Заняття № 1 "Неозначена форма дієслова. Правопис закінчень дієслів у теперішньому і майбутньому часі" для факультативного курсу "Практикум з правопису української мови"

Про матеріал
У посібнику подано програму факультативного курсу практикуму з правопису української мови для учнів загальноосвітніх шкіл. Згідно з програмою подається теоретичний матеріал і практичні завдання на закріплення та вироблення у школярів відповідних умінь та навичок. Мета посібника – допомогти вчителю-словеснику та учням у підготовці до факультативних занять, сприяти орієнтації випускників на професії, пов’язані з лінгвістикою. Посібник рекомендовано вчителям-словесникам.
Перегляд файлу

Заняття № 1

Тема. Неозначена форма дієслова. Правопис закінчень дієслів у

           теперішньому і майбутньому часі

Мета. Поглиблювати відомості школярів про неозначену форму дієслова та 

            правопис закінчень дієслів у теперішньому і майбутньому часі,

            розвивати креативне мислення, спостережливість, виховувати високі

            моральні якості

Хід заняття

  1. Повідомлення теми, мети заняття. Мотивація навчальної діяльності школярів
  2. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів
  1. Коментар учителя

Неозначена форма (інфінітив) – це форма дієслова, що означає дію взагалі, безвідносно до того, хто її виконує і коли. Неозначена форма дієслова не виражає способу, особи, числа, роду.

Неозначена форма – це незмінна форма. Вона є початковою формою дієслова. Закінчується на –ти (рідше –ть). Відповідає на питання що робити? що зробити?

  1. Запишіть текст. Підкресліть дієслова неозначеної форми. Розкажіть про ситуацію з власного життя, коли ви проявили волю.

Воля – це напруження сил при досягненні мети, що має бути розумною і корисною для тебе і суспільства. Будь-яку вольову дію можна поділити на декілька етапів. Спочатку потрібно усвідомити мету, потім захотіти її досягти. Наступний етап – зясувати свої можливості. Потім у боротьбу вступають «потрібно» і «не хочеться». І не можна забувати, що хотіти – це означає могти. Недаремно кажуть: вольова людина хоче, а безвольна тільки хоче хотіти.

  1. Подані слова поставте в неозначеній формі. Виділіть закінчення.

Бринять, віє, сушить, днює, пише, робить, стукає, летить, межує, квітне, гостює, малює, співають, вчать, люблять.

  1. Запишіть дієслова в неозначеній формі, добираючи до них антоніми, утворені за допомогою префіксів.

Зачинив, розсипав, замкнув, роз’єднали, розсідлаєш, приїхав, замалював, розкручувати, замовкнути, розпрягти.

  1. Провідміняйте дієслова вести, кричати. Зверніть увагу на особові закінчення.

Веду, ведеш, веде; ведемо, ведете, ведуть.

Кричу, кричиш, кричить; кричимо, кричите, кричать.

  1. Поставте дієслова у формі першої особи однини теперішнього часу. Підкресліть приголосні, які чергуються.

Котити, трусити, їздити.

  1. Розкрийте зміст кожного фразеологізму. Випишіть дієслова теперішнього часу, визначте їх особу, число.

З очей іскри летять; клює носом, плаває як вареник у маслі.

  1. Утворіть від поданих дієслів усі можливі форми майбутнього часу. Чому від них не можна утворити простої форми доконаного виду? Виділіть суфікси і закінчення.

Слухати, памятати, мріяти, освоювати.

  1.  Дієслова записати підряд у колонку й біля кожного з них дописати синонім з поданих нижче.

Ослабнути, хитатися, держати, куйовдити, обманути, юрмитися, спускатися, схуднути, вештатися, насмілитися, скиглити.

Синоніми: волочитися, зважитися, зїжджати, змарніти, коливатися, кошлатити, нити, охляти, ошукати, товпитися, тримати.

  1.  Подумайте, що вам приємно, а що неприємно, що ви любите, а чого не любите. Розповідь про свої почуття запишіть.
  2. Скласти речення з такими стійкими порівняннями.

Іде, як з роси. Кортить, як меду лизнути. Живе, як у раю.

  1. Підсумок заняття

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
1104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку