Тема: Закріплення звукового значення букви «і» . Велика буква І. Складання речень за малюнками.
Мета :продовжувати роботу з вправами по артикуляції звука [і], позначення його буквою Іі; закріплювати знання дітей, що буква і позначає м’якість попередніх приголосних звуків; ознайомити з правилами використання великої буква І в словах і реченнях; розвивати навички читання складів та слів з буквою і; збагачувати активний словник учнів; удосконалювати навички робити звуко-буквений та звуко-складовий аналіз слів; писати слухові диктанти; закріплювати вміння друкувати вивчені літери; складати речення за малюнками, вчити сприймати на слух текст, відповідати на запитання за його змістом; розвивати спостережливість, уміння узагальнювати, розповідати за малюнком і про події з власного життя; виховувати повагу до старших членів родини.
Очікувані результати: здобувач освіти має уявлення про велику букву І, вміє її друкувати; удосконалює вміння робити звуковий аналіз слів; писати слухові диктанти; вміє складати речення за малюнками.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: приймати мету, яку ставить вчитель; створити умови, що сприяють появі інтересу до навчальної книги — букваря, бажання вчитися; контролювати й оцінювати свої результати; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку; самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком, співпрацювати в парі, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, витримувати паузи);
соціальної: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в парі, групі; виховувати толерантність, повагу до однокласників та членів родини;
здоров’язберігаючої: формувати основи культури здоров’я під час читання;
інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію.
Обладнання: картки з рукописними та друкованими літерами, картки з друкованими великою та малою буквами, предметні малюнки, чистомовки, сніжинки зі складами, малюнки із зображенням Незнайка та Снігової королеви.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Уже дзвінок сигнал нам дав,
І на урок він нас покликав.
А отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.
II. Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Букви розсипалися»
— Діти, Незнайко розсипав букви. Давайте допоможемо йому скласти з цих букв слова.
-Які голосні звуки, що ми вже вивчили є в них?
(Молоток, килим, орел, кенгуру, банан)
Гра «Злови літеру»
— Якщо почуєте у вірші звук [у],— плескайте у долоні.
Улянка з Устимком чомусь захворіли.
Жувачку жували, меду не їли!
Не жуйте жувачки, мої малюки,
І зуби свої бережіть залюбки!
— Розкажіть, як треба берегти зуби.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомство із звуком [ і ] та буквою і. А ще довідаємося, коли вживається велика буква І.
Але ось біда, сердитий Осінній вітер забрав до себе цю букву. Щоб її повернути, ми маємо виконати завдання, які приготував Осінній Вітер.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення зі звуком
— Розгляньте малюнки на дошці. Назвіть, що на них зображено? Який спільний звук є у назвах цих предметів? (Звук [і])
2. Спостереження за вимовою звука
— Згадайте, як вимовляємо цей звук.(Коли вимовляємо звук [і], губи розкриті у посмішці, кінчик язика впирається у нижні зуби, повітря проходить через рот.)
Вимовте цей звук за мною. Чи є перешкоди у вимові? Який це звук? Чому він голосний?
Окрім маленької букви і, звук [I] може позначатися на письмі і великою літерою І. Сьогодні ми з вами розглянемо випадки, коли це трапляється.
3. Гра «Хто почує звук [і]?»
Учитель читає вірш. Учні плескають у долоні, якщо почують слово зі звуком [і].
Ігор маленький злякався індика
І на подвір’ї за хвірткою зник.
Іра гукнула: «Ця курка велика —
Це ж белькотун-забіяка індик!»
- Ви правильно плескали в долоньки, молодці . В цих словах дійсно є звук[I], але на письмі він позначається різними буквами- маленькою у словах «індик, хвіртка, подвір’я, забіяка» і великою у словах « Ігор, Іра».
Фізкультхвилинка
4. Робота за Букварем (с. 48)
— Розгляньте малюнок. Кого ви бачите на малюнку? ( дітей, які зустрілися з іншопланетянами.) Дайте дітям імена, які починаються звуком [і]. (Ігор, Іринка) Як ви гадаєте, Ігор та Іринка яка розмова відбулася між земними дітьми та іншопланетними?? (Так) А як саме? ( Що б ви сказали їм у разі такої зустрічі?)
— Звук [і] позначається на письмі буквою і. Буква і є велика і мала. (Учитель демонструє картки з літерами.)
— Коли вживають велику букву? (Велику букву вживають на початку речення, коли пишуть імена чи прізвища.)
— Прочитайте букви по сходинках. Які звуки вони позначають? Чим вони відрізняються?
— Прочитайте завдання Читалочки. Як ви гадаєте, що це? ( речення)
-Що підказало вам, що це речення?
-З якою інтонацією ми прочитаємо кожне речення?
-Потренуйтеся зі своїм другом по парті читати ці речення з потрібною інтонацією.
- Який можна зробити висновок?
— Назвіть зображені в Букварику предмети. У яких із цих слів є звук [і]?
-Складіть речення з парами слів, об’єднавши їх у тематичні групи.
— Назвіть послідовно звуки у словах свічка, літак.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Читання чистомовки
Діти повторюють чистомовку «луною» за вчителем, потім — самостійно.
І-і-і- пливуть по морю кораблі.
І-і-і- летять по небу журавлі.
І-і- і- сидять на гілці снігурі.
І-і-і- яскраво світять ліхтарі.
2. Гра «Доповни слово»
— Осінній Вітер приготував для вас непросте завдання. Але перед тим, як отримати його, згадайте, якою буквою позначається на письмі звук [і]? А ось і завдання. На кожному листочку є склад. Вам треба доповнити склад, щоб утворилося слово.
3. Гра «Сніжки» ( Вчитель кидає дитині с» сніжку» і називає твердий склад, діти кидають назад, називаючи м’який»)
Ти — ті
ни — ні
ми — мі
ри — рі
ви — ві
ди — ді
4. Гра «Сніжинки»
— У словах деякі літери заморозилися та перетворилися на сніжинки. Вам потрібно «розморозити» ці букви.
Фізкультхвилинка (вправи для збереження зору)
5. Робота в зошиті « Супутник Букваря».
6.Робота за Букварем (с. 49)
— Розгляньте малюнок. Кого ви бачите на малюнку? ( родину, яка прийшла привітати дідуся з Днем народження.) Дайте дітям імена, в яких є звук [і]. (Ігор, Ніна).
— Я прочитаю текст. Ви уважно слухайте і дайте відповіді на питання:
-Хто ще вітав дідуся?
- Як звали дідуся і бабусю?
- Придумайте імена мамі і тату.
-Хто що подарував?
VI. Підсумок уроку
— З якою буквою ми сьогодні ознайомились?
— Який звук вона позначає?
— Доведіть, що він голосний.
— Ми виконали всі завдання Осіннього Вітра. Буква і повернулася на місце! Ви — молодці!