
- Коли нам буде відомо скільки літрів налили у дві сулії, то зможемо дати відповідь на запитання?
- Якою буде друга дія?
- Першу дію коментує … 1)34+34=68(л) – у двох суліях.
- Другу дію коментує … 2)84-68=16(л)
- Відповідь допоможе записати … Відповідь: 16 літрів олії налили у третю сулію.
Читання задачі.
Ознайомлення з виразами до неї.
Вибір потрібного виразу до задачі – (13+7)-5
То скільки тракторів ще залишилося заправити? (15)
- Я вважаю, що ця задача тісно пов’язана із рослиною, про яку ми сьогодні
говоримо. А як саме?
- Звичайно, для того, щоб у нас був соняшник, потрібні трактори – зорати, посіяти, обробити, зібрати урожай, але тракторам для їхньої роботи потрібне пальне. І цим пальним може бути …
- Замість солярки у паливний бак можна заливати звичайну харчову олію. Першим в Україні таке пальне для автомобіля обрав прикарпатець Ігор Сусяк. Вже близько тридцяти тисяч кілометрів його машина "їсть" рослинний жир. А запах смаженого чути не лише з домашньої кухні, а й з вихлопної труби.
Своє ноу-хау чоловік винайшов випадково. Шукав в інтернеті, де можна придбати біодизель. Але натрапив на інший вид пального, яке вже роками успішно використовують у США - олію. Як виявилось, підходить будь-який рослинний жир - свіжий з магазину, чи вже відпрацьований. Тому паливо вийшло не лише екологічно чисте, а й безкоштовне, бо його винахідник бере в ресторані.
- Обчислення виразів колективно, з коментуванням одного з учнів.
45-18=27 76-19=57
62-28=34 54-16=38
Якщо а=40, то а-26=40-26=14.
Якщо а=42, то а-26=42-26=16.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
- Завершити таке речення «Сьогодні на уроці я…» (… дізнався багато цікавого про соняшник, повторив віднімання двоцифрових чисел, правильно розв’язав задачу, гарно працював, був активним).
- Я думаю, ми сміло скажемо, що на уроці сьогодні ми досягли успіху. Сьогоднішній урок був маленькою сходинкою на шляху до успіху, але ми впевнено подолаємо їх усі.
1