Тема: Бурульки – небезпечні льодяники!
Мета: формувати інтерес до явищ природи, уточнити й розширити знання про властивості льоду, продовжувати ознайомлювати з творами Сухомлинського, прищеплювати найпростіші правила поведінки у навколишньому середовищі, збагачувати життєвий досвід, повторити правила безпеки за наявності бурульок; розвивати зв’язне мовлення, пізнавальну активність, допитливість, уяву. Виховувати інтерес до довкілля, бажання займатись дослідницькою діяльністю.
Матеріали: пластикові тарілки, склянки з водою різної температури, контейнери з кубиками льоду, ложка, цукор, свічка, червоні і сині кружечки, ілюстрації про правила поведінки з бурульками.
Хід заняття:
Вихователь:
-Відгадайте загадку:
Попід дахом на хатині
Білі виросли морквини.
І великі, і малі,
Тільки зовсім не смачні.
- Так, звичайно, це бурульки. Пригадайте, ми спостерігали на прогулянці за бурульками. І як вони утворюються. Не забули? Так, Під час відлиги, коли пригріває сонечко, сніг на даху тане. Тала вода крапельками стікає з них з краю даху. А під дахом, коли знову вдарить мороз, (або в місцях, де під дахом не видно сонця) ці крапельки замерзають. На замерзлі краплі поступово стікають наступні, які теж замерзають і перетворюються на лід. Так поступово утворюється бурулька.
- Спробуймо описати бурульку. Яка вона? (довга, холодна, гостра, прозора, крихка, дзвінка, слизька).
-А хочете послухати казку про бурульку? Василь Андрійович Сухомлинський, український дитячий письменник, написав її. Називається оповідання «Дивна бурулька». Слухайте:
Удень було тепло, а ввечері підмерзло. З даху стікали краплі і замерзали. Утворилася довга крижана бурулька. Вона звисала над вікном, мов кришталева паличка. Коли зійшло сонечко, в бурульці заграла веселка.
Бурулька ніколи не бачила сонечка, адже народилася вночі. Вона бачила лише зірки. А тепер сяяло яскраве, тепле сонечко.
Від зачудування бурулька розхвилювалася й заплакала. Але ось що сумно: ніхто не знав, чого бурулька плаче. Всі думали, що вона тане. Ні, вона не танула, вона плакала. Гарячі сльози її крапали на мерзлу землю.
Робота над змістом твору:
-Звідки взялася бурулька?
-На що вона схожа?
-Що здивувало бурульку?
-Чому вона плакала? (Відповіді)
Вихователь: Давайте заплющимо очки і перетворимося на бурульки. Тоді ми зрозуміємо, що бачать бурульки. Отже, що видно з-під даху будинку? (Відповіді)
Вихователь: А може забрати бурульки до нас у групу? Ми б їх розважали, гралися б з ними, було б весело? Давайте перевіримо, чи зможуть бурульки бути з нами у групі.
Дослід «Де швидше тане сніг?»
Вихователь ставить на столи стаканчики з теплою і холодною водою, пластикові тарілки, контейнери з кубиками льоду. Діти пальчиком визначають температуру води у стаканах. Позначають їх відповідно синім і червоним кружечком. Діти кладуть по одному кубику льоду в кожен стаканчик і на тарілку. Роблять припущення, де швидше лід розтане. Спостерігають. Перевіряють, як змінюється температура води від танення льоду.
Робимо висновок: У теплій воді лід тане найшвидше, найповільніше - на тарілці. Температура води у стаканчиках від танення льоду знижується.
Фізкультхвилинка «Бурульки»:
Діти відтворюють танок бурульок: біжать по колу, зупиняються, сходяться разом, утворивши одну величезну бурульку, розходяться, потім розбігаються врізнобіч і знаходять пару, щоб покружляти.
Вихователь:
-Діти, а чи бачили ви, як хтось із дітей брав бурульку до рота? Сподіваюся, ви так не робите. Пам`ятаєте, ми робили дослід зі снігом? Коли сніг розтанув, у мисці була брудна вода. Те ж саме з бурулькою. А чому ще не можна брати бурульку до рота? (Відповіді)
Дидактична вправа «Солодка бурулька»
Вихователь:
-Що, якби бурульки були солодкими? (Відповіді) Зараз ми приготуємо солодкі бурульки. Їх можна їсти, і вони не заподіють шкоди.
Дослід-сюрприз «Солодкі льодяники»
Вихователь змащує олією велику ложку і тарілку. У ложку насипає цукор і нагріває над полум’ям свічки. Кори цукор стає рідким, виливає його на тарілку. Діти спостерігають, як цукор загусає і перетворюється на льодяники.
-А поки наші льодяники твердіють, ми створимо портрет бурульок.
Образотворча діяльність «Диво-бурульки».
Діти отримують аркуш паперу з бурульками, намальованими свічкою, наносять губкою синю гуаш. Малюнок проявляється. Діти обговорюють дивовижну форму бурульок.
Вихователь:
- Бурульки не лише дуже гарні, вони можуть бути дуже небезпечними. Пригадаймо правила безпечної поведінки з бурульками:
- Обходити будинки, з даху яких звисають бурульки – вони можуть впасти!
- Не заходити за огорожі, якими огороджені небезпечні місця.
- Не гратися з бурульками – вони можуть поколоти чи порізати!
- Не брати бурульки до рота! Це небезпечно для здоров`я!
Вихователь: Ось і дослідили життя бурульки. На прогулянці ми продовжимо спостерігати на ними, як вони ростуть, тануть, падають і розбиваються на шматки. А ще будемо фарбувати їх у різні кольори. Попереду ще багато цікавого!
А зараз посмакуємо безпечними льодяниками.
Заняття закінчується.