Тема. Закріплення звукового значення букви «же» .
Опрацювання казки «Лисиця і Журавель»
Мета. Продовжувати формувати в учнів навичку швидко читання слів з буквою «же»; знайомити з жанровими особливостями побудови казки. Розвивати уяву, пам'ять, логічне мислення, спостережливість, читацьку компетенцію. Формувати комунікативні вміння засобами колективних форм організації навчання . Виховувати почуття поваги, підтримки, товариськості. Обладнання: картки із завданнями для індивідуальної роботи та в групах, ілюстрації ,проектор,ноутбук,цеглинки «LEGO».
І. Організаційний момент.
Подивіться всі на мене, Посміхніться враз усі.
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий? Молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
• Яку букву ми вивчали на попередньому уроці?
• Які звуки вона позначає? [ж] , [ж']
• Які слова ви знаєте ,що розпочинаються на букву «же»?
(діти почувши звук [ж] плескають у долоні) Жив жучок між бур׳янами, Жив без тата і без мами.
Жив і жив , і не тужив,
Жовтим листям ворушив. Жаба квакнула : «Попався!»
Жук завмер- так налякався.
3. Артикуляційні вправи.
Жовтий жук у житі жив
Жук із жабками дружив.
Жартувати жук умів.
Жабок жук завжди дражнив.
( учні повторюють скоромовку кілька раз із вчителем, потім за бажанням самостійно)
(Діти на аркушах із завданнями читають слова та закреслюють в них зайвий склад)
ІІІ. Повідомлення теми уроку, мотивація.
1.Робота над загадками . Звуковий аналіз слів.
- Зараз пропоную вам відгадати загадки і в слові - відгадці позначити звуки. Будьте уважні, піднімайте руку.
По траві повзла змія.
Налякався добре я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився… (Вуж)
У воді сидить охоче,
Та не риба і не рак.
Виставля булькаті очі
І співає: «Ква –ква-ква!» ( Жаба)
Він на дубі виростає, Шапочку гарненьку має. З дуба в землю упаде І весною проросте.
(Жолудь)
Є у нього довгі роги — Забирайтеся з дороги!
— Жу-жу-жу, — гудить, дзижчить, Коли в небі він летить.
Має крила і шість рук
Буркотливий чорний …(Жук).
На парті у вас є букви з яких ви повинні скласти слова з буквою «же»
(жито,Жанна,журавель…)
- Чи знаєте ви , хто такий Журавель?
Журавель -це великий перелітний птах, нагадує лелеку живе до 70 років. Живе біля болота, у нього довгі ноги, шия, дзьоб. Їсть рослини, ягоди , комах, жаб.
Гніздо робить із трави , листя на сухому місці серед болота.
- Кого нагадує журавель? (лелеку) Перелітний чи неперелітний?
- Де живе? (біля болота)
- Чим харчується? ( рослинами, жабами)
- Де робить гніздо? (на сухому місці на болоті)
- Сьогодні ми ознайомимось з казкою «Лисичка і Журавель» ,закріпимо свої знання про звук ж та букву «же».
1.Асоціативний кущ.
- Діти, а що ви уявляєте, коли чуєте слово КАЗКА?
( добро , мама , бабуся , вечір , диво , зло , герої …)
- Пригадайте, як починаються казки? (Жили –були…) - А як закінчуються? ( добро перемагає зло)
- Отже, всі казки завжди закінчуються добре – це є головною їх особливістю .
Фізкультхвилинка «Стрибучі жабки» https://www.youtube.com/watch?v=Dg5HyUnfOV8
2. Робота за Букварем.
Розгляньте ілюстрацію , як ви думаєте до якої вона казки? Що свідчить про те що це українська казка? (одяг ).
Так, чоботи, капелюх – бриль, одяг на Лисичці – це все ознаки української культури.
2.2 Підготовка до читання.
Розповідь про письменника.
- Казку «Листчка та Журавель» написав Іван Франко.
-Іван Франко – великий український письменник. Він написав багато творів для дорослих і дітей. Для молодших школярів створив збірку казок «Коли ще звірі говорили»
2.3 Первинне ознайомлення з казкою.
- Уважно послухайте казку. (вчитель читає казку)
2.4 Словникова робота.
(транслюємо на екрані проектора «Словничок» )
• Поясніть слово дружити.
• Як ви гадаєте чи зможуть подружитися Лисичка з Журавлем?
- Чи вдалося подружитися Лисичці і Журавлю?
- Хто першим запросив друга в гості?
- Чи сподобалось частування Журавлеві?
2.6 Читання «Ланцюжком».
2.7 Дифернеційоване читання.
- Знайдіть у тексті слова, в яких більше ніж 3 склади.
- Уважно слухайте і знаходьте названі слова.
(діти зачитують знайдені слова)
- Знайдіть слова – дії.(зачитують учні)
- Читаємо 3 абзац «Ланцюжком»
- Знайдіть слова – ознаки.(зачитують учні)
- Дочитуємо до кінця « Ланцюжком»
Дівчатка – знайдіть речення, в якому розповідається чим пригощала Журавля Лисичка. Хлопчики - знайдіть речення, в якому розповідається чим пригостив Журавель Лисичку.
- Дайте характеристику Журавлю і Лисичці.
– Порадьте «Що могло б помирити Лисичку і Журавля» ?
– Скласти прислів’я « Яке частування таке й дякування»
(слова на різних аркушах)
V. Підсумок уроку.
1. Гра « Так чи ні!» з цеглинками Lego
• Лисичка і Журавель були сусідами? (ні)
• Казка вчить нас бути гостинними? (так)
• Ми повинні бути такими як Лисичка? (ні)
• У кожного повинні бути друзі? (так)
• З друзями потрібно бути доброзичливими? (так)
(На дошці слова в яких деякі букви прикриті літерою «же», діти повинні правильно прочитати слова та половити всіх «жучків»)
- Що нового дізнались на уроці?
- Чого навчились?
- Що сподобалось?
- Чи були важкими завдання?
- Здавна наш народ цінує дружбу і засуджує ворожнечу , тому не можна бути такими хитрими і підступними як лисичка.
( Діти оцінюють свою роботу на уроці , зображення на екрані проектора)