Конспект уроку з навчання грамоти "Закріплення знань про букву "К" пропоную у формі нестандартного уроку - уроку-казки. Такий урок спонукає дітей до самостійної праці, творчого мислення, пошуку рішень, розвитку творчих здібностей учнів.
Урок-казка
Тема: Закріплення знань про букву „К”.
Мета: закріплювати звукове значення букви „к”, удосконалювати навички читання складів, слів та речень з вивченими буквами, удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів, розширювати та збагачувати словниковий запас учнів;
сприяти розвитку зв`язного мовлення учнів, творчості, уваги, пам`яті;
виховувати інтерес до усної народної творчості, почуття прекрасного.
Обладнання: звукові схеми, картки-склади, карти зі словами,
предметні малюнки героїв казки.
Хід уроку:
І. Організація учнів класу.
Дзвоник вже сигнал нам дав,
Працювати час настав.
То ж ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
- З чого ж нам його почати?
- Скоромовку розказати!
Поправляємо язички,
Щоб не плутались значки.
Перший ряд вже починає – Другий ряд теж не дрімає
Скоромовку промовляє: І швиденько промовляє:
Мама вчить мене читати, Начитався букварика
Вчить мене читати тато. Та й малюю косарика.
Вчить дідусь і вчить бабуся, Коси сіно, косарику,
Скоро–скоро я навчуся! На своєму гектарику.
- Молодці!
ІІ. Знайомство з Колобком.
- Діти, сьогодні до нас на урок завітала казка. Відгадайте її назву.
Борошенця намели
І в печі його спекли.
Він - через вікно, в лісок.
Хто це, друзі? (Колобок)
- Правильно, діти - це Колобок. Ви впізнали цього симпатичного
казкового героя? Ось він. (на дошці з`являється малюнок колобка)
1. Вправа „Мозкова атака”
- Чи знаєте ви казку „Колобок”?
- Хто головний герой цієї казки?
- Що сталося з Колобком у кінці казки? Чому?
- Чому ця історія про Колобка називається казкою?
( діти швидко відповідають на всі питання)
- Молодці, діти! Я думаю, що сьогодні нам дуже легко і цікаво буде на уроці, бо ви всі активні, кмітливі, уважні.
2. Повторення вивченого про звук [к].
- Який звук повторюється в слові колобок двічі? (Звук [к]).
- Дайте йому характеристику. Доведіть свою відповідь. (Приголосний, твердий)
- Якою буквою він позначається на письмі? (буквою „Ка”)
ІІІ. Подорож Колобка.
1. - Сьогодні Колобок запрошує всіх у свою казку, в якій нас чекають різні пригоди. Ви готові? Вирушаймо!
У хатині біля граба
Жили-були дід та баба,
І синочка вони мали,
Колобком його назвали.
- Поклала бабуся Колобка на підвіконня, а він – скік на призьбу і покотився по доріжці. Дивиться, а на доріжці букви лежать, плачуть, а піднятися не можуть. Хотів Колобок підняти їх, а букви сердяться, бо не знає Колобок, як вони називаються. Допоможемо йому! (діти називають вивчені букви)
- Які звуки позначають ці звуки? (Діти відповідають)
- Чим відрізняються букви від звуків? (Звуки – чуємо і вимовляємо, букви – бачимо і пишемо, читаємо)
2. Робота у парі.
Гра „Продовж слово” (кожна пара отримує карточку з початком слова: КА... КО ... КІ... КУ... КИ... потрібно придумати якомога більше слів з даним початком)
- З одним із придуманих слів, складіть речення.
- Молодці, діти.
ІV. Зустріч з Зайчиком.
Покотився Колобок далі, а назустріч йому...
А це хто заплющив очі?
Світла бачити не хоче?
Не стрибає і не грається,
Під кущем ховається? (Зайчик)
- Колобок, Колобок, я тебе з`їм.
- Не їж мене, Зайчику, давай краще пограємось у гру, а діти нам допоможуть.
1. Групова робота.
- Налетів вітер, зірвав листя і розкидав їх . А листочки не прості, на них написані слова якісь. Спробуйте з цих слів скласти речення. Не забувайте, що речення починається з великої букви, а в кінці ставиться крапка. (кожна група отримує листочки, на яких записані слова - потрібно скласти з ними речення).
1 група: сосни. лісі У
2 група: сосні На сова.
3 група: лис. норі У
4 група: сосни калина. Коло
Кожне речення прочитується групою. Вчитель задає питання до кожного складеного речення.
- Що у лісі? (сосни)
- Хто на сосні? (сова)
- Хто у норі? (лис)
- Що коло сосни? (калина)
На дошці з`являються слова-відповіді у два стовпчики
СОСНИ СОВА
КАЛИНА ЛИС
- Діти, Колобок чомусь розподілив слова у два стовпчики. Як ви думаєте, чому? (Тому, що в першому стовпчику слова, які називають рослини, а в другому – тварини)
- Молодці, діти. Ви все правильно виконали. А наша казка продовжується.
V. Зустріч з Вовчиком.
1. Далі Колобок рушає,
Вовка-братика стрічає.
- Щоб втекти від вовчика, потрібно прочитати слова в різному напрямку, з різною швидкістю.
лом лосі косили
лин мак сини сосна солили калина
вам лак сани смола носили малина
нам мала слово лимони
- Прочитайте односкладові слова, двоскладові, трискладові.
- Прочитайте слова з буквою К.
- Похвалив Вовк Колобка і запропонував розім`яти м`язи, щоб легше подорожувалося.
2. Фізкульхвилинка.
У країні казочок
Жив веселий Колобок.
Разом з ним усі звірятка
Шикувались на зарядку.
Похитали головою,
Раз – притупнули ногою,
Руки вгору підвели,
Трішки ними потрясли.
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало:
Руки вгору, руки вниз,
Раз – присіли, піднялись...
І працювати знов взялись.
VІ. Зустріч з Ведмедиком.
Колобок наш покотився
І у лісі опинився.
Озирнувся, роздивився,
Із Ведмедиком зустрівся.
- Колобок, Колобок, я тебе з`їм!
- Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю.
- Краще виконай моє завдання. Відгадай мої загадки і зроби звуковий аналіз слів-відгадок.
- Діти, ми допоможемо Колобку виконати це завдання?
1. Працюємо консультантами.
(Діти виконують завдання індивідуально. А на кожному ряду вибирається дитина-консультант, яка перевіряє виконання завдання учнями свого ряду).
Загадки:
Біла латка, чорна латка по дереву скаче. (Сорока)
Вдень мовчить, уночі гарчить,
Хто до господаря йде, знати дає. (Собака)
Має він великі ікла
І густу щетину.
Любить ритися в багнюці
Та ще й зве родину. (Кабан)
VІІ. Зустріч з Лисичкою.
1. Покотився Колобок далі. Аж назустріч виходить хитра, довгохвоста .... (лисичка)
- А Лисичка була дуже хитра, вона говорить: „Гарно, Колобочку, ти співаєш, але я все одно тебе з`їм”.
- Не їж мене, Лисичко, краще ми з дітками покажемо тобі казку, а ти мене за це відпустиш. Згодна?
2. Інсценізація казки „Колобок”.
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Що сподобалося вам найбільше?
2. Саморефлексія.
Учні висловлюють свої думки з приводу того, що вони вміють, знають і що їм знадобиться в майбутньому (із сьогоднішнього уроку).