Заняття «Акварельні техніки. Англійська акварель»

Про матеріал
Мета: продовжити вчити дітей створювати тематичну композицію із зображенням природи, передаючи характерні особливості; звернути увагу учнів на те, що в кожному кольорі малюнка присутній сірий тон; розвивати образне сприймання, фантазію, логічне мислення, просторові уявлення, комбінаторні здібності, виховувати інтерес до створення композицій на реальну тематику, розвивати уміння і навички застосування основних правил композиції для визначення ідеї твору; розвивати естетичний смак, активізувати творчу ініціативу. Обладнання: для вчителя: малюнки вчителя на папері, наочність: запис музичного циклу П.І.Чайковського, репродукції творів художників, «Пори року», фарби, пензлі, зразки малюнків учнів; для учня: папір, олівець, акварельні фарби, пензлики, стаканчики з водою, серветки.
Перегляд файлу

Корюківський Центр дитячої та юнацької творчості

 

 

 

 

 

Тема відкритого заняття:

«Акварельні техніки. Англійська акварель»

 

 

 

 

 

Художня студія «Kids Art»

Керівник гуртка:

Кошель Анастасія Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Корюківка – 2020

Відкрите заняття

 

Художня студія «Kids Art»

Керівник гуртка – Кошель А.В.

 

Тема: «Акварельні техніки. Англійська акварель»

Мета: продовжити вчити дітей створювати тематичну композицію із зображенням природи, передаючи характерні особливості; звернути увагу учнів на те, що в кожному кольорі малюнка присутній сірий тон; розвивати образне сприймання, фантазію, логічне мислення, просторові уявлення, комбінаторні здібності, виховувати інтерес до створення композицій на реальну тематику, розвивати уміння і навички застосування основних правил композиції для визначення ідеї твору; розвивати естетичний смак, активізувати творчу ініціативу. 

Обладнання:   для вчителя: малюнки вчителя на папері, наочність: запис   музичного циклу П.І.Чайковського, репродукції творів художників, «Пори року»,  фарби, пензлі, зразки  малюнків учнів; для  учня: папір, олівець, акварельні фарби, пензлики, стаканчики з водою, серветки.

Хід уроку

.І. Організація учнів до уроку.

-Діти, давайте промовимо девіз нашого уроку.

Девіз уроку

Малювати вчуся вправно.

Маю фарби дуже гарні.

 До уроку підготуюсь

 і  малюнком помилуюсь.

ІІ. Повідомлення теми уроку.

А ось вірш поетеси Ліни Костенко  і музика П.Чайковського із циклу «Пори року» надзвичайно  гармонійно перегукується із темою нашого уроку «Осінні  враження».

pict_48 

  

 

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим,

А листя просить: - Виший нас    зеленим!

Ми ще побудем, ще не облетим.

    

Ступаючи тихо та непомітно прийшла до нас золотокоса Осінь. Жовтневе сонечко, хоч і втомилось за літо, та ще пригріває, дарує нам ясні і теплі дні, в повітрі бринять павутинки бабиного літа.  Та все ж дерева непомітно починають змінювати зелені шати на жовто-багряні. Пройде зовсім небагато часу, і все навкруг  запалахкотить яскравими осінніми барвами. Неперевершена художниця Осінь майстерно перефарбує листя і траву у всі відтінки жовтого, багряного, коричневого. Спробуймо і ми відтворити чарівний світ осінньої казки на папері за допомогою фарб та різних підручних засобів. Це зовсім не складно.

 Сьогодні ми навчимося застосовувати  прийом роботи акварельними фабами «по-мокрому», виконавши композицію «Осінній день», але додамо  зовсім трохи смутку - наші дерева і травичку вмиє рясний дощик.

     Звертаю вашу увагу на задачі занаття: свобода творчості, краса, акуратність та естетичність роботи.

 

III. Мотивація  навчальної діяльності.

1. Споглядання репродукцій художніх творів «Хвилинка милування».

 Перегляд репродукцій творів художників про осінь. Аналіз.  

   - Переглянемо твори відомих художників-пейзажистів про осінь. Зверніть увагу на назви творів живопису.

 

   

Ми наче побували в іншому вимірі, забули, що перед нами лише картини.

-А що є спільного у всіх цих творах живопису? (Картини природи)

 

     Сьогодні на занятті ми будемо вчитися відображати  кольорове багатство оточуючого світу за допомогою фарб.

    - Всі повинні опанувати  техніку роботи з аквареллю «по-мокрому».

 

ІV. Робота над темою заняття.

1.Тренувальні вправи .

  -Підготуємось до роботи. З якими трьома основними  кольорами ми працювали на минулому уроці? ( Жовтий, червоний, синій)

                 Ці три кольори – червоний, жовтий і синій, - є основними 

(базовими), тому, що при їх змішуванні виникають інші кольори. Ці 3 кольори не можна отримати змішуванням .

   - Який колір виник при змішуванні червоного з жовтим; червоного з синім; синього з жовтим?

    Отже помаранчевий, фіолетовий та зелений називаються похідними кольорами тому, що пішли від основних.

                          

   Згадаємо ці кольору , а разом повправляємось в написанні вертикальних й горизонтальних ліній.  

       -Нанесіть їх вертикальними лініями на аркуш паперу для графічних вправ.

      -Тепер нанесіть ці самі кольори тільки горизонтально, перекресливши три вертикальні лінії.

- Які кольори  ви отримали при змішуванні фарб? ( Зелений, оранжевий, фіолетовий)

- Як називаються кольори, що утворилися при змішуванні основних кольорів? ( Похідні)

 

     Кольори, які ви зараз отримали, це лише часточка  багатокольорової палітри реального світу, скромний його відголосок.

Реальний світ не вичерпується тільки яскравими фарбами, які ви всі любите. Він набагато складніший і різнокольоровіший.

2. Тренувальні вправи ( в повітрі виконують рухи)

Ось і  хвилька, ось овали,

Ще й петлю намалювали.

Круг, кружечок, ще зубці,

За роботу – молодці!

3. Закони композиції.

     Для того, щоб виконати будь-який малюнок потрібні певні знання: де розташувати предмети, яким розміром та як показати головне, тобто ідею. Саме тому ми сьогодні згадаємо, що для побудови композиції важливо визначити в ній головне, те, що становитиме композиційний центр картини. Він може визначатися розташуванням, кольором, розміром, навіть особливістю нанесення мазків.

Другорядні образи зображують більш узагальнено, не так чітко, вони лише сприяють кращому розкриттю теми.

4.Згадаємо деякі прийоми роботи. (Відповіді дітей).

- ближні  предмети на картині розміщені нижче, ніж ті, що знаходяться далі; 

- чим ближче розташований предмет, тим він більший,  чим далі - менший.

Це правило лінійної перспективи. На лінії горизонту розмір предметів дорівнює нулю.

З правої сторони листочка малюємо силует дерева. Будемо промальовувати лінійний малюнок.

Друге дерево у основі землі має широкий стовбур. Догори   у нас відходять 2 гілочки. Так як дерево на першому плані - дерево має гілочки  ближче до стовбура, вони широкі, далі вузькі. На стовбурі є дупло - овальної форми .

Домальовуємо другий план. На другому плані, у нас дерева, отже малюємо вертикальні відрізочки.

4.Робота фарбами

Розтікання фарби. Щоб її відтворити, треба взяти аркуш більш щільного паперу (для акварелі, наприклад) і намочити його мокрою губкою. А потім дивитися, як красиво розтікаються і змішуються кольори .

 

Спочатку зафарбовуємо небо . З лівого верхнього куточка до правого ведемо лінію зліва вправо. Промили пензлики.

Далі малюємо другий план. Від лінії горизонту до пагорба світло-зелений. Від пагорба більш темнішим. На першому плані малюємо салатовим. Салатовий колір отримуємо за допомогою перемішування 2-ох кольорів (зеленого та жовтого). Малюємо дерево. Під гілочками – темна фарба.

5.Опрацьовуємо деталізовані елементи 1,2,3 плану.

 

Відбитки листочків дерев.  Малюємо на альбомному листку стовбур дерева. Беремо різні дрібні листочки дерев, наносимо з боку прожилок гуаш, акрилову фарбу або, навіть, акварель і «відбиваємо» їх на стовбурі. В такий самий спосіб можна зобразити цілий осінній ліс.

Техніка «Роздування клякси» коктейльними трубочками – утвориться стовбур та кущики.

Малювання ватною паличкою. Ось відбитки горобинового листя. А ягідки горобини зможе намалювати будь-яка дитина за допомогою ватної палички.

 

Фізкультхвилинка.

-    А зараз – увага! Дощ!

-    Подув вітер. (Тремо долоню об долоню до відчуття теплоти).

-    Задріботіли перші краплі дощу. (Клацаємо пальцями).

-    Дощ посилюється. (Плескаємо в долоні).

-    Дощ переходить у зливу (Плескаємо долонями по колінах).

-    Дощ потроху вщухає. (Плескаємо долонями по колінах).

-    Стає рідшим. (Плескаємо в долоні).

-    Падають останні краплі. (Клацаємо пальцями).

-    Дме легенький вітерець, проганяючи хмари. (Тремо долоню об долоню до відчуття теплоти).

-    Виходить довгождане сонечко! Заряджає нас бадьорістю і енергією! (Встаємо, потягуємось вверх, до сонця).

- А зараз всю енергію, отриману від сонця, вкладіть у вашу роботу!

6.Поетапне виконання композиції вчителем.

- визначте положення лінії горизонту, розмір і місце елементів композиції на   аркуші паперу;

Аркуш паперу ставимо у горизонтальному положенні, промальовуємо лінію горизонту   вище середини листочка. Якщо ми вийдемо на вулицю, то ніколи не побачимо цю лінію накресленою на землі. Вона існує лише в нашій уяві. Тому її називають умовною.

Просто ми з вами домовимося, що все, що розташоване вище лінії горизонту, - це небо, а все, що розташоване нижче, - земля.

Лінія горизонту має - лінію зламу, тому в середині ми малюємо нерівну лінію пагорба.

- детально  уявіть і промалюйте передній план і узагальнено – задній;

- виконайте роботу фарбами.

(Вчитель на дошці показує послідовність виконання композиції «Осінній дощ").

- У техніці виконання «по-мокрому» -  секрет простий: листок змочують водою широким пензликом-щетиною, тримаючи під кутом.

- Прийом «Тонова розтяжка»  складається із  відтінків одного кольору, в нашому випадку - блакитного, а щоб досягти світлоти кольору в акварелі потрібно додати  певну кількість води, під кінець можна чистим пензлем розмити фарбу, щоб був плавний перехід від темного до світлого.

- Легкими рухами наносимо потрібні відтінки кольорів. Поки перший колір не висохне, поруч накладають другий і фарби розтікаються цікавими мазками.

- Ми насолоджуємося , як розтікається  акварельна фарба. Не боїмося що-небудь зіпсувати, бо це неможливо – можна лише покращити.

- Даємо фарбі підсохнути. Акварель висихаючи висвітлюється. Міняємо  пензлик.

- Але ми ставимо перед собою мету, тому відтворюючи композицію потрібно притримуватись ходу роботи, тому навряд чи щось вийде  без задуму або ескізу.

- Проводимо лінію горизонту, промальовуємо контури лісу (пензлик на бік), далі  від лісу донизу – розтяжка тона навпаки від світлого до темного - «зворотний ефект» (жовто-коричневі тона).

- Звертаємо  увагу на особливості  об’ємності  стовбура (пензлик на бік)

- З правої сторони листочка,  малюємо силует дерева. Будемо промальовувати лінійний малюнок.

- Дерево у основі землі має широкий стовбур. Догори   у нас відходять 2 гілочки. Так як дерево на першому плані. Дерево має гілочки  ближче до стовбура , вони широкі, далі вузькі.

-  запам’ятайте, що і стовбур і бокові гілки тонші вгорі і розширені донизу і не можна малювати гілки навпроти одна одної. Рельеф або   фактура  кори дерева не чітка – розмита, крону можна малювати окремо кожний листочок, а можна показати «відчуття» крони.

- Для акварелі характерно  яскраві та чіткіші деталі на передньому плані і розмиті – на задньому.

-  Додаємо рослинності - кущики, травичку. Чим далі - тим менші.

- Заведем силует доріжки зигзагоподібними  рухами, петляючи, так цікавіше, починати від лінії  горизонту, від  лісу, поступово розширюючи доріжку. Колір фарб донизу стає  яскравішим.

- Потім  малюємо пронизуючу синь неба з білими кучерявими, як ягнята хмаринками. Пензлик впевнено ходить по аркушу паперу, змішуючи кольори. Образ привітного неба готовий. Доцільно використати техніку « зім’ятого паперу».

   Та незабаром з’явилась темна, зловісна хмара. За нею друга, третя…

- Без якої фарби нам не обійтись? ( Без чорної чи фіолетової)

Тільки не будемо малювати хмару однією чорною фарбою, а будемо змішувати її з іншими кольорами.

   Ось  спішать хмари, як хижаки нападають.

    Голосний гуркіт грому порушує спокій небес, а слідом за ним ллється на землю холодний пронизливий дощ. Малюємо його білою із  сірим відтінком  фарбою стрімкими лініями (пензлик щетина віялом). Образ стихії готовий.

 

          Изображение 024

 

 

 

                                      

 

 

 

 

Та погляньте навколо! Небо ніби зв’язане з мокрою землею сірими ниточками дощу, а крапельки, неначе сльозинки.

-А поки підсохне наша фарба, скажіть, які асоціації викликає у вас дощ?

- Небо чомусь плаче, а може, воно не плаче, а напуває стомлену землю? А подивіться на гілочки дерев! На кожній тоненькій гілочці нанизані кришталеві прозорі намистинки дощу! Яка краса! А зів’яла травичка чиста-чиста! І вмиті дерева стоять чистенькі, як після купелі. Вони приготувались до зими. Ось чому так часто ідуть осінні дощі.

V. Практична робота учнів.

1. Виконання вправи одним кольором (тонова розтяжка насичених тонів і відтінків одного кольору.)

- Перед тим, як приступити до виконання творчого завдання повправляємося у вмінні розтягувати насичений тон і відтінки одного кольору.

- Як досягти світлоти кольору в акварелі? (Додаванням певної кількості води.)

2. Постановка практичного завдання.

3. А зараз  уявимо, що ми вирушили у мандрівку. Прямо перед нами безмежний простір,  осінній краєвид із похмурим дощовим небом.  Починайте малювати олівцем. Ледь помітними лініями визначте основні елементи композиції. Засобами кольору передайте стан природи.

     Визначення колористичної гами майбутнього твору – перша сходинка до побудови композиції. Яскрава, золота осінь дзвенить і переливається розмаїттям золотаво-червоних, оранжевих, тепло-зелених і коричневих відтінків. Це тепла колористична гама. Холодна гама створюється синіми, сірими, холодними фіолетовими та бузковими кольорами; так виникає образ похмурої осені.

 

 

 

4.Слухання музики П. Чайковського з циклу “ Пори року” (під час виконання дітьми роботи).

- композитор П. Чайковський любив природу, володів  умінням глибоко відчувати й проникати в її красу.

- Уявіть себе в лісі.

- Ви гадаєте навколо нас звичайні дерева?

- Не зовсім так. Десь там, поміж берізок причаїлася Осінь.

- Яке на ній вбрання? (барвисте, золоте)

- Який колір найчастіше повторюється?

- А звідки в Осені стільки зотота?

- Послухайте легенду (учень)

- За народним переказом Осінь - старша донька Сонця. Вона останньою залишили батьківський дім  і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство, я віддам тобі все моє золото. Будь щедрою, люди любитимуть тебе».

 

- Чи виконує Осінь накази  Сонця?

- (Так, дарує щедрі дарунки полів, садів, чарує своїм осіннім золотом)

- Завжди Осінь нам дарує, а сьогодні ми їй подаруємо гарні слова.

- (Асоціативний кущ).

- Скажіть, а які асоціації виникають у вас із дощем?

- (То небо плаче за загиблими воїнами.

- (Дощ- це тоненькі ниточки, які з’єднають небо із землею)

- (Дощ напуває землю).

- (Навіває сум)

УІ. Підсумок уроку.

1. Виставка завершених творчих робіт.

2. Бесіда.

- Пропоную вам висловити свої думки щодо сьогоднішнього заняття:

Я знаю, що...

Я вмію...

Мій настрій...  тому що...

- Чого навчились на уроці?

- Що найбільше сподобалося на уроці?

- Що було важко зробити?

 

                       

Завантаження...
docx
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку