Залучення дітей до позашкільної освіти – один із дієвих засобів їх соціалізації
Стаття методиста Цюрупинської районної станції юних техніків
Гордійчук Тетяни Вікторівни для місцевого видання
«Освітянські горизонти Олешшя»
Позашкільна освіта та виховання – процес безперервний, тому він не має фіксованих термінів завершення і послідовно переходить із однієї стадії в іншу: від створення умов сприятливих для творчої діяльності дітей та підлітків, до забезпечення їх співробітництва у творчому процесі та самостійної творчості, яка і формує потребу особистості у подальшому сприйнятті світу.
У додатку до листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 28.08.2012р. № 1/9-604 зазначено, що створювати додаткові умови для самовизначення, саморозвитку, самореалізації особистості, формування моральних якостей у дітей та підлітків, соціально-громадського досвіду; сприяння професійній орієнтації, розвитку творчих здібностей – такі завдання сьогодні покладає держава на систему позашкільної освіти. Провідна роль у реалізації цих завдань традиційно належить позашкільним навчальним закладам.
На сьогодні в Цюрупинському районі функціонують 3 позашкільні навчальні заклади державної форми власності: ДЮСШ, ЦДЮТ і СЮТ.
Слід відмітити , що сьогодні окрім освітньо-виховної та розвиваючої, позашкільні заклади вдало справляються з іншими важливими функціями, переважно соціального спрямування, бо державна позашкільна освіта – це шанс для розвитку дітей із соціально незахищених категорій, яким вкрай необхідна підтримка і захист рідної країни.
У цьому напрямку працює і Цюрупинська районна станція юних техніків. Проаналізувавши залучення категорійних дітей до роботи у гуртках СЮТ, можна побачити позитивну динаміку зростання :
У 2010 -2011 н.р.- 34 (9 % від загальної кількості вихованців СЮТ) дитини різних соціальних категорій у гуртках СЮТ;
У 2011 -2012 н.р.- 49(12 % від загальної кількості вихованців СЮТ) дітей різних соціальних категорій у гуртках СЮТ;
У 2012 – 2013 н.р. на 01.10 - 54 (13 % від загальної кількості вихованців СЮТ) дитини різних соціальних категорій у гуртках СЮТ.
2013 -2014 н.р. – 59 (14,1 % від загальної кількості вихованців СЮТ) дитини різних соціальних категорій у гуртках СЮТ.
2014-2015 та 2015-2016 н.р. – 65 (15,3 % від загальної кількості вихованців СЮТ) дитини різних соціальних категорій у гуртках СЮТ.
Крім того, позашкільні заклади є і залишаються осередками всієї організаційно-масової роботи з дітьми та молоддю, закладом, що забезпечує їх змістовне дозвілля, організаторами творчих конкурсів, фестивалів, виставок, концертів, змагань тощо, тобто заходів, де діти можуть проявити свої здібності і таланти.
Так, у минулому році на СЮТ проведено десятки різноманітних масових заходів з науково технічної творчості: проектний тиждень Науки і техніки, проектний тиждень до 50-річчя відправлення першої людини у космос, проектний тиждень «Зимові свята – радісна пора», районні етапи конкурсів «Моя Україна», «Пам*ять», юних конструкторів, раціоналізаторів та винахідників, тематичні виставки у центрі міста та міських школах. Також вихованці активно та результативно брали участь у обласних та Всеукраїнських масових заходах ( І, І, ІІ. ,ІІ місця на обласному конкурсі «Космічні фантазії», І місце на обласному конкурсі юних конструкторів, раціоналізаторів та винахідників, ІІІ загальне місце на обласній виставці-конкурсі з ПТМ, ІІІ командне місце на обласному конкурсі «Моя Україна», «Пам*ять», ІІІ загальне місце на обласній спартакіаді з ракето модельного спорту, ІІІ командне місце на відкритих змаганнях з картингу, ІІІ командне місце на Всеукраїнських змаганнях з радіопеленгації на УКХ а КХ , ІІ місце на Всеукраїнській виставці-конкурсі «Наш пошук і творчість тобі, Україно!». Це дає змогу активно проводити виховну та превентивну роботу з дітьми в частині пропаганди здорового способу життя, профілактики негативних явищ у молодіжному середовищі. Відомо що існує пряма залежність між рівнем охоплення дітей позашкільною освітою і змістовним дозвіллям та рівнем підліткової злочинності та правопорушень в регіонах.
Особливість позашкільного навчально-виховного процесу полягає у проектуванні таких педагогічних методик та технологій, що могли б якнайповніше допомогти дітям зорієнтуватися і самореалізуватися у складній багатограній соціокультурній ситуації.
Позашкільна освіта та виховання здійснюється в нашому закладі таким чином, щоб сприяти соціальній адаптації особистості у реальному житті, у відкритій системі соціалізації. Це передбачає самостійний вибір і використання її суб’єктами доступних для сприйняття різноманітних форм і методів навчально-виховного процесу: визначення форм і методик навчання і виховання, тематики наукових досліджень, навчально-виховних курсів та спецкурсів і послідовність їх опанування з урахуванням вікових особливостей, здібностей та інтелектуальних можливостей особистості.
Гуманізація, що визначає пріоритети завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів дітей, формування гуманної особистості, людяності, доброзичливої, милосердної.
Гармонізація родинної і суцільної освіти та виховання, яка передбачає створення сприятливих умов для забезпечення добровільного партнерства і корисної співпраці того, хто вчиться , його родина , а також держави, як рівноправних суб’єктів навчально-виховного процесу в позашкільних закладів і незалежності позашкільної освіти та виховання від політичних, громадянських і релігійних організацій.
Практична спрямованість позашкільної освіти та виховання, що передбачає набуття учнями певних умінь і навичок , орієнтацію на трудову діяльність у ринкових умовах, їх розширення та розвиток, а також впровадження в життя за умов інтеграції з наукою і виробництвом.
У сукупності й взаємодій ці принципи орієнтують позашкільну освіту та виховання на забезпечення соціалізації і соціальної адаптації, єдності й взаємозв’язку з іншими соціокультурними системами на основі послідовності, взаємодії, інтеграції та диференціації освітньо-виховного впливу на особистість; сприяють успішному входженню її в суспільне життя, фізичному, духовному та інтелектуальному розвитку.